Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vad vill ni se i ett framtida FM-spel?

23 svar till detta ämne

#1   friggan

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5261 Inlägg:

Postad 01 July 2019 - 21:52 PM

Så småningom börjar det bli dags för FM20. Jag förmodar att skaparna är så långt gånga med FM20 så det är ingen idé att komma med förslag direkt till dem nu. Men vad hade ni velat se i ett kommande spel?

#2   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2743 Inlägg:

Postad 01 July 2019 - 21:56 PM

- Bättre snack med spelare och ledarstab. Om man tar över en klubb i kris ska man kunna prata med några för att vända tillsammans. Nu finns det väl ett fåtal alternativ när man kommer dit, men ofta så har man uppförsbacken en bra bit trots att man är helt ny.

- Bättre landslagsdel. Lite overall tror jag, känns som att den delen bara halkat med de senaste upplagorna utan att förändras. Mer mediasnack om ev. uttagningar och annat. Även här vill jag att man ska kunna prata med spelare som kan vara aktuella, att de är nära eller så.

#3   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5261 Inlägg:

Postad 01 July 2019 - 21:58 PM

Jag vill att det ska vara mer tagg inför varje ligasäsong. Idag kommer en topplista på lägst odds när det kommer till vem som blir utsedd till seriens bästa spelare, men också bästa målgörare.

Men hade det inte varit förjävla roligt med mer sådana listor? Varför inte en topp-10 lista på ligans bästa på respektive position? Och de 10 bästa juniorerna?

Detta känns som en otroligt liten och enkel sak att fixa ändå!

#4   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5261 Inlägg:

Postad 01 July 2019 - 22:25 PM

Visa inläggRagnar skrev:

- Bättre snack med spelare och ledarstab. Om man tar över en klubb i kris ska man kunna prata med några för att vända tillsammans. Nu finns det väl ett fåtal alternativ när man kommer dit, men ofta så har man uppförsbacken en bra bit trots att man är helt ny.

- Bättre landslagsdel. Lite overall tror jag, känns som att den delen bara halkat med de senaste upplagorna utan att förändras. Mer mediasnack om ev. uttagningar och annat. Även här vill jag att man ska kunna prata med spelare som kan vara aktuella, att de är nära eller så.

Jag håller med till 100% med landslaget. Jag älskar att spela med Svenska landslaget, MEN. Det bör vara lättare att scouta spelare och typ ranka dem vilka som är bäst på respektive position, och så borde det gå att interagera med spelarna. Helt ärligt så vet jag inte om det hänt något alls direkt på den fronten under de senaste upplagorna? Nefan. Nu är det dags för en REJÄL reboot när det kommer till landslagsdelen.

#5   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7273 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 01 July 2019 - 22:36 PM

Jag vill se ett mer realistiskt Allsvenskan där varken löner, transfersummor eller antalet utländska spelare eskalerar..

Kommer säkert lufta mer i tråden men jag börjar där..

#6   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2743 Inlägg:

Postad 01 July 2019 - 23:19 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag vill se ett mer realistiskt Allsvenskan där varken löner, transfersummor eller antalet utländska spelare eskalerar..

Kommer säkert lufta mer i tråden men jag börjar där..

Frågan är om vi ser problemet med Allsvenskan just för att vi har bra koll på den, eller om det är liknande tendenser i andra ligor bara att man inte lägger märke till det på samma sätt?

#7   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7273 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 02 July 2019 - 06:28 AM

Visa inläggRagnar skrev:

Frågan är om vi ser problemet med Allsvenskan just för att vi har bra koll på den, eller om det är liknande tendenser i andra ligor bara att man inte lägger märke till det på samma sätt?
Bra fråga! Det har ju varit så rätt länge nu. Förra upplagan var det ju överflöd av gamla rävar från andra länder som var ett surrealistiskt problem. I år är det snarlikt men ändå annorlunda. Jag förstår att med all dynamiska inslag så kan det vara svårt att hålla det realistiskt i alla länder men tyvärr så försvinner ju motivationen ändå.

#8   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 852 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 02 July 2019 - 09:50 AM

Någonting jag upplever blivit förbättrat men ändå fortsätter att ske är klubbar som värvar spelare till positioner där de redan är överbefolkade. Man City tenderar att göra detta på mina spel - spelare värvas för flera miljoner för att sedan säljas för en spottstyver säsongen efter.

Det är väl klart att spelare som gör bra ifrån sig lockar intresse från andra klubbar. Som i en av mina senaste saves, där jag sålde Ferland Mendy till Barcelona för närmare 600 miljoner, men där han bara fick göra typ 5-6 framträdanden och jag kunde plocka tillbaka honom säsongen efter för 200 millar. Sådant händer, såklart (Yerry Mina?), men på FM tenderar det att hända för ofta.

Att dessutom kunna ha en djupare interaktion med spelare som inte vill komma till ens klubb pga tidigare rivalitet skulle vara intressant. Att kunna flörta in sig hos agenten eller dylikt.

#9   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5261 Inlägg:

Postad 02 July 2019 - 10:25 AM

Jag vill att utveckligen av PA ska ändras också. Jag vill att otroligt många fler spelare ska ha hög PA. Men att det ska vara svårare att nå sin potential. Om man kollar i editorn i svenska ligorna, så har många spelare i u-landslagen -5 i PA. Det är detsamma som 70-100. Dvs för kassa för ens Allsvenskan. Spelar man i landslaget så har man potential till att bli en allsvensk spelare. Sedan kan man ju säkerligen konstatera redan i relativt ung ålder om en spelare inte kommer att bli en ny Messi.

Detta inlägg har redigerats av friggan: 02 July 2019 - 12:38 PM

#10   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 424 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Juve Stabia

Postad 02 July 2019 - 10:32 AM

Uppdatera presskonferenser !

Det är nog inte många som spelar här som orkar använda sig av presskonferenser idag.

De borde kunna göra en stor pool av svar inom varje kategori av svar.
Sen så slumpas svaren ut ur varje pool.

Detta gäller såklart av alla dialoger i spelet, inte bara presskonferenser utan även Jobb intervjuer, spelar interaktioner och snack med styrelsen.
Relativt lätt att fixa med.

#11   Iktinos

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 02 July 2019 - 13:19 PM

Jag vet inte om man kan göra det nu, men om man har ett större samarbetsklubb så bör man kunna fråga om vilka som de kan tänka sig att skicka till sin klubb på lån.

#12   roniii

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4413 Inlägg:
  • Yrke:Fotbollsproffs i Sverige...

Postad 02 July 2019 - 14:11 PM

- Motivation
Under Pep vann Barca allting, hade världens bästa spelare på i princip varje position, men sista året tog motivationen slut hos många spelare och man missade ligan, CL och vann "bara" cupen, trots ett på pappret fantastiskt lag. När man har en och samma tränare och spelar samma typ av fotboll en längre period kan det efter något år bli "tråkigt" och motivationen kan vara död. Vinner du också allt varje säsong är man kanske inte lika motiverad. Precis som IRL så bad Pep om att sälja flera spelare som saknade motivation för att tända ny gnista i laget, tyvärr gick man inte med på det och Pep valde då att inte förlänga då han inte kunde få ut mer av laget.
Alltså är motivationen en stor aspekt som borde tas med i spelet. Nu kan man bygga upp ett lag på 3 år och sedan vinna allt som går att vinna varje år, riktigt så är inte verkligheten. Du kan absolut skapa en dynasti (Celtic) men har svårt att se att Real Madrid aldrig ska kunna vinna ligan på 50 år utan Barcelona står som segrare varje år...

- Förhandlingar med agenter
Något som man ofta får läsa är klubbar som är i kontakt med spelare/agenter innan man ens har en deal med klubben. Tycker detta bör finnas med i spelet också, så man vet om det är lönt att förhandla med en klubb i veckor eller inte. Har man en deal färdig med en spelare kan nästa steg vara att förhandla med klubben.

- Konsekvenser
Genom att prata direkt med spelare utan klubbens tillåtelse borde man kunna bestraffas av UEFA/FIFA, likt irl. Pratar jag med en spelare utan klubbens tillåtelse ska jag kunna straffas i form av böter eller transferförbud.
FCBarcelona - Abidal y TITO
"Cristiano will be worshipped because Eder scored & Messi will be criticized because Higuain didn't"

#13   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5261 Inlägg:

Postad 03 July 2019 - 10:52 AM

Jag tycker att, eftersom de som är födda 2002 är de yngsta i spelet, inte ska komma några newgens/regens som är födda 2002 eller tidigare. Det känns så OTROLIGT jävla tråkigt om det kommer en världsstjärna som är född 2000 typ som inte finns i verkligheten. Man skulle åtminstone kunna ställa in att man inte vill ha nya spelare som inte är verkliga innan 2002.

#14   bajskorv

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 60 Inlägg:
  • Favoritlag:Real Madrid

Postad 03 July 2019 - 13:01 PM

Mer realism till hur klubbar värvar. Ta Spurs nu irl som gick över 500 dagar utan att köpa en enda spelare. Alla klubbar och tränare ska inte shoppa loss och köpa så korkat som de gör på FM. Där PSG t.ex. köpte Patrik Schick på mitt nuvarande save för över 500 miljoner och gav honom en monsterlön och sedan spelade han max 5 matcher i alla turneringar per säsong. Och detta då han knappt spelade i Roma.

Jag har också svårt att spela när inget lag satsar på egna produkter osv. Det hade varit roligt om lag haft mer policys som präglat värvningsfilosofin. Och att olika tränare har tydligare idéer kring hur de vill värva och satsa. Och även klubbval. Avskyr när efter bara några säsonger så hittar man Pep i Roma, Zidane i Spurs, Ancelotti i Real (igen,) Mourinho i Napoli och Benitez i Milan osv

#15   Wennstrom

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 44 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 04 July 2019 - 12:39 PM

En sak jag stör mig på är hur många frilägen som missas under årets upplaga.

Detta inlägg har redigerats av Wennstrom: 04 July 2019 - 12:39 PM

#16   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 424 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Juve Stabia

Postad 04 July 2019 - 16:00 PM

Visa inläggWennstrom skrev:

En sak jag stör mig på är hur många frilägen som missas under årets upplaga.

Kör du mer offensiv taktik kanske du kommer till mer lägen, och har du mer highlights så kommer du ju mer naturligt se mer lägen som också missas?

#17   bajskorv

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 60 Inlägg:
  • Favoritlag:Real Madrid

Postad 05 July 2019 - 12:05 PM

Stör mig också på att så många är "elit" nånting. Elitanfallare hit och elitytter dit. Lite större variation vore roligt

#18   friggan

Sportchef

• Medlem
  • 5261 Inlägg:

Postad 05 July 2019 - 18:58 PM

Jag hade gärna velat se en maratontabell där man kan se vem som samlat ihop flest poäng i respektive serie under de säsonger man spelat!

#19   saab96folkrace

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 07 July 2019 - 21:23 PM

Har endast FM19 Touch så jag vet inte om detta problem finns även i ”riktiga” versionen.
Men det har varit så förr i alla fall.

Spelar egentligen endast Allsvenskan och det är där detta svintråkiga fenomen infinner sig, kan finnas i andra ligor också men dom har jag ingen koll på varken i spelet eller i verkligheten.

Problemet är att ekonomin inte ens är i närheten av att vara realistisk förutom startåret av någon konstig anledning.

Startade ett spel med Djurgården och transferbudgeten var ca 5 miljoner vilket är om än lite lågt sett till verkligheten så är den ändå rimlig för Allsvenskan och Djurgården. Säg att den kanske kunde/borde varit närmre 10 så hade det nog avspeglat verkligheten ganska så bra.

Även om Djurgården har ett eget kapital på 70-80 miljoner i verkligheten så är nog inte budgeten för spelarköp så mycket större än 10 miljoner.

Jaja, åter till problemet.
Spelar en säsong och budgeten meddelas till nästa år. Nu är budgeten helt plötsligt 67 miljoner.
Det här tar ju bort allt det roliga med att spela med Allsvenskan, tar bara några säsonger så kräver spelarna 500 000 i månadslön.

Förstår inte varför det inte går att göra mer realistiskt. Det har ju varit såhär länge nu och någon annan måste väl ha reagerat?

För att dra en annan liknelse med verkligheten så är ju driftskostnaden helt orealistisk också i Allsvenskan.
I verkligheten så är det bara Häcken och Malmö som går plus utan spelartransfer men i spelet så har jag aldrig haft problemet att gå minus.

Det är kanske detta dom missar att klubbarna i verkligheten går minus och täcker upp med att sälja spelare, men i spelet så går dom plus och alla transfers läggs bara på hög för att köpa nytt.

Blev lite nördigt det här kanske, men skulle vara så ofantligt mycket roligare om den här biten var åtminstone lite realistisk.
Nog för att det skulle gå åt helvete för mig då eftersom jag är åt helskotta dålig på det här med taktik.

#20   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 21:44 PM

Att de har bättre koll på allsvenska lag. Iaf AIK.. körde mycket AIK förr men nu är det ens ej realistiskt att köra med AIK. Sebastian Larsson och Saletros är mer löpstark mittfältare än defensiv spelfördelare. vill se mer att AIKS wb har grönt som komplett offensiv ytterback istället för gult eller rött. Bättra statsen på Bilal Hussain. senaste upplaga av FM var FM 2015. sen har det nästan gått nedför med trovärdigheten i AIKs spelsätt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar