Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19-SR]European Football League - Wolves

8 svar till detta ämne

#1   hemlighetenSjälv

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1647 Inlägg:

Postad 03 April 2019 - 17:40 PM

Postad bild

Rapportens bakgrund
Det var många år sedan nu jag var aktiv på detta forum nu men suget har alltid legat där och lurat i bakhuvudet. Jag tänkte ge det en ny chans med ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat. Sparningen som sådan grundas i en egengjord databas som finns tillgänglig för allmänheten här. Det är en databas som jag lagt ner mycket jobb på för att skapa en europeisk superliga med klubbar från samtliga europeiska länder (de som ingår i UEFA).

European Football League
Ligasystemet är uppdelat i nio olika divisioner, varav de åtta översta är spelbara och klubbarna är indelade i stort sett efter det ryktessystem som finns i FM och dess databas. Indelningen är inte perfekt, något som jag återkommer till senare, men jag har försökt att efterlikna vad som skulle kunna vara tänkbart om det här skulle vara en verklighet. Som mest finns det 50 klubbar från en och samma nation men de flesta har ungefär 20-30 representanter. Exempelvis har Sverige 25 klubbar med i seriesystemet. Utöver ligaspelet har dessutom alla klubbar minst en cup som dem deltar i under året med lite olika upplägg. Mer information finns i länken jag delade längre upp och jag kommer dessutom prata ytterligare om systemet genom rapportens gång.

Rapporten
Jag skriver mycket för mig själv och kommer att skriva om det jag finner intressant. Det som oftast driver mig i mina FM-sparningar är en utveckling av en trupp och det betyder att jag troligen kommer skriva mer om truppens utveckling snarare än resultaten även om dessa självklart inte kommer negligeras. Utöver detta så kommer jag att lägga mer krut på själva texten framför utseendet på rapporten. Delvis för att hålla motivationen uppe men också för att det är vad jag tycker är viktigast.

Postad bild

Wolverhampton Wanderers - En inledning
Wolves återfinns i European Football League 4C vid spelets början, vilket är division fem i seriesystemet. Wolves är ett typexempel på en klubb som troligen borde börja lite högre upp men jag har velat ha en större variation på representerade länder i de olika divisionerna. Med den trupp jag har tillgång till så ser jag att vi ska klättra i seriesystemet omgående och problematiken kommer snarare ligga i att hantera de spelare med höga ambitioner jag har och att hantera en lönebudget som är anpassad efter ett liv i Premier League. Vilket är helt andra summor än det man tjänar i denna division.

Taktiken
Wolves besitter ett urstarkt centralt mittfält med vindsnabba kantspelare som är duktiga på att bryta in och gå på egna avslut. Den taktik jag kommer använda till en början är gjord för att utnyttja just detta. En 433 med ett rätt lågt sittande centralt mittfält vars uppgift i offensiven är att driva framåt själva men också fördelarna bollen till spelarna längst fram. Defensivt är tanken att dessa ska screena ut motståndarna till kanterna och tvinga till långa inlägg som kan fångas upp var våra starka centrala mittbackar.

Nyckelspelarna
Rúben Neves är självskriven tillsammans med João Moutinho på det centrala mittfältet och dessa två herrar kommer att dra ett tungt lass med viktiga roller i samtliga delar av spelet. Bakåt har vi främst vår lagkapten Conor Coady och målvakten Rui Patrício. Coady kommer att freda målet med sitt resoluta spel alldeles galant. Framåt ser jag supertalangen Diogo Jota som ett väldigt intressant alternativ på vänsterkanten som säkerligen kan bidra med många mål. Jag kommer att visa och prata mer ingående om truppen i kommande uppdateringar.

Slutligen om ni har några funderingar eller frågor så tveka inte att slänga iväg ett inlägg så ska jag besvara så gott jag kan.

Detta inlägg har redigerats av hemlighetenSjälv: 03 April 2019 - 17:43 PM

#2   hemlighetenSjälv

Favorit

• Medlem
  • 1647 Inlägg:

Postad 04 April 2019 - 21:47 PM

Postad bild

» EUROPEAN FOOTBALL LEAGUE 4C
Femtedivisionen eller Football League 4 består av tre divisioner med tjugo klubbar vardera. Den förstaplacerade i varje division får en direktuppflyttningsplats medan plats två och tre sedan kvalar för den andra platsen. Jag skulle säga att pengarna här ligger ungefär i paritet med Championship i England vilket har gjort det lite klurigare för en klubb med så hög lönebudget som Wolves har.

Ligaspelet inleddes med sex raka vinster och sedan har det egentligen bara flutit på. Som jag trodde så skulle vi vara en stark kandidat för den direkta uppflyttningsplatsen och det var egentligen bara Hamburg som länge hängde med oss upp i toppen. Dem hade däremot en ren usel period nu under vintern och när januari månad är över så leder vi med nio poäng och ytterligare tolv poäng ner för att missa kvalplatserna. När vi dessutom avslutat årets cupspel känns det som om vi kommer att defilera i mål.

Postad bild

» EKONOMI OCH ÖVERGÅNGAR
Som jag tidigare nämnt så förväntade jag mig en tuff första säsong rent ekonomiskt och mycket riktigt blev så även fallet. Den relativt tunna kassan blev bara tunnare ju längre hösten fortled och strax innan vintern gick styrelsen in och löste ett förmånligt lån. Detta gjorde att jag åtminstone kunde tacka nej till bud på de spelare jag absolut inte ville bli av med. Att jag däremot var tvungen att sälja vissa för att på sikt bygga en starkare trupp var ofrånkomligt.

» SPELARFÖRLUSTER ▪ 11 SPELARE - 740 MILJONER KR

Willy Boly, Lyon (95 Mjkr) - Jonny, Manchester United (235 Mjkr)

Matt Doherty, Zenit (130 Mjkr)
Ivan Cavaleiro, Milan (150 Mjkr) - Hélder Costa, Arsenal (120 Mjkr)

De två förstnämnda ovan hade jag som mål tidigt att sälja av. De uppvisade en typ av moral under matcherna som inte stämde överens med hur jag vill ha det och var ofta självbelåtna innan matcherna ens började. När vi fick ett såpass bra pris för Jonny till Manchester United var det en solklar försäljning. De övriga tre var det däremot tyngre att bli av med men när betydligt större klubbar kommer och knackar på dörren är det svårt att hålla emot. Framför allt Doherty blir tungt att ersätta.

» NYFÖRVÄRV ▪ 7 SPELARE - 115 MILJONER KR

Eduard Löwen, Nürnberg (45 Mjkr) - Rekeem Harper, West Brom (5 Mjkr)

Mikey Johnston, Celtic (7Mjkr)
Umut Bozok, Nimes (33 Mjkr) - Jayden Bogle, Derby (21 Mjkr)

Ersättarna var ju minst sagt betydligt svagare rent namnmässigt men med en liknande potential. Att vi hade åkt ut ur cupen gjorde att jag däremot inte var så orolig för själva ligaspelet utan jag hade ändå en stark startelva att ställa ut på planen. Som ni kan se ovan så både såldes och köptes det fler spelare än vad jag listade men detta är spelare som vi förhoppningsvis kan återvända till om dem utvecklas som jag hoppas. De som står kommer definitivt få chansen att visa upp sig redan i år. En fullständig truppgenomgång tar vi till sommaren.

» EUROPEAN LEAGUE CUP
Slutligen har vi cupspelet för året. I den division vi spelar så deltar man endast i en cup vilket är den största i hela ligasystemet. European League Cup tar klubbar från sjundedivisionen och uppåt, där de största klubbarna går in i lottningen först efter ett kvalspel. Allt som allt så ingår det hela 256 klubbar i den här cupen där det finns en hel del pengar att vinna om man klarar sig förbi de inledande omgångarna.

Det var först i den andra omgången (fjärde matchen in) vi ställdes mot tufft motstånd här då vi mötte Hoffenheim som spelar i European League One, den näst högsta divisionen. Efter ett 1-1 resultat hemma kunde vi utmanövrera dem fullständigt i Tyskland och fick med oss 7-2 totalt. Ett fantastiskt resultat som bara fortsatte mot Monaco i nästa omgång och sedan Villarreal i åttondelsfinalen. I kvarten tog det däremot stopp då Real Madrid stod för motståndet och det var egentligen aldrig nära med 1-3. Det lyckade cupspelet har tagit tungt på truppen under hösten och vintern och det är nästan skönt att vi nu inte behöver tänka på det under våren. Det har varit ett tufft matchande och trots en trupp med höga toppar så är den förhållandevis tunn. En större bredd inför nästa säsong kommer att krävas.

#3   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7329 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 04 April 2019 - 22:52 PM

Ännu en legend tillbaka!

#4   BillyKid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 502 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 14:53 PM

En av mina roligaste save någonsin på FM var med Wolves, minst sagt charmig klubb.
Annat upplägg på denna, intressant, kommer följa :)

#5   hemlighetenSjälv

Favorit

• Medlem
  • 1647 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 20:58 PM

Visa inläggFlour skrev:

Ännu en legend tillbaka!
Oj vilka fina ord, det värmer. Det är kul att vara tillbaka. :)

Visa inläggBillyKid skrev:

En av mina roligaste save någonsin på FM var med Wolves, minst sagt charmig klubb.
Annat upplägg på denna, intressant, kommer följa Postad bild
Ja, definitivt. Som det ser ut just nu så kommer en hel del spelare att försvinna dock med tanke på ekonomin, men jag försöker behålla en intressant stomme i typ Neves, Coady och lite andra namn.

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5859 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 06 April 2019 - 10:45 AM

Följer!

#7   hemlighetenSjälv

Favorit

• Medlem
  • 1647 Inlägg:

Postad 18 April 2019 - 01:39 AM

Postad bild

» EUROPEAN FOOTBALL LEAGUE 4C
Som jag förutsåg så skulle inte ligaspelet vara några problem att städa av under våren. Vi gick igenom den andra delen av säsongen utan några förluster och varken Hamburg eller övriga konkurrenter kunde hänga med i det tempot vi drog upp då jag kunde mönstra starkaste möjliga startelva i så gott som varje match. Nyförvärven axlade ansvaret att ersätta de spelare vi hade tappat med bravur och exempelvis Umut Bozok gjorde nio mål på tio matcher under våren.

Skytteligan togs hem av vår egna Diogo Jota som gjorde 18 mål på 25 matcher från sin ytterposition och det blir onekligen klurigt att hålla fast vid denna guldklimp nu under sommaren. Ruben Neves var kunglig på mittfältet och blev poängkung i ligan med flertalet fullträffar samt distinkta framspelningar. Jag kan egentligen lyfta spelare på samtliga positioner och det var ingen som föll igenom.

Postad bild

» TRUPPGENOMGÅNG
Min tanke är att efter varje säsong göra en kortare truppgenomgång i form av ett par egna utnämningar och spelare som förtjänar att lyftas, antingen för något bra eller som det säkerligen också kan bli något negativt som skett under året.

» Årets spelare - Ruben Neves
Man kan tro att Neves är självskriven här så som jag skrivit tidigare i rapporten men egentligen var det väldigt jämt. Adama Traoré och Diogo Jota har också haft fantastiska säsonger men till slut föll valet ändå på vår mittfältsgeneral. Den vänsterfotade portugisen har spelat tredje flest matcher under säsongen och levererat flertalet mål och assist. Jag förväntar mig höga bud under sommaren.

» Årets värvning - Jayden Bogle
Det var läskigt att bli av med Matt Doherty den sista dagen av januarifönstret men Bogle visade snabbt att han besitter en fantastisk talang. Solid i defensiven och står även för precisa framspelningar. Troligen vårens bästa spelare allt som allt.

Postad bild

» Årets yngling - Morgan Gibbs-White
Med tre centrala mittfältspositioner att fylla har unge Morgan fått mycket speltid under året och genomfört sitt uppdrag strålande. Det har blivit åtta mål under säsongen och om Moutinho eller Neves drar blir det ännu viktigare att 19-åringen fortsätter att utvecklas.

» Årets truppspelare - Kortney Hause
Har länge funnits i truppen men tappade sin plats under den nya satsningen. Glänser sällan men gör aldrig bort sig och fått spela en hel del matcher som antingen mittback eller till vänster efter Boly lämnade oss.

» Årets flopp - Raúl Jiménez
Det är egentligen elakt att kalla den mexikanska anfallaren för en flopp men 17 mål på 35 matcher med den enorma kostnaden han innebär är inte tillräckligt. Vi har en klausul på lånet som gör att han kan köpas in för hisnande 405 miljoner som inte kommer att utnyttjas.

Ber om ursäkt för att det tog sådan tid med ett nytt inlägg. Varit en hektisk tid.

Eftersom jag inte varit på forumet under flera år nu så undrar jag bara varför inläggseditorn är så fullständigt värdelös jämfört med hur det var innan? Minst sagt frustrerande.

#8   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 854 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 18 April 2019 - 12:58 PM

Visa inlägghemlighetenSjälv skrev:

Eftersom jag inte varit på forumet under flera år nu så undrar jag bara varför inläggseditorn är så fullständigt värdelös jämfört med hur det var innan? Minst sagt frustrerande.
Fy tusan vilken comeback! En av mina favorit-författare är tillbaka, det blir till att gå in på denna sida mycket mer frekvent nu. Och angående det du skriver håller jag fullkomligt med men vad kan man göra...?

#9   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5859 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 20 April 2019 - 08:42 AM

Kul!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar