Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

VAR

32 svar till detta ämne

#1   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1511 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 13 February 2019 - 10:56 AM

Diskussionerna har varit många.

”- Det kommer hjälpa domarna”
”- Vi har inget val, VAR är ett måste i en moderna fotbollen”
” - Fuskarna måste sättas dit”

Jag tänkte ta det steget längre, VAR förstör fotbollen. Jag förstår de som höjer på ögonbrynen nu men låt mig förklara:

Fotboll för mig handlar om känslor och passion. Dagen innan mitt kära Spurs spelar är jag nervös, under matchdagen kan jag inte tänka på något annat och dagen efter ältar jag gårdagens resultat. Vann vi, ja då är det en skön känsla att tänka tillbaka. Förlorade vi, ja då är dagen förstörd.
På samma sätt lever jag mig in i matcherna. Jag kan knappt sitta bakåtlutad i soffan utan är alltid på tå. Precis som så många andra.

Vad har detta då med VAR att göra? Jo, det är just det. Spänningen, supporterskapet och inlevelsen. När Kane nickar in en hörna och känslorna svallar över, man jublar och är i sjunde himlen. Ska man då behöva vara orolig att domaren springer bort mot skärmen för att granska det hela så man inte vågar ta ut sin glädje? Svaret för mig är ett solklart nej.

Fotboll handlar som sagt om känslor och att få utlopp för dom. Med VAR blir det inte alls på samma sätt. Visst, på resultattavlan står det 1-0 men man vill ju jubla när målet kommer, inte när domaren kollat på en skärm en minut senare.

Spelarna gör misstag, domarna gör misstag. Du gör misstag, jag gör misstag, politiker gör misstag, varför ska då domarna vara perfekta? Jag lever hellre med ett domarmisstag som gör att mitt lag förlorar än att vi vinner med hjälp utav VAR.

Att sedan sätta dit fuskarna, ja det borde man kunna göra ändå. Med dagens tv-bilder borde man enkelt kunna gå in i efterhand och stänga av spelare för filmning, det hade hjälp domarna så otroligt mycket mer. Då vet spelarna att dom kommer bli granskade och då tänker man en gång extra innan man lägger sig.

För mig är det solklart, VAR förstör min glädje till fotbollen.

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6967 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 13 February 2019 - 11:56 AM

Jag kan till stor del hålla med dig om dina resonemang, helt klart. Men för mig har VAR i slutändan varit något som gett domarna lite nåd från såväl spelare som tränare och inte minst supportrars evinnerliga hat. Det finns idag noll respekt för domarna bland de nyligen nämnda grupperna och det är verkligen fruktansvärt. Folk brukar tala om för mig hur de imponeras av att jag arbetar i hemtjänsten och har gjort det i snart sex år. Men jag kan säga att jag imponeras minst lika mycket av domarna som verkligen orkar med att match efter match orkar och klarar av att få allt hat och konstanta glåporden men ändå fullfölja en match. Hur många människor skulle inte kunna anmälas för allt de säger till domaren, egentligen?

Med det sagt så hjälper VAR att rättvist bedöma(oftast, återigen så kan den mänskliga faktorn avgöra även här) om det exempelvis var offside eller inte, om det verkligen var hands eller om en straff ska dömas. Likaså är målkameror och allt som har med att göra om det är mål eller inte minst lika viktiga.

Men ja, som du nämner så förstör det lite charmen med själva sporten. Tyvärr så är detta ett resultat av mitt första stycke i texten. Hade det inte förekommit på ett sånt plan utan det klassiska "ut med domaren och in med nalle puh" som vi brukade skandera när man var liten så är jag nästan hundra på att det inte hade varit så tekniskt övervakande som det är idag.

#3   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1511 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 12:18 PM

Ingen i hela världen är 100-procentig, varför ska fotbollsdomare vara det? Det är ju en del utav diskussionen när det kommer till fotboll, att få diskutera olika situationer.

Ska vi dra det så långt så måste man snart granska varje närkamp och det går ju inte.

#4   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1250 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 12:48 PM

Jag är lite både och.

Tilldömd straff - Kan jag tycka att man kan leva med oavsett om den är rätt eller fel. Visst kommer straffen i 90e så är det inte så jäkla kul.
Men här är jag ändå på det klara med att har domaren dömt straff så är det straff.

Offside - Är det en offside som leder till mål så tycker jag att domaren ska kunna få titta upp detta. Enkla förklaringen är att sporten går så otroligt jävla fort, och hur ska en linjedomare kunna se ALLT? Ta bara Pools 1-0 (Glömt motståndet) där Milner är säkerligen en meter offside. För MIG totalt obegripligt hur man som linjedomare kan missa den - MEN då har jag personligen aldrig heller varit domare så kan inte svara på hur man reagerar och agerar i det aktuella fallet.
Här är jag för att man som domare ska kunna gå in och ändra.

Rött kort - Här är det för mig det solklaraste fallet till att VAR ska finnas till.
Jag hade faktiskt inte koll på att domaren inte fick kolla VAR vid ett andra gula kort. Så ta nu United - PSG igår som ett exempel.
Kimpembe står i vägen för Shaw och har gult kort.
Ett andra gult kort där hade varit galet sjukt då en frispark - absolut.
Youngs tackling på Di Maria som i sig inte är ful, men den är grisig och onödig i min bok.
Här skulle domaren kunna dela ut två gula kort och således få en massa spelare utvisade.
Men han får inte kolla VAR och därav så tar han "det säkra före det osäkra" och tar ej upp det gula.
Sen Pogbas andra är ju direkt solklart och det kan han inte missa.
MEN som sagt - är det en situation där det innebär rött kort så är det för mig en situation som kommer ändra hela matchen/matchbilden - så här tycker jag defintivt att domarna ska få gå in och kolla om det verkligen var rött kort eller ej.
Visst en straff i 94e ändrar också matchbilden - men att spela i säg 80 minuter med en man mindre - det vet vi alla FM-älskare hur "enkelt" det är.

#5   friggan

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5098 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 15:07 PM

Jag håller verkligen inte med dig Peppe. För mig är det en gåta varför så många fotbollsmänniskor har så svårt att modernisera sig. I de flesta idrotter jag känner till så utvecklas regelboken hela tiden. Men i fotbollen reglerna i princip bara ändrats lite när det kommer till förlängningsspel i mästerskap (fruktansvärt bra nyhet det där med ett extra byte i förlängningen under VM förresten!) under min livstid.

Skulle inte VAR eller målkameror finnas så tycker jag ärligt talat inte heller att någon ska ha rätt att klaga på domaren. Visst att det kan ta lite tid när domaren springer av planen, men jag känner verkligen att det är bättre med ett rättvist resultat än att domaren har missat någonting avgörande. VAR är framtiden.

Fan om 100 år kanske vi kan spela helt utan domare? Chip i spelarna märker om man är offside eller tacklar någon för hårt?

#6   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 13 February 2019 - 19:18 PM

Vad kan vi annars göra som kan hjälpa domarna?

#7   "Bobo"

Ungdom

• Medlem
  • 6 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Milan och Gli Azzuri

Postad 13 February 2019 - 20:07 PM

Videogranskning inom fotbollen?
är det nu hjärtat ska gå sönder och man en gång för alla går sin väg, bort från denna sport som både förgyllt ens liv med obeskrivlig lycka och otänkbar sorg.

Jag kanske är ett undantag här men det var inte rättvisan inom fotbollen som gjorde att jag förälskade mig i den så innerligt, för mig handlade det om känslorna, profilerna och läktarupplevelsen.

Men absolut om rättvisan är det som ni anhängare av VAR tycker är tjusningen med fotboll så kör på, men en fotboll besudlad av videogranskning kommer aldrig vara min sport.
Vill vi på allvar hjälpa domarna så acceptera att dom först är människor och efter det domare.
om vi bemöter dom med den enkla värdighet som alla människor borde bli bemötta med så tror jag att vi alla skulle kunna fortsätta ha en fotboll som är lika underbar för alla.

Kärlek till den fotboll jag en gång blev kär i!

#8   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 21:09 PM

VAR är grymt bra när domaren sväljer stoltheten och använder den. Domarens uppgift är att döma rätt! Detta är hjälpmedlet till det

#9   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6967 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 13 February 2019 - 21:43 PM

Synd om Ajax, nu HATAR JAG VAR Postad bild Postad bild Postad bild

#10   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 22:21 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Synd om Ajax, nu HATAR JAG VAR Postad bild Postad bild Postad bild
Man får ej störa målvakten i offsideläge. VAR är bra verktyg till domarna..VAR skulle Allsvenskan haft 2014 mellan mötet MFF mot AIK 😉

Detta inlägg har redigerats av aikmaster: 13 February 2019 - 22:23 PM

#11   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5098 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 22:32 PM

Visa inläggaikmaster skrev:

Man får ej störa målvakten i offsideläge. VAR är bra verktyg till domarna..VAR skulle Allsvenskan haft 2014 mellan mötet MFF mot AIK ������
Jag såg också situationen. Målvakten hade haft 0 % chans att nå bollen även om Ajax-spelaren inte hade stått där. Han borde vara stått kvar på linjen och räddat bollen, så hade alla varit nöjda och belåtna.

Detta inlägg har redigerats av friggan: 14 February 2019 - 09:24 AM

#12   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 22:35 PM

Visa inläggfriggan skrev:

Jag såg också situationen. Målvakten hade haft 0 % chans att nå bollen även om Ajax-spelaren inte hade stått där. Han borde vara stått kvar på linjen och räddat bollen, så hade alla varit nöjda och belåtna.

Exakt så jag hade tänkt!
Problemet är fortfarande att han stör målvakten i offsideläge. Det du skrev är ju gissning. Men oavsett så är det Rätt Dömt.. ska jag också svara dig 100 gånger?

#13   hyypia

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 08:40 AM

En av anledningarna till att många är emot VAR tror jag handlar om att den professionella fotbollen distanserar sig från gräsrötterna och blir mer svårtillgänglig. Fotbollen som idrott har vuxit sig stor mycket tack vare att det lilla som behövs är en boll. När nu tekniken tar över och blir ett stående inslag i professionell fotboll blir det svårare för människor att känna igen sig i det som utspelar sig på planen. Fotboll har ju haft snudd på exakt samma regler oavsett vilken ålder det är på utövarna men helt plötsligt kommer ett tillägg i fotbollen som bara de mest privilegierade får tillgång att använda.

#14   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1511 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 09:52 AM

Visa inläggaikmaster skrev:

Man får ej störa målvakten i offsideläge. VAR är bra verktyg till domarna..VAR skulle Allsvenskan haft 2014 mellan mötet MFF mot AIK

Hade VAR används sedan 2014 så hade AIK knappast dragit så mycket nytta utav det Postad bild

#15   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 10:23 AM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Hade VAR används sedan 2014 så hade AIK knappast dragit så mycket nytta utav det Postad bild
Jo

#16   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • 5366 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 13:18 PM

Jag håller till 110% med om att fotboll handlar om känslor och passion och är mot mycket i den moderna fotbollen som att det snackas om en superliga för dom riktigt stora klubbarna i Europa.

VAR är dock väldigt bra. Varför? Jo för att just känslor och passion styr. Känslor och passion som enstaka fans inte kan styra över utan då mordhotar domare. Känslor och passion som styr spelarna på plan så dom omringar en domare i påverkan (jag kollar mest spansk fotboll).

Eftersom dom reglerna eller verktyg som finns sedan tidigare inte hjälpt mot mina två nämnda punkter så ser jag VAR som en stor hjälp när det gäller domarens säkerhet. Både på och utanför plan. Tyvärr är passionen och känslorna så stor del i att det rinner över för rötäggen att om domaren med hjälp av videorepris kan skydda sig mot dessa så är jag för det.

Jag tror vi "vanliga" supportrar absolut skulle leva med och kanske till och med vill ha det VAR-fritt. Men tyvärr är det inte bara vi den stora skaran som ska acceptera misstagen. Utan det är även idioter. Och kan man få bukt med några av idioterna via VAR är det en stor vinning tycker jag.

Detta inlägg har redigerats av trashbag: 14 February 2019 - 13:22 PM

#17   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • 5366 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 13:25 PM

Visa inlägghyypia skrev:

En av anledningarna till att många är emot VAR tror jag handlar om att den professionella fotbollen distanserar sig från gräsrötterna och blir mer svårtillgänglig. Fotbollen som idrott har vuxit sig stor mycket tack vare att det lilla som behövs är en boll. När nu tekniken tar över och blir ett stående inslag i professionell fotboll blir det svårare för människor att känna igen sig i det som utspelar sig på planen. Fotboll har ju haft snudd på exakt samma regler oavsett vilken ålder det är på utövarna men helt plötsligt kommer ett tillägg i fotbollen som bara de mest privilegierade får tillgång att använda.

Njae detta köper jag inte riktigt.

skolgården vs spela i riktigt lag
7-manna vs 11-manna
träningsmatch vs tävlingsmatch
olika längd på matcher i olika åldrar och beroende på om cupspel eller inte
en ungdomsdomare inom samma förening när man är ung
en domare (inga linjemän) första åren på 11-manna
olika regler för byten bereonde på vilken nivå/turnering man spelar i

Listan kan göras oändlig. Tror inte några som spelar i en regional serie i Sverige skulle gråta för att deras VAR-fria seriespel inte är tillräckligt fancy.

#18   hyypia

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 14:32 PM

Visa inläggtrashbag skrev:

Njae detta köper jag inte riktigt.

skolgården vs spela i riktigt lag
7-manna vs 11-manna
träningsmatch vs tävlingsmatch
olika längd på matcher i olika åldrar och beroende på om cupspel eller inte
en ungdomsdomare inom samma förening när man är ung
en domare (inga linjemän) första åren på 11-manna
olika regler för byten bereonde på vilken nivå/turnering man spelar i

Listan kan göras oändlig. Tror inte några som spelar i en regional serie i Sverige skulle gråta för att deras VAR-fria seriespel inte är tillräckligt fancy.

Jag ser vad du menar och jag kan hålla med i det till viss del. Jag tror inte dessa regionala spelare gråter över avsaknaden av VAR men jag tror heller inte de känner att de utövar samma sport som de som spelar CL. Detta tror jag dock har att göra med mer än bara VAR, det kommer sig säkerligen av den moderniserade och pengastinna fotbollsvärlden.

#19   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 15 February 2019 - 00:25 AM

På fullaste allvar VAR är något jag drömt om sen jag va ung, att duktiga fuskare belönas och att det på sina håll närmaste framhålls som något positivt att komma undan med att inte följa reglerna är en skam och har dödat mitt intresse gång på gång. Sen luras jag alltid tebax igen me hjälp av fribiljetter eller en rejäl chans för något lag ja gillar. Finns inget som helst charm i att åka ur pga den mänskliga faktorn. Finns heller ingen charm i felaktiga utvisningar/straffar som förändrar en matchbild totalt. Sen ska de juh inte sinka ner matcherna allt för mycket, men alla domare har väll headset nuförtiden över en viss nivå så påkalla hans uppmärksamhet när de behövs, effektiv speltid hade juh åxå vart guld för att slippa de här jävla maskandet och dela ut kännbara straff i efterhand för fulspel/osportsligt uppförande som sker i skymundan men fastnat på kamera VARJE GÅNG. Så kommer snart de flesta skärpa sig och det kommer behöva användas sparsammare med tiden. Och de kommer handla mer om vilka som spelar bäst fotboll igen...

#20   roniii

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4411 Inlägg:
  • Yrke:Fotbollsproffs i Sverige...

Postad 16 February 2019 - 11:30 AM

VAR = Video Assisting Real Madrid. Säger inget mer.
FCBarcelona - Abidal y TITO
"Cristiano will be worshipped because Eder scored & Messi will be criticized because Higuain didn't"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar