Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20-SR] If you ain't first, you're last!

Champions League Revansch
5 svar till detta ämne

#1   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 29 November 2019 - 09:34 AM

Postad bild

INTRODUKTION

Jag är tillbaka med en ny rapport men med ett gammalt tema. Jag har försökt mig på denna idé (eller liknande) två gånger tidigare. En redan på FM11 och en på FM17. Idé går ut på att vinna Champions League med ett lag som aldrig har vunnit den men som dock har varit i final i turneringen, eller dess föregångare.
FM11 kom jag tyvärr inte så långt med varken rapporten eller saven, medan jag på FM17 kom väldigt långt på saven och lyckades vinna ohyggligt många turneringar. Det blev dock lite för lätt på slutet och jag ville ha en ny utmaning så vad är väl bättre än att hoppa på den nya FM20 på direkten.

FÖRUTSÄTTNINGAR

Målet är som sagt att vinna CL med ett lag som bara förlorat CL-finaler tidigare och sedan turneringens start 1955 har 22 olika lag vunnit turneringen medan 18 lag har fallit på det berömda målsnöret. Dessa är:

Arsenal (2006)

Atlético Madrid (1974, 2014, 2016)

Bayer Leverkusen (2002)

Borussia Mönchengladbach (1977)

Club Brugge (1978)

Eintracht Frankfurt (1960)

Fiorentina (1957)

Leeds United (1975)

Malmö FF (1979)

Monaco (2004)

Panathinaikos (1971)

Partizan (1966)

Roma (1984)

Sampdoria (1992)

Saint-Étienne (1976)

Stade de Reims (1956, 1959)

Tottenham Hotspur (2019)

Valencia (2000, 2001)

Det är alltså alla dessa klubbar jag ska försöka att ge den största pokalen till. Dock kan det tillkomma lag, om ett annat lag kommer till CL-final och förlorar läggs den till listan, men det kan även försvinna lag. Om AI:n lyckas guida ett av lagen på listan så försvinner det laget.

Gällande manager kommer jag att spela med samma manager så länge jag kan och jag måste avgå så fort jag vunnit CL (eller så fort den säsongen är helt klar, med utmärkelser osv). Skulle det bli så i framtiden att det blir omöjligt för mig att ta över någon av dessa klubbar så kan jag tänka mig att bli kreativ, men det får vi ta då i sådant fall. Nu kör vi!

Detta inlägg har redigerats av db: 29 November 2019 - 10:29 AM

#2   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4092 Inlägg:

Postad 29 November 2019 - 09:47 AM

Grymt! Vågar man hoppas på att du inleder med Partizan?

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#3   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:

Postad 29 November 2019 - 10:28 AM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Grymt! Vågar man hoppas på att du inleder med Partizan?
Det vågar man nog inte ;D
Körde på slumpen på första laget och det blev dessvärre inte Partizan, men den klubben är nog en av de klubbarna jag är mest sugen på så jag kommer att hoppa dit så fort jag kan.

#4   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:

Postad 29 November 2019 - 10:56 AM

Postad bild

BAKGRUND

Champions League. Inom klubblagsfotbollen finns det inget som kommer i närheten av denna turnerings storlek, prestige och historia. En vinst i CL är något som alla fotbollsspelare någon gång drömt om att vinna men som så få i verkligheten har gjort. Eftersom att Champions League kommer att ha en central roll i denna rapport tycker jag det är befogat att göra en snabbdykning i dess historik.

Citat

"Before we declare that Wolverhampton are invincible, let them go to Moscow and Budapest. And there are other internationally renowned clubs: A.C. Milan and Real Madrid to name but two. A club world championship, or at least a European one — larger, more meaningful and more prestigious than the Mitropa Cup and more original than a competition for national teams — should be launched."
- Gabriel Hanot

Champions Leagues historia börjar på 1950-talet då en fransk journalist vid namn Gabriel Hanot retade sig på att de engelska tabloiderna kallade Wolverhampton Wanderers för "Champions of the World" för att de vunnit några träningsmatcher mot ett fåtal framstående klubblag under de tidiga 1950-talet. Hanots föreställning var att inget lag kunde kallas för mästare över världen eller ens Europa innan man mött de allra bästa klubbarna i tävlingsmatcher. Tillsammans med kollegan Jacques Ferran på L'Equipe knåpade de ihop en turneringsform och lyckades tillslut övertyga nybildade UEFA om att en kontinental turnering skulle vara värt att satsa på. Säsongen 1955-56 såg European Champion Clubs' Cup, i folkmun European Cup, dagens ljus och den första upplagan innehöll 16 lag. Dock återfanns det inga lag från England i rullorna, till Hanots stora förtret, men redan säsongen efter deltog dock Manchester United i tävlingen och hans vision hade gått i uppfyllelse.

Postad bild
REAL MADRID - Vinnarna av första upplagan av European Cup.

Man har gjort en hel del ändringar i tävlingsformatet under åren och den största ändringen kom inför säsongen 1992-93 då man ändrade namnet på tävlingen till UEFA Champions League. Året innan hade man även infört gruppspel där de två bästa i varje grupp gick till final. Inför säsongen 1998/1999 kunde fler än enbart ligavinnaren och de regerande mästarna kvala in till turneringen. Hur många klubbar varje land fick ha i turneringen baserades på UEFA koefficienten, precis som den gör i dagsläget.

Endast 22 klubbar har vunnit tävlingen genom åren där Real Madrid med sina tretton segrar är den överlägset mest framstående klubben. AC Milan (7 st) och Liverpool (6 st) följer därefter. Porto (1987, 2004), Nottingham Forest (1979, 1980), Feyenoord (1970), Aston Villa (1982), PSV (1988) och Röda Stjärnan (1991) är de klubbarna som har vunnit samtliga finaler de har deltagit i. 18 klubbar har tagit sig till final men aldrig vunnit en titel och bland dessa har Stade de Reims och Valencia tagit sig till final vid två olika tillfällen och som bekant förlorat bägge. Värst är dock Atlético Madrid som tagit sig till tre finaler och förlorat samtliga!

VINNARNA: EUROPEAN CUP/CHAMPIONS LEAGUE
13. Real Madrid (SPA)
7. AC Milan (ITA)
6. Liverpool FC (ENG)
5. Bayern München (TYS), Barcelona (SPA)
4. Ajax (HOL),
3. FC Inter (ITA), Manchester Utd (ENG)
2. Benfica (POR), Nottingham (ENG), Porto (POR), Juventus (ITA)
1. Celtic (SKO), Hamburg (TYS), FCSB (RUM), Marseille (FRA), Feyenoord (HOL), PSV (HOL)
1. Aston Villa (ENG), Röda Stjärnan (SER), Borussia Dortmund (TYS), Chelsea (ENG)

[mycket är saxat från min FM11-tråd]

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7338 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 29 November 2019 - 16:59 PM

Åh detta ger mig vibbar från min save "Europa Leagues drömmare" back in the days. Bland dom roligaste rapporterna man kan spela dom här när man försöker ge klubbarna vad dom verkligen förtjänar! Ser fram emot att följa!

#6   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:

Postad 03 December 2019 - 11:55 AM

Postad bild

BAYERN 04 LEVERKUSEN

Det är svårt att hitta en klubb som bättre passar in i epiteteten "en nästan-klubb". Inte mindre än fem gånger har man kommit på en andra plats i Bundesliga utan att ännu ha vunnit den. Speciellt säsongen 2001-02 ser ingen Leverkusen supporten tillbaka på med en varm känsla i kroppen. Under säsongen lyckades man med den mindre smickrande bedriften att komma tvåa i tre olika turneringar; DFB-Pokal, Bundesliga och Champions League. Dom blev dubbade "Neverkusen" av engelsk press, som gärna ville knäppa till dem då Leverkusen slagit ut både Liverpool och Manchester United i slutspelet av turneringen.

I finalen väntade mesta mästarna Real Madrid och i en minnesvärd tillställning avgjorde virtousen Zinedine Zidane men den berömda vänstervolleyn stenhårt i nätmaskorna.

Postad bild
BALLACK - Bedrövad efter den tuffa finalförlusten mot Real Madrid

Allt har dock inte varit miserabelt för laget från Leverkusen. Klubben fick lyfta en värdefull pokal säsongen 1987-88 då man lyckades vinna UEFA Cupen. Efter att ha förlorat den första finalen i Barcelona mot Español med hela 3-0 lyckades man vända på allt hemma i Tyskland där man först vann returen med 3-0 och sedan betvingade spanjackerna i ett rafflande straffdrama.
Den senaste titeln är dock vinsten i tyska cupen som laget vann säsongen 1992-93 men det var längesen nu och laget törsta verkligen efter blänkande metaller igen.

Leverkusen är en klubb med ett fint historiskt spelargalleri. Många framstående spelare har representerat klubbfärgerna. Mesta spelaren Stefan Kießling som var klubben trogen i tolv säsonger eller mesta målskytten Ulf Kirsten som gjorde 220 mål för klubben, för att nämna två.

Även spelare som Bernd Leno, Dimitar Berbatov och Simon Rolfes återfinns där men den som kanske sticker ut mest på senare är karismatiska Michael Ballack. Den tyska mittfältsgiganten var fenomenal under ett par säsonger och stänkte in mål från sin mittfältspostion. Efter ett par säsonger på äventyr i Bayern München och Chelsea kom han tillbaka till Leverkusen och avslutade sin karriär på BayArena.

LAGINFORMATION
Grundad: 1904
Smeknamn: Die Werkself
Arena: BayArena (30,210)
Ligatitlar: Inga
Champions League: Förlorade finalen 2002
UEFA Cupen: 1 (1988)
DFB-Pokal: 1 (1993)
Flest matcher: Stefan Kießling - 439 matcher
Flest mål: Ulf Kirsten - 220 mål
Wiki: [länk]

1 användare läser detta ämne