Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

NT: Jürgen Klopp's Gegenpress i Liverpool

33 svar till detta ämne

#21   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1820 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 22 April 2019 - 20:44 PM

Någon som prövat taktiken i championship? Haft oerhört svårt i den ligan av någon anledning med alla lag jag kört med.

#22   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 23 April 2019 - 10:42 AM

Visa inläggAlex Grecco skrev:

Någon som prövat taktiken i championship? Haft oerhört svårt i den ligan av någon anledning med alla lag jag kört med.

Nope, men dela gärna med dig om du testar!

#23   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 23 April 2019 - 14:49 PM

Visa inläggScouse skrev:

För en som följer Liverpool så har jag lite svårt för somliga roller du valt, även somliga instruktioner. Men oavsett, bra gjort.

PL är helt klart den svåraste ligan på FM, imo.
För en som inte följer Liverpool och ur ett FM-perspektiv så var detta i slutändan det bästa vi kunde få ut av laget i nivå med Gegenpressen. Vad för roller hade du istället valt? Intressant att veta!

#24   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4095 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 26 April 2019 - 13:54 PM

Visa inläggScouse skrev:

För en som följer Liverpool så har jag lite svårt för somliga roller du valt, även somliga instruktioner. Men oavsett, bra gjort.

PL är helt klart den svåraste ligan på FM, imo.

Vilka roller är inte rimliga? Tycker det är klockrent /En annan som följer Liverpool! :)

#25   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Tränar:Fotboll

Postad 27 April 2019 - 16:21 PM

Någon mer som testat med annat lag?

#26   Scouse

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 27 April 2019 - 17:05 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

För en som inte följer Liverpool och ur ett FM-perspektiv så var detta i slutändan det bästa vi kunde få ut av laget i nivå med Gegenpressen. Vad för roller hade du istället valt? Intressant att veta!

Nu är jag ju själv ingen expert. Men för mig så känns Trent som en WB med support, kanske till och med en komplett ytterback i en support roll medan man sätter Andy som WB attack. Trent kommer alltid högt upp och går ofta på överlapp om han kan. Just med hans passningsfot så känns han ibland som en spelfördelare där ute på¨sin högerkant.

Vår DM är verkligen ingen HB. När Hendo och Fabinho spelar det så spelar dom högre upp i banan, speciellt Hendo. Så för mig spelar dom mer som en DLP. För båda kommer gärna upp högt och pressar. Faller enbart ned i uppbyggnaden eller för att ge understöd, inte för att skapa en 3-backslinje när vi anfaller.

Sen när det kommer till dom två centrala mittfältarna så känns det rätt spot-on. Kanske att Milner ibland får spela som en carilero, men bara när Klopp vill lugna ned spelet. Får Liverpool spelar gärna brett. Ibland kan Keita, Milner, och Gini nästan se ut som kantspelare.

Sen när det kommer till Firmino så är det rätt svårt. Skulle säga att han spelar som en falsk nia, men pressar mer än vad den rollen gör i spelet, kommer även högre upp för att pressa, extremt osjälvisk med, så sällan han skjuter lika ofta som en falsk nia gör i FM. Har själv experimenterat med att spela PF med försvarsroll. Faller ned väldigt långt. Dock inte testat det tillräckligt mycket för att se om det faktiskt är bra öht. Så en DLF funkar nog bra skulle jag tro. Är som sagt svårt att peka på exakt vilken roll han spelar. Känns som att han är en blandning av falsk nia och PF.

Nu säger jag verkligen inte att jag har rätt här. Att byta roller kanske sabbar din taktik helt. Jag utgår bara från det jag själv sett när man kollat på matcher.

Sen när det kommer till dina TI's så har jag inget att säga nåt om direkt. Bara inläggen, men FM reflekterar ju inte alltid verkligheten, så med Liverpools anfallare så kanske lågt är bästa valet. Annars är det rätt blandat men oftast hårt slagna inlägg. Mané har ändå gjort ett par nickmål i år.
"I was only in the game for the love of football - and I wanted to bring back happiness to the people of Liverpool."

#27   Scouse

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 27 April 2019 - 17:24 PM

Visa inlägggurkburk skrev:

Vilka roller är inte rimliga? Tycker det är klockrent /En annan som följer Liverpool! Postad bild

YB på Trent, HB på Hendo, och Firminos roll går att diskutera.
"I was only in the game for the love of football - and I wanted to bring back happiness to the people of Liverpool."

#28   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:
  • Yrke:Idrottskonsulent
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 29 April 2019 - 09:10 AM

Till att börja med: Grymt bra jobb!

Jag har börjat testa denna med just Liverpool. Jag har i tidigare upplagor likväl som nu med FM19 försökt lira med Liverpool men det är bedrövligt svårt. Vet inte om det är ligan eller att jag helt enkelt inte hittat rätt i taktiken.

Efter ca 10 omgångar känner jag att jag verkligen hittat rätt i denna. Det är inte riktigt lika stabilt bakåt som jag hoppats då vi släppt till en del mot topplagen, 3-3 mot Chelsea, 0-3 mot City, 1-2 mot United, 2-1 vinst mot Arsenal, 3-1 vinst mot Tottenham... Så det läcker till en del fortfarande och att det är mot just topplagen kanske inte är så konstigt men oerhört frustrerande. Och det kanske tar en stund innan jag hittar rätt i olika anpassningar mot vissa motståndare, för mot de flesta andra lag så släpper jag knappt till ett avslut bakåt.

Jag har, för att följa upp på en del av ovanstående kommentarer, kommit att gilla att ha Hendo eller Fabinho som just HB, det ger en trygghet bakåt som jag saknat förut, de kanske inte alltid är lika aktiva offensivt men de har bidragit med sin beskärda del ändå tycker jag. Och i tid och otid så åker man ju på skador så då har de fått kliva in på rollen som LM ibland.

En annan grej jag märkt så här kort inpå säsongen är dock att mina anfallare inte bidrar alls så mycket som jag hoppats, mina centrala innermittfältare däremot, herrej***** vad jag får känslan av att de kommer ha magiska siffror i slutet på säsongen om de får vara skadefria... tror Oxlade gjort mål i sina 5 senaste. Och det är Gerrard-klass på vart och vartannat avslut :D Även Keita smäller in en hel del.

Mitt projekt kommer att bli att få in ganska många egna produkter, vilket inte bör vara för svårt. Men det ska bli spännande att se hur denna taktik håller sig över tid.

To be continued.
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#29   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 29 April 2019 - 09:43 AM

Det jag tänkt på (för att täta till defensiven) är att sänka backlinjen och spela aggressivt. Kanske inte blir lika ”Liverpool” över det, men det tätar definitivt upp backen.

Jag har spelat med denna taktik med lite egen tweak och skördat stora framgångar. Så stort tack till er! :)

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 29 April 2019 - 09:44 AM

#30   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 08 May 2019 - 08:52 AM

Uppdatering:

Det blev snöpliga uttåg ur både FA-cup och CL efter ett trippelmöte med Chelsea och en dubbel mot Bayern München där den enda segern kom mot Chelsea i ligan... åkte ut med totalt 1-0 mot Bayern och efter straffar mot Chelsea.

Däremot lyftes Premier League-pokalen redan första året, segern säkrades i näst-sista omgången.

Säsongen 19/20 inleddes med en stark försäsong och en 1-0 seger mot Man U i Community Shield. Gött tänkte jag, få insläppta mål och seger mot en av toppkonkurrenterna, det lutar åt att taktiken håller än.

Några matcher in på ligaspelet har det dock gått fortsatt skakigt mot topplagen... förvisso 0-0 mot Chelsea trots en bra genomförd match men 3-4 mot Arsenal sticker ut. Jag kämpar vidare med att helt få ihop defensiven... offensivt finns både kvalitet och bredd efter att Sancho och Dybala värvats in. Där handlar det nog mest om att spela ihop laget.

Kanske är det så bakåt också? Att jag behöver spela ihop laget defensivt... vet dock inte hur mycket tid det krävs där, eller hur mycket tålamod jag har. Har försökt sänka backlinjen och mitt aggressiva spel har skördat frukt så här långt (PL-segern färskt i minnet). Men gång efter annan så verkar mina spelare inte riktigt hantera just Arsenal... Auba var livsfarlig och nätade 3 mot oss.. återstår att se om det var en superb insats av honom eller om taktiken börjar läsas av motståndet.

Jag hoppas kunna komma med ytterligare uppdatering några säsonger in, för att se hur långt taktiken håller och vilka tweaks som kanske blir nödvändiga på resan.

Detta inlägg har redigerats av MasterOfFlow: 08 May 2019 - 08:53 AM

"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#31   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 29 May 2019 - 09:41 AM

Tredje säsongen med denna taktik är nu avklarad (vissa tweaks och en del transfers både in och ut för både mig och framförallt mina konkurrenter som i mina ögon värvat katastrofalt kanske gör att analysen bör tas med en nypa salt).

Hur som helst...
De främsta justeringarna är att jag dragit ner backlinjen till lågt stående. Detta har räddat min defensiv fullständigt. Utöver det har jag ändrat roll på högerbacken till en mer offensiv roll, men fortsatt som understöd. Sen är den främsta taktiska förändringen att jag spelar väldigt smalt och fokuserar att spela längs mitten för att ge mina överlappande ytterbackar ännu mer yta att jobba på. Detta hoppas jag också ger mitt innermittfält ännu mer boll vilket gör att bollinnehavet förhoppningsvis ökar. I vissa matcher ställer jag in på att spela offensivt samt "arbeta in bollen i straffområdet" för att vi förväntas dominera matchen. Gör jag inte den justeringen är risken stor att matchen slutar 0-0 trots att skotten kanske slutar på typ 40-2.

Vad har detta lett mitt kära Liverpool till då?
Jo...
3 raka PL-titlar. Varav den senaste bärgades under en sensationell säsong där den enda förlusten inkasserades i omgång 38(!)...alltså ni kan inte ana min frustration där och då...1-0 mot ett West Ham som därmed säkrade nytt kontrakt.
Utöver det renderade den sensationella säsongen i en fyrdubbel då vi tog hem Community Shield, FA-cupen, Premier League, samt Champions League.

Noterbart är bl.a. 8-0 totalt mot Man U i CL-kvarten...36-3 i skott i första matchen. Alla mål gjorda i bägge matchernas första halvlek av någon anledning. Noteras bör även finalvinsten 3-0 mot Bayern München.

Stora övergångar under dessa säsonger:
IN:
Mbappe
Jadon Sancho
Milinkovic-Savic
Kempembe (spelas om till DM)
Dybala
Foden
Ruben Diaz
UT:
Salah (utbyte mot Mbappe)
Mané (Barca)
Shaqiri (Barca)
Keita (Barca)
Lovren
Matip
Henderson (gick till Milan efter att ha sagt att han sökte nya utmaningar...WHAT!?)

Totalt, träningsmatcher inräknade, blev det 2 förluster och 2 kryss denna tredje säsong med taktiken. Man kan lätt säga att jag känner att jag har hittat rätt i denna taktik, så TACK igen ni som jobbat fram den. Men frågan kvarstår, hur länge håller den?

#32   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 29 May 2019 - 10:27 AM

Tack för uppdateringen MOF, riktigt intressant läsning.

Jag tror att det är superviktigt att man fortsätter att hitta nya ingångar i taktiken för att ständigt förbättra den. Ju längre du spelar desto mer lämpade blir spelarmaterialet för din taktik eftersom du värvar utifrån hur en spelare i just din taktik ska vara. Du värvar naturligtvis inte en långsam anfallare som behöver använda sin snabbhet och så vidare. Sen finns det alltid spelare utöver det som alltid kommer att lyckas, dvs världsklasspelare som exempelvis Mbappé.

Jag tror att den kan hålla rätt länge, just eftersom du fortsätter att tweaka den samtidigt som de spelare du värvar in bättre passar in i taktiken!

#33   kiiimpa

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 68 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 17:46 PM

Dum fråga men jag måste ställa den... Hur kommer jag åt taktiken i spelet när jag abonnerar på den via Steam?

#34   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1278 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 18:45 PM

Visa inläggkiiimpa skrev:

Dum fråga men jag måste ställa den... Hur kommer jag åt taktiken i spelet när jag abonnerar på den via Steam?

Om den nu finns att tillgå via att abonnera på den via steam så tar du "Hantera taktik" och sedan tar du "ladda" varpå du ska hitta den i listan där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar