Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vilket lag är du och hur går det?

132 svar till detta ämne

#121   HentOOO

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 24 March 2020 - 17:39 PM

Visa inlägggimpa skrev:

Jag är inne på mitt andra save med detta årets upplaga av FM. På grund av lite brist på motivation, kombinerat med brist på speltid då jag ligger inne i lumpen för tillfället, så har det inte blivit jättemånga säsonger spelade i år. Men jag har ändå hunnit med några spännande matcher, titlar och värvningar som jag skulle vilja dela med mig av.

Mitt första save började i mitt lag Malmö FF. Detta året hade jag inte som ambition att stanna jättelänge och sikta på en CL-vinst eller liknande. Jag ville börja i Malmö för att sedan kunna flytta ut i Europa, ta lite olika jobb och stega mig framåt utan någon större plan.

Första året med Malmö gjorde jag knappt några värvningar alls. Vi spelade en rätt offensiv och rörlig 4-4-2, och vi lyckades ta Allsvenskan första året - obesegrade dessutom. Inför nästa säsong gjordes två superviktiga värvningar - Thiago Almada (ja, helt galet) och Fausto Vera. Byggde laget kring dessa två spelare, fick totalt 40+ mål av Nils Fröling (som blev klubblegend!) och vann Allsvenskan andra året också. Kom dessutom till en åttondelsfinal i CL, men den hann jag aldrig med att spela.

Kände mig mätt på Malmö, och hade som sagt inga planer på något långsiktigt projekt. Villareal dök då upp. En klubb som man har en speciell relation till från FIFA-spelen runt 2010 sådär. Giuseppe Rossi och andra stora lirare. De låg dåligt till i ligan (nedflyttningsplatserna) mitt på säsongen, och jag tog över i december. Började bygga om lite redan i januari, med ett par ekonomiskt smarta värvningar (bland annat Louis Munteanu för 100mj kr; en fantastisk anfallare i detta spelet). Hämtade upp det till en stabil 12:e plats första säsongen.

Inför andra säsongen byggde vi om ännu lite mer. Här gjorde jag några av mina absolut bästa värvningar i årets FM. Vitor Ferreira från Porto för 15mj kr, Gustavo Assuncao från Familicao för 185mj kr, med flera. Den absolut bästa värvningen dock; en ung newgen från Boca Juniors vid namn Nicolas Luciano Bacolla, för 85mj kr. Han kunde dock inte ansluta till oss förrän den nästkommande sommaren, på grund av ung ålder. Delar gladeligen en bild av honom om det önskas. Den bästa newgenen jag haft på länge utan tvekan. Typ nya Messi. Blev så glad i honom att han fick åka med till mitt nästa jobb också. Säsongen gick bra, slutade på en 6:e plats i ligan med tillhörande europaspel i Europa League.

Tredje säsongen började halvdant, med svaga prestationer i Europa League. Lite uppehåll från spelandet gjorde att mitt sug för Villareal-utmaningen sjönk något. Schalke 04 dök upp i december, och jag tog det.

Schalke låg på nedre halvan av tabellen efter nästan halva säsongen spelad. Men truppen var intressant, och mycket möjlighet fanns för att bygga om. Gjorde ett par tongivande värvningar i januari (Matheus Henrique för 200mj kr, Sandro Tonali för 120mj kr med flera) och resultaten började gå vår väg. På riktigt. Vi vann allt. Platsen kring nedre delen av tabellen byttes mot ett titelrace, och vi lyckades knipa ligatiteln i den sista omgången. Vi bröt Bayern Münchens dittills totala dominans, och jag njöt som typ aldrig förr.

Inför andra säsongen gjorde vi oss av med den lätt avdankade avdelningen i truppen, och vi tog in flera intressanta spelare. Jag öppnade plånboken och plockade in min Bacolla från Villareal för 500mj kr (småpengar om man tittar på hans stats). Lyckades dessutom på något jävla vis få in Jude Bellingham helt gratis, och sålde vidare efter säsongen till Chelsea för över miljarden. För att göra en lång historia kort; vi vann ligan igen, men rök tidigt i CL efter svaga resultat.

Just nu fem matcher in i tredje säsongen, har ett bättre lag än någonsin, vi leder ligan men förlorade första matchen i CL. Där är jag nu.

Lite trött har jag dock blivit på det här save:t, som mest var ämnat för att jag skulle få rull på mitt FM-spelande igen. Har inte gett upp mitt Schalke-lag, men saknar lite driv där just nu (då jag inte riktigt ser något långsiktigt mål, mer än att kanske nå en CL-titel).

Har därför i dagarna startat ett save med Palermo. Återigen en gammal FIFA-favorit som, i sedvanlig Italiensk manér, blivit degraderade till Serie D på grund av finansiella skäl. Mycket utrymme till att bygga om, och målet är att nå Serie A och ta det därifrån. Just nu 19 matcher in i första säsongen (i Serie D), vunnit 18 och spelat en oavgjort. Vet inte hur mycket vår totala dominans beror på mig och min taktik, mer än att vi är favorittippade från början i en liga som är rätt svag. Har dock flippat totalt vad gäller taktik. Spelar en gegenpressande strikerless 5-2-3-0a med en libero-attack i trebacken. Blir en riktigt spännande fotboll det där.

(Känner mig faktiskt rätt så taggad med Palermo-projektet just nu, så jag funderar på att öppna upp en egen tråd kring det save:t för att skriva av mig lite om taktiken och dylikt.)

Där är jag nu i mitt FM:ande. Blev en lång text, men satsade mest på att ge er en övergripande bild. Om ni önskar att jag går in på mer detalj i vissa aspekter, t.ex. visar mitt Schalke-lag, värvningar, taktik, resultat eller dylikt med bilder så gör jag det gärna.

Happy FM:ing!

Bild på Baccola tack!

Tack för härligt inlägg också, uppskattas.

#122   gimpa

Ungdom

• Medlem
  • 2 Inlägg:
  • Yrke:Rekryt
  • Favoritlag:Malmö FF
  • Tränar:Palermo

Postad 24 March 2020 - 18:00 PM

Visa inläggHentOOO skrev:

Bild på Baccola tack!

Tack för härligt inlägg också, uppskattas.

Tack för den goda responsen!

Här kommer (den ännu inte färdigutvecklade) legenden och hans stats hittills:
https://imgur.com/a/Y8AwUiB

#123   Releuf

Ungdom

• Medlem
  • 5 Inlägg:
  • Favoritlag:GAIS
  • Tränar:Kristianstad FC

Postad 26 March 2020 - 16:59 PM

Jag fattar tyvärr ej hur man bifogar bilder i ett inlägg på ett snyggt sätt.

Division 1 är nu avrundad. En riktigt svettig historia där vi stångades med Skövde AIK och Norrby IF egentligen från allra första omgång. Framåt höstkanten smög sig BOIS:arna med i striden, och såg för en stund ut att plocka hem hela serien.

Helt osannolik konkurrens mot slutet. Inför sista omgången låg alla fyra topplag inom en spann på tre poäng, vilket innebar att vilket lag som helst kunde bli korad divisionsvinnare. Vi låg sämst till på en fjärdeplats. För att åtminstone nå playoff så krävdes att två av våra konkurrenter tappar poäng, och att vi själva vinner vår match.

Ren och skär brottning mot Ängelholms FF, men vi lyckas stampa in ett mål i andra halvlek. 1-0 blev slutresultat.
I sann fotbollsfilmsdramaturgi kryssar Landskrona och SAIK samtidigt i sina matcher, och kvalplatsen tillfaller oss. Öster städas undan med 5-1 borta, 2-2 hemma. The time of Superettan is now, gentlemen.

https://imgur.com/pXWObqf

#124   fregen10

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Norrköping
  • Tränar:AJ Auxerre

Postad 30 March 2020 - 07:43 AM

Visa inläggfregen10 skrev:

Andra säsongen i Genua ha inletts med 2 raka segrar! Visserligen mot två nykomlingar (Frosinone och Crotone) men ändå. Nu väntar Roma (H) och sedan Juventus (borta)

In:
Heriberto Tavares, Winger, Benfica B (var utlånad till Boavista), 42mkr
Leo Duarte, Mittback, Milan, 28mkr

Thierry Correia, Wingback, Valencia, 52mkr
Dusan Vlahovic, Striker, Fiorentina, lån

Ut:
Mest överflödiga spelare såsom Oscar Hiljemark (sorry)

Är redan orolig över att Lasse Schöne blir äldre då hans Regista- roll är helt ovärderlig för mitt spel för tillfället. Styr och ställer lite som han vill och pangar in långskott som rena rama Steven Gerrard. Vi har dock en påläggskalv i Samuele Ricci som hämtades in från Empoli redan förra säsongen men som var utlånad till Cosenza föregående säsong. Mkt talangfull, tränas till att bli en så kallad Roaming midfielder.

Ja, nej det här gick inget vidare. En bit in på säsongen låg vi 9p från nedflyttningsstrecket och allt kändes bra. Men efter 3 raka förluster i ligan och uttåg ur cupen mot Juventus u23- lag (aj, aj...) så började ledningen bli lite småsur.

Vi fick då plötslig på oss att vi behövde ta 7p på de kommande 5 matcherna för att not be sacked in the morning. Absolut! vi kör! Borde nog frågat om ett annat upplägg då jag insåg att kommande matcherna såg ut såhär.

Crotone (hemma)
Roma (borta)
Juventus (hemma)
Inter (borta)
Cagliari (hemma)

Inte det lättaste men tänkte att 3p i hemmamatcherna plus en ynka pinne i de andra 3 var görbart. Men nu jäklar kommer kickern!

Från ingenstan ändras spelschemat om pga tv- sändningar eller vad det nu var. Så plötsligt räknas vår 3-2 förlust mot Milan in i ledningens 5 matcher. GAAH!

Ja ni förstår ju hur det går. Vi slår Crotone men efter det så fanns inget mer att hämta. SACKED. IN. THE. MORNING.

Summa summarum så var det här en skojig save och som har fått mitt FM- intresse igång igen!

* Tips, kolla in Samuele Ricci och Jeremy Doku. 2 fina talanger som man kan få till bra pris, med rätt träning kan de bli riktigt bra. Spurs och Arsenal var och sniffade på Ricci precis innan jag fick kicken.

Detta inlägg har redigerats av fregen10: 30 March 2020 - 08:41 AM

#125   Releuf

Ungdom

• Medlem
  • 5 Inlägg:
  • Favoritlag:GAIS
  • Tränar:Kristianstad FC

Postad 01 April 2020 - 11:26 AM

Där var upptakten inför vår debutsäsong i Sveriges näst högsta fotbollsliga avklarad. Vi har gått in starkt och inte bjudit våra tappra supportrar på mer än en (1) chockförlust.

Som tack till våra hårt kämpande bollkickare för fjolårets bragd så har jag bytt ut i stort sett hela startelvan mot rykande färska free agents från rikets alla kanter. Vi har t.o.m. fått in internationell erfarenhet i och med den irakiske landslagsmannen Ahmed Hassans entré på högerflanken. Taktiken? Sparka och spring. Fungerade i tvåan, fungerade i ettan - kan det fungera även här?

Det ser lovande ut inför mötet mot ÖIS då de nya spelarna redan har lyckats bygga upp inbördes partnerskap efter att ha spenderat en kylig svensk försäsong tillsammans.

Uppställning:
https://imgur.com/VY1a7AL

Försäsongsresultat:
https://imgur.com/JCkIF91

Detta inlägg har redigerats av Releuf: 01 April 2020 - 11:27 AM

#126   fregen10

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Norrköping
  • Tränar:AJ Auxerre

Postad 01 April 2020 - 11:53 AM

Auxerre!

Där har ni min nya save.

Tidiga iakttagelser;

* Tre VÄLDIGT intressanta talanger. Sonny Laiton, 19 år (MV), Kylien Sylvestre, 16 år (AMC) och Yanis Begraoui, 17 år (ST).
* I övrigt en del andra intressanta ynglingar, talangfabrik som dom historiskt sett är.
* De har tydligen en kinesisk ägare som kanske kommer pumpa in pengar (?). 16 miljoner i transferpengar var helt ok start för en Ligue 2 klubb att börja med.

Nu ska vi rensa i leden lite och försöka hitta en vänsterytter.

#127   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2058 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 01 April 2020 - 17:08 PM

Visa inläggacemanager skrev:

Vilken säsong?

Vann med Lazio säsong två.

#128   Oasis

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 780 Inlägg:
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 02 April 2020 - 08:38 AM

Tog över det svenska landslaget inför EM-kvalet 2020. Spelade en rak 4-4-2 för att behålla Jannes tradition vid liv. Kvalet blev en behaglig resa och vi slutade tvåa i gruppen, en poäng bakom Spanien. Sista mötet i gruppen var mot Norge, och hade vi vunnit den matchen hade vi vunnit gruppen. Vi ledde även med 2-1 fram till den 93:e minuten innan Norge kvitterade. Norge med lagerbäck i spetsen slutade trea i gruppen, men kan stoltsera med en förkrossande 19-0 seger mot Malta, där Håland gjorde sanslösa 10 mål.

Precis inför EM skadades Ludwig Augustinsson och Oscar Hiljemark vilket gjorde att bägge missade EM. Detta ledde till att Martin Olsson fick göra comeback i landslaget som vänsterback.

Väl framme i EM lottades vi i samma grupp som Italien, Ukraina och Kosovo. Match 1 mot Ukraina slutade 2-2 efter att vi återigen släppt in ett mål på övertid. Kosovo städades av med 2-1 samtidigt som Ukraina chockade och slog Italien med 1-0. Inför sista omgången stod alltså Sverige och Ukraina på 4 poäng och Italien på 3 poäng. Vi hade Italien i sista gruppspelsmatchen, och en insats ledde till en 0-2 förlust. Trea i gruppen men avancemang ändå till andra omgången där vi ställdes mot Schweiz. Det blev en behaglig historia då vi vann med 3-0. Belgien, Spanien, Frankrike och Kroatien fick se sig utslagna redan i andra omgången. I kvartsfinalen ställdes vi återigen mot Italien och efter 20 inledande minuter som var alldeles bländande hade vi 3-0. Italien reducerade snabbt två gånger efter paus men Alexander Isak stängde matchen med sitt 4-2 mål med tjugo minuter kvar. Vidare till semifinal alltså!

I semifinalen ställdes vi mot Turkiet, som dittills hade gjort en fantastisk turnering. De vann sin grupp före Tyskland och Portugal, slog ut Frankrike med 2-0 i andra omgången och vann mot England i kvartsfinalen efter straffar. I semifinalen hade de dock inte mycket att säga till om. Efter 2 minuter fick Yusuf Yazici syna det röda kortet efter en brutal kapning på mittplan. Isak smällde in 1-0 efter halvtimmens spel, och tio minuter senare fick Turkiet sitt andra röda kort. Merih Demiral drog på sig sin första varning strax innan 1-0 målet, och blott 11 minuter senare tog han sitt andra gula och därmed Turkiets andra röda kort. Det utnyttjade Albin Ekdal som satte 2-0 minuten efter det röda kortet. Med halvtimmen kvar satte Foppen 3-0 och vi var klara för final. I finalen ställdes vi mot Tyskland (som jag missat att ändra så de har riktiga spelare). Tyskland kom tvåa i grupp F bakom Turkiet. I andra omgången ställdes de mot Belgien där de vann efter straffar. Tyskland hade, förutom öppningsmatchen mot Turkiet, en solid defensiv och hade i gruppen två 1-0 segrar. I kvartsfinalen mot Polen vann de med 1-0 efter ett straffmål i 56:e minuten. I semifinalen mot gruppkollegan Portugal vann de med 1-0 efter straffmål i 83:e minuten.

Sverige - Tyskland i final alltså. Sverige ställde upp med följande lag:
Robin Olsen - Emil Krafth, Victor N. Lindelöf, Pontus Jansson, Martin Olsson - Viktor Claesson, Kristoffer Olsson, Albin Ekdahl, Robin Quaison - Alexander Isak, Sebastian Andersson.

En spelmässigt jämn första halvlek med stor övertag från Sveriges sida. Tyskland fortsatte spela solitt defensivt och satsa på omställningar. Sverige hade fortsatt kontroll på spelet i den andra halvleken och i den 76:e minuten byttes John Guidetti in mot Sebastian Andersson. Det gav ingen effekt, utan i den 82:a minuten gjorde Tyskland 1-0. Dubbelbyte för Sverige, Quaison och Isak ut, Ken Sema och Branimir Hrgota in. Det hjälpte dock inte, Tyskland stängde ner defensivt och vann återigen med 1-0.

Matchstatistiken från matchen SVE - TYS:
Skott: 20-7
Skott på mål: 7-3
Regelbrott: 8-22
Gula kort: 2-3
Bollinnehav: 62-38

Övertaget hjälpte dock inte. Tyskland vann EM-guld. De vann på ett imponerande sätt med en fantastisk defensiv. Efter öppningsmatchen mot Turkiet där de släppte in 3 mål höll de nollan i resten av turneringen. De vann fem matcher med 1-0 och straffsegern mot Belgien kom efter 0-0 efter full tid.

Nu jobbar vi vidare och siktar på VM2022 och förhoppningsvis har de kommit bättre ytterbackar samt yttermittfältare tills dess.

(Efter EM blev jag kontaktad av Brasilien, Kroatien och Nederländerna, men tackade nej till alla).

Detta inlägg har redigerats av Oasis: 02 April 2020 - 08:58 AM

#129   Hammurabbit

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 02 April 2020 - 22:01 PM

Lilleström orsakade 0 frisparkar under dryga 90-minuter. Snacka om finlirare!

Postad bild

#130   Oasis

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 780 Inlägg:
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 04 April 2020 - 16:17 PM

Sverige - VM 2022 Qatar

VM-kvalet blev en pärs. Sverige, Ryssland och Polen slogs om de två platserna till VM och det hela avgjordes på antal gjorda mål. Efter 8 matcher hade Ryssland 18 poäng, Sverige och Polen 17 poäng. Både Sverige och Polen hade +13 i målskillnad vilket gjorde att gjorda mål avgjorde. Där hade Sverige 22 mot Polens 18 vilket ledde till att Polen missade VM. VM-platsen kan vi tacka Alexander Isak för då hans 6-0 mål mot Vitryssland i sista omgången i den 92:a minuten gjorde att vi, istället för Polen, tog oss till VM. Vitryssland avslutade VM-kvalet med att förlora mot Sverige med 0-6 och Polen med 0-7.

Truppen:
Målvakter: Pontus Dahlberg, Andreas Linde, Kalle Joelsson

Backar: Emil Krafth, Felix Beijmo, Ludwig Augustinsson, Riccardo Gagliolo, Victor Lindelöf, Pontus Jansson, Adam Ben Lamin, Manasse Kusu

Mittfältare: Isak Magnusson, Max Svensson, Ken Sema, Emil Forsberg, Benjamin Nygren, Dejan Kulusevski, Kristoffer Olsson, Mattias Svanberg

Anfallare: Tim Prica, Alexander Isak, John Guidetti, Robin Quaison

Gruppspel:
Sverige - Kanada 3-1 - Prica x2, Isak
Dahlberg; Krafth, Lindelöf, Jansson, Augustinsson; Svensson, Olsson, Svanberg, Forsberg; Isak, Prica

Australien - Sverige 1-4 - Gagliolo, Kulusevski , Isak x2
Dahlberg; Beijmo, Ben Lamin, Gagliolo, Sema; Magnusson, Kusu, Svanberg, Forsberg; Guidetti, Isak

Argentina - Sverige 0-0
Dahlberg; Krafth, Lindelöf, Jansson, Augustinsson; Magnusson, Olsson, Nygren, Svensson; Guidetti, Prica

Två segrar och en oavgjord i gruppen gav en andraplats på sämre målskillnad än Argentina. Detta ledde till att vi blev lottade mot regerande världsmästaren Frankrike i den andra omgången. Tuffare lottning än så blir det nog inte.

Andra omgången: Frankrike - Sverige 3-1 e. fl. - Isak
Dahlberg; Beijmo, Lindelöf, Jansson, Augustinsson; Magnusson, Olsson, Svanberg, Svensson; Isak, Prica

Det blev tyvärr förlust och uttåg redan i andra omgången. Efter 45 minuter var ställningen 0-0 och inget av lagen hade några chanser värda namnet. I den andra halvleken tryckte Frankrike på, bytte in Pogba, Griezmann och Kanté, och tog ledningen i den 64:e minuten efter mål av Lacazette. Vi reagerade direkt, ändrade mentalitet till Offensiv samt bytte in Ken Sema och Benjamin Nygren mot Max Svensson och Mattias Svanberg. Detta gav resultat och i den 84:e minuten tilldömdes vi en straff efter att Beijmo blivit fälld i straffområdet. Alexander Isak klev fram och rullade iskallt in bollen till 1-1 vilket gav förlängning. Där var dock Frankrike det bättre laget, och efter sju minuters spel hade Frankrike kontrat två gånger efter att vi haft hörna, och gjort två mål. Därefter stängde Frankrike butiken och vi var utslagna, förlust med 1-3. Mycket besviken över insatsen i VM, då jag hade satt upp ett personligt mål på minst kvartsfinal.

VM vanns sedan av Frankrike som slog Brasilien i en galen match med 4-3. I den 69:e minuten gjorde Neymar 3-2 till Brasilien. Frankrike kom dock tillbaka och stor hjälte blev Tanguy Ndombele som gjorde 3-3 i den 86:e minuten och 4-3 i den 90:e minuten. Bronset gick till Spanien som vann mot Skottland (!) med 1-0.

Nu blir det att ladda om, kvalet till EM 2024 väntar. I gruppen har vi Ukraina, Slovenien, San Marino, Georgien och Moldavien. Avancemang bör inte bli något problem.

Detta inlägg har redigerats av Oasis: 04 April 2020 - 16:23 PM

#131   bajaren_oskar

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 277 Inlägg:

Postad 04 April 2020 - 20:44 PM

Startade precis som vanligt som arbetslös och hamnade i isländska andraligan och nedflyttningstippade Magni. Slutade med att jag i sista matchen knep andraplatsen och flyttades upp!

#132   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2058 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 05 April 2020 - 06:35 AM

Precis startat med Bordeaux. Mysig klubb med en ny fin arena.

#133   SP1

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 84 Inlägg:

Postad Igår, 17:32 PM

Gissa vilket lag som vann ligan med 25 poäng och fick dubbelt så bra målskillnad som tvåan?

Postad bild

Helt rätt, West Ham såklart.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar