Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] 1. FSV Mainz 05

20 svar till detta ämne

#1   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 12:17 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

Under tiden som jag har varit inaktiv här på FMSweden så har jag tittat på extremt mycket fotboll. All typ av fotboll, från Allsvenskan till den brasilianska ligan. Men det är framförallt en liga som har fångat mitt hjärta mer än någon annan - nämligen Bundesliga. Det är någonting med den tyska fotbollen som lockar mig, som får mig att känna ett pirr i kroppen och som får mig att känna mig som ett barn på julafton. Därför kände jag att det skulle passa bra med en saverapport från min sida igen, då det var vansinnigt längesen. Och laget blir inget mindre än 1. FSV Mainz 05. En klubb som jag har fastnat för, av flera oklara anledningar. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med Mainz som fick mig att falla, men som jag föll. Tvingas jag dock peka ut en sak som jag gillar med Mainz så faller nog valet på deras arbete på transfermarknaden. Mainz är en klubb som jobbar väldigt smart, en klubb som tänker långsiktigt och som är otroligt bra när det kommer till scouting.

Det var som sagt väldigt längesen som jag var aktiv här på FMSweden och framförallt skrev en saverapport, så det kommer troligtvis att ta lite tid innan allt sitter igen. Men nu när sommaren är här så finns (förhoppningsvis) tiden för lite Football Manager. Jag kommer att arbeta likt Mainz gör i verkligheten, d.v.s. väldigt noggrann scouting, framförallt i Frankrike och den tyska andraligan. Vi kommer inte att slänga pengar på spelare för sakens skull, utan det kommer i varje värvning finnas en tanke och strategi bakom.

Nu åker vi!

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#2   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1708 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 08 July 2019 - 12:49 PM

Ska bli sjukt intressant att följa! :)

#3   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 13:56 PM

Ser fram emot att följa upplägget med noggrann scouting och inte massa dyra värvningar av "välkända" namn. Hoppas även på lite mer ingående beskrivning av värvningarna och vad som gjorde att du valde just den och den spelaren samt planerna för den i ditt lag. Kämpa på!

#4   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 14:37 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

SILLY SEASON

- SPELARE UT -

Silly Season, tiden på året som man som fotbollssupporter antingen älskar eller hatar. Det är här världens alla sportchefer får visa framfötterna, det är här som tränare eventuellt kan förlora sina jobb ett par månader framåt i tiden om han förlorar fel spelare. Det är med andra ord en väldigt viktig tid på året när det kommer till fotboll.

Vad har vi gjort, då? Efter att ha kikat igenom truppen insåg jag tidigt att vi skulle behöva lägga pengar på en vänsterback, mittback samt två anfallare. Aarón Martín som köptes loss permanent efter ett lyckat lån är ohotad etta ute på vänsterkanten, men bakom honom saknades alternativ. Därför väljer vi att spendera 8,5 miljoner kronor på Maximilian Wittek. Tysken passar profilen jag letade efter som handen i handsken och kommer erbjuda välbehövlig bredd till Aarón.

Efter att ha gjort klart med Wittek valde vi att fortsätta sökandet efter en ny mittback. Vi sorterade terrängen och efter lite överläggande föll valet på Dan-Axel Zagadou. Fransmannen sitter på en otrolig potential, och när Dortmund valde att värva hem Mats Hummels fick inte Zagadou plats. Prislappen landar på 85 miljoner kronor vilket jag anser vara en fantastisk deal för vår del. Zagadou har allt jag söker hos en mittback. Han är snabb, stark och bekväm med bollen. Oerhört nöjd med den här värvningen.

Sedan blev det dags för "Operation Anfallare". En backup, men även komplement, till Jean-Philippe Mateta skulle värvas in och här känner jag att vi kan ha svarat för ett riktigt kap. Aboubakar Kamara värvas in från Fulham för 28 miljoner och känns spontant precis som det jag letade efter. Beroende på vad för formation vi använder oss av så kommer Kamara antingen kunna avlasta Mateta, alternativ spela bredvid fransmannen om vi väljer att spela med två anfallare. Väldigt nöjd även här.

Vi nöjde oss dock inte där, utan gör en sista värvning när vi plockar in ytterligare en anfallare. Tasos Donis ansluter från nedflyttade Stuttgart för att bredda forwardsuppsättningen. Greken kan spela både centralt och ute på kanten vilket gör honom väldigt användbar. Hans snabbhet och vilja att dra isär motståndarnas backlinje kombinerat med en fin teknik och fina avslut gör detta till en väldigt nyttig värvning, enligt mig. Prislappen landar på 60 miljoner kronor.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 08 July 2019 - 14:40 PM

#5   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 16:01 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

TRUPPGENOMGÅNG

MÅLVAKTER:
Postad bild 22. FLORIAN MÜLLER - 20 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 27. ROBIN ZENTNER - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
- Florian Müller är ohotad etta i kassen och besitter en stor potential. Fortfarande väldigt ung vilket gör att han förhoppningsvis blir långvarig i klubben. Zentner är en fullgod backup och kan, likt Müller, förhoppningsvis utvecklas en del under säsongen.

FÖRSVARARE:
Postad bild 4. DAN-AXEL ZAGADOU - 19 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 16. STEFAN BELL - 27 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 42. ALEXANDER HACK - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 19. MOUSSA NIAKHATÉ - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 36. RONAËL PIERRE-GABRIEL - 20 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 18. DANIEL BROSINSKI - 30 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2020
Postad bild 23. PHILIPP MWENE - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021

Postad bild 3. AARÓN MARTÍN - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 15. MAXIMILIAN WITTEK - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
- Zagadou och Niakhaté är mina förstaval när det gäller mittbackarna. Fysik, snabbhet, passningsspelet - fransmännen har det mesta och bakom dem finns två säkra kort i Alexander Hack och Stefan Bell. På kanterna kommer Pierre-Gabriel och Aarón Martín till en början vara givna, men det gäller att prestera. Wittek, Brosinski och Mwene är fullgoda reserver.

MITTFÄLTARE:
Postad bild 25. JEAN-PHILIPPE GBAMIN - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 6. DANNY LATZA - 28 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
Postad bild 14. PIERRE KUNDE - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022

Postad bild 34. RIDLE BAKU - 20 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 32. EDIMILSON FERNANDES - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 7. ROBIN QUAISON - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
Postad bild 5. JEAN-PAUL BOËTIUS - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022

Postad bild 8. LEVIN ÖZTUNALI - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
- Kunde, Gbamin och Fernandes kommer blida det centrala mittfältet är tanken. Gbamin står för bollvinnandet, medan Kunde och Fernandes i första hand fokuserar på att bidra offensivt. Latza och Baku finns som alternativ bakom. Quaison, Boëtius och Öztunalis roller beror lite på vilken formation vi använder för dagen. Samtliga tre är väldigt mångsidiga och kommer användas lite överallt.

ANFALLARE:
Postad bild 33. JI DONG-WON - 27 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 17. TASOS DONIS - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023

Postad bild 29. JONATHAN BURKARDT - 18 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 11. ABOUBAKAR KAMARA - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 9. JEAN-PHILIPPE MATETA - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
- Mateta är ohotad etta. Fransmannen besitter en enorm potential och går utvecklingen som planerat lär han inbringa en fin slant i framtiden. Donis och Kamara erbjuder bredd och spets, och kommer få chansen om/när Mateta inte presterar. Det fina med Donis är att han även kan utgå ifrån vänsterkanten vilket gör honom till en väldigt nyttig spelare. Dong-Won kommer att säljas när möjlighet uppstår och Burkardt är tänkt att stå på tillväxt ett år.

Postad bild

#6   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 08 July 2019 - 21:24 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

HÖSTSÄSONGEN

- SPELADE MATCHER -

- SPELARSTATISTIK -

- LAGSTATISTIK -

- TABELL -

Då var första halvan av säsongen färdigspelad och vi har gjort det över förväntan. Det började dock med ett katastrofalt uttåg i DFB-Pokal mot 2. Bundesliga-laget Karlsruher SC. Vi svarade för en riktigt dålig insats och fiaskot var ett faktum. Men vi reste oss. Istället för att lägga oss ner och dö tog vi oss i kragen och åkte till Köln med ett mål - att ta tre poäng. Vi ställde upp med en 5-3-2-formation med fokus på kontringsspel. Matchen var en jämn historia som vi efter mål från nyförvärvet Tasos Donis samt Pierre Kunde.

Premiärvinsten följdes sedan upp med en riktig skrällseger över topptippade Borussia Dortmund. Matchen såg länge ut att sluta 0-0 innan Robin Quaison i den 92:a matchminuter trycker in målet som säkrade tre oerhört tunga poäng. Frid och fröjd, tänker ni? Ska vi gå obesegrade? Självklart inte, för i nästa match väntade uppflyttade Paderborn på bortaplan, en match som vi på förhand såg en bra chans att vinna. Det slutade dock med karma. För ni minns väl att vi matchen innan avgjorde i 92:a minuten? Paderborn ba "Hold my beer" och sätter segermålet i matchminut 93 genom Cauly. Oerhört tungt.

Efter den vansinnigt tunga förlusten visade vi dock mental styrka och gjorde slangsylta av Union Berlin och vann med hela 6-1. Sedan gick det dock tyngre och efter tre raka förluster valde jag att överge 5-3-2-formationen och arbetade in en trygg 4-2-3-1-formation. Ett byte som har givit effekt, framförallt mot de på pappret starkare lagen. Eller vad sägs om 2-1 borta mot Leverkusen, 5-0(!) hemma mot Schalke, 2-2 borta mot Leipzig och sist men inte minst - 2-1 hemma mot självaste Bayern München. Efter halva säsongen spelad ligger vi på en sjätteplats, vilket får ses som väl godkänt.

Ser vi till vilka spelare som har utmärkt sig så är det framförallt två spelare som får MVG i betyg - Jean-Philippe Mateta och Aarón Martín. Fransmannen har på 16 starter tryckt in 13 mål vilket är oerhört imponerande, och Aarón leder assistligan med sina 7 assist. Tasos Donis, Dan-Axel Zagadou och Ronaël Pierre-Gabriel är andra som har utmärkt sig positivt. Negativt hittar vi istället Edimilson Fernandes som inte alls har kommit upp i nivå. Där måste vi kunna kräva mer. Men som sagt, vi har gjort det riktigt bra hittills och nu gäller det att vi fortsätter på den inslagna vägen och möjligtvis hämtar in något intressant i januarifönstret.

Postad bild

#7   Wennstrom

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 44 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 08 July 2019 - 21:27 PM

Fin start, lättläst och snyggt, följer!

#8   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2468 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Ravens, Kings

Postad 08 July 2019 - 21:30 PM

Riktigt roligt med Mainz!

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#9   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4054 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 03:06 AM

GRYMT!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#10   julmust

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 07:39 AM

Grym rapport, blev inspirerad så började en save med Freiburg. Tyska ligan är rolig!
Signatur ändrad.

#11   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 10:57 AM

Eftersom vi inte värvade något i januari, utan bara lånade ut ett par yngre förmågor väljer jag att inte göra någon uppdatering om Silly Season.

#12   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4054 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 13:46 PM

Visa inläggzero1337 skrev:

Eftersom vi inte värvade något i januari, utan bara lånade ut ett par yngre förmågor väljer jag att inte göra någon uppdatering om Silly Season.
Nej, du måste!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#13   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2435 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 09 July 2019 - 14:04 PM

Visa inläggzero1337 skrev:

Skandal!
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#14   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 18:47 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

SÄSONGSSUMERING

- SPELADE MATCHER -

- TABELL -

Om höstsäsongen var en succé vet jag inte vad man ska kalla vårsäsongen. Vi tappade i stort sett allt och vinner bara 5 av 17 matcher. Det var framförallt defensivt som det raserade totalt. Det började dock bra med en trygg vinst över Köln i omstarten med uddamålet. Där och då kändes det som att spelarna hade bibehållit fokus, men icke. Matchen efter var det dags för en oerhört tuff bortamatch mot Dortmund. Ett Dortmund som förvisso underpresterade rejält. I den här matchen var det dock inget snack, vi var aldrig nära även om det "bara" slutade 2-1 till Dortmund.

Förlusten mot Dortmund följdes sen upp med ett onödigt 2-2-kryss hemma mot Paderborn innan vi visade upp en imponerande offensiv både mot Union Berlin och Fortuna Düsseldorf. Efter det var det roliga dock över och vi vann bara 2 av resterande 12 matcher. Vår usla form resulterade givetvis i ett tabelltapp och missad Europa-plats. Väldigt surt efter att ha haft det i egna händer när vi gick in i vintervilan. Nåja, det är bara att ladda batterierna och sikta på bättre resultat kommande säsong. I och med den missade Europa League-platsen kommer vi dock behöva sälja en eller två nyckelspelare.

Tittar vi ur ett individuellt perspektiv så är det framförallt en spelare som sticker ut i positiv bemärkelse - Jean-Philippe Mateta. Fransmannen avslutar säsongen på 21 ligamål vilket är oerhört imponerade, och frågan är om han blir kvar, det lär inte saknas erbjudande. Aarón Martín var inte alls lika framträdande som första halvan men svarar ändå för en i helhet bra säsong.

Postad bild

#15   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 09 July 2019 - 22:57 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

SILLY SEASON

Som jag skrev i tidigare inlägg så var vi i princip tvingade att sälja en eller två nyckelspelare för att kunna balansera upp ekonomin och få in kapital för att förstärka vissa lagdelar. Först ut, och den det fanns störst intresse för hos de större klubbarna, var Aarón Martín. Efter en oerhört fin säsong på vänsterkanten var det naturligt att det skulle ryckas i honom. Och efter en del nobbade bud, så kom vi efter många om och men fram till en prislapp på 150 miljoner kronor. Självklart hade jag önskat mig en större summa, men han ville verkligen till hem till Spanien och Valencia kan locka med spel i Champions League. Nästa spelare ut var Levin Öztunali som såldes till Norwich City för 85 miljoner kronor. Min plan inför säsong är att byta till en 4-3-1-2-formation och då finns det ingen plats för Öztunali. Även Jean-Paul Boëtius (50 miljoner till Parma) och Gerrit Holtmann (10 miljoner till Besiktas) lämnar klubben samtidigt som Ridle Baku lånades ut till Ingolstadt för att få speltid.

Vad hände in då, undrar ni? Ptja, inte så mycket som man skulle kunna tro. Först in blev den unge fransmannen Yanis Begraoui som vi värvade för 16 miljoner kronor från Auxerre. Anfallaren är fortfarande väldigt ung och kommer inleda i U18-laget innan han förhoppningsvis tar klivet upp i A-laget. Efter att ha säkrat upp Begraoui påbörjades sökandet efter en central mittfältare för att bredda den lagdelen i och med formationsbytet. Efter att ha scoutat diverse namn föll valet på Lucas Robertone från argentinska Vélez. Robertone besitter ett väldigt brett register och ansluter för ynka 40 miljoner kronor. En oerhört bra affär från vår sida.

Sen blev det dags att påbörja sökandet efter Aaróns ersättare. Även där hade vi en lista med flera namn innan valet föll på Marc Cucurella från Eibar. Cucurella är La Masia-fostrad och kostar inte mer än 37 miljoner att köpa loss. Förhoppningsvis får Cucurella liknande utveckling hos oss som Aarón Martín hade. En deal jag är väldigt, väldigt nöjd med. I och med formationsbytet så behövdes det som sagt breddas, framförallt var en konkurrent till Robin Quasion en prioritet. Här var det lite klurigare och spelarna jag först och främst ville värva tackade en efter en nej. Men vi hittade så småningom en spelare som jag hoppas och tror kommer ge Quaison en rejäl fight om platsen som #10 - nämligen Ianis Hagi. 30 miljoner betalar vi för rumänen. Vi gjorde även en sista värvning i Jean-Eudes Aholou som lånas in från med Monaco med köpoption på 62 miljoner kronor för att bredda det defensiva mittfältet.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 09 July 2019 - 23:30 PM

#16   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 10 July 2019 - 12:00 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

TRUPPGENOMGÅNG

MÅLVAKTER:
Postad bild 22. FLORIAN MÜLLER - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 27. ROBIN ZENTNER - 25 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
- Precis som förra säsongen är Müller ohotad etta i kassen. Jag övervägde att värva in ytterligare en keeper för att sätta press på Zentner, men det blir eventuellt i januari. För stunden är jag nöjd med målvaktsuppsättningen, men det kan ändras snabbt.

FÖRSVARARE:
Postad bild 4. DAN-AXEL ZAGADOU - 20 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 16. STEFAN BELL - 28 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 42. ALEXANDER HACK - 26 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 19. MOUSSA NIAKHATÉ - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 36. RONAËL PIERRE-GABRIEL - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 18. DANIEL BROSINSKI - 31 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2020
Postad bild 23. PHILIPP MWENE - 25 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021

Postad bild 3. MARC CUCURELLA - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2024
Postad bild 15. MAXIMILIAN WITTEK - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
- Zagadou och Niakhaté är precis som förra säsongen mina två förstaval när det kommer till mittbackarna. Bell och Hack kämpar på och kommer spela när Zagadou och Niakhaté är skadade/avstängda. Cucurella ersätter Aarón Martín rakt av och Pierre-Gabriel får fortsatt förtroende ute till höger.

MITTFÄLTARE:
Postad bild 25. JEAN-PHILIPPE GBAMIN - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 6. DANNY LATZA - 29 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2021
Postad bild 14. PIERRE KUNDE - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022

Postad bild 8. LUCAS ROBERTONE - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2024
Postad bild 32. EDIMILSON FERNANDES - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 7. ROBIN QUAISON - 26 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023

Postad bild 10. IANIS HAGI - 21 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2024
Postad bild 5. LEANDRO BARREIRO - 19 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022 - UPPFLYTTAD
Postad bild 20. ERKAN EYIBIL - 18 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2024 - UPPFLYTTAD
Postad bild 25. JEAN-EUDES AHOLOU - 25 ÅR - INLÅNAD
- Gbamin kommer agera ankare med Robertone och Fernandes framför sig. Ovanför dem är det tänkt att Hagi kommer starta, med Quaison som reserv. Ser man spelare för spelare så är det ett mittfält som borde passa min formation väl.

ANFALLARE:
Postad bild 17. TASOS DONIS - 23 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 29. JONATHAN BURKARDT - 19 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2023
Postad bild 11. ABOUBAKAR KAMARA - 24 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
Postad bild 9. JEAN-PHILIPPE MATETA - 22 ÅR - KONTRAKT T.O.M. 2022
- Mateta och Donis kommer bilda anfallspar. Mateta stod för en riktigt, riktigt bra säsong ifjol och kommer att bli fortsatt väldigt viktig. Även Donis svarade för en väldigt bra debutsäsong och bakom honom finns Burkardt och Kamara redo ifall greken skadar sig.

Postad bild

#17   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 10 July 2019 - 15:24 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

HÖSTSÄSONGEN 19/20

- SPELADE MATCHER -

- SPELARSTATISTIK -

- LAGSTATISTIK -

- TABELL -

Om vi började förra säsongen på ett succéartat vis vet jag inte vad man ska kalla årets inledning. Det började dock bra, ska tilläggas. Premiären var mot inga mindre än självaste Bayern München på hemmaplan och vi såg länge ut att ta tre extremt sköna poäng efter att nyförvärvet Lucas Robertone gjort 1-0 på frispark. Men icke, för i den 85:e minuten kom kallduschen. Boateng tryckte in kvitteringen på en hörna och det som såg ut att bli en riktig fest blev lite av ett antiklimax. Visst, 1-1 hemma mot Bayern München var ett resultat jag hade tagit alla dagar i veckan på förhand, men när man är så nära att få med sig alla tre poängen blir det svårt att se positivt på det.

Efter det blev det bara värre. I stort sett ingenting fungerade och det tog inte många omgångar innan jag övergav 4-3-1-2-formationen och återgick till 4-2-3-1. Det som framförallt har varit utmärkande för vår höstsäsong är ojämnheten. Vi slår Schalke 04 borta men klarar inte av att besegra Freiburg hemma. Det är oerhört frustrerande och någonting som vi måste jobba på. Vi åker även i år ut tidigt i cupen, den här gången mot Fortuna Düsseldorf. Riktigt svagt.

Ser man individuellt är det ingen som har stuckit ut nämnvärt bortsett från Ianis Hagi som har svarat för 7 mål och 3 assist, vilket är väldigt bra med tanke på att detta är hans debutsäsong. Lucas Robertone, Jean-Philippe Mateta och Tasos Donis får också godkänt. Många spelare som har underpresterat, framförallt Edimilson Fernandes (återigen) - räkna med ett händelserikt januarifönster.

Postad bild

#18   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2468 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Ravens, Kings

Postad 10 July 2019 - 15:26 PM

Härligt vilket tempo du kör, hoppas du kan ta en Europaplats den här säsongen!

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#19   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 10 July 2019 - 17:02 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

SILLY SEASON

Som jag skrev i tidigare inlägg så var det väldigt många spelare som underpresterade första halvan av säsongen och det fick bägaren att rinna över hos mig. Jag bestämde mig för att rensa en hel del i nuvarande spelartrupp för att på så vis skapa mig en stark plattform inför nästa säsong. Först ut blev ingen mindre än Robin Quaison. Svensken har inte alls levt upp till förväntningarna och skeppas till Stoke för 65 miljoner kronor. Efter Quaison var det Pierre Kundes tur att packa väskorna. Kunde hade tappat sin startplats och ville därför söka sig efter en ny utmaning. Och det blir det, för han skrev nämligen på för japanska Jeonbuk i en deal som gav oss 40 miljoner kronor. Men vi var inte klara där. Stefan Bell som har spelat i klubben i flera, flera år kom in på mitt kontor och förklarade att han kände sig färdig med klubben. Det var dags för ett nytt kapitel, enligt tysken. Egentligen ville jag inte sälja, men jag valde samtidigt att undvika dålig stämning och sålde honom till Basel för 32 miljoner kronor. Vi lånar även ut Edimilson Fernandes till Stuttgart. Tanken är att han ska hitta formen för att sedan säljas permanent i sommar. För jag har tröttnat på honom. Vi valde även att avsluta Jean-Eudes Aholous lån. I övrigt lånades ett par yngre förmågor ut på nytt för att få speltid.

Efter dessa försäljningar fanns det därmed utrymme att värva nytt. Och det gjorde vi. Vi vände oss framförallt mot Frankrike och Ligue 1 där samtliga nyförvärv hämtades ifrån. Varför? Ptja, det finns många skäl, men det största är nog att prislapparna är väldigt överkomliga. Först in blev Maxwel Cornet från Lyon som vi värvar för 41 miljoner kronor. Cornet kommer gå rakt in i startelvan och kommer ta hand om högerkanten. En väldigt fin affär och en spelare som förhoppningsvis bara kommer att bli bättre. Efter Cornet var det dags att värva en ersättare till Robin Quaison, och valet föll på Sofiane Diop från AS Monaco. Diop är en väldigt bollskicklig offensiv mittfältare med en enorm potential och med tanke på att han bara kostade oss 52 miljoner kronor ser jag detta som en oerhört bra affär från vår sida. Diop kommer konkurrera med Hagi om #10-rollen. Efter Diop fortsatte vi att scanna den franska marknaden. Och det gav resultat i och med att vi hittade Christopher Nkunku tillgänglig för endast 20 miljoner kronor. Ett riktigt fynd och Nkunku är en spelare som har potential att spela i en bättre klubb än Mainz. Förhoppningsvis kan vi få fram hans potential och sälja vidare för betydligt större prislapp inom några år.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 10 July 2019 - 17:02 PM

#20   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5494 Inlägg:

Postad 10 July 2019 - 22:28 PM

Postad bild

1. FSV Mainz 05

SÄSONGSSUMERING

- SPELADE MATCHER -

- SPELARSTATISIK -

- LAGSTATISTIK -

- TABELL -

Vilken otrolig scenförändring gentemot vårsäsongen. Vi tar oss verkligen i kragen andra halvan av säsongen och säkrar en plats i Europa League-gruppspelet kommande säsong. Helt otroligt med tanke på var vi befann oss när det var halvtid på säsongen. Den stora anledningen till förvandlingen stavas "januarifönstret". Värvningarna av Christopher Nkunku, Sofiane Diop och Maxwel Cornet har visat sig vara otroligt avgörande och utan dem hade Europa League-platsen troligtvis aldrig varit möjlig. Med pengar in kommer det finnas utrymme att förstärka truppen ytterligare inför stundande Europa-spel. Värt att notera är att RB Leipzig vann andra raka Bundesliga-titeln. Bayern München brinner.

Om vi tittar ur ett individuellt perspektiv så svarar Jean-Philippe Mateta återigen för en kanonsäsong och smäller in 22 ligamål. Enormt imponerande, och med en utköpsklausul på 240 miljoner (agenten krävde det för att förlänga med oss) är det tveksamt om vi får behålla honom ytterligare en säsong. Men vi kommer göra allt vi kan. Även Tasos Donis svarade för en riktigt bra säsong på vänsterkanten och noteras för 13 mål och 6 assist vilket är ett väldigt bra facit. Även där finns det intresse från större klubbar. Sen går det inte att blunda för Christopher Nkunku som kommer in i januari och gör 4 mål och 3 assist på 15 ligamatcher. Fransmannen besitter en enorm potential och fortsätter han såhär blir han inte långvarig i klubben. Nu gäller det att utvärdera truppen i lugn och ro. Det kommer med stor sannolikhet bli en hel del aktivitet vad gäller sommarens transferfönster. Truppen behöver framförallt breddas och här gäller det att hitta rätt spelare. Spelare som är utvecklingsbara, men samtidigt kan bidra när det behövs roteras. Det kommer bli lurigt, men samtidigt en härlig utmaning.

Europa, här kommer 1. FSV Mainz 05!

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 10 July 2019 - 22:28 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar