Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[Guide] Starta ett nytt spel - Enligt Kaki

1 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7553 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Man United

Postad 16 December 2019 - 18:59 PM

Postad bild

Starta ett nytt spel - Enligt Kaki

Introduktion
Då var det dags för ytterligare en guide, eller kanske snarare tips, på vad du kan göra för att maximera förutsättningarna inför ett nytt spel, eller som vissa säger; en ny save. För nästan oss alla FM-spelare så kan vi omöjligen ladda alla nationer, alla ligor och alla spelare utan måste vara restriktiva i våra val av nämnda alternativ. Oftast innebär det att man missar en hel del spelare, får lättare motstånd i europeiska tävlingar på grund av att man endast möter lag med “gråa spelare” eller samarbetsklubbar som inte gynnar din klubb överhuvudtaget. Det är irriterande och det är frustrerande och det kan till och med bli för lätt; hur många av oss har inte “glassat” igenom ett europeiskt kval eller kanske till och med Champions League för att man stött på klubbar utan riktiga spelare, även kallad “gråa spelare”?

Jag är en av dem och därför tänkte jag dra ihop den här guiden för att vägleda er mot en roligare, längre och möjligtvis svårare utmaning på Football Manager 2020. Där finns en hel del fördelar och nackdelar beroende på hur man ser på det men för egen del ser jag enbart fördelar med det jag nedanstående kommer att dela med mig av. Du får gärna kommentera om du själv har några tips utöver de jag skriver här för att hjälpa oss andra FM-spelare.

Inaktivera valda nationer/ligor
Postad bild

Detta är något jag upplever att många inte visste om att det fanns. När du ska starta ett nytt spel får du välja vilka nationer och ligor du ska ladda och där finns en knapp som heter Spelbar/Visa-endast efter varje nation. Är den på “Spelbar” så betyder det att du kan ta över och coacha ett lag i den nationen, samtidigt som om du väljer “Visa-endast” så kan du inte ta över och coacha ett lag i den nationen.

Varför ska man ladda en nation som är på “Visa-endast”, kan man fråga sig? Jo, det innebär att du dels låter de valda ligorna i den nationen bli aktiva där du kan se resultat och tabellplaceringar och har du en samarbetsklubb i en liga som är “Visa-endast” så får de “riktiga” matcher istället för en siffra. Om du inte alls väljer, exempelvis den danska nationen med dess ligor - så innebär det att du endast kommer att se vilka lag som kom etta respektive tvåa och tre under historik; spelarna får heller inga matcher i kroppen annat än om de försöker kvalificera sig till en europeisk tävling. Har du då valt en nation och ligor som “Visa-endast” kommer de spelarna i de klubbarna att få ligamatcher men du kommer även få se resultat i ligan samt ligaplaceringar.

Detta är viktigt ur ett perspektiv där du vill utveckla spelare som du lånar ut till en klubb som inte tillhör en aktiv liga. Jag rekommenderar därför det här valet om du vill/behöver låna ut spelare till exempelvis Belgien för arbetstillstånd, eller om du har samarbetsklubbar i en viss nation. Vidare så är detta även en viktig grund för att regens/newgens dyker upp i de valda nationerna också. Är en nation laddad, trots att den är “Visa-endast” så är det högre sannolikhet att fler talanger dyker upp där. Så även ur det perspektivet kan det vara intressant att ladda nationer du kanske inte ens tänkt spela i men som du möjligtvis vill värva spelare ifrån. Vissa har ju projekt eller värvningsfilosofier som innebär att plocka spelare från andra nationer, då är detta något för dig.

Anpassa databas
Postad bild
Postad bild

Det här är också snarlikt med det ovan nämnda, fast med mer fokus på spelare snarare än ligor och klubbar. Nu är jag inte särskilt insatt i kommande påstående men tänker ändå skriva den i hopp om att någon kan bekräfta att den är sann eller osann.

“Om du har en större databas så kommer det fler newgens/regens, därför är det av stort intresse om du laddar spelare från en viss kontinent/region/nation beroende på var någonstans du kommer att vilja söka spelare efter”

Det enda jag kan bekräfta är att fler nuvarande spelare, dvs riktiga spelare, kommer att laddas om du använder dig av en större databas och naturligtvis från de kontinenter/regioner/nationer du väljer att ladda. Så ur det perspektivet kan det vara intressant att ladda från nationer du tänkt värva spelare från.

Där finns två sätt att anpassa din databas; en mer generell och en mer ingående anpassning. Om vi börjar med den generella så finns det tre alternativ; Liten, Medium samt Stor. Det handlar om tusental spelare per storlek beroende på hur många nationer/ligor du tänkt ladda. Det beror helt på hur ditt upplägg på ditt spelande är tänkt.

Den mer ingående anpassningen innebär att du kan välja att ladda spelare från en viss kontinent, region eller nation där du får välja att ladda spelare från nedanstående:

- Nuvarande landslagsspelare
- Spelare baserade i nationen
- Spelare med nationalitet
- Spelare från klubbar i högsta divisionen
- Spelare från toppklubbar
- Spelare med kontinentalt rykte
- Spelare med nationellt rykte
- Spelare från klubbar i kontinentala tävlingar

Enklast här är om du provar runt att trycka på knapparna där storleken, eller snarare antalet spelare, förändras beroende på vad som är aktivt och inaktivt och då kan du mer ingående forma ditt spel sett till spelare. Också ett alternativ många tenderar att missa inför en spelstart men som kan vara skillnaden med att exempelvis ha Kevin Ackermann på spelet eller inte.

Stjärnor/spelhastighet
Postad bild

Avslutningsvis så är det många som undrar över stjärnorna eller spelets hastighet, som de företräder. Det finns max fem stjärnor och det lägsta/sämsta är en halv stjärna medan det högsta/bästa är fem stjärnor. Ju fler stjärnor desto snabbare flyter spelet, enligt spelet själv som står i rekommendationerna. Allt är relativt och beror helt enkelt på din dator. Spelet gör en uppskattning på hur många nationer/ligor och spelare din dator kommer att klara av och ger dig en ny beskrivning under vid varje tillfälle stjärnorna förändras beroende på hur mycket av ovanstående du fyller i.

Vad som är viktigt att tänka på är att spelet generellt kommer att flyta saktare för varje säsong som går. Historik sparas, du laddar kanske fler ligor, potentiellt fler spelare i databasen och så vidare. Själva storleken på ditt spel blir större konstant, något du kan se i din FM20-mapp under fliken “games”. Tänk även på att det är en uppskattning och enklast blir om du själv provar dig fram med vad som fungerar bäst för just din dator. Spelet kan flyta på rätt så bra även fast du inte har 4-5 stjärnor eller du trivs bra med att det kanske tar lite längre tid; vi alla är olika och beroende på det så är det viktigt att välja ovanstående därefter.

#2   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1957 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 16 December 2019 - 19:39 PM

KUNG!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar