Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

EAM - Draft

146 svar till detta ämne

#1   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 23 June 2019 - 10:04 AM

EAM - Draft

Bakgrund
För väldigt många år sedan drog jag igång något som hette "Ett annorlunda managerspel" som var inspirerat från ett papper-penna managerspel jag gjorde när jag var yngre. Nedan länkas ett exempel från tidigare spel, totalt har vi kört fem upplagor av "EAM":

http://www.fmsweden....bell-statistik/

Hur går det till?
Den här upplagan kommer vara lite enklare och smidigare än tidigare. Alla som vill vara med väljer en klubb i Allsvenskan, sen kommer listor på spelare komma upp där man får drafta ihop sitt lag med en pott pengar som alla startar med. När alla har draftat ihop sitt lag kommer man få ta ut sin startelva baserat på hur bra spelarna är och sen kommer matcher simuleras varannan dag. Detta betyder att spelet blir långsiktigt då vi kommer köra många säsonger men samtidigt är allt som krävs av dig som spelare att sätta ihop ditt lag och sen drafta nya spelare var fjärde vecka.

Strategi
Det handlar mycket om strategi i det här spelet. När du draftar spelare måste du dels tänka på hur bra spelarna är (värde mellan 1-100) men också fundera på ålder. Antingen vill du ha ett så bra lag som möjligt för att vinna snabbt, eller så vill du ha en yngre trupp som kan utvecklas med tiden. Detta är något du måste fundera på redan vid den första draften. Spelare utvecklas efter halva säsongen och efter hela säsongen. Spelarna utveckling baseras på antal spelade matcher, ålder och prestationer. Deras värde ökar/sänks baserat på utvecklingen och åldern. När transferfönstret är öppet får du sälja tillbaka spelare till draften (man säljer för spelarens värde) vilket gör att tänker du smart kan du göra bra affärer på många spelare.

Anmäl dig!
Mer information kommer senare när allting är på plats, men först ut gäller det att anmäla sig. Om du tycker det vore kul att vara med i ett spel över en längre tid så anmäl dig här i tråden genom att skriva "jag vill vara med" samt vilken klubb i Allsvenskan du vill vara. Klubben spelar inte så stor roll eftersom du ändå kommer drafta ihop ditt lag men det kan vara kul att vara sitt favoritlag ändå. Spelet kommer inte kräva så mycket tid av dig, men OM man tycker det är kul finns det väldigt mycket att grotta ner sig i för att bli den bästa tränaren och göra stordåd med sin klubb.

Klubbar:
AIK - Jonatannk
AFC Eskilstuna - julmust
Djurgården
Hammarby - Iktinos
Elfsborg - Elfsborg
IFK Göteborg - Alex Grecco
Helsingborg - Denki
IFK Norrköping - Bananflugan
GIF Sundsvall - Rankin
Kalmar - Chifenix
Örebro - Jakob18

Häcken - Micke122
Östersund - Tatooine
Falkenberg - Wennström

Sirius - Aslundd
Malmö - Kakidaniel

#2   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 813 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 23 June 2019 - 10:11 AM

Jag vill vara med! Tar gärna AIK.

#3   Elfsborg

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 579 Inlägg:
  • Favoritlag:Tottenham Hotspurs

Postad 23 June 2019 - 11:00 AM

Jag är gärna med! Kör med Elfsborg.

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7139 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 23 June 2019 - 12:04 PM

Jag är intresserad men eftersom jag glömde bort det en hel del förra gången så förstår jag om ni eftersöker andra deltagare. Men annars kan ni skriva upp mig på Malmö FF!

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 12:14 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag är intresserad men eftersom jag glömde bort det en hel del förra gången så förstår jag om ni eftersöker andra deltagare. Men annars kan ni skriva upp mig på Malmö FF!

Jag skriver upp dig, är simplare den här gången så kräver mindre av dig :)

#6   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1817 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 23 June 2019 - 13:51 PM

Jag är gärna med! Vill vara IFK Göteborg

#7   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2452 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Ravens, Kings

Postad 23 June 2019 - 14:36 PM

Jag är gärna på. Väljer Helsingborg!

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#8   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7139 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 23 June 2019 - 15:27 PM

Visa inläggDenki skrev:

Jag är gärna på. Väljer Helsingborg!
Hoppas du åker ut!

Med vänliga hälsningar,
Malmö FF

#9   Chifenix

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC, Malmö FF

Postad 23 June 2019 - 15:35 PM

Jag är på!
Tar vilket lag som helst!

#10   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 15:42 PM

Visa inläggChifenix skrev:

Jag är på!
Tar vilket lag som helst!

Jag blundade och tog ett lag! Kul att du vill vara med :)

#11   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2452 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Ravens, Kings

Postad 23 June 2019 - 16:16 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Hoppas du åker ut!Med vänliga hälsningar,Malmö FF
Kaxig du va då 😉

Detta inlägg har redigerats av Denki: 23 June 2019 - 16:17 PM

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#12   jakob18

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 806 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF, Tottenham, SD Eibar

Postad 23 June 2019 - 16:37 PM

Jag jobbar gärna ÖSK

#13   Wennstrom

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 29 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 23 June 2019 - 17:15 PM

Är gärna med!
Kan ta Falkenberg.

#14   Tatooine

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool, Brentford

Postad 23 June 2019 - 17:23 PM

Jag är på. Kan ta Östersund

#15   Rankin

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 45 Inlägg:
  • Favoritlag:Chelsea
  • Tränar:Chester

Postad 23 June 2019 - 18:12 PM

Tror detta kan vara roligt, men tveksam om jag förstått vad det går ut på. Anmäler mig som reserv till Giffarna om ingen annan vill ha dem

#16   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 18:14 PM

Visa inläggRankin skrev:

Tror detta kan vara roligt, men tveksam om jag förstått vad det går ut på. Anmäler mig som reserv till Giffarna om ingen annan vill ha dem

Regler kommer inom kort och sen tar vi lite tid till att svara på allas frågor om saker är oklara :) Jag skriver upp dig!

#17   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 18:23 PM

Regler

Allmänt

"EAM - Draft" är ett managerspel som påminner mycket om papper-penna spel. Du kommer drafta ihop ditt lag, ta ut din startelva inför varje match och strategiskt försöka utmanövrera dina motståndare och vinna titlar. Spelet kommer gå under en längre tid med matcher varannan dag.

Reglerna kommer uppdateras allteftersom.

Draften
Det kommer komma ut listor på spelare där vi tar en position i taget. Det kommer tydligt stå hur många spelare på varje position man måste rekrytera. En turordning kommer lottas fram och sedan draftar man varannan spelare tills man fyllt sina trupper. Spelarna kostar inget vilket gör att du kan plocka vem du vill. Det finns en rubrik med "Designated Players". Varje lag får enbart ha två designated players i truppen. Detta kommer sedan förändras beroende på var du kommer i ligan.

Spelarna
En spelare kommer ha några viktiga värden som du måste hålla koll på. Dessa är:

* Position - Vilka positioner han kan spela på
* Ålder - Hur gammal han är
* Offensiv - Hur bra offensivt han är
* Defensiv - Hur bra defensivt han är
* Potential - Hur stor potential spelaren har att utvecklas

En spelare kan tex se ut på följande sätt:
Adam Barksson, BV, 25 år
Offensiv: 63 Defensiv: 65 Potential: 53

Hur går en match till?
Matcherna kommer simuleras av spelledaren. Dock kommer du behöva ta ut din startelva inför varje match för att skapa förutsättningarna för simulationen. Om du inte skickar in en startelva kommer du spela med samma startelva som senast. Detta gör att även om du ej hinner eller har tiden så kommer det inte vara katastrof för ditt lag.

Du tar ut startelvan genom att skriva din startelva i matchtråden. Du kommer behöva räkna ihop din startelvas offensiv och defensiv till ett total värde. Tex: offensiv: 341 Defensiv: 227. Detta är något du måste göra själv och skriva i samband med din startelva.

Förutsättningarna för simulationen för matcherna är att din offensiv möter din motståndares defensiv och tvärtom. Detta avgör hur många chanser båda lagen kommer få. Ju bättre din defensiv är i jämförelse med motståndarnas offensiv, desto färre målchanser kommer din motståndare få. På det sättet kan du själv avgöra mentaliteten i matchen genom att ta ut ett väldigt offensivt lag jämfört med ett väldigt defensivt lag. Om du tex behöver ett oavgjort resultat kan det vara en fördel att spela ett defensivt lag.

När du skickar in din startelva gör du på följande sätt:

"Startelva: (fast med namnen)
4-3-3
X
X X X X
X X X
X X X

Offensiv: 321
Defensiv: 227"

Spelledaren kommer sedan simulera matcherna och presentera resultaten i en tråd med spelschema och tabeller.

Taktiker
Taktikerna du kan spela är följande:

4-4-2 (GK, VB, BC, BC, HB, VM, CM, CM, HM, A, A)
4-3-3 (GK, VB, BC, BC, HB, CM, CM, CM, A, A, A)
4-5-1 (GK, VB, BC, BC, HB, VM, CM, CM, CM, HM, A)
5-4-1 (GK, VB, BC, BC, BC, HB, VM, CM, CM, HM, A)
5-3-2 (GK, VB, BC, BC, BC, HB, MC, MC, MC, A, A)
3-5-2 (GK, BC, BC, BC, HM, CM, CM, CM, VM, A, A)
3-4-3 (GK, BC, BC, BC, HM, CM, CM, VM, A, A, A)
4-2-4 (GK, BH, BC, BC, VB, CM, CM, A, A, A, A)

Att välja mellan taktiker kan vara viktigt när du bestämmer hur du vill spela matchen. Vill du ha mycket i offensiven eller defensiven?

Statistik
Du behöver själv anteckna statistik för dina spelare. Statistiken som krävs är:

* Spelade matcher
* Mål
* Assist
* Hållna nollor

Antingen för du statistik efter varje match, eller så räknar du ihop allt efter halva säsongen och efter säsongen är slut då utvecklingen kommer ske. Mer om detta under "utveckling." Om du inte har tid att göra det efter varje match så kan du som sagt göra det efter halva säsongen och efter hela säsongen. Det kommer vara lätt att gå tillbaka och se målskyttar och dylikt under säsongen.

Transferfönster
Efter varje säsong får du sälja tillbaka spelare till draftlistan innan den nya draften börjar. Det är viktigt att ha öppna positioner i laget då truppen ej får innehålla mer än X antal spelare. Transferfönstret är draften och den är bara öppen mellan säsongerna.

Man kan byta och låna spelare av varandra inför en säsong och efter halva säsongen av andra tränare. Då skickar man PM till den personen och kommer överens om affären. Sedan skickar man informationen till spelledaren.

Utveckling av spelare
Efter halva säsongen och efter hela säsongen kommer spelare att utvecklas. Variablarna för spelarnas utveckling är:

* Potential
* Spelade matcher
* Prestationer (mål, assist, hållna nollor)

Spelledaren sköter utvecklingen men för att göra detta behöver han få informationen från varje tränare när det är dags för utvecklingen.

Frågor
Om det är något som känns oklart så tveka inte att fråga!

#18   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4615 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 23 June 2019 - 21:10 PM

Tja, man är ju lite sugen på att ge det ett försök iaf. Trist att FFF är upptaget men jag får väl ta BK Häcken då Postad bild

E: Grymt bra initiativ, Yayakolo!
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#19   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5668 Inlägg:

Postad 23 June 2019 - 21:37 PM

Vi kör en person till så vi blir jämnt antal på 12 klubbar och sen börjar vi :)

#20   Iktinos

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 24 June 2019 - 16:27 PM

Jag kan ta hammarby

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar