Manchester United - Post Ferguson
Inspirationen har varit nere på noll länge, men efter att ha läst "Ragnars" inlägg om avsaknaden av en mer realistisk, djup och mer omfattande rapport från Manchester United så väcktes en glöd inom mig. United är inte en klubb som ligger mig varmt om hjärtat. Som Liverpool-supporter har man nästan tränats i att hata United. Det gör detta ännu mer intressant för mig. Kan jag lägga allt sånt åt sidan, se klubben från ett nytt perspektiv och göra något vettigt av det?
Den största problemformuleringen är också den mest uppenbara. Post Ferguson-situationen. Sen Sir Alex Ferguson lämnade har Manchester United letat efter sin identitet. Man har sparkat tränare gång på gång, haft en från utsidan förvirrad transferstrategi och helt enkelt saknat en inriktning. Det finns många klubbar som gått vilse i ett desperat försök att bibehålla sin position som fotbollens maktfaktor. Det är svårt att hitta rätt när något man vant sig med fungerar plötsligt inte finns där längre. Det är en identitetskris som egentligen är svår att sätta fingret på och mängder av pengar har bränts i det försöket.
I den här saven kommer jag ta rollen som Manchester Uniteds nya tränare. Jag kommer göra det under namnet Eddie Howe som har fått chansen från Bournemouth för att bygga någonting stort igen från grunden. En tränare med stor potential med möjligheter att stanna i klubben länge. Det är med den inställningen jag kliver in i detta. Dels ska jag studera Eddie Howe för att försöka komma så nära som möjligt hans tankesätt i dom valen jag gör under resan. Men kommer också försöka mig på att förstå klubben Manchester United. Varför hamnade man där man hamnade och hur måste man försöka tänka nu?
Hoppas ni vill följa med på resan och kom gärna med önskemål eller kommentarer/frågor!