Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20] - WM

22 svar till detta ämne

#1   rockystar

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 November 2019 - 18:03 PM

Postad bild

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7388 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 28 November 2019 - 18:46 PM

Spännande, as always!

#3   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1881 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 29 November 2019 - 20:45 PM

Kul att det första man ser när man kikar in på forumet på ett par år så har rockystar precis startat en ny save. Minns Gute-saven med glädje.
To infinity... and beyond!

#4   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 03 December 2019 - 14:58 PM

Postad bild

Försäsongen 2019

>> Nytt jobb
    Den klubb som blev min tränarkarriärs allra första arbetsgivare var Division 2-klubben AFK Linköping. Kontraktet som sträckte sig över den kommande säsongen innebar en månadslön på 25 000 kronor. Enligt spekulationerna inför säsongen så var de allra flesta överens om att vi skulle sluta sist i Division 2 Södra Svealand. Även klubbens ledning var medvetna om den svåra utmaning som vi hade framför oss och förklarade att målsättningen var att kämpa tappert för att undvika nedflyttning. Det var inte bara experter i media och klubbens ledning som tycktes tvivla, detsamma gällde mig. Jag förväntade mig inga underverk men såg fram emot att ta de första små stegen på min, förhoppningsvis långa, tränarkarriär. Det gällde att utvecklas som tränare genom såväl erfarenhet som tränarutbildning för att så småningom kunna få chansen i bättre klubbar.

>> WM
    Postad bild
    Ytterligare en personlig målsättning som jag satte upp för min tid i AFK Linköping var att utveckla en taktik baserad på Herbert Chapmans taktiska WM-formation från 1920-talet. Namnet kommer från det faktum att lagets offensiva spelare positioneras i form av ett W medan de defensiva spelarna formeras enligt ett M.

I enlighet med Chapmans ursprungliga tanke skulle jag låta laget falla ned djupt i de defensiva positionerna för att locka upp motståndarlaget och på så vis öppna upp goda kontringsmöjligheter. Det var uppenbart att klubben saknade spelare lämpade för uppgiften, men det skulle inte stoppa mig från att göra ett försök.

>> Försäsongsmatcher
    Försäsongsmatchernas huvudsakliga syfte var att prova mig fram för att hitta de rätta taktiska instruktionerna för att spelarna skulle agera som jag önskade. Resultaten lovade dock inte särskilt gott inför säsongen och den enda ljusglimten var Yuksels insats i matchen mot Fagersanna IF där han stod för inte mindre än fyra fullträffar.

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7338 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 03 December 2019 - 20:03 PM

Spännande taktik, ska bli intressant se om du får den att överraska motståndarna!

#6   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 06 December 2019 - 16:08 PM

Postad bild

April 2019

>> Division 2 Södra Svealand
    Vi inledde serien på bästa tänkbara vis genom att ta ledningen i första matchens tredje matchminut genom ett drömmål där Yuksel nickade ned bollen till Pedroso Meirelles som klippte till direkt. Det följdes därefter upp av ytterligare ett mål en minut senare. I slutet av matchen ökade vi på till 3-0 genom en nick av Yuksel. Frågan jag ställde mig själv var om det skulle visa sig att vi i var betydligt bättre än väntat och att vi skulle överraska stort under de kommande månaderna?

Svaret kom dock omedelbart, och med eftertryck. Vi förlorade mot, i tur och ordning, Stockholm Internazionale, IFK Haninge och Arameiska-Syrianska. Vi släppte in så mycket som fyra mål i samtliga de tre förlustmatcherna och det var uppenbart att vårt spel inte fungerade.

Postad bild

Postad bild

#7   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 07 December 2019 - 11:47 AM

Postad bild

Maj 2019

Vårt ligaspel under maj månad fortsatte med förlust efter förlust och vår position i botten av tabellen blev allt mer cementerad. Med fyra nya förluster på lika många matcher och endast ett gjort mål fanns det givetvis mycket man kunde rikta kritiska blickar mot. Spelarnas kvalitet, taktikens effektivitet, kanske även tränarens kunnande. Men då det inte fanns möjlighet att göra större förändringar gällande spelartruppen, och då tränarens kunnande naturligtvis inte skulle ifrågasättas, så återstod taktiken.

Postad bild

Postad bild

>> WM
    Under månaden fortsatte jakten på den taktiska perfektionen. De tre anfallsspelarna gavs lägre utgångspositioner med förhoppningen om att vi på så vis skulle få bättre grepp om spelet. Dessutom fick såväl anfallslinjen som backlinjen direktiv om att bredda sina positioner för att förhindra att bli överspelade från sida till sida vilket tidigare under säsongen inneburit många insläppta mål. Successivt började resultaten se allt bättre ut, och kanske var vi på rätt väg. Kanske skulle vi under nästa månad till och med lyckas ta några poäng.

Då matchen mot Huddinge analyserades i efterhand kunde jag konstatera att vår WM-formation tydligt levererade i ett avseende, våra spelares genomsnittspositioner med boll bildade mycket tydligt ett W och ett M!

Postad bild

#8   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7388 Inlägg:

Postad 07 December 2019 - 12:26 PM

Suverän rapport!

#9   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 07 December 2019 - 13:33 PM

Postad bild

Juni 2019

Under juni månad fick vi till sist tydliga tecken på att vi faktiskt var på rätt väg med vår WM-formation och att spelarna började lära sig hur jag ville att de skulle spela. Jag kunde konstatera att taktiken inte var oanvändbar 100 år efter att Chapman först hade introducerat den.

Vi lyckades med den smått fantastiska bedriften att ta åtta poäng på de fem matcherna. Vi besegrade såväl Södertälje FK som Newroz FC med 2-1 och spelade oavgjort mot Enskede IK och Assyriska IF i Norrköping. Efter att halva säsongen hade spelats låg vi inte längre sist i tabellen och avståndet upp till Assyriska FF på elfte plats var inte mer än tre poäng.

Våra segrar visade att vi faktiskt var kapabla att vinna fotbollsmatcher, något som vissa hade börjat betvivla. Det var viktigt att visa att vi inte var fel ute såväl inför våra supportrar och klubbledning som inför de egna spelarna.

Postad bild

Postad bild

>> Framtidsfunderingar
    Jag började fundera på min framtid och vad nästa steg skulle bli efter säsongen. Det jag redan var säker på, trots de senaste veckornas framgångar, var att jag inte skulle vara kvar i AFK Linköping. Jag började allt oftare hålla ett öga på arbetsmarknaden för att försäkra mig om att jag inte skulle missa ett bra erbjudande om det uppstod.

#10   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 11:29 AM

Postad bild

Juli 2019

Vi inledde juli månads seriespel med en klar färlust mot IFK Haningen. Därefter stod våra spelare för en bra insats mot andraplacerade Stockholm Internazionale. Dessvärre kunde hemmalaget göra matchens enda mål efter ett misstag från vår annars så duktige målvakt Bilel Ben Salah. Månaden avslutades med ytterligare två förluster.

Postad bild

Postad bild

#11   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 12:52 PM

Postad bild

Augusti 2019

Om den senaste månaden, med fyra raka förluster, var problematisk så blev augusti betydligt värre. Inte nog med att ytterligare en månad passerade utan att vi lyckades ta ett enda poäng, vi släppte dessutom in mål i mängder. Totalt sett fick vi se 16 bollar landa i målet bakom Ben Salah vilket innebar ett snitt på fyra insläppta mål per match. Det var inget annat än oförklarligt dåligt och det var bara en tidsfråga innan jag skulle lämna klubben.

Postad bild

Postad bild

#12   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 13:48 PM

Postad bild

September 2019

Postad bild

Efter ytterligare tre förluster stod det klart att AFK Linköping misslyckats med att säkra ett kontrakt för spel i Division 2 kommande säsong. Därmed ansåg klubbens ledning att det inte fanns någon anledning att vänta med att ersätta mig på posten som huvudtränare.

Postad bild

Postad bild

#13   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7338 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 14:06 PM

Tråkigt med så lång förlustsvit efter att WM kom igång, ännu tråkigare det ledde till sparken givetvis. Men hoppas inte sparken förstört möjligheten till nya jobb! Hoppas du få ansvaret för en trupp som passar perfekt för WM.

#14   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 16:37 PM

Postad bild

Oktober 2019

>> Jakten på ett nytt jobb
    Min anställning som tränare för AFK Linköping blev inte alls vad jag hade hoppats på. Förutom att min tid där hade blivit allt för kort så hade jag inte påbörjat någon tränarutbildning, det var oklart om jag hade kommit någonstans med WM-formationen, och de sportsliga framgångarna hade med stor tydlighet uteblivit. Med tanke på dessa misslyckanden så satte jag mina förhoppningar gällande kommande arbetsgivare mycket lågt; en klubb utan ekonomiska bekymmer. Det var mitt enda krav.

Dessvärre visade det sig att det, trots mina blygsamma krav, inte var helt enkelt att hitta ett nytt jobb. Jag var uppenbarligen inte klubbarnas förstaval då de letade efter ny tränare. Jag lämnade AFK Linköping den 14 september, och då oktober avslutades hade jag ännu inte erbjudits en enda anställningsintervju, trots mycket flitigt sökande. Förhoppningsvis skulle november innebära bättre lycka!

#15   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 17:15 PM

Postad bild

November 2019

Under november månad märktes det att säsongen var över och att de svenska klubbarna såg över tränarpositionen inför kommande säsong. Jag bjöds in till anställningsintervjuer med såväl Karlbergs BK och FC Rosengård som med IFK Lidingö och IK Gauthiod. De var alla Division 2 klubbar och de tycktes ha ordning på sin ekonomi så jag deltog gärna på anställningsintervjuerna.

Då november månad övergick i december hade jag fått besked om att Karlbergs BK valt att anställa Stefan Lundin, men jag väntade ännu på besked från de övriga klubbarna och förhoppningarna om att jag skulle ha en ny klubb att leda under nästa säsong var höga.

#16   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 18:04 PM

Postad bild

December 2019

Under årets sista månad intensifierades min jakt på en ny anställning betydligt. Intervjuerna avlöste varandra och jag kände att en ny klubb kom allt närmare, kanske skulle allt vara klart redan innan året var över.

Postad bild

Efter att supportrar till IK Gauthiod tydligt och klart visat sitt ointresse för att jag skulle ta över som tränare för Grästorpsklubben så meddelade också klubben att man valt att anställa Stefan Jörgensen. Även FC Rosengård avstod från att anställa mig och valde istället Andreas Dahl.

Desto bättre gick det med mina ansökningar till Assyriska IF i Norrköping, Lidköpings FK och IFK Östersund. Efter anställningsintervjuer med de tre klubbarna så kontaktade såväl IFK Lidingö som Assyriska IF i Norrköping mig för kontraktsförhandlingar. Jag valde att skjuta upp dessa under några veckor, för att avvakta svaren gällande andra ansökningar, men jag fattade till sist beslut om att satsa på den sistnämnda klubben då de erbjöd en betydligt bättre lönebudget än IFK Lidingö. Vi kom, utan större bekymmer, överens om ett ettårskontrakt med en månadslön på 23 000 kronor.

Postad bild

#17   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7388 Inlägg:

Postad 08 December 2019 - 18:23 PM

Lycka till! Hur gick det för klubben förra säsongen; är det ett steg uppåt på stegen eller mer åt sidan?

#18   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7338 Inlägg:

Postad 09 December 2019 - 00:19 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Lycka till! Hur gick det för klubben förra säsongen; är det ett steg uppåt på stegen eller mer åt sidan?

I tabellen när han sparkades låg dom trea så det är ju förhoppningsvis helt klart steg uppåt :)

#19   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7388 Inlägg:

Postad 09 December 2019 - 19:18 PM

View PostFlour, on 09 December 2019 - 00:19 AM, said:

I tabellen när han sparkades låg dom trea så det är ju förhoppningsvis helt klart steg uppåt Posted Image
Naturligtvis, my bad. Tack :) Ska bli intressant att se hur spelsystemet ter sig i nya klubben!

#20   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 09 December 2019 - 20:10 PM

Postad bild

Assyriska IF i Norrköping

Postad bild

>> Klubben
    Klubben grundades 1977 under namnet AIF Bethnahrin och inledde sin verksamhet i korpserien. Efter att man tagit steget in i Division 6 1979 följde några år som huvudsakligen spenderades i de lägre divisionerna. Säsongen 2005 lyckades man avancera till Division 3 för att fem år senare vinna serien och ta klivet upp i Division 2. Klubbens hittills bästa placering kom 2015 då man slutade på tredje plats i Division 2.

Assyriska IF i Norrköping driver en lång rad samhällsprojekt där ”Nattfotboll Hageby” och ”Bollis – Läs & Räkna” är två exempel. Klubben har även vid ett flertal tillfällen mottagit priser för sina insatser utanför fotbollsplanen.

Klubbens samarbete med Assyriska FF innebär att de två klubbarna inte vid något tillfälle kan spela i samma division. I övrigt är det ett samarbetsavtal utan större formella förpliktelser.

Under den nyligen avslutade säsongen slutade Assyriska IF i Norrköping på en fin femteplats i Division 2 Södra Svealand med 45 inspelade poäng och under den kommande säsongen så väntar spel i samma division för Norrköpingslaget.

Postad bild

>> Ekonomi
    Klubbens ekonomi såg vid en första anblick bra ut och förhoppningsvis skulle det inte visa sig vara en felaktig bedömning. Den sunda ekonomin, och den väl tilltagna lönebudgeten på närmare 150 000 kronor, var en starkt bidragande anledning till att jag valde att acceptera kontraktserbjudandet.

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar