Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Det gröna gräsets schack - eller?

19 svar till detta ämne

#1   rockystar

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3049 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 19:42 PM

Postad bild

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7061 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 05 April 2019 - 20:03 PM

Prisa gud, rockystar är tillbaka!

#3   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 20:21 PM

Postad bild

Min tränarkarriärs första arbetsgivare blev Umeå FC där jag anställdes med uppgift att leda klubbens akademilag. Kontraktet som innebar en månadslön på 18.000 kronor sträckte sig visserligen bara över den kommande säsongen men förhoppningsvis skulle det bli en bra start på en lång och framgångsrik karriär.

Umeå FC skulle under 2019 spela i Division 1 Norra medan det var spel i Division 2 Norrland som väntade för vår del där vi hoppades att vi skulle kunna undvika nedflyttning. Kampen om att vinna Division 2 Norra förväntades stå mellan IFK Timrå, IFK Luleå och Piteå IF.

Vår spelartrupp bestod av arton spelare mellan 16 och 21 år men då de ekonomiska förutsättningarna såg goda ut så fanns det visst utrymme för att knyta ytterligare någon spelare till klubben innan säsongen skulle inledas.

#4   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 21:05 PM

Postad bild

Jag beslutade att vi skulle spela med en försvarsinriktad 4-5-1 formation under den kommande säsongen med förhoppningen om att det skulle vara tillräckligt om vi nådde en ok nivå. Jag förväntade mig att flera av lagen i divisionen skulle misslyckas kraftigt och att vi kunde säkra fortsatt spel i Division 2 om vi bara undvek att göra en katastrofal insats. Med ett stabilt försvarsspel hoppades jag att vi skulle lyckas med just det.

Då jag ansåg att jag, som var helt ny i tränarrollen, behövde stöd så inleddes jakten på en assisterande tränare. Det blev till sist Erik Carlsson som fick uppdraget och jag hoppades att hans skicklighet att arbeta med ungdomar och hans strikta disciplin skulle leda till att vi kunde få ut det allra bästa av spelarna.

Carlssons första uppgift blev dock inte att instruera lagets spelare eller agera stöd åt mig, istället skulle han kartlägga vilka spelare som kunde bli aktuellt att värva. Det var främst ytterbackar, yttermittfältare och eventuellt en anfallare som vi var i behov av. Transferfönstret var stängt, men det var viktigt att ha en lista med välscoutade spelare då sommarfönstret öppnade.

Resultatmässigt blev det en tråkig försäsong med två förluster, men försäsongens enda målsättningar var att spelarna skulle hitta sina positioner i den nya taktiken och att de skulle komma upp i matchform inför tävlingsmatcherna som väntade inom kort. Det återstod dock att se i vilken utsträckning dessa målsättningar hade nåtts då vi i premiären skulle ställas mot Skellefteå FF.

Postad bild

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5576 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 06 April 2019 - 10:44 AM

Detta kommer bli grymt. Följer!

#6   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 06 April 2019 - 15:57 PM

Postad bild

Säsongen inleddes på värsta tänkbara vis då vi under de två första matcherna släppte in åtta mål. Det försvarsspel som jag hoppades skulle bli vårt framgångsrecept visade sig vara långt ifrån framgångsrikt. Vi låg därmed klart sist i tabellen.

Det var dock tydligt att spelarna hittade sina positioner allt bättre för varje träning och de kände sig mer och mer bekväma med den nya taktiken. Dessvärre var vår spelartrupp mycket obalanserad, möjligen till viss del beroende på att vi var en ungdomsakademi och inte ett A-lag. Exempelvis hade vi endast en spelare som var bekväm med att spela ytterback, och vi saknade helt yttermittfältare. Det var något som jag såg fram emot att åtgärda under sommaren.

I den tredje matchen säkrades till sist säsongens första poäng då vi spelade 0-0 mot Kramfors-Alliansen och månadens ligaspel avslutades med ännu en oavgjord match efter att vi klarade 1-1 mot Friska Viljor. Vår prestation hade visat klara tecken på förbättring och vi hade endast ett poäng upp till den elfteplats som innebar fortsatt spel i Division 2.

Postad bild

Postad bild

#7   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 06 April 2019 - 17:01 PM

Postad bild

Jag valde att förlänga kontraktet med vår enda anfallare, den 19-åriga Jacob Ottosson. Han var en spelare som visade prov på stor skicklighet på träningarna, och jag väntade på att han skulle visa det även under match.

Maj månad inleddes med att vi lyckades ta ytterligare två poäng genom oavgjorda matcher mot IFK Östersund och Anundsjö IF. Varje inspelad poäng kändes som en seger, men klubbledningen uttryckte viss oro över att vi ännu inte hade tagit någon seger i ligan. Förhoppningsvis skulle det inte dröja allt för länge innan vi kunde göra det.

Samtidigt som det var viktigt att förbättra våra resultat på kort sikt så var det helt avgörande för min karriär på längre sikt att jag utvecklade mitt kunnande som tränare. Det var därför mycket glädjande att klubben accepterade mitt förslag om att jag skulle påbörja en tränarutbildning med mål att ta en nationell C-licens.

Månaden avslutade med två klara förluster som innebar att vi åter föll tillbaka i tabellen till den sistaplats som vi för en stund hade lämnat.

Postad bild

Postad bild

#8   Hanai

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 07 April 2019 - 11:47 AM

Tuff start, hoppas du får behålla jobbet och får igenom utbildningen.

#9   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 07 April 2019 - 16:14 PM

Postad bild

Till sist kom den så efterlängtade segern i och med 2-1 mot Gottne IF. Därefter blev det dock bara ytterligare ett poäng under juni månad. Precis då jag hade konstaterat att många av våra förlustmatcher var knappa uddamålsförluster så drabbades vi av en kraftig förlust då Ytterhogdals IK besegrade oss med tre måls marginal.

I tabellen låg vi på näst sista plats med fem poäng upp till Täfteå IK på plats elva. Trots detta fick jag förklarat för mig från klubbledningen att de var nöjda med min insats så långt, de var särskilt nöjda med det faktum att jag skötte ekonomin på ett så bra vis.

Postad bild

Postad bild

#10   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7061 Inlägg:

Postad 07 April 2019 - 19:23 PM

Kriga på!

#11   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 09 April 2019 - 17:52 PM

Postad bild

Vårt spel började se allt bättre ut och under juli månad lyckades vi ta hela fem poäng på de fyra matcherna efter att endast ha förlorat mot tabellettan Piteå IF. Säsongens andra seger kom mot Kramfors-Alliansen efter att en storspelande Marcus Eklund gjort matchens enda mål.

Under månaden anslöt nio spelare till klubben för en veckas provspel, en provspelsperiod som slutade med att tre spelare skrev på ett kontrakt med oss. Det var den 21-åriga ytterbacken och yttermittfältaren Johannes Grönlund, den 20-åriga högerbacken Alexie Francisco Herrera Zarate samt den 21-åriga försvararen Cristoffer Andersson Lager.

I matchen mot Friska Viljor ställde vi därmed upp med en helt nykomponerad högerkant bestående av Herrera Zarate och Grönvall som båda tog plats i startelvan. Laget visade upp en mycket bra laginsats och det var troligen vår bästa match så långt under säsongen.

Med nio matcher kvar att spela hade vi klättrat till en tolfteplats i tabellen, bara ett poäng efter Täfteå IK. Men då vi hade betydligt sämre målskillnad så var det i praktiken två poäng som skiljde oss åt. Stämningen i laget var god och jag kände att vi verkligen hade en chans att klara fortsatt spel i Division 2 till nästa säsong.

Postad bild

Postad bild

#12   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 11 April 2019 - 19:26 PM

Postad bild

Jag valde att förlänga kontrakten med de två försvararna Albin Näslund och John Renström som jag tyckte hade gjort det bra så långt. Det faktum att vi hade mycket få försvarare i spelartruppen hjälpte naturligtvis till.

Allt eftersom veckorna passerade och säsongen började närma sig sitt slut dök också tankarna om min framtid upp allt oftare. Inför säsongen hade jag inga planer på att stanna längre än den säsong som jag hade skrivit på ett kontrakt för. Men allt mer började jag överväga tanken att stanna ytterligare en säsong, om möjligheten skulle öppna sig.

Efter att ha spelat 1-1 mot IFK Östersund så var det slut på målskyttet för vår del. De fyra matcherna under augusti gav oss endast två poäng och det stod klart att det, inför den sista avgörande månaden, var en kamp om att nå kvalplatsen som vi hade att se fram emot. Att nå bättre än en tolfteplats såg mycket osannolikt ut.

Postad bild

Postad bild

#13   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5576 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 12 April 2019 - 15:21 PM

Älskar när det är tufft. Kommer följa din kamp!

#14   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 17:49 PM

Postad bild

I den match vi hade till godo spelade vi oavgjort och tog därmed tag i taktpinnen inför den spännande säsongsavslutningen. Dessvärre visade det sig under de följande matcherna att vi inte hade den kvalitet i spelartruppen som krävdes för att spela i Division 2. Vi slog allt för många chansbollar som saknade mottagare och passningsspelet var överlag allt för bristfälligt.

Efter två 0-1 förluster mot IFK Timrå och Täfteå IK väntade Sandviks IK i säsongens näst sista match. Vi låg två poäng bakom Sandviks IK som låg på den så åtråvärda tolfteplatsen. En seger var i stort sett ett måste för att undvika nedflyttning.

Efter en dryg halvtimmes spel tog vi ledningen genom ett mål av William Schultz efter mycket bra förarbete av Johannes Grönlund. Men kvitteringen kom redan i anfallet därefter och med bara minuter kvar av matchen lyckades Sandviks IK även ta ledningen. Matchen slutade med en förlust, nedflyttningen var ett faktum, och som en konsekvens av det valde klubbledningen att låta mig lämna klubben.

Postad bild

Postad bild

#15   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 19:44 PM

Postad bild

Min jakt på ett nytt jobb inleddes givetvis redan samma dag som jag hade tvingats lämna Umeå. Efter några veckor fick jag flyga till Vitryssland och staden Mikashevichi där en intervju med klubbledningen för Granit Mikashevichi väntade. Det kändes bra och jag såg fram emot att få chansen att fortsätta min karriär i den lilla staden. Tyvärr visade det sig att de istället valde att anställa Vyacheslav Levchuk som ny tränare för laget.

Veckorna förflöt och en månad senare hade jag ännu inte kallats till någon mer intervju. Men under oktober månads slutskede kallades jag till den ena anställningsintervjun efter den andra. Det var de engelska klubbarna Eastbourne Borough, Chelmsford City och Alfreton Town samt de två svenska klubbarna Dalstorps IF och Skiljebo SK som övervägde att ge mig chansen som tränare för deras A-lag.

Den 10 november så kunde jag till sist konstatera att min tid som arbetslös hade nått sitt slut. För den här gången. Återigen var det ett kort kontrakt som jag hade skrivit på, men jag såg verkligen fram emot att börja arbeta med mitt nya lag.

#16   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 22:26 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild
Jag packade mina resväskor och begav mig till England, till den lilla staden Alfreton närmare bestämt där jag under de kommande åtta månaderna skulle leda Alfreton Town FC.

Klubbens assisterande tränare Mark Carroll berättade att Alfreton Town hade pendlat mellan Vanarama National League och Vanarama National League North under de femton senaste åren. Målsättningen för den innevarande säsongen var att vi skulle placera oss i mitten av ligatabellen och nå den andra omgången av FA Trophy. Vi hade redan innan jag anlände blivit utslagna ur FA-cupen. För att nå dessa mål hade drygt 100 000 kronor gjorts tillgängliga för spelarköp. Även i lönebudgeten fanns det visst utrymme, så om det skulle visa sig att det fanns behov av förstärkningar till spelartruppen så fanns de ekonomiska möjligheterna.

Klubbens allra bittraste rival var tydligen Mansfield Town som för tillfället spelade i Sky Bet League 1. Det var därmed högst osannolikt att vi skulle ställas mot varandra under de kommande åren. Jag informerades också om att klubben hade samarbetsavtal med två klubbar. Det var dels 1976 FC Phoenix från Trinidad & Tobago och dels Fort Worth från USA. Jag väntade mig inte att dessa samarbeten skulle få någon större inverkan på vår säsong, möjligen att det kunde visa sig vara en nyttig faktor för vår framgång i framtiden.

Lagets hemmamatcher spelades på klubbens egna North Street med plats för 3600 åskådare. Gräsmattan var i bra skick och arenan gav inte ett allt för dåligt intryck. Det visade sig även att träningsanläggningen var riktigt bra vilket gladde mig mycket.

Postad bild

Postad bild

Alfreton Town FC spelade i Vanarama National League North, den engelska sjättedivisionen. Divisionen var rankad som europas 140:e bästa division, strax under den cypriotiska B-divisionen och den slovenska Division 3, men före den norska fjärdedivisionen.

Då jag anlände till klubben så hade sjutton omgångar spelats av ligan och laget befann sig på sextonde plats i tabellen med 20 inspelade poäng. Förutsättningarna för divisionen var att vinnaren skulle flyttas upp till Vanarama National League medan de tre sämst placerade lagen skulle flyttas ned en division. För de lag som slutade på platserna 2 till 7 väntade kvalspel. Men det som väntade för vår del var troligtvis en kamp om placeringarna i mitten av tabellen.

Postad bild

#17   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7061 Inlägg:

Postad 13 April 2019 - 10:35 AM

Intressant, lycka till!

#18   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 13 April 2019 - 16:08 PM

Postad bild

Postad bild

Målvakter
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Tom Nicholson - Mål - 191 cm - 81 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Sam Ramsbottom - Mål - 185 cm - 70 kg

Försvarare
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Chris Arthur - B/YB/M ( V ) - 178 cm - 77 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Shane Blaney - B ( C ) - 191 cm - 79 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Josh Clackstone - B ( HVC ), YB ( H ) - 171 cm - 67 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Jordan Eli - B ( C ) - 180 cm - 72 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Martin Riley - B ( C ) - 188 cm - 84 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Luke Shiels - B ( C ) - 188 cm - 85 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Osaze Urhoghide - B ( HC ) - 189 cm - 80 kg

Mittfältare
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Emmanuel Adebiyi - DM, M ( C ) - 175 cm - 72 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild James Clifton - B/YB/M/OM ( H ) - 178 cm - 71 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Michael Collins - M ( C ) - 183 cm - 69 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Nathan Hotte - B ( C ), DM, M ( C ) - 186 cm - 81 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Hugo Logan - M/OM ( C ) - 174 cm - 68 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild David Lynch - M ( VC ) - 181 cm - 67 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Danny O'Brien - M/OM ( HV ) - 183 cm - 72 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Jordan Sinnott - DM, M ( C ) - 180 cm - 76 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Jake Taylor - M ( C ) - 180 cm - 77 kg

Anfallare
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Curtis Bateson - OM ( HV ), A ( C ) - 180 cm - 72 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Richard Peniket - A ( C ) - 191 cm - 77 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Reece Styche - A ( C ) - 185 cm - 82 kg
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Postad bild Dom Tear - M ( H ), OM ( HV ), A ( C ) - 179 cm - 70 kg

#19   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 22 April 2019 - 13:15 PM

Postad bild

Postad bild

Min första månad i den engelska klubben blev en hektisk sådan. Ledarstaben förstärktes genom att jag knöt Ryan Semple och Mark Armitage till klubben. Semple skulle arbeta som hjälptränare medan Armitage fick särskilt ansvar för att leda konditionsträningen.

Taktiskt sett valde jag att satsa på en relativt okomplicerad 4-4-2 formation. De avgörande orsakerna var dels att spelartruppen lämpade sig väl för en sådan formation och dels att spelarna var bekväma med ett sådant spelsätt.

Efter att ha hört talas om den 26-åriga anfallaren Shamir Mullings så bjöd jag in honom att provspela hos oss under en veckas tid. Han accepterade det då han för tillfället var klubblös. Jag visste inte så mycket mer om honom än att han var en snabb, stark och stor anfallare som under de senaste säsongerna hade tillhört Macclesfield i Sky Bet League 2 men där endast fått begränsat med speltid. Efter att veckan hade passerat kunde jag konstatera att Mullings mycket riktigt var en kraftfull anfallare med både snabbhet och styrka, men dessvärre hade vi också sett prov på hans högst begränsade bollbehandling. Oavsett om han valde att passa bollen eller ta ett avslut så tycktes det alltid gå illa. Jag beslutade mig för att inte erbjuda honom ett kontrakt.

Postad bild

Då jag anlände till klubben så hade de 17 spelade matcherna inbringat 20 poäng vilket placerade oss på en sextondeplats i tabellen. Jag hoppades att vi skulle kunna öka poängsnittet en aning och börja avancera i tabellen mot den mittenplacering som styrelsen hoppades på.

De två ligamatcher som vi spelade under november under min ledning var dels hemma mot tabellettan Blyth och därefter ännu en hemmamatch, denna gång mot tabelltvåan Hereford. Även om båda matcherna slutade med ett oavgjort resultat så var jag nöjd med vad jag såg, det var inte alls så dåliga prestationer från vår sida. Särskilt inte med tanke på att det var två av de allra starkaste lagen i divisionen som vi hade ställt mot. Det lovade gott inför fortsättningen.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

I den tredje kvalomgången av FA Trophy var det ännu en match hemma på North Street. Våra motståndare var Kidderminster och regnet öste ned under hela eftermiddagen. Matchen inleddes mycket bra då Styche gav oss ledningen, men kvitteringen kom strax därefter. Efter en timmes spel fick gästerna Declan Weeks utvisad och jag hoppades att det skulle innebära att vi kunde ta över matchen. Men istället blev det Kidderminster som tog ledningen, vilket också visade sig vara matchens sista mål. Trots en offensiv satsning under matchens slutskede lyckades vi inte skapa någon farlig målchans och vi var därmed utslagna ur FA Trophy.

Postad bild

Postad bild

Vår anfallare Reece Styche var uttagen i den landslagstrupp som Julio Ribas, förbundskapten för Gibraltar, hade tagit ut för de avslutande EM-kvalmatcherna. Styche fick chansen i startelvan i matchen mot Israel. I matchen mot England fick han däremot inleda på bänken, men byttes in då det återstod fem minuter av ordinarie tid. Han gjorde därmed sin åttonde och nionde landskamp. Därmed var också EM-kvalspelet över och Gibraltar slutade sist i Grupp F med endast 1 poäng på 10 matcher trots att lag som Wales, Kosovo och Israel fanns i gruppen. De två främsta lagen i gruppen, som också kvalificerade sig till EM, var England och Ryssland.

Postad bild

Postad bild

#20   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3049 Inlägg:

Postad 22 April 2019 - 15:33 PM

Postad bild

Postad bild

Under december månad hade vi ett speluppehåll på två veckor som jag utnyttjade till kontraktsdiskussioner med ett flertal spelare. Styche, Clackstone, Sinnott, Peniket, O’Brien, Logan, Clifton och Taylor skrev alla under de förslag till förlängningar av kontrakten som jag föreslog. Därmed var stommen säkrad för nästa säsongs spelartrupp.

Postad bild

December månad fortsatte på välkänt vis då vi spelade 1-1 mot Ashton United. Men så kom äntligen den första segern under min ledning då vi besegrade bottenlaget Scarborough Athletic med 1-0 efter ett straffmål av Sinnott. Därefter ställdes vi ännu en gång mot ett bottenlag, men i matchen mot FC United blev det inga mål.

Efter att ha lett Alfreton i fem ligamatcher utan förlust så kom till sist den första förlusten i matchen mot Chorley. Året avslutades sedan med match mot Braintree där vi tog tre nya poäng efter att ha gjort matchens enda mål i den 93:e matchminuten.

Postad bild

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar