Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allmänna taktikfrågor

15 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7348 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 01 November 2019 - 22:10 PM

I den här tråden kommer ni att få ställa frågor som rör taktik-delen av FM 2020 rent allmänt. Det kan vara allt från smådetaljer till lite större saker, sånt som vi inte nödvändigtvis behöver starta nya trådar för. På så sätt kan vi ha den här tråden som lite facit som vi fyller på efterhand så att samma frågor inte behöver ställas om och om igen.

#2   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 02 November 2019 - 17:59 PM

Någon som lyckas knopa ihop en bra taktik med en 3-5-2 får gärna skriva här :)

#3   JDahl

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 38 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Manchester United , Ajax , IFK Göteborg mfl.
  • Tränar:Olika.

Postad 03 November 2019 - 00:09 AM

Du kan ju alltid använda samma som du hade på 19 om du vill, ifall du hade nån bra där. bara flytta över filen från 19 till 20 och köra på.

#4   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 03 November 2019 - 00:13 AM

Visa inläggJDahl skrev:

Du kan ju alltid använda samma som du hade på 19 om du vill, ifall du hade nån bra där. bara flytta över filen från 19 till 20 och köra på.

Aa men det som är grejjen. Jag körde alltid samma taktik på FM19 för den funka och orka inte testa ngt nytt. Så nu försöker ja knåpa lite nya taktiker själv. Börjar få ordning på en 5 backslinje nu!

#5   skynyrdnation

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3062 Inlägg:
  • Snapchat:skynyrdnation
  • Yrke:Kung
  • Favoritlag:Liverpool FC
  • Tränar:FC Utrecht - 2034

Postad 03 November 2019 - 00:39 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Aa men det som är grejjen. Jag körde alltid samma taktik på FM19 för den funka och orka inte testa ngt nytt. Så nu försöker ja knåpa lite nya taktiker själv. Börjar få ordning på en 5 backslinje nu!

Jag kör en 3-5-2. Jag anpassade "Rörliga kontringar". Tre mittbackar med spelskickliga mittbackar på försvar. Ytterbackarna är på inverterad offensiv ytterback. Mittfältet är tre centrala. Från vänster till höger: Mezalla, attack. Bollvinnande mittfältare, understöd och Carrilero, understöd. Anfallarna är på Pressand forward och Djupt liggande forward. Jag vann allsvenskan med Malmö. Vi gjorde en del mål men det är främst defensiven som är framträdande med 18 hållna nollor.

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 04 November 2019 - 15:23 PM

Stort tack!!

#7   Wennstrom

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 08 November 2019 - 22:44 PM

Har haft problem med att behålla ledningar i slutet av machen. Vad är era tips på laginstruktioner och spelstil osv för att minimera risken att åka på ett baklängesmål vid ledning?

#8   skynyrdnation

Spelare

• Medlem
  • 3062 Inlägg:

Postad 08 November 2019 - 23:14 PM

Jag har gett upp det defensiva tanken helt. Första säsongen höll vi 18/19 nollor med Allsvenskans bästa målvakt, Isak Pettersson. Han blev såld och Gabriel Strid trädde fram och har hållit nollan nio gånger.

Efter 25 matcher har vi gjort 81 mål och släppt in 31. Det ska sägas att sex av de släpptes in mot Helsingborg med två man mindre redan efter 35 minuter.

I Europa League har vi vunnit över CSKA Moskva borta med 4-3, med en man mindre, och vi vann även över Saint-Etienne med 2-1.

Fem spelare har gjort mer än tio mål. Tre spelare med över 10 assist.

Spoiler

Spoiler

Detta inlägg har redigerats av skynyrdnation: 08 November 2019 - 23:15 PM

#9   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 466 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Juve Stabia

Postad 09 November 2019 - 00:44 AM

Nån som vunnit nåt utan att köra högpress eller semi-hög press?

#10   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 09 November 2019 - 11:45 AM

Visa inläggsvennisforpresident skrev:

Nån som vunnit nåt utan att köra högpress eller semi-hög press?

Undrar samma. Får bara presstsktiker att fungera

#11   gizmo11

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 57 Inlägg:
  • Favoritlag:Djurgården / Liverpool
  • Tränar:Liverpool FM20

Postad 10 November 2019 - 09:54 AM

Kör denne med Liverpool, och den fungerar magiskt bra. En modifierad gegenpress taktik.

Bifogad fil(er)

#12   Kingkong

FMSM -14

• Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 13 November 2019 - 19:45 PM

Halloj!

Tänkte bege mig in här och höra mig för efter tips på hur jag får spelarna att iaf försöka spela mer som jag vill spela.. =)

Använder alltid en 4-3-3 formation (4-1-2-2-1 där jag dragit fram DM till en CM)

Mina problem är följande;

Spelare blir frispelad vid straffområdeskanten - skjuter ALLTID direkt istället för att ta med sig bollen lite så att det blir ett bättre läge, killen är ju ändå fri?!

Laget trillar boll runt motståndarnas straffområde - trots fina luckor att spela bollen på forwards fötter eller i djupled på spelare centralt i banan så blir det bara långskott/sidledspass/lyftning på bortre yta eller ytterback ute på kanten, ALDRIG instick..

Sist men inte minst vill jag även få en klarhet till varför spelare skiter fullständigt i att passa vissa spelarroller? - tex; HB har boll, löpstark cm löper in mellan försvar och mittfält - ignoreras totalt varje gång eftersom jag använder mig av en form av playmaker..? - klart man söker playmaker ofta, men inte till en överdrift där medspelare har bättre läge och är en enkel passning?!

Tacksam för tips på vad min taktik saknar för inställningar eller vilka roller jag kan testa att använda för att få till det där mysiga spelet jag eftersträvar..

(Redigerat) 90% av målen jag gör är från inlägg/fasta situationer eller kontringar (Redigerat)

Har spelat ca en halv säsong med Elfsborg, Liverpool och Ajax och inget skiljer sig åt oavsett spelarkvalitet..

Detta inlägg har redigerats av Kingkong: 13 November 2019 - 19:50 PM

dvd, det vet du!

#13   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7348 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 14 November 2019 - 14:41 PM

Ser det exakt likadant ut som i FM19 gällande taktik-delen? Går det att ladda över taktiker från 19 till 20?

#14   Giovinco

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 16 November 2019 - 13:33 PM

Visa inläggJDahl skrev:

inte säkert att den funkar som på 19

#15   skynyrdnation

Spelare

• Medlem
  • 3062 Inlägg:

Postad 16 November 2019 - 13:43 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Ser det exakt likadant ut som i FM19 gällande taktik-delen? Går det att ladda över taktiker från 19 till 20?

Jajamen!

#16   Johnneball

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad Igår, 13:45 PM

Tjabba,

Jag har en fundering då jag hade ett uppehåll från FM19 men givietvis börjat om igen. Nånting som jag inte hittat och blir lite irriterad på är om jag kan ändra denna inställning manuellt nånstans eller påverkas denna av de inställningar som jag gjort i taktiten?

Tack för svar

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Taktik.PNG   119.72K   19 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar