Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vilket lag ska jag vara?

131 svar till detta ämne

#121   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1410 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 08 March 2020 - 21:30 PM

Visa inläggInvicta skrev:

Hade nog helst europa, men har tänkt lite på argentina, så ja kan nog tänka mig brasilien med. Får se vilket som fångar mig Postad bild

Du kan nästan ta vilket lag du vill och få fram talanger. Men Sao Paulo, Santos, Gremio, Palmeiras är bland de större. Sedan finns det även ett nykomlingsgäng i Serie A vid namn Bragantino som IRL tog sig upp i höstas. Jag själv lirar med Juventude i Serie C från början och tog mig upp andra säsongen till Serie B och fått fram en del talanger. Visst ekonomin är skit, men den börjar se bättre ut även om det fortfarande är minus på kontot. Så där har du en hyfsat skön utmaning.

Detta inlägg har redigerats av raca14: 08 March 2020 - 21:30 PM

#122   trashbag

Sportchef

• Administratör
  • 5487 Inlägg:

Postad 08 March 2020 - 22:21 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Postad bild N.E.C. - Näst högsta divisionen
Sakta men säkert har man dalat allt längre ner och toppat det hela med degradering till den näst högsta divisionen vid två tillfällen. Har bra faciliteter sett till ligan och man är tippade på en fjärdeplats. Men vad som är superintressant med den här klubben är samarbetet med ligakonkurrenten TOP Oss av den anledningen att N.E.C. har all rätt att flytta sina spelare fritt däremellan. Sköter man sina kort rätt kan man avancera uppåt och ha TOP Oss som en samarbetsklubb som på sikt också kan gå upp till Eredivisie(Bör det vara eftersom det inte är ett Jong-lag).

Efter att ha testat att simulerat några säsonger med denna databas: https://www.fmscout....eague-fm20.html för att se att det går bra databasmässigt har jag nu beslutat mig för att spela med denna "fantasy"-databas där man slagit ihop BeNeLux-lagen i en gemensam liga. Det stod mellan Zulte Waregem, N.E.C. samt Roda då dessa hade bäst faciliteter för respektive division. Efter Kakidaniels utförliga tips om N.E.C. samt lite annan input från mina Discordvänner stod det klart att det blir detta lag jag kommer spela med. Har under kvällen plitat ner lite förhållningsregler jag ska följa för att hotta upp sparningen.

Generellt tänk kring truppbygge
- Vara mindre aktiv än vanligt på transfermarknaden. Lite youth challenge-tänk i bakhuvudet så att fokus blir på att utveckla den egna truppen framför att höja laget via transfermarknaden.
- Dom spelarna som är äldst i laget och där jag märker en nedgång i utvecklingen (såväl attributmässigt som spelmässigt) är dom enda spelarna jag aktivt kommer försöka fasa ut från klubben.
- Samtidigt kommer jag vara realistisk när jag får bud in spelarna. Får jag till exempel 150-200% av spelarens värde och eventuellt lite försäljningsprocent kommer jag tvinga mig själv att acceptera. Ibland är dock värderingen av spelare i FM lite skev så är min största talang i laget värd typ tusen Euro kommer jag givetvis inte acceptera två tusen Euro utan då får man försöka vara dynamisk och förhandla fram ett rimligt bud.
- Jag kommer heller inte hålla någon spelare kvar mot sin vilja. Klagar dom om speltid kommer jag försöker resonera med dom vid första samtalet men kommer dom sedan igen eller är mycket missnöjda kommer jag sälja dom mot ett rimligt bud (50-150% av värdet cirka).
- Skulle jag känna att det finns lite pengar kvar i kassan i slutet av ett övergångsfönster ska faciliteter prioriteras framför ytterliggare spelare i den mån det går. Har jag även efter detta pengar kvar får jag dispens att värva en U-17 spelare från resten av världen.

Konkreta regler på transfermarknaden
- Vara från något utav BeNeLux-länderna eller åtminstone ha delvis nationalitet där eller vara baserad i Luxemburg (där denna ligan utspelar sig). Vara max 23 år gammal.
- Utifrån dessa spelare ska jag scouta spelare spelare som är naturliga på den position jag behöver förstärka. Urvalet blir sedan bland spelarna med 70+ i scoutrekommendation.
- Av dom spelarna som blir kvar i urvalet ska då den spelaren som är billigast för klubben inhämtas.
- Samma konkreta regler gäller vid dispens för U-17 spelare från övriga världen med undantaget att då ska scoutrekommendationen vara 80+ istället för 70+. Men även här ska den billigaste spelaren som passar in köpas.

Laguttagningsregler
- Vid hemmamatch i ligan ska dom två spelarna med minst speltid i A-truppen tas ut först i startelvan. Vid bortamatch i ligan ska den spelaren med minst speltid tas ut först.
- Inför säsongen kommer jag ta ut den bästa elvan och denna elva kommer sedan inleda säsongen och få starta alla matcher i ligan fram till den första förlusten (exklusive spelarna från regel nummer ett).
- När jag sedan förlorat en ligamatch kommer assisterande managern få ta ut startelvan och denna regel gäller till ligaförlust nummer två (exklusive spelarna från regel nummer ett).
- Sista laguttagningen går till så att spelare med minst 7 i snittbetyg får en plats i elvan och övriga matchtruppen fylls ut efter form (exklusive spelarna från regel nummer ett). Detta gäller till ligaförlust nummer tre sedan börjar vi om med bästa laget igen och sen rullar det om med samma tänk bakom laguttagningen till ligamatcherna.
- Vid inhemskt cupspel ska alltid dom elva spelarna med minst antal spelade minuter starta matchen. Reglerna för Europeiskt cupspel sätts då det blir aktuellt.
- Med ovan nämnda regler hoppas jag att samtliga spelare i A-truppen kommer att få mycket speltid och därför förekomma disharmoni i truppen. Enda undantaget från regel nummer ett är vid eventuella cupfinaler eller avgörande matcher där vi kan vinna ligan/säkra avancemang med mera.

Taktiktankar
- Taktiken ska grunda sig i någon slags totalfotboll/Tiki-Taka. Jag kommer utgå från denna guide: https://community.si...guide-released/ samt detta inlägg: https://community.si...omment=12299521 till att börja med. Tips och input utifrån på liknande guider tas gärna emot och kan skickas via PM här på forumet.

Har ni några tips på andra riktlinjer/regler som kan vara roligt och krydda min resa med NEC så är jag inte längre än ett PM bort. Min förhoppning är att kunna streama delar av denna resa på Twitch och kommer posta om detta i lämplig tråd i sådana fall.

Detta inlägg har redigerats av trashbag: 08 March 2020 - 22:22 PM

#123   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 09 March 2020 - 08:10 AM

Trashbag, det där låter fantastiskt! Lycka till!!

#124   sweem

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 30 Inlägg:

Postad 09 March 2020 - 11:29 AM

Till er som letar inspiration kan jag rekommendera:

Sparta Prag - Tjeckiska Fortuna Liga

Låt er inte luras av att laget är ett av de större lagen i Tjeckien. De har nämligen inte vunnit ligan sedan 2013/2014. De stora rivalerna, Slavia och Plzen har turats om att vinna ligan sedan dess. Tomas Rosicky är numera sportchef, och underbarnet Adam Hlozek är fin att bygga laget kring. Återta platsen som bäst i Tjeckien och bygg sedan mot Europa.

Celje - Slovenska Prva Liga

Ung trupp, går bra "IRL" men har faktiskt aldrig vunnit ligan. Väldigt fin trupp just nu med en tydlig filosofi att värva ungt, gärna inhemskt eller från grannländerna. Utmaningen ligger i att vinna första ligatiteln någonsin och förvalta den talangfulla truppen på ett bra sätt.

FC Marbella - Segunda B4

Spanska Segunda B divisionen hittar vi semesterparadiset Marbella. Fotbollsmässigt har man haft det turbulent då den ryska kriminella ägaren är anhållen på grund av penningtvätt, och fick sälja klubben till följd - klubben ägs nu istället av kinesiska Zhao Zheng. Man värvade Esteban Granero nyligen, troligen den största värvningen i Segunda B's historia, och är på god väg till Segunda division. Finns ingen vidare akademi att räkna med däremot så det finns helt klart en utmaning att anta.

I andalusien finns annars lag som Sevilla, Betis, Malaga och Cadiz. Marbella är kanske ett lag att räkna med snart?

#125   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4145 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 09 March 2020 - 23:24 PM

Visa inläggsweem skrev:

Till er som letar inspiration kan jag rekommendera:

Sparta Prag - Tjeckiska Fortuna Liga

Låt er inte luras av att laget är ett av de större lagen i Tjeckien. De har nämligen inte vunnit ligan sedan 2013/2014. De stora rivalerna, Slavia och Plzen har turats om att vinna ligan sedan dess. Tomas Rosicky är numera sportchef, och underbarnet Adam Hlozek är fin att bygga laget kring. Återta platsen som bäst i Tjeckien och bygg sedan mot Europa.

Pro tip: Skriv proffskontrakt med ovan nämnda underbarn så det inte går såhär

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 09 March 2020 - 23:24 PM

#126   JpGiggs

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 11 March 2020 - 18:33 PM

Behöver tips. Har en tanke på nåt lag nedanför högsta serien alternativt nedre halvan av högsta ligan. Vill i lugn och ro bygga upp klubben. Både ekonomiskt och ungdomsleden. Framgången får växa fram. Motivera gärna era tips

#127   Joaquin

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, IFK Götebrorg
  • Tränar:Benfica

Postad 11 March 2020 - 19:11 PM

Visa inläggJpGiggs skrev:

Behöver tips. Har en tanke på nåt lag nedanför högsta serien alternativt nedre halvan av högsta ligan. Vill i lugn och ro bygga upp klubben. Både ekonomiskt och ungdomsleden. Framgången får växa fram. Motivera gärna era tips

I England har du ju ett gäng klubbar att välja på, Norwich som precis blivit uppflyttade. Har en riktigt fin backlinje med Lewis, Aarons och Godfrey, lär ju kunna göra en hacka på dem, om du väljer att sälja de och bygga nytt. Framåt i banan har du ju Emi Buendía och Cantwell, har även bra sportchef i Stuart webber och Steve Weaver som AFU.

#128   Joaquin

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, IFK Götebrorg
  • Tränar:Benfica

Postad 18 March 2020 - 21:43 PM

Behöver lite hjälp med att välja ett lag, har inte riktigt fastnat för någon liga riktigt. Men vill hitta någon klubb där det finns lite klubbvisioner, för att tydligare hålla en filosofi. Detta är meningen att ev bli en rapport :)

Klubbar som jag har kollat upp och fastnat för, säg gärna till om det är någon ni skulle vilja läsa om!

Roma

Benfica

At Madrid

#129   vicke231

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3523 Inlägg:

Postad 18 March 2020 - 21:53 PM

Visa inläggJoaquin skrev:

Behöver lite hjälp med att välja ett lag, har inte riktigt fastnat för någon liga riktigt. Men vill hitta någon klubb där det finns lite klubbvisioner, för att tydligare hålla en filosofi. Detta är meningen att ev bli en rapport Postad bild

Klubbar som jag har kollat upp och fastnat för, säg gärna till om det är någon ni skulle vilja läsa om!

Roma

Benfica

At Madrid

Well, Benfica är har en lång tradition av att förädla Sydamerikanska spelare (Argentinska i synnerhet), såväl som att utnyttja sin akademi i Seixal, som kanske bör klassas som världens bästa.
Att utveckla egna talanger, samt att komplettera med billiga fynd från Sydamerika, är särskilt nödvändigt då man, likt Porto och Sporting, går back en herrans massa miljoner varje år om man inte går med rejäl vinst på transfermarknaden.
Att endast värva spelare från Portugal och de gamla kolonierna (Brasilien, Mocambique, Cape Verde, Angola m.fl) är en tanke.

Man har en (läs väldigt) anrik historia, och såklart en stor utmaning att bryta Bela Guttmans förbannelse!
A man with new ideas is mad until he succeeds..

#130   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4828 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 20 March 2020 - 12:25 PM

Har lite lösa tankar kring att starta en save utanför Europa som arbetslös helt utan erfarenhet och utbildning. Vad är era erfarenheter från Sydamerika respektive Asien? Hur funkar serieupplägg m.m.? Är det stimulerande att spela där? Spelar FM19, är väl värt att tillägga också kanske.

#131   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1410 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 20 March 2020 - 15:19 PM

Visa inläggmicke122 skrev:

Har lite lösa tankar kring att starta en save utanför Europa som arbetslös helt utan erfarenhet och utbildning. Vad är era erfarenheter från Sydamerika respektive Asien? Hur funkar serieupplägg m.m.? Är det stimulerande att spela där? Spelar FM19, är väl värt att tillägga också kanske.

Har bara erfarenhet av Brasilien i Sydamerika, men kan varmt rekommendera det.
Du har regionsmästerskapen i början av säsongen och cupen under samma tid och kan sträcka sig en bit in i seriespelet. Uppehållet är inte så långt för lagen i Serie A och det finns stort utrymme för att släppa fram talanger då serien ofta är väldigt jämn och en hel matcher. 4 lag åker ur och 4 lag får stå utanför de sydamerikanska cuperna.

#132   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2058 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 04 April 2020 - 06:49 AM

Är trött på att lira med storlagen. Vet inte varför men är sugen på att starta med Bordeaux. Någon som lirat med dom?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar