Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] LLM - Wedins resa mot toppen

2 svar till detta ämne

#1   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 484 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 05:53 AM

Postad bild

IFK Stocksund - 2018
Division 2 Norra Svealand
Mediatips: 2

Laget som blev mitt första under min karriär som manager på FM19 blir alltså IFK Stocksund. En relativt nybildad klubb som huserar i Danderyd och spelar sina hemmamatcher på Danderyds Arena som tar cirka 500 personer. Klubben är storsatsande och tog för ett par säsonger sedan över Västeråsklubben Juventus IF plats i division 3. Ett år krävdes innan man spelade i division 2, där nu jag tagit över.

Förväntningarna på oss var höga inför säsongen och jag kände mig lite orolig över att inte kunna prestera direkt. Vi hade ingen övergångsbudget att tala om, men dock lite löneutrymme som gjorde att vi kunde locka till oss ett gäng spelare från närområdet.

Med framförallt en taktik inövad inledde vi ligasäsongen med två vinster, två förluster och två oavgjorda på de inledande sex matcherna. Redan från start presterade Vasalund och Täby FK bra och placerade sig i toppen. Under första halvan av säsongen så blandade vi och gav, vår defensiv var superb men offensiven oberäknelig, våra anfallare presterade inte optimalt. Inför andra halvan av säsongen så började jag implementera en ny taktika, något som visade sig bidra med en fullständigt fantastisk prestation från grabbarna. Under säsongen 13 sista matcher så vann vi 12 och spelade oavgjort en. Trots att fantastiska Vasalund med ett par omgångar kvar var klara serievinnare, så lyckades vi i sista matchen mot IFK Lidingö helt bli klara för en 2:a plats och således kval till division 1.

I kvalgruppen ställdes vi mot Motala AIF och Piteå IF. Matcher som vi vann med 4-2 repsektive 0-2. Nu väntade två avgörande matcher mot Assyriska FF från division 1 Norra.

Att Assyriska FF är en klubb i fall stod helt klart efter första matchen som vi vann, på bortaplan, med 0-4. Således kände jag mig ganska säker på att vi klarat uppflyttning till division 1. I andra matchen förlorade vi dock med 0-1, men vad spelade det för roll? INGEN! IFK Stocksund spelar i division 1 nästa säsong!

Division 2 NS: 2/14 - 26 Matcher, 17 vinster, 6 oavgjorda, 3 förluster, 45-18, 57 poäng
Svenska Cupen: Deltog ej
Bäste spelare: Mittfältaren ”David” 7,33 i snitt på 27 matcher.
Ekonomi: -342 000
Publiksnitt: 246 av 500 på Danderyds Arena

#2   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 484 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 06:08 AM

Postad bild

IFK Stocksund - 2019
Division 1 Norra
Mediatips: 4

Efter en succéartad första säsong i Stocksund så var det nu dags för spel i Division 1. Av media blev vi tippade att sluta fyra och styrelsens förväntningar var att hamna på övre halvan av tabellen. Lite jobbigt tyckte jag, då jag gärna hade sett att vi kunde jobba utan press under första säsongen i division 1.

En hel del spelare anslöt inför säsongen samtidigt som vissa lämnade. Bland annat fick vi in en ung ytterback från Malmö FFs akademi, som skulle visa sig vara en väldigt lyckosam värvning. Vi värvade även en ung anfallare från Stockholmsrivalen Vasalund, en kille på 20 år med stor potential.

Det var med viss skepsis som jag gick in med laget för säsongen, en skepsis som jag hade kunnat skippa. Sju matcher och sju vinster blev det under inledningen innan vi tappade poäng efter 1-1 borta mot IFK Timrå. Men vi kom tillbaka och besegrade sedan Bissarna och Carlstad United innan säsongens första förlust kom efter 1-2 borta mot Syrianska. Två matcher senare kom ytterligare en förlust, denna gång borta mot Umeå. Men det skulle visa sig att vi endast skulle förlora en enda match till under säsongen. Vi var fullständigt lysande och våra anfallare, framförallt den nya från Vasalund, imponerade kraftigt. Förutom att vi stod klara som segrare med tre matcher kvar av säsongen så satte vi i slutändan nytt rekord i antal poäng i Division 1 Norra. BOOM!

Således blir det spel i Superettan nästa säsong. Frågan är om det kan ha gått lite väl fort för denna lilla förening? Vi har inte någon ekonomi att skryta med och våra faciliteter lockar inte många. Jag har kontrakt även över nästa säsong, men det skulle inte kosta mycket för en större klubb att köpa ut mig, så vi får se vilka erbjudanden som kan tänkas komma. Samtidigt är det väldigt lockande att se hur vi klarar oss i Superettan som får benämnas som ett stort steg från Division 1.

Division 1 N: 1/16 - 30 Matcher, 24 vinster, 3 oavgjorda, 3 förluster, 69-27, 75 poäng
Svenska Cupen: Deltog ej
Bäste spelare: Vänsterbacken ”Zäta” med 7,72 i snitt på 6 matcher.
Ekonomi: -1,65 miljoner
Publiksnitt: 268 av 500 på Danderyds Arena

#3   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 484 Inlägg:

Postad 12 April 2019 - 06:19 AM

Postad bild

IFK Stocksund – 2020
Superettan
Mediatips: 15

Två divisioner på två år och att ta klivet upp till Superettan kändes på förhand lite vanskligt, för rent klubbmässigt så har vi lång väg krav att gå. Vi är en halvprofessionell förening och snittar cirka 200-300 personer på läktarna när vi spelar. Ekonomin kan man heller inte skryta om. Men men.

Försäsongen gick som på räls och vi besegrade lokalkonkurrenten IK Frej som nu halkat ner i division 1, bland annat. Vi gjorde ett par värvningar inför, bland annat en ung ytter från Värmdö – som redan då hade ögonen på sig från betydligt större klubbar, kan bli ett klipp! Ytterligare några breddspelare värvades.

För första gången under mina år i Stocksund så var vi tippade att vara ett bottenlag, så målet var ju givetvis att inte åka ut. Vår inledning var väl sådär, tre vinster och fyra förluster under de inledande tio matcherna. Lika bra som våra anfallare var, lika dåliga var defensiven, stundtals läckte vi som ett såll. Relativt snabbt blev vi inblandade i en jämn bottenstrid och trots att vi tog sju poäng under de sista tre matcherna så stod det till sist klart att vi skulle få kvala för att hålla oss kvar i Superettan.

I kvalet ställdes vi mot Utsiktens BK från Division 1 Södra. Bortamötet slutade med vinst 0-3 och hemma tvålade vi dit dom med 4-2, således spelar vi i Superettan även nästa säsong.

PS. Mitt kontrakt går ut efter säsongen, flera klubbar har velat för diskussioner med mig under säsongen, något jag dock avböjt. Men just i detta nu är det oklart om jag kommer vara kvar i ”Stockan” eller bege mig vidare.

Superettan: 14/16 - 30 Matcher, 9 vinster, 8 oavgjorda, 13 förluster, 51-63, 35 poäng
Svenska Cupen: Kvalade in till Cupen 2021
Ekonomi: -1,8 miljoner
Publiksnitt: 343 av 500 på Danderyds Arena

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar