Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20-SR] LLM-ish med start i Stockholm

17 svar till detta ämne

#1   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 13:55 PM

Som vanligt tycker jag om att börja med lägsta möjliga erfarenhet och i division 2 i Sverige för att sedermera (förhoppningsvis) arbeta mig uppåt. Här kommer det vara en resume över klubbarna jag tränat diverse information. Rapporterna kommer vara ganska kort skrivna där jag berättar om den senaste säsongen på ett väldigt generellt plan, det är alltså inte någon “berättelse”, utan mer likt en LLM-rapport som är kort och koncis.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 14 December 2019 - 13:56 PM

#2   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:01 PM

Täby FK - 2020

Jag tog över Täby FK med målsättningen om att sluta på den övre halvan av tabellen. Vi inledde skakigt med en vinst, två kryss och en förlust under säsongens fyra första matcher. Sedan gick vi in i en positiv form med fyra vinster på fem matcher - således låg vi på en betryggande mittenplacering. Men i mitten av säsongen gick vi in i en formsvag period där vi endast vann två av åtta matcher. Sammanfattningsvis fanns inte stabiliteten där riktigt, vi fick inte riktigt fart på målskyttet, samtidigt som vi dock var väldigt stabila bakåt.

Till sist landade vi på en sjätteplats vilket jag visserligen var rätt nöjd med, just med tanke på att det alltid tar ett tag att lära känna laget. Och jag kände att det fanns något positivt att bygga vidare på inför kommande säsong då målet ändå skulle vara att hamnar uppe i topp.

Division 2 norra: 6/14, 11 vinster, 7 oavgjorda, 8 förluster, 26 gjorda mål & 22 insläppta, 40 poäng.

#3   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:06 PM

Täby FK - 2021

Ovan ser ni ju resultatraden efter min andra säsong i Täby FK och rent statistikmässigt så är det inte mycket som skiljer sig mot min debutsäsong. Vi spelade in en poäng mindre, gjorde ett mål mer och släppte in fyra fler än i fjol.

Trenden över hela säsongen gick nästan helt i linje med föregående år, en skakig inledning följt av en bättre period följt av endast en vinst på åtta matcher. Målsättningen för säsongen var att vi skulle sluta etta, något som relativt tidigt såg ut att bli en omöjlighet. Men trots att vi slutade 6:a så lyckades jag ändå få ett nytt kontrakt, dock bara på ett år - så jag antog att nästa år var det vinna eller försvinna som gällde för en fortsatt existens för mig i Täby FK.

Division 2 norra: 6/14, 10 vinster, 9 oavgjorda, 7 förluster, 27 gjorda mål & 26 insläppta, 39 poäng.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 14 December 2019 - 14:07 PM

#4   Marduk

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:17 PM

Kul! Följer

#5   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:19 PM

Täby FK - 2022

En säsong där jag lite hade kniven mot strupen och vi var förväntade att ta klivet upp till division 1. Säsongen inledde vi äntligen väldigt positivt då vi vann sju av tio matcher (resterande oavgjorda) och således befäste oss i toppen av tabellen. Till skillnad mot föregående två säsonger så lyckades vi i år göra mål, bland annat gjorde vi 10 mål på två matcher. Länge såg det ut, och kändes, som att vi skulle gå obesegrade genom säsongen - för vi ångade på riktigt ordentligt. Men jäklar så fel det blev (fast okej i slutändan). Under säsongen fem sista matcher så förlorade vi fyra och kryssade en - men tack vare att vi tidigare spelat som gudar så hade vi skapat oss en buffert och kunde ändå vinna serien - dock endast med två poäng.

Så under en säsong som var “vinna eller försvinna” lyckades vi vinna och nästa år blir det alltså spel i division 1.

Division 2 norra: 1/14, 15 vinster, 6 oavgjorda, 5 förluster, 55 gjorda mål & 31 insläppta, 51 poäng.

#6   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:39 PM

Täby FK - 2023

Av något outgrundlig anledning var vi tippade att vinna division 1 norra trots att vi var nyuppflyttade. Jag kände att det satte lite väl mycket press på oss, men men - inget man rår över riktigt.

När vi förlorade säsongens tre första matcher så kändes det ju relativt hopplöst och det såg mer ut att bli en kamp att överleva nedflyttning. Men efter vår plumpaktiga inledning så började spelet flyta och vi följde upp förlusterna med åtta vinster på de nästkommande elva matcherna, således låg vi på den övre halvan av tabellen när halva säsongen var spelad, dock väldigt nära toppen - tack vare en väldigt jämn serie. När vi sen kryssade fyra matcher i rad så var det en oviss känsla inför hur det här skulle sluta. Men vi fortsatte spela bra och gick inte på några nitar som varade en längre tid och i sista matchen lyckades vi säkra uppflyttning till Superettan framför Carlstad United precis bakom.

Så förväntningarna och medietippningen i att vi skulle sluta etta besannades och nästa säsong blir det alltså spel i Superettan!

PS: Under säsongen blev jag även approachad av IFK Göteborg som halkat ned i Superettan, men jag kände, när erbjudandet kom, att vi var på rätt väg med Täby och valde därför att avböja.

Division 1: 1/16, 15 vinster, 8 oavgjorda, 7 förluster, 54 gjorda mål & 40 insläppta, 53 poäng.

#7   Marduk

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 14:51 PM

Wow, starkt jobbat att ta dig upp så fort

#8   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 14 December 2019 - 18:53 PM

Visa inläggMarduk skrev:

Wow, starkt jobbat att ta dig upp så fort

Ja, lite förvånande faktiskt. Och du, fint nickname!

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 14 December 2019 - 18:53 PM

#9   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 16 December 2019 - 20:22 PM

Täby FK - 2024

Superettan alltså efter att ha klarat av division 1 på en säsong. Vi inledde säsongen med två vinster följt av två förluster och efter sju matcher låg vi på en 11:e plats. Men då fick jag ett erbjudande att ta över IFK Norrköping som låg på nedflyttningsplats i Allsvenskan. Det var helt enkelt ett erbjudande jag kände att jag inte kunde tacka nej till, främst med tanke på de förutsättningar jag skulle få i att träna Peking.

IFK Norrköping - 2024

Efter 10 matcher låg man näst sist med endast åtta inspelade poäng. Jag skrev på ett kontrakt värt ca 90k i månader (jämfört med 32k som jag hade i Täby). Inför säsongen var man tippade att hamna 5:a, men styrelsens enda förväntan på mig var att undvika nedflyttning.

Det började hyfsat med tre kryss och en vinst innan Häcken och Malmö inte hade några problem med att spela bort oss. Överlag spelade vi väldigt dåligt och trots att vi lyckades kriga till oss någon poäng här och där så var vi sjukt ostabila, trots ett riktigt bra lag på pappret. Säsongen bottennapp kom när vi fick stryk av AIK med hela 0-6. Men tack vare en stark (nåja) avslutning på säsongen med två kryss och två vinster så lyckades vi undvika nedflyttning och kval, dock på samma poäng som Sirius som dock föll på målskillnad.

Med några värvningar som gjordes inför säsongen så tror jag absolut att det finns potential till ett riktigt comeback-år nästa säsong.

Allsvenskan: 13/16, 7 vinster, 10 oavgjorda, 13 förluster, 30 gjorda mål & 45 insläppta, 31 poäng.

#10   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 20 December 2019 - 12:07 PM

IFK Norrköping - 2025

Efter att ha räddat Peking från att trilla ur så var förväntningarna nu att vi skulle vinna Allsvenskan. Vi började väl hyggligt med nio matcher utan förlust (fem kryss och fyra vinster). Men när vi de efterföljande fyra matcherna endast vann en och förlorade de övriga så hade styrelsen tappat förtroendet för mig och gav mig sparken - alltså bara 13 omgångar in på säsongen. Något hårt kan jag verkligen tycka.

Trist främst på grund av att jag under vinterfönstret gjort klart med en hel rad talanger som jag hoppades mycket på framöver, men nu får de blomstra under en annan tränare.

Helsingborgs IF - 2025

Jag behövde inte vänta så länge innan jag fick en ny chans att bevisa mig för ett lag i Allsvenskan. Jag blev kontaktad av Helsingborg 16 matcher in på säsongen, då låg de på nedflyttningsplats och hade endast knipit två segrar. Så jag kom in i laget med en taktik jag ville att vi skulle spela och det fungerade förvånansvärt bra. Under mina nio första matcher så förlorade vi två, vann fem och kryssade två. Så tack vare den hyfsade inledningen med mig vid rodret så lyckades vi undvika nedflyttning, detta trots att vi förlorade tre av säsongens fem sista matcher.

Håller jag på att bli en tränare vars uppgift är att rädda lag från nedflyttning? Jag vet inte. Men jag har kontrakt över nästa säsong och styrelsens vision är att HIF ska hålla sig kvar i Allsvenskan, alltså verkar inte kraven lika höga som i Norrköping.

Allsvenskan: 12/16, 8 vinster, 10 oavgjorda, 12 förluster, 26 gjorda mål & 31 insläppta, 34 poäng.

#11   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2043 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 20 December 2019 - 12:13 PM

Spännande save, grymt intressant! Lycka till!

#12   Hammurabbit

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 97 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 20 December 2019 - 13:10 PM

Visa inläggWedin@ skrev:

IFK Norrköping - 2025

Efter att ha räddat Peking från att trilla ur så var förväntningarna nu att vi skulle vinna Allsvenskan.

Haha, snacka om storhetsvansinne :)

#13   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 28 December 2019 - 21:02 PM

Helsingborgs IF - 2026

Som tur är så var styrelsens målsättning inte att vi i år skulle vinna Allsvenskan efter att i fjol ha klarat oss från nedflyttning, utan målet var att ta en stabil mittenplacering - vilket kändes mer rimligt. Dessvärre accepterade styrelsen ett bud på 22 miljoner för vår bästa talang, en spelare som han blomstra rejält under den korta tid jag varit i klubben - synd, men bra för ekonomin. Positivt är dock att Helsingborg har en väldigt bra ungdomsakademi med många fina talanger.

Vi inledde med att åka ut i gruppspelet i Svenska Cupen efter att ha förlorat i den avgörande matchen mot J-Södra, ett kryss och vi hade gått vidare...så det började inte optimalt.

I Allsvenskan inledde vi hyfsat, ungefär som förväntat av ett mittenlag, med fyra vinster, tre kryss och två förluster på de inledande nio matcherna. Sen gick vi in i en svacka där vi förlorade fyra matcher i rad, men samtidigt var tabellen väldigt jämn och det var inte många poäng som skilde mellan de som låg nära nedflyttning och övre halvan av mitten. Vi förlorade lite för många onödiga poäng, samtidigt som vi kunde slå topplaget och konkurrenten Malmö FF med 4-0, men vi var lite oberäkneliga - dock var jag överlag nöjd med spelet vi visade upp. Och i slutändan landade vi på en fullt respektabel 7:e plats, alltså övre halvan av tabellen, styrelsen var nöjd, så även jag och ett nytt kontrakt är påskrivet som sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Allsvenskan: 7/16, 11 vinster, 10 oavgjorda, 9 förluster, 42 gjorda mål & 36 insläppta, 42 poäng.

#14   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 31 December 2019 - 12:35 PM

Helsingborgs IF - 2027

Efter förra årets acceptabla placering på en 7:e plats så var styrelsen inte mer krävande än att förvänta sig att vi skulle återupprepa bedriften även detta år. Försäsongen bestod enbart av träningsmatcher då vi förlorade cupkvalet ifjol och således inte spelade Svenska Cupen.

Vi inledde med att besegra de regerande mästarna, IFK Göteborg, och vann fem av säsongen åtta första matcher, resterande blev kryss - där jag anser att vi borde klarat av att vinna merparten av dessa. Första förlusten kom mot AIK i den nionde omgången, men den starka inledningen gjorde att vi höll oss bland topplagen en tredjedel in på säsongen.

Vi fortsatte spela väldigt väl och det trots att vi försökte få in fler ungdomar i laguppställningen för att se vilka som vi bör satsa på i framtiden. Och egentligen hamnade vi inte i några svackor mer än att vi råkade förlora två matcher i rad vid ett tillfälle. Vi avslutade säsongen starkt med fem raka vinster, men det räckte inte för att bärga Allsvenskan, utan vi slutade 2:a bakom konkurrenten Malmö FF. Det ska dock sägas att vi besegrade Malmö i bägge mötena, som vi är väl dom moraliska vinnarna.

Det mest positiva var att vi nu får en chans att kvala till Europaspel, för gudarna ska veta att vi behöver pengarna.

Allsvenskan: 2/16, 17 vinster, 7 oavgjorda, 6 förluster, 46 gjorda mål & 25 insläppta, 58 poäng.

#15   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 04 January 2020 - 00:38 AM

Helsingborgs IF - 2028

Förra säsongens succé, då vi slutade 2:a, gjorde mig väldigt förhoppningsfull inför säsongen. Det också tack vare att vi lyckades behålla själva stommen i laget. Som tur är var dock styrelsens förväntningar på oss att hamna i mitten av tabellen, alltså kunde jag jobba ganska lugnt.

Svenska Cupen inleddes med att vi gick rent ur gruppspelet, men tyvärr förlorade mot IFK Göteborg i semifinalen med pinsamma 0-3.

Säsongen började rätt fint annars, bland annat med att vi, i tredje omgången, besegrade de regerande mästarna Malmö FF och i matchen efter lyckades krossa Häcken med hela 5-1. Så vi ångade på och var med i toppen fram till mitten av säsongen då vi skulle kliva in i Europaspelet (Euro CUP II (Uefa Europa Conference League, inleds IRL 2021/2022). Vi gick hyfsat enkelt igenom första och andra rundan mot Nordirländska Linfield och Skottska Hibernian, men tyvärr blev Krasnodar lite väl svåra. Så uppenbarligen var vi inte redo för ett tvåfrontskrig då vi samtidigt sackade rejält i ligan och missade många poäng vilket gjorde att MFF tog ett stadigt grepp om förstaplatsen. Men tack vare en stark avslutning så lyckades vi ändå upprepa fjolårets bedrift och sluta 2:a.

Men jag har nu bestämt mig för att avgå från Helsingborg, eller snarare inte skriva på ett nytt kontrakt. Dels har väldigt många klubbar ryckt i mig, men jag har velat vänta ut säsongen. Dels är också klubbens ekonomi inte att leka med och jag känner lite att jag fört klubben så långt som det går. Kanske kan det också dags för något utlandsäventyr, vi får se helt enkelt.

Allsvenskan: 2/16, 16 vinster, 7 oavgjorda, 7 förluster, 47 gjorda mål & 25 insläppta, 55 poäng.

#16   LeoFM

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Inlägg:
  • Favoritlag:Man City, Hudiksvalls FF, Giffarna & BASK Belgrad.
  • Tränar:Víkingur

Postad 04 January 2020 - 15:42 PM

Visa inläggWedin@ skrev:

Helsingborgs IF - 2028

Förra säsongens succé, då vi slutade 2:a, gjorde mig väldigt förhoppningsfull inför säsongen. Det också tack vare att vi lyckades behålla själva stommen i laget. Som tur är var dock styrelsens förväntningar på oss att hamna i mitten av tabellen, alltså kunde jag jobba ganska lugnt.

Svenska Cupen inleddes med att vi gick rent ur gruppspelet, men tyvärr förlorade mot IFK Göteborg i semifinalen med pinsamma 0-3.

Säsongen började rätt fint annars, bland annat med att vi, i tredje omgången, besegrade de regerande mästarna Malmö FF och i matchen efter lyckades krossa Häcken med hela 5-1. Så vi ångade på och var med i toppen fram till mitten av säsongen då vi skulle kliva in i Europaspelet (Euro CUP II (Uefa Europa Conference League, inleds IRL 2021/2022). Vi gick hyfsat enkelt igenom första och andra rundan mot Nordirländska Linfield och Skottska Hibernian, men tyvärr blev Krasnodar lite väl svåra. Så uppenbarligen var vi inte redo för ett tvåfrontskrig då vi samtidigt sackade rejält i ligan och missade många poäng vilket gjorde att MFF tog ett stadigt grepp om förstaplatsen. Men tack vare en stark avslutning så lyckades vi ändå upprepa fjolårets bedrift och sluta 2:a.

Men jag har nu bestämt mig för att avgå från Helsingborg, eller snarare inte skriva på ett nytt kontrakt. Dels har väldigt många klubbar ryckt i mig, men jag har velat vänta ut säsongen. Dels är också klubbens ekonomi inte att leka med och jag känner lite att jag fört klubben så långt som det går. Kanske kan det också dags för något utlandsäventyr, vi får se helt enkelt.

Allsvenskan: 2/16, 16 vinster, 7 oavgjorda, 7 förluster, 47 gjorda mål & 25 insläppta, 55 poäng.

Intressant!

Hur är det med Euro Cup II, får man lika mycket pengar som i EL-kvalet eller har Uefa skapat helvetets turnering?

#17   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 04 January 2020 - 18:39 PM

Visa inläggLeoFM skrev:

Intressant!

Hur är det med Euro Cup II, får man lika mycket pengar som i EL-kvalet eller har Uefa skapat helvetets turnering?

Mja, i spelet fick man cirka 900k per respektive runda och efter att jag blev utslaget mot Krasnodar fick klubben cirka 1 mille.
Finns mer info nedan. Men tror nog det kan bli kul - det är ju en europeisk turnering som ändå ska vara möjlig att vinna för en Allsvensk klubb, i takt med att CL förmodligen kommer bli allt svårare att nå för klubbar utan Shejk-pengar.

https://en.wikipedia...nference_League

#18   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 499 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 18:32 PM

FC Groningen - 2028/2029

Efter att ha tagit några månader borta från fotbollen så landade jag till sist ett nytt jobb, nämligen som tränare för FC Groningen, klubben som fostrade Arjen Robben och där svenske Petter Andersson är vida omtyckt.

När jag tog över klubben, i februari, låg man på en 12:e plats och förväntades komma 7:a. Och det är alltid lite klurigt att komma in direkt under pågående säsong, då är det bara att tuta och köra och leka med det man har. Men vi inledde med två 2-1-segrar och det kändes positivt - men det var sannerligen en falsk trygghet. För på de elva matcher som återstod i ligan när jag tog över så vann vi bara tre av dessa - alltså gick det inte mycket bättre med mig som tränare och vi slutade på en 14:e plats.

Men jag är vid fortsatt gott mod och tror jag kan vända på den här skutan. I skrivande stund är vi i sommaruppehållet och har nyligen signat flera hjälptränare för att förbättra potentialen, samt att vi kommer försöka förstärka vissa delar av laget.

Eredivise: 14/18, 10 vinster, 7 oavgjorda, 17 förluster, 39 gjorda mål & 57 insläppta, 37 poäng.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar