Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19-SR] Vimmerby IF - En resa mot den svenska fotbollseliten

27 svar till detta ämne

#1   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 06 May 2019 - 07:42 AM

Postad bild

Kapitel 1

Jag går ut i köket och sätter på kaffebryggaren. Slår mig sedan ner vid köksbordet och öppnar upp måndagstidningen, bläddrar snabbt igenom de lokala nyheterna men stannar till vid sportdelen. Reser mig sedan upp igen, häller upp en kopp kaffe och sätter mig ner igen och läser:

”NY TRÄNARE KLAR FÖR VIMMERBY IF”
Vimmerby IF har idag presenterat Frank Andersson som tar över som ny manager och ska tillsammans med assisterande tränaren David Lindgren leda laget i division 3 kommande säsong. Utöver David kommer Mikael Krantz och Pär Bäckman finnas med som hjälptränare där Krantz tar ett huvudansvar för klubbens målvakter.

Någon timme senare sitter jag på Vimmerby IF:s klubblokal tillsammans med mina tränarkollegor och går igenom spelarna i A-truppen. Innan jag skrev på kontraktet med Vimmerby IF har jag tillsammans med David Lindgren suttit i långa diskussioner om fotboll och taktik där vi båda egentligen berättat hur vi föredrar en fartfylld offensiv fotboll i ett 4-3-3 system där forwards kan sätta hög press och en defensivspeluppläggare på mitten kan falla ner i banan för att ge plats åt offensiva ytterbackar. Således gick vi in med ambitionen att spela en 4-3-3 uppställning denna säsong. Innan vi börjar mötet och går igenom hela A-truppen berättar David Lindgren att vi förutom vårt eget juniorlag även har Vimmerby IF Akademi registrerat för seriespel till kommande säsong. VIF Akademi kommer tillspel i div 6 och exakt hur övergångarna mellan vår A-trupp och VIF Akademi kommer funka i praktiken vet vi inte riktigt men helt klart låter det spännande att ha möjligheten att matcha våra unga killar i seniorspel så tidigt som möjligt. Jag frågar sedan mina tränarkollegor hur spelartruppen ser ut i dagsläget och börjar bakifrån; Vad har vi för målvakter i klubben just nu?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 12:16 PM

#2   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 06 May 2019 - 09:56 AM

Postad bild

Kapitel 2

När dagens andra kopp kaffe lagom är upphälld börjar målvaktstränaren Mikael Krantz berätta att vi i nuläget har två riktigt bra målvakter för division 3, där rutinerade Nic Rydholm med sina ledarskapskvalitéer är en given nyckelspelare. Bakom honom har vi unge Gustaf Johansson som spås en lysande framtid i klubben. David Lindgren, som jobbat med laget under föregående år, tycker också att backlinjen känns stabil med Ted Åström Åberg till höger, Andre Nunes och Sebastian Svensson i mitten och Jonathan Fält-Öhr till vänster. Bakom dem finns både Simon Larsson och Jaafar Mohammed och knackar på dörren. Vi kommer dock fram till att en mittback till hade varit bra då Sebastian Svensson även kan komma att användas på det centrala mittfältet. Dessutom saknar vi en naturlig vänsterfot i mittförsvaret. Vi ger varandra i uppgift att kolla upp tänkbara spelare som passar in i kategorin mittback och vänsterfotad.

På mittfältet saknas i dagsläget den optimala defensiva mittfältaren som både ska kunna styra tempot, fördela bollarna men också vara tillräckligt bra defensivt och i duellspelet. Unge Ludvig Lundqvist har kvalité i sina fötter men väger för tillfället alldeles för lätt defensivt. Här gäller det att förstärka inser vi, gärna med någon etablerad spelare som har erfarenheter från spel i högre divisioner. Men David Lindgren klargör också att han från styrelse håll fått stränga order att vi inte kan ta in någon på deltidskontrakt, trots att vi är en halvprofessionell klubb, då det helt enkelt inte finns pengar till det. Det måste alltså vara en spelare som kan tänka sig ett amatörkontrakt helt utan någon månadslön. Hur ska vi hitta en tillräckligt bra spelare som ändå nöjer sig med 0 kronor i månaden tänker jag för mig själv innan jag häller upp dagens tredje kopp kaffe.

Framför den defensivaspeluppläggaren ser det desto bättre ut. Vi diskuterar i vilka roller spelarna ska spela för att få ut max av det centrala mittfältet och kommer ganska snabbt fram till att det behövs en offensivspelfördelare här för inte bli allt för baktunga centralt. En ”nummer tio” roll helt enkelt. I truppen har vi två spelare som passar perfekt i den rollen, Markus Ahl och Niklas Gunnarsson. Bredvid den offensivaspefördelaren behöver vi någon som orkar och kan löpa mycket. Inte bara upp och ner utan också vertikalt över hela mittfältet för att på så vis skapa ytor åt vår ”nummer tio” offensivt och defensivt stänga ner ytorna på mitten. I truppen finns både Karl-Viktor Söderqvist och Oskar Bergman som passar bra in i den rollen.

På forwardssidan berättar såväl David Lindgren som Pär Bäckman att vi kanske har vår bästa spelare i hela truppen, rutinerade Rickard Thuresson. ”Thure”, som han kallas, trivs allra bäst i en roll som central bollmottagare. Korkad vore jag om jag inte låter lagets bästa spelare spela i sin favoritroll tänkte jag och skrev upp Thure som central bollmottagare på mitt papper. Bredvid honom ville jag dock ha två spelare som hela tiden har ambitionen att gå i djupled, snabba spelare som alltid vill ta närmaste vägen till mål och göra det jobbigt för motståndarnas försvarslinje. Jag frågar Lindgren vad resterande anfallare har för egenskaper och passande nog gillar såväl, Adam Kisitu, Simon Sandholm, Marcus Oskarsson Johansson och Amel Komina att ge sig iväg på djupledslöpningar. Thure kommer därför att få flankeras av de offensivt spelande anfallarna Simon Sandholm och Adam Kisitu medan ”MOJ” och Amel kommer få agera inhoppare för det mesta.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 12:17 PM

#3   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2743 Inlägg:

Postad 06 May 2019 - 13:56 PM

Lovande start. Intressant med tankarna kring taktiken!

#4   Jocke77

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 06 May 2019 - 15:37 PM

Kul :D, kommer följa, då jag växte upp i närheten av vimmerby och har spelat med en av dem (y)

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7329 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 07 May 2019 - 02:14 AM

Vimmerby, spelade en save med dom på en upplaga för några år sen. Mest för att jag tycker att dom har en av Sveriges finaste klubbemblem.

#6   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 07 May 2019 - 07:20 AM

Visa inläggFlour skrev:

Vimmerby, spelade en save med dom på en upplaga för några år sen. Mest för att jag tycker att dom har en av Sveriges finaste klubbemblem.

Ja det är snyggt faktiskt Postad bild

Visa inläggJocke77 skrev:

Kul Postad bild, kommer följa, då jag växte upp i närheten av vimmerby och har spelat med en av dem Postad bild

Kul att du vill följa Postad bild Jaså vem då?

Visa inläggRagnar skrev:

Lovande start. Intressant med tankarna kring taktiken!

Tackar Postad bild

#7   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 07 May 2019 - 08:37 AM

Postad bild

Kapitel 3

Första delen av försäsongen ägnas allra mest åt att försöka förstärka truppen så bra som möjligt. Sedan tidigare hade jag tillsammans med mina kollegor kommit fram till att en vänsterfotad mittback och en defensivspeluppläggare var prio gällande positioner som behövdes förstärkas. Ganska snabbt bjöds flertalet provspelare in för att delta under en hel träningsvecka. Det slutade med att två spelare anslöt:

Besart Kalludra DM – Defensivspeluppläggare
När vi insåg att ”Besse” var tillgänglig på marknaden fanns det ingenting att tveka på. Den 27 åriga defensiva mittfältaren var som klippt och skuren för rollen som defensivspeluppläggare i vår taktik. En fysik stark spelare som dessutom behärskar spelet med bollen och har rutin från klubbar som exempelvis Åtvidabergs FF, Motala AIF och Linköping City. Han ansluter på ett så kallat amatörkontrakt där ingen månadslön betalas.

Dejan Illic MB – Mittback
Den andra spelaren som ansluter är den resliga mittbacken Dejan Illic. Dejan, född 1996, är en fysik stark mittback som också är vänsterfotad. Likt ”Besse” ansluter han på ett amatörkontrakt utan månadslön. Dejan kommer konkurrera om platsen till vänster i mittförsvaret och har enligt assisterande tränaren David Lindgren stora möjligheter att utvecklas till en mycket bra mittback.

Efter ”Besses” och Dejans ankomst kändes truppen mer eller mindre färdig. Olyckligtvis drog sig dock vänsterbacken Jonathan Fält-Öhr på sig en skada redan i andra träningsmatchen och just på vänsterbacksplatsen var det skralt om dugliga ersättare i truppen. Därför värvades i sista sekund även David Gutierrez Arvidsson in för att täcka upp på den positionen. När väl David var på plats insåg vi att han är minst lika bra som Fält-Öhr och därmed kommer kampen om vänsterbacken bli stenhård när Fält-Öhr kommer tillbaka från sin skada.

Nyförvärv:

Postad bild David Gutierrez Arvidsson | VB | 24 år | Rotationsspelare | Free transfer

Postad bild Besart Kalludra | CDM | 27 år | A-lag | Free transfer

Postad bild Dejan Illic | MB | 22 år | Rotationsspelare | Free transfer

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 12:17 PM

#8   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 07 May 2019 - 09:08 AM

Postad bild

Kapitel 4

Efter en lång försäsong var det så äntligen dags för seriepremiär i division 3 Nordöstra Götaland. Jag samlade truppen på klubbens träningsanläggning en timme innan avfärd för att gå igenom startelva och taktik inför matchen. Jag började med att gå igenom dagens motståndare, Högsby IK, ett lag som vi stött på flera gånger genom åren och som vi således har relativt bra koll på. Jag påminner grabbarna om att det kommer bli väldigt viktigt att spela med högt tempo och våga spela på det sätt vi vill och tränat på. Att värdera situationerna väl ute på planen när vi ska explodera och gå till motattack och när det kan vara viktigt att lugna ner spelet och behålla bollen inom laget. Jag trycker också på att ytterbackarna, Åström Åberg och Fält-Öhr ska våga gå med offensivt samtidigt som vårt nyförvärv, Kalludra, får ett stort ansvar att falla djupare ner och fördela bollarna därifrån.

Postad bild

När jag några timmar senare slår mig ner i bussen på väg hem från matchen kan jag nöjt konstatera att vi följer matchplanen till punkt och pricka, vi fullständigt kör över Högsby och åker hem med en 6-1 vinst i bagaget. Spelarna gör precis det jag vill att de ska göra och matchens lirare Besart Kalludra står för 2 assist och 1 mål från sin defensiva mittfältsroll. Framåt river både Simon Sandholm och Adam Kisitu upp enorma luckor i Högsbys backlinje som rutinerade Thure tar tillvara på och kan inkassera sina två första mål för säsongen. Det enda negativa är att vi slappnar av en aning på slutet och bjuder således Högsby på ett tröstmål. Men sammantaget gör vi en grym insats och spelar vi på samma sätt i alla matcher kommer det bli oerhört tufft för de andra lagen att besegra oss den saken är säker.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 12:18 PM

#9   Jocke77

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 07 May 2019 - 15:46 PM

Visa inläggKungking skrev:

Ja det är snyggt faktiskt Postad bild Kul att du vill följa Postad bild Jaså vem då? Tackar Postad bild

Spelade med Nic Rydholm i Västerviks FF när de låg i 3an, säkert 13 år sen dock.

#10   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 13 May 2019 - 09:43 AM

Postad bild

Kapitel 5

Efter seriepremiärvinsten mot Högsby rullade segertåget vidare. Vi tycktes nästintill oslagbara och seriesegern var det vi siktade på. Spelarna hade verkligen lärt sig taktiken på ett bra sätt och i division 3 var laget som ett självspelande piano. Våra offensiva ytterbackar kunde mestadels fokusera på anfallsspelet och trots att vi stundtals straffades för att vi fyllde på lite väl mycket framåt lyckades vi alltid göra fler mål än motståndarna, vilket betyder att vi på de inledande 8 omgångarna hade tagit maximala 24 poäng och ledde serien i relativt överlägsen stil. Spelet och taktiken tycktes fungera lika bra oavsett borta eller hemmaplan och det var egentligen bara två matcher som varit riktigt spännande. I omgång fem åkte vi till Jönköping för bortamöte med IK Tord. Här kom vi kanske inte riktigt upp i prestation och förlorade för många dueller på det centrala mittfältet, bolltapp som var jobbiga för vår backlinje att stå emot. Det slutade med att mittbacken Dejan Illic tvingades stoppa IK Tords anfallare på ett oschysst sätt två gånger om och blev därmed utvisad efter två gula kort. I ett av fallen var det dessutom innanför straffområdet där IK Tord fick straff och kunde gå upp i en 1-0 ledning. Den ledningen stod sig till och med matchminut 89. Strax där innan bytte jag in Niklas Gunnarsson och han skulle verkligen påverka matchen. I matchminut 90 gör han 1-1 och med matchens sista spark knorrar samma Gunnarsson in 2-1 och vi lyckades med tio man vände 1-0 underläge till seger med 2-1. Den andra matchen var också på bortaplan men denna gång i Norrköping mot Sleipner. Återigen byts Gunnarsson in och avgör matchen i slutminuterna. Gunnarsson som inte riktigt lyckats ta en ordinarie plats på mitten har alltså flertalet gånger kommit in från bänken och gjort skillnad.

Jag och min assistent, David, var helt överens om att vår 4-3-3 taktik var ett lyckat drag och något att bygga vidare på. Vi har också tittat extra noga på de här två matcherna där spelet inte riktigt fungerat som vi vill och analyserat oss fram till att det då blivit allt för många förlorade dueller på mitten där vi inte riktigt lyckats vinna tillbaka bollen efter bolltapp. Mot lite sämre lag och när vi är i ledning spelar vi ut hela vårt register och är då outstanding men när våra spelfördelare på mitten istället behöver försöka vinna tillbaka bollen och inte själva få ha bollen kan och har vi fått lite problem. Både jag och David inser att det kan behövas få in en mer bollvinnande spelartyp på mittfältet i dessa lägen. En riktig slitvarg som alltid jobbar hårt för att vinna tillbaka bollen och sedan släppa den vidare till våra mer kreativa och bollskickliga spelare. En sådan spelartyp är dock inte jättelätt att hitta och bland de tillgängliga spelarna som finns på marknaden är inte heller kvalitén tillräckligt bra.

Men återigen, vi har maximala 24 poäng efter de första 8 omgångarna och vi har verkligen levererat. Framåt har vår fruktade trio; Simon Sandholm, Rikard Thuresson och Adam Kisitu tillsammans gjort 18 mål där Thure leder skytteligan på 10 fullträffar. På mittfältet bidrar Markus Ahl med såväl mål som assist från sin lite mer offensiva roll och när han blir trött kommer Niklas Gunnarsson in och gör skillnad. Besart Kalludra har varit en av de bättre spelarna och styr vårt anfallsspel från sin defensiva mittfältsroll och har värderat när han ska slå en genomskärare och när han ska hålla i och vända spelet på ett underbart sätt. I den sista mittfältsrollen har vi kanske inte riktigt hittat helt rätt där Karl-Viktor Söderqvist mestadels spelat. Han spelar i en ”carrielo” roll med uppgiften att stänga ner ytor defensivt och öppna upp ytor åt framför allt Ahl offensivt. Offensivt har det väl fungerat relativt bra men som vi var inne på kan det här behövas en mer bollvinnande typ för att snabbt återta bollinnehavet vid en bollförlust. I backlinjen är Ted Åström Åberg gjuten till höger och i mittlåset spelar i stort sett alltid Andre Nunes och Dejan Illic. Till vänster alternerar Fält-Öhr och Guitterez Arvidsson och där har det varit dagsformen som avgör vem som spelar. I målet är just nu Nic Rydholm ohotad etta och spelar mycket stabilt.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 12:19 PM

#11   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 14 May 2019 - 09:06 AM

Postad bild

Kapitel 6

Efter ett sommaruppehåll, som mestadels spenderats på Öland samt i Sveriges bästa sommarstad Kalmar, var jag åter tillbaka på klubblokalen i Vimmerby. Under sommaren hade viss ”renovering” genomförts och jag slog mig ner i min nya kontorsstol och startade igång datorn. Medan datorn gjorde sin regelbundna uppdatering gick jag in i köket och laddade igång en kanna kaffe. Till min förvåning var den gamla kaffebryggaren utbytt mot en ny modern Moccamaster, som jag givetvis inte förstod mig på. Efter en stunds irritation och diverse svordomar fick jag igång den och gick tillbaka till mitt kontor. Jag öppnade upp mailen och scrollade igenom. Efter att ha läst om sommarfotbollskolan och information om och från Bullerby Cup stannade jag till vid ett av mailen. Det var från en agent vars spelare var intresserad av att spela för Vimmerby. Vanligtvis fick jag en drös mail av liknande karaktär men den här spelaren var speciell. Han har tidigare representerat Vimmerby IF och jag kände igen namnet från när min assisterande tränare David Lindgren berättat om tiden då vederbörande spelade här. David har alltid pratat gott om spelaren i fråga och utifrån vad han sagt kändes detta riktigt intressant, helt klart en spelartyp att titta närmare på. Jag gick igenom de videoklipp som agenten hade bifogat och utifrån filmerna och med Davids berättelser färskt i minnet skickade jag iväg ett erbjudande om en veckas provspel till agenten.

Det var glada miner i omklädningsrummet när spelarna i laget fick syn på sin gamla lagkamrat, ett gott tecken tänkte jag för mig själv. Jag hade planerat dagens träning med mycket tempospel och övningar där jag verkligen skulle få se provspelaren i sitt rätta jag. Dessutom bad jag David hålla i träningen och slog mig själv ner på läktaren med mitt anteckningsblock för att nästan enbart kunna se spelaren i fråga. Det dröjde inte länge innan jag såg det David hade pratat om, en väldigt aggressiv spelare som gick in 100 % i varenda duell. Han vann i stort sett varje närkamp och skötte sig också bra med bollen. Jag började anteckna de starka respektive svaga sidorna jag kunde se i mitt block och när träningen avslutades gick jag ner till David för att höra vad han hade att säga. Vi både kom snabbt överens om att det här är en spelare vi vill ha, han besitter precis de egenskaper vi eftersöker och kommer att stärka vår trupp ytterligare sa vi till varandra innan vi vinkade till oss honom.

När dagen var slut var ett kontrakt påskrivet. Likt de andra värvningarna handlar det om ett amatörkontrakt utan månadslön. Men det viktigaste av allt var att vi kunde välkomna tillbaka mittfältaren Allan Zizinga till Vimmerby IF!

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 14 May 2019 - 13:45 PM

#12   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5823 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 15 May 2019 - 11:48 AM

Gillar detta starkt! Keep up the good work

#13   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2743 Inlägg:

Postad 15 May 2019 - 11:49 AM

Mycket intressant att läsa det här. Fortsätt så!

#14   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 15 May 2019 - 14:13 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Gillar detta starkt! Keep up the good work

Visa inläggRagnar skrev:

Mycket intressant att läsa det här. Fortsätt så!

Tack så mycket Postad bild

#15   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 20 May 2019 - 09:24 AM

Postad bild

Kapitel 7

Han kom inhoppande på sina kryckor med gipsat ben och räckte över röntgenbilderna till mig. Jag tog emot bilderna och såg att benet verkade vara av på två ställen. Han såg givetvis oerhört ledsen ut och berättade att läkarna sagt att det nu var en lång resa tillbaka för att kunna springa ut på en fotbollsplan igen. Han berättade också att tankarna just nu var att åka tillbaka hem till sina nära och kära för att helt enkelt börja om på hemmaplan. Jag förstod honom till fullo och vi enades om att bryta kontraktet. David Gutierrez Arvidssons tid i föreningen var nu över. Vänsterbacken från Göteborg, som inför säsongen skrev på ett amatörkontrakt, har definitivt varit en tillgång under det halvåret han spenderat här. Frågan vi ställde oss nu var huruvida vi skulle ta in en ersättare eller inte? Den enda naturliga vänsterbacken i truppen är Jonathan Fält-Öhr och även om han gjort en mycket bra vårsäsong känns det lite för riskabelt att inte fylla luckan som Gutierrez lämnar efter sig. En ny vänsterback är således något som kommer att behövas.

Bara tre dagar efter att David Gutierrez Arvidsson lämnat Vimmerby anländer en 27 årig smålänning för att visa upp sig hos oss. Av en ren slump fanns han tillgänglig på marknaden och var dessutom intresserad att dra på sig den svartgula Vimmerby IF dressen. Provspelet var lyckat och ett amatörkontrakt skrevs med den rutinerade vänsterbacken som representerat klubbar som Kalmar FF, Örgryte IS och Ljungskile SK. Hans moderklubb är dock Aneby som ligger cirka timmen bort från Vimmerby. Det känns därför oerhört skönt att vi kan välkomna ”hem” Hampus Bohman till Vimmerby IF.

:: Spelare ut :: 0 Kr

Postad bild David Gutierrez Arvidsson :: 24 år :: Vänsterback :: Free transfer :: 0 kr ::

:: Spelare in :: 0 kr

Postad bild Hampus Bohman :: 27 år :: Vänsterback :: Free transfer :: 0 kr ::

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 20 May 2019 - 09:26 AM

#16   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 20 May 2019 - 11:40 AM

Postad bild

Kapitel 8

Det hade nu gått ett antal dagar av sommarens transferfönster och förutom att Allan Zizinga och Hampus Bohman kom in och David Gutierrez Arvidsson lämnat har det än så länge varit väldigt lugnt. Några brasilianska klubbar hörde dock av sig och ville locka hem vår mittback Andre Nunes men varken vi eller Andre själv tyckte det lät tillräckligt intressant. Egentligen var vi ganska nöjda med hur truppen såg ut och vi vill absolut inte värva för värvandets skull även om lokalpressen skriver om olika tänkbara namn hit och dit. Intresset för fotbollen i Vimmerby är stort vilket också märks på den bevakning som både Vimmerby Tidning och Dagens Vimmerby lägger på oss. Telefonen ringer i stort sett dagligen och det ska svaras på frågor om tänkbara nyförvärv eller hur läget i truppen är inför hösten. Men när jag öppnar upp tidningen den här morgonen blir jag verkligen överraskad. ”Tidigare U21-landslagman intresserad av att börja om i Vimmerby” är rubriken och jag läser vidare:

Den resliga anfallaren med två stycken U21 landslagsframträdande för Sverige under 2010 är intresserad av att få fart på sin karriär igen genom att börja om i division 3 med Vimmerby IF. Anfallaren med meriter från såväl Halmstad BK, IFK Värnamo och FC Nordsjaelland sägs finnas med på Vimmerby IF:s radar och spelaren själv säger att det definitivt känns som en bra klubb att få fart på sin karriär i igen.

Det här kan inte stämma tänker jag för mig själv och tar upp telefonen för att ringa min assisterande tränare David Lindgren.

Jag säger hejdå till David och lägger ner telefonen på bordet och lutar mig tillbaka i stolen. Vad var det som precis hände? Efter att ha pratat med David, ett telefonsamtal som varade i tre timmar, stod det klart att vi värvat ytterligare en spelare. Det visade sig att David hade kommit i kontakt med spelaren via en kontakt i Skåne och Landskrona där spelaren senast spelade. Där blev det bara 5 matcher under 2018 och sedan dess hade spelaren gått kontraktslös. Han var desperat att få fart på sin karriär igen och var öppen för det mesta. David hade slängt ut en lös förfrågan, egentligen bara för att, och spelaren nappade. Vimmerbytidning hade fått nys om det hela och skrev sin artikel. När jag sedan ringde till David var det egentligen bara mitt godkännande kvar innan spelaren var klar för oss. När jag satt där i min kontorsstol och log för mig själv vibrerade det till på bordet framför mig och på mobildisplayen såg jag att det var Vimmerbytidning som ringde. Då var det dags att släppa bomben, Joe Sise har skrivit på för Vimmerby IF.

:: Spelare in :: 0 kr

Postad bild Joe Sise :: 29 år :: Anfallare :: Free transfer :: 0 kr ::

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 20 May 2019 - 13:58 PM

#17   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2743 Inlägg:

Postad 20 May 2019 - 17:14 PM

Kan du fixa en screen på Joe Sise? Känns som en nyckelspelare för dig nu i höst.

#18   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 20 May 2019 - 19:04 PM

Visa inläggRagnar skrev:

Kan du fixa en screen på Joe Sise? Känns som en nyckelspelare för dig nu i höst.

Joe Sise: https://imgur.com/a/WmNwqs5

Enligt min assisterande rankas dock Rikard Thuresson som bättre vilket jag blev förvånad av Postad bild

#19   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 22 May 2019 - 09:06 AM

Postad bild

Kapitel 9

Fotbollssäsongen 2019 har precis avslutat och jag är ensam kvar på klubblokalen i Vimmerby. Både spelare och personal har gått på en välbehövlig semester och om bara någon timme gör jag detsamma. Innan jag loggar ut och stänger ner datorn på mitt kontor kan jag dock inte låta bli att en sista gång titta igenom tabellen för division 3 Nordöstra Götaland och säsongen som varit. Vi har alltså gått helt obesegrade igenom division 3 och inte förlorat en enda match, vilken bedrift oavsett serie! Adam Kisitu vann hela seriens skytteliga med sina 20 fullträffar och han gjorde sammanlagt 22 poäng på 22 matcher. Samtliga spelare har presterat på en mycket hög nivå och det var ingen lätt uppgift för fansen att rösta fram årets spelare. Priset gick till sist till vår rutinerade mittfältare Markus Ahl som mäktade med 14 poäng, 7 mål och 7 assist. Fansen röstade även fram årets nyförvärv som blev Dejan Illic och årets unga spelare som gick till målkungen Adam Kisitu. Våra sommarnyförvärv klev verkligen in och förstärkte laget där Hampus Bohman varit helt outstanding på sin vänsterkant. I Hampus har vi också en otroligt bra vänsterfot vilket han visat genom att knorra dit ett antal frisparkar utifrån. Frågan är om vi lyckas hålla honom kvar i Vimmerby över nästa säsong?

Postad bild

Spelarstatistik 1
Spelarstatiskt 2

Det känns som evigheter sen jag hade mitt möte med David och resten av ledarstaben och vi tillsammans planerade för säsongen. La upp taktik, tittade på eventuella nyförvärv och planerade de första träningarna. Vi höll oss till vår idé med en 4-3-3 formation, en fartfylld fotboll där spelarnas primära tanke alltid skulle vara att försöka skapa målchanser så fort bollen hade vunnits tillbaka, högt och aggressivt försvarsspel och alltid vara bereda att löpa mer än motståndaren. Den taktiken hade verkligen gett resultat och enda förändringen som gjordes var under sommaren då vi valde bort carriello rollen på mitten och istället spelade med en mer utpräglad bollvinnare i form av Allan Zizinga. En förändring som delvis berodde på att vi fick in Allan i truppen men också på grund av att vi under första delen av säsongen kände att vi saknade den typen av roll på det centrala mittfältet. Nu väntar några veckors semester och därefter väntar en hektisk tid med att forma truppen som ska representera Vimmerby IF i division 2 såväl på som utanför plan.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 11:42 AM

#20   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 22 May 2019 - 09:54 AM

Postad bild

Kapitel 10

Semestern var slut och nu var det fullt fokus inför kommande fotbollssäsong. Jag hade precis avslutat mitt möte med styrelsen där vi diskuterat hur kommande års tränarstab ska se ut. Samtliga kontrakt var på väg att gå ut och frågan var vilka som skulle förlängas? För egen del skrev jag på ett kontrakt som sträcker sig över kommande säsong redan innan serien var färdigspelad. Att nu få vara med och bestämma hur resterande del av tränarstaben ska se ut känns väldigt bra då jag är otroligt mån om att få ett fungerade team som trivs att arbeta ihop. På mötet fick jag presentera mina önskemål och det var först och främst att förlänga med min högra hand, David Lindgren. Samarbetet där fungerar mycket bra och David har dessutom väldigt bra kunskap om Vimmerby som såväl stad som förening. Mitt önskemål är också att förlänga kontraktet med målvaktstränaren, Mikael Krantz. Däremot kommer inte Pär Bäckman att fortsätta som hjälptränare. Istället söker vi efter en hjälptränare som kan få ett större ansvar för kondition och styrka, det vill säga en renodlad konditionstränare. Ekonomin i föreningen är okej men styrelsen är samtidigt noga med att inte övertrassera utgiftssidan så för att ha råd med en konditionstränare behöver någon annan flytta på sig. Valet föll då på Bäckman. I och med avancemanget till division 2 tyckte dock styrelsen att ledarsidan kan utökas med en post och då var mitt önskemål att få in en sjukgymnast som alltid kan finnas med i och runt A-truppen. Det betyder att två tjänster lades ut; en konditionstränare och en sjukgymnast.

På spelarsidan visste vi om att de skulle hända en hel del saker. Samtliga spelare i truppen satt antingen på ett så kallat amatörkontrakt, där spelaren har möjlighet att lämna föreningen när som helst, eller ett deltidskontrakt som löpte ut efter säsongen. En del av dessa deltidskontrakterade spelare under 21 år, som inte platsar i A-laget, skrev ändå på ett nytt deltidskontrakt men flyttades ner till vårt akademilag. Akademilaget som förövrigt vann sin division 6 serie och kommer således spela division 5 fotboll kommande säsong. För hela föreningens skull känns det angeläget att vårt Akademilag blir så slagkraftigt som möjligt för att på så vis klättra i seriesystemet och fungera som en utmärkt plattform att utveckla våra unga talanger i. Reglerna säger att du inte får vara äldre än 21 år för att spela seriematcher med Vimmerby IF Akademi och tanken är att vi ska använda laget som ett U21/19 lag med den fördelen att våra unga spelare redan i tidig ålder får spela seniorfotboll och samtidigt finnas tillgängliga för A-laget om det skulle bli aktuellt. De spelarna som inte flyttades ner till Akademilaget erbjöds antingen ett nytt kontrakt med A-laget eller fick lämna föreningen på free transfer. Tack vare avancemanget till division 2 gick nu styrelsen med på att återigen deltidskontraktera våra spelare, vilket vi självklart utnyttjade och följande spelare har i skrivande stund ett kontrakt med A-truppen som löper över kommande säsong:

:: Målvakter ::

Postad bild:: Nic Rydholm :: 30 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Gustaf Johansson :: 20 år :: Kontrakt till 2020

:: Backar ::

Postad bild:: Ted Åström Åberg :: 26 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Hampus Bohman :: 27 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Jonathan Fält Öhr :: 25 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Dejan Illic :: 23 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: André Nunes :: 30 år :: Kontrakt till 2020

:: Mittfältare ::

Postad bild:: Besart Kalludra :: 27 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Markus Ahl :: 29 år :: Kontrakt till 2020
:: Allan Zizinga :: 24 år :: Kontrakt till 2020

:: Anfallare ::

Postad bild:: Rikard Thuresson :: 32 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Joe Sise :: 29 år :: Kontrakt till 2020
Postad bild:: Simon Sandholm :: 19 år :: Kontrakt till 2020
:: Adam Kisitu :: 22 år :: Kontrakt till 2020

Målet inför kommande säsong är att ha en trupp på 18 utespelare och 2 målvakter, vilket betyder att 6 nya spelare behöver kontrakteras för att fylla den kvoten. I och med att ekonomin är som den är finns det inga pengar att köpa spelare för utan det gäller för mig och David att titta på spelare vars kontrakt har upphört.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kungking: 22 May 2019 - 09:56 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar