Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Myresjö - Road to glory

Helsvenskan
4 svar till detta ämne

#1   Slirarn

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Newcastle United
  • Tränar:Myresjö/Vetlanda FK

Postad 05 January 2020 - 16:55 PM

MYRESJÖ IF - RETURN TO GLORY

I mitten av 80-talet till början av 90-talet hade den lilla orten Myresjö utanför Vetlanda i Småland ett lag i eliten. Sponsrade av Myresjöhus nådde klubben så långt som en semifinal i Svenska Cupen och var 1986 några ynka poäng från en Allsvensk plats. I takt med att Myresjöhus engagemang i klubben minskade, föll även klubben sportsligt och återfinns idag i Division 4 Nordöstra Småland.
Mitt mål är simpelt. Som Ronny "Slirarn" Andersson ska jag ta Myresjö tillbaka till ELITEN.
Kort om Ronny:

Ronny "Slirarn" Andersson. Stor speedwayfantast, och mångårig speeker på Vetlanda Motorstadion, anser att fotboll ska spelas som speedway ska åkas; rakt, aggressivt och i 442. Slirarn är son till Greger Andersson, mannen med näst flest seniorframträdanden för Myresjö genom tiderna, är född och uppvuxen i Myresjö under klubbens glansdagar. Dock var Slirarn själv aldrig talangfull nog och skyller sina misslyckanden på en förkärlek till speedwaykorv.

Som tränare lyckades han föregående säsong att med enbart sin utstuderade, om något primitiva, metod och en nypa motiverande speedwayanalogier, i vilka "glidtackla med bredsladd" är inräknade, coacha upp Ekenässjön till division 5 och får som belöning det prestigefyllda uppdraget som heter Myresjö IF

Fotbollen som ska spelas på idylliska Myrvalla, med kapacitet för 4000, ska inte vara fin men den ska vara vinnande. Myresjö ska under Slirarns ledning bli Sveriges aggresivaste och rakaste lag.
Ronny börjar utan utbildning och enbart med erfarenhet från korpen.

Taktiken som jag kommer spela är en rak 4-4-2. Backlinjen består av två kompromisslösa ytterbackar, en kompromisslös mittback (instruktion stoppa) och en vanlig mittback. På det centrala mittfältet ställer vi upp med en bollvinnande mittfältare och en löpstark mittfältare/en central mittfältare (instruktion attack) och på kanterna spelar två traditionella yttrar. Anfallsparet är en bollmottagare och en måltjuv.
Instruktioner med boll: Extremt rakt spel, tidiga inlägg, utmana försvaret, spela för att vinna fasta situationer, mer disciplinerade och ett extremt högt tempo
Instruktioner i omställning: omgruppera, kontringsspel och långa igångsättningar på bollmottagare från målvakt
Intruktioner utan boll: Beror lite på motstånd om vi står högt eller lågt men etremt ivrig press, aggresivt spel och tätare markering är alltid aktiva.

Det första jag gjorde som nyanställd tränare var att anställa min stab. Efter att ha sorterat på favorituppställning (442) och spelstil (direkt) anställdes en assisterande tränare, en hjälptränare, en målvaktstränare, en fystränare och en ungdomsutvecklare. Jag anställde också en manager för reservlaget och för U-19, samt en assisterande i U-19 på samma principer. I truppen fanns redan 7 spelare som alla, enligt min otroligt begränsade assisterande, höll högsta klass i division 4. Då jag själv är aktiv inom fotbollen, tidigare som spelare och nu som tränare, har jag redan koll på spelare inom lokalfotbollen främst runt Göteborg jag ville värva in. Och efter lite kompletterande scoutning via SvFFs hemisda och diverse bloggar för lokalfotboll stoltserar Myresjö med någon vecka kvar till säsongspremiären mot Höreda GOIF nu med en trupp på 24 spelare, mest namnkunniga spelare i TV-profilen Martin Åslund. Kändes lite konstigt att locka spelare släppta från akademier som IFK Göteborg, Häcken och Jönköping Södra till Myresjö och Division 4 men Ronnys dragningskraft är stor!

Efter en urstark försäsong med 7 segrar och en förlust är Myresjö, Ronny med stab & spelartrupp redo att inleda tävlingssäsongen. Fortsättningen följer!

#2   Slirarn

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 17:00 PM

Länk till bilder: https://imgur.com/a/42WSZOw

#3   LeoFM

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 153 Inlägg:
  • Favoritlag:Man City, Hudiksvalls FF, Giffarna & BASK Belgrad.
  • Tränar:Víkingur

Postad 05 January 2020 - 17:10 PM

Härligt koncept, ska bli kul att följa. Lycka till! Postad bild

#4   sjooberg

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 18:25 PM

Detta ska bli kul att följa!

#5   Slirarn

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 11 January 2020 - 14:24 PM

Ronny "Slirar'n" Andersson is on fire och Myresjö rusar fram i serien så att gruset sprutar! 22 matcher, 21 segrar och endast ett ynka kryss, efter 2 mål insläppta på övertid hemma mot IFK Tuna. Så låter facit efter "Slirar'ns" första säsong vid rodret. Jag misstänker att Myresjös satsning på släppta, unga akademispelare från större föreningar trumfat resterande serielags satsning på 16-åriga newgens en aning.

Rony har haft en mycket god personlig utveckling, han har gått en kurs och erhåller nu Nationell C-licens, han har ökat attribut som coaching av anfallsspel, försvarsspel samt taktiskt kunnande till den hissnande höjden 4 (!), skapat fiender för livet i Stensjöns tränare Henrik Knutsson och IFK Västerviks tränare Mikael Göransson och han har till och med experimenterat med spelsystemet 4-2-4, med offensiva yttrar! Ett experiment som inte blev långvarigt efter fiaskot mot Tuna.

Laget har i stora drag varit detsamma sedan seriestarten. Framstående spelare har varit Vilson Nikola, kompromisslös mittback med meriter från spel i division 2 med Gauthiod och Karlstad BK, innermittfältarna Rasmuz Melin, tidigare Gunnilse och GAIS, och Filip Sirinic, direkt från IFK Göteborgs akademi. På kanterna har paret Nathan Hands och David Di Lieto, inhämtad från BK Häcken, turats om att överglänsa varandra. Den sistnämnda vann den interna skytteligan på 13 fullträffar. Längst fram har ansvaret som bollmottagare delats ganska lika mellan Kristoffer Frantzich och italienkanadensaren Jordan Piccinin, senast i Lindome GIF, och Abdisalan Hassan Ibrahim har varvats med Muctaru Conte som måltjuv. De 4 anfallarna har tillsammans stått för 36 av lagets 86 mål. Inte riktigt den leveransen Ronny förväntat sig av sina spjutspetsar men det får ända sägas vara ett fult godkänt facit.
Hur blev det med den aggresiva och raka fotbollen som utlovades? Myresjö IF slutar serien på delad näst sista plats vad det gäller bollinnehav, endast lokalrivalen Hvetlanda GIF lyckades ha ännu mindre boll. Myresjö återfinns återigen på näst sista plats när det kommer till procent lyckade passningar och sist när det kommer till antalet lyckade passningar. Ingen plats för sidleds-Danne, helt enkelt. En stor besvikelse är att Ronnys gäng återfinns på plats 5 både vad det gäller antal tacklingar och regelbrott, plats 9 och plats 6 för gula respektive röda kort och SIST (!) när det kommer till antal lyckade tacklingar. Ett aggresivare spel efterfrågas och Ronny är djupt besviken.

Förberedelserna för Division 3 har redan börjat. Philip Oldin har värvats in efter att ha misslyckats med att spela sig till ett seniorkontrakt i Sirius. På ytterbackspositionen har Marcus Nilsson, senast från Karlstad BK, plockats in för att ta över efter den åldrande Glenn Lennartsson. Magnus Berglöf, med meriter från Syrianska, Ljungskile och GAIS, och den danska ynglingen Simon Lundvig utgör numera målvaktspar. Och Karlo Goranci har plockats in från lokalkonkurenten Hvetlanda GIF som komplement på vänsterkanten.

Övriga förändringar kan komma att ske då flera spelare förväntas lämna, eller helt enkelt inte får fortsätta. På listan över oönskade spelare återfinns bland annat Martin Åslund, som inte alls levde upp till förväntningarna, Muctaru Conte, som sina mål till trots inte kommer får fortsatt förtroende och innermittfältaren Aron Bergsson, som helt enkelt har blivit utkonkurerad.
En ny, snabb och djupledsgående forward ska in och backlinjen ska kompleteras med en ny mittback. Här ligger Ibrahim Bah och Jesper Merbom, nu tillhörande BK Häcken respektive AIKs reservlag, högt upp på önskelistan.

Ronny "Slirar'n" Andersson tar nu semster ett par veckor och blickar framåt mot en spännande, och förhoppningsvis framgångsrik, säsong i Division 3!
Fortsättning följer

Bilder: https://imgur.com/a/CuPeYU0

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar