Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM 18] En oviss framtid

13 svar till detta ämne

#1   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 17:59 PM

Postad bild

INLEDNING

Då var det dags för att ta fram FM igen och eftersom jag inte orkat uppgradera/investera i nymodigheter blir det FM18. Men det har sina fördelar då enormt många ligor runt om i Europa har skapats för att utforska. Dessutom lär jag ändå knappast hamna i någon liga där två års skillnad på spelare gör mycket skillnad då jag ändå inte har en susning om vilka de är och vika som kommit/försvunnit sedan dess. Det blir med andra ord förhoppningsvis lite annorlunda jämfört med de vanliga ligorna man brukar tampas i.

Postad bild

Inledningen sker som arbetslös sommaren 2017 med absolut minimum av erfarenhet, det vill säga en gammal korpen-spelare som har absolut noll erfarenhet av att träna ett fotbollslag eller kunskap av sporten överhuvudtaget. Tanken är att det i sinom tid ska bli ett tågluffande i Europa men inget är planerat utan det kan gå hur som helst. Följande ligor är laddade (minst två divisioner/land):

Postad bild Armenien
Postad bild Azerbajdzjan
Postad bild Bulgarien
Postad bild Cypern
Postad bild Danmark
Postad bild Estland
Postad bild Finland
Postad bild Georgien
Postad bild Grekland
Postad bildPostad bild Island
Postad bild IsraelPostad bild
Postad bild Lettland
Postad bild Litauen
Postad bild Slovenien
Postad bild Tjeckien
Postad bild Ungern

Börjar som svensk som dock tydligen har lärt sig engelska i skolan åtminstone med typ 20 ryska kopek i plånboken och ger mig ut på arbetsförmedlingens hemsida. Tydligen verkar det ändå vara något hundratal obskyra klubbar som letar nya ledare så det är bara att skicka mitt tomma CV till alla hörn i Europa så vi rådfrågar den lokala tanten hos arbetsförmedlingen och jo, nog finns det jobb alltid. Allt från Slovenska tredjedivisionen till ändå helt respektabla toppklubbar i Finland annonserar om en ny manager. Det här kan sluta hur som helst så jag söker allt som är tillgängligt.

Vill också tillägga att jag inte spelar så mycket så inläggsfrekvensen lär bli ganska låg ändå och jag har inte spelat mer än ett knappt år när vi börjar.

#2   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 18:33 PM

Postad bild

FK Dinamo Tbilisi | Faciliteter

Efter en hel del mer eller mindre lyckade intervjuer hos allehanda klubbar runt om i Europa (vågar inte gissa vad alla flygresorna kostat) hamnade vi sjukt otippat i Tblisi, Georgien, i princip så långt från vad man brukar kalla Europa som är möjligt. Men enligt FIFA är det Europa så fair enough.

Som svensk vill man ju helst komma till varmare breddgrader än Vasa dock så när Dinamo Tblisi från Georgien erbjöd en intervju var det inte mycket att snacka om (varför de nu överhuvudtaget övervägt mitt helt tomma CV lämnar jag därhän). Var faktiskt snudd på chockad då jag redan fått negativt besked från lag i både Finland som Cypern och Estland.

De hade just sparkat den tidigare tränaren men läget var inte så dåligt ändå. Krav på att kvala till EL och klubben låg redan på kvalplats efter halva säsongen men utöver det fanns det ändå mörkermoln. Finanserna är urusla och laget besitter i princip en mittback värd namnet. I övrigt verkar resten av truppen ha vikarierat på positionen. Med ett kassaflöde på -15 m.kr. och en övertrasserad lönebudget finns dock inte mycket att göra än att hoppas på det bästa. Måste till ett rejält stålbad snart om det ska hålla i längden.

Klubben

Jag ska vara helt ärlig nu, jag hade ingen aning om den här klubben innan. MEN, de har en sjukt bra historia! De vann mästerskapen i Sovjetunionen (!) två gånger och har sedan murens fall vunnit ligan i Georgien 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2003, 2005, 2008, 2013, 2014, 2016. Känner redan att pressen steg något...

Klubben har en tillräcklig träningsanläggning och en hyfsad anläggning för ungdomar så det bör man kunna bygga på. Dessutom är ungdomsrekryteringen mycket utvecklad vilket är perfekt då finanserna är urusla. Faciliteterna i övrigt finns länkade under bannern ovan.

Klubben spelar på Boris Pajtjadze - Dinamo Arena vilken verkar ägas av klubben. Det lilla problemet här är att arenan tar 55 000 åskådare medan laget lockar i runda tal 1000/match. Som ni förstår går ju klubben back vilket knappast gynnar oss. Men men, det får väl ses som en utmaning antar jag.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av northbreeze1: 06 January 2020 - 04:05 AM

#3   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 05 January 2020 - 18:40 PM

Ni får ursäkta vissa hopp i texten. Det handlar om att jag ville lägga till fler bilder men FMSweden tillåter av någon underlig anledning bara vissa så det blev lite kaos. Men, men. Ska väl gå att läsa ändå hoppas jag.

Edit: Fick det att fungera till slut så nu tror jag att jag vet hur det fungerar ungefär.

Detta inlägg har redigerats av northbreeze1: 06 January 2020 - 02:07 AM

#4   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 06 January 2020 - 03:46 AM

Postad bild

FÖRSTA SÄSONGEN

Som sagt så blev jag inkastad mitt under säsongen. I Georgien spelar 10 lag där alla möter varandra fyra gånger vilket betyder totalt 36 omgångar. Utöver det har vi cupen men där var vi redan utslagna av något b-gäng så inte mycket att göra på den fronten. I princip är det enda målet att hålla minst tredjeplatsen så att vi når styrelsens mål om att ta en klav-plats till EL.

Till mitt förfogande har jag följande trupp:

Målvakter:

Postad bild Nika Daushvili, Målvakt, 27
Postad bild Oto Goshadze , Målvakt , 20

Backar:

Postad bild Giorgi Tezvadze, Vänsterback, 21
Postad bild Davit Kobouri , Vänsterback, 19
Postad bild Lasha Totadze, Mittback, 29
Postad bild Levan Kharabadze, Mittback, 17
Postad bild Levan Maghradje, Högerback, 39

Mittfältare:

Postad bild Giorgi Kutsia, Defensiv mitt, 17
Postad bild Bakar Kardava, Defensiv mitt, 22
Postad bild Giorgi Zaria, Central mitt, 20
Postad bild Nika Ninua, Central mitt, 18
Postad bild Dmytro Ivansenya, Central mitt, 23
Postad bild Gudja Rukhaia, Högerytter, 30
Postad bild Akaki Shulaia, Högerytter, 20
Postad bild Otar Kiteishvili, Offensiv Mitt, 21
Postad bild Lasha Kochladze, Offensiv Mitt, 22
Postad bild Budu Zizvivadze, Vänsterytter, 23 (Lån från Esbjerg)

Anfallare:

Postad bild Giorgi Ivanishvili, Anfallare, 27
Postad bild Aleksandre Pirtskhalava. Anfallare, 23

Målet är alltså att nå en Europaplats, kommer bli intressant detta framförallt då klubben var tippade att vinna ligan inför säsongen. Gissar att det var därför den tidigare tränaren fick gå men som sagt verkar de ha sänkt kravet nu.

Detta inlägg har redigerats av northbreeze1: 06 January 2020 - 04:05 AM

#5   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 06 January 2020 - 03:57 AM

Kan tillägga att jag har bilder på samtliga spelare om ni skulle vilja så någon. Orkar dessvärre inte ladda upp alla varje säsong.

#6   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 06 January 2020 - 17:17 PM

Postad bild

DINAMO TBLISI | Säsongen 2017

EROVNULI LIGA 36/36 | TABELL | MATCHER

Vi ramlade som sagt in mitt under säsongen men läget såg minst sagt ok ut. Flertalet poäng ner till nästvarande lag och en första match där vi ställdes mot tabelljumbon. Men självklart lyckas vi förlora den med uddamålet för att direkt öka pressen. Samtidigt är två tredjedelar av truppen missnöjda med träningen vilket efter lite undersökande visar sig bero på att 95% av spelarna har hård individuell träning vid sidan av den ordinarie. Förstod direkt varför den tidigare tränaren fick gå...

Förtroendet från spelarna var också i princip obefintligt beroende på mitt rykte och även om stämningen i omklädningsrummet var positiv var inställningen till den nya tränaren en aning mer negativ. Lägg till också att min georgiska är sådär (ickebefintlig) så kommunikationen får ske med teckenspråk.

Men till matcherna då. När jag kom in var det 13 matcher kvar på säsongen och i princip behövde jag bara försvara den tredjeplats vi redan hade men efter två poäng på de tre första matcherna började utrymmet ner till fjärdeplatsen försvinna betänkligt. Men då lyckas vi vinna mot just fjärdeplacerade Torpedo Kutaisi vilket gav nödvändigt andrum. Därefter är det tämligen odramatiskt även om resultaten minst sagt varierade och det verkar verkligen som att alla kan slå alla i den här ligan. Överraskningarna avlöser varandra och man får lite Allsvenskan-vibbar av det hela.

I övrigt spelade vi inga andra turneringar (cupen var vi redan utslagna ur). Tränarutbildning försökte jag mig på att fråga styrelsen om precis när jag kom men då vi låg 15 miljoner back vägrade de direkt. Men med några få matcher kvar av säsongen tog ett nytt konsortium lägligt nog över klubben och lade in 20 miljoner vilket gjorde att jag äntligen kunde få en tränarkurs beviljad. Nationell C-licens, here we go! Dessutom kanske det kan finnas någon krona över att värva för inför kommande säsong.
Med en match kvar säkrar vi också styrelsens mål om att nå Europaspel så förhoppningsvis är jag kvar även nästa säsong och åtminstone kan börja bygga upp klubben en aning. Kontrakt har jag i ännu ett år.

#7   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 11 January 2020 - 21:04 PM

Postad bild

DINAMO TBLISI | Inför säsongen 2018

EROVNULI LIGA | TRUPPEN

Då var det dags för den första riktiga säsongen och kraven är minst sagt höga. Final i cupen och vinst i ligan. Till vårt förfogande får vi dock inte mycket att leka med. Några hundra tusen i övergångssumma men merparten måste direkt allokeras till lönebudgeten då vi har ett par spelare som sitter på alldeles för höga löner i minst en säsong till (Två spelare tar upp över 1/5 av hela budgeten).
Oavsett så gav vi oss tidigt ut på marknaden för att sondera terrängen och döm min förvåning att vi har kunskap i både Västafrika och Sydamerika. Tips kommer in och under några månader lyckades vi ändå få in följande utan att spendera en krona på övergångssummor. Dessutom är mittbacksproblemet nu löst med två nyförvärv i Mohamed Camara och Koffi Dan Kowa där båda är landslagsmeriterade i Mali respektive Niger. Vem av mina scouter som hittat dessa vet jag inte men de kommer onekligen bidra med kvalitet.

Utöver det kom en gammal Dinamospelare tillbaka i form av den centrala mittfältaren Jambul Jighauri som anländer från Vardar Skopje i Nordmakedonien. Även om det kanske inte är en direkt startspelare bidrar han med bra bredd på mitten.
Den sista värvningen till A-laget är en brasiliansk 18-årig högerback och han kan nog ta platsen direkt från vår gamla 40-åring Maghradje som förmodligen kommer varva ner under säsongen. Dessutom är han en riktig talang och återigen vet jag inte hur scouterna lyckades hitta honom då han inte har spelat för någon klubb alls innan. Killen måste vara bra på marknadsföring då hans CV är helt tomt men efter ett provspel tog vi in honom direkt. Precis innan transferfönstret stänger går min enda riktiga vänsterytter sönder dock så vi sonderar snabbt terrängen och hittar en ok 32-åring med en minst sagt intressant karriär bakom sig. Nigerianen Felix Ogbuke kommer in på ett korttidskontrakt och har tidigare spelat i alltifrån Israel och Polen till Oman och senast Vietnam.

Vi hade också velat ha in en ny målvakt men vi får lita på att en 15-åring från U-19 laget kan hantera andraspaden.
Ut gick några enstaka när kontrakten gick ut men inga försäljningar för den här gången. Truppen inför 2018 är följande (När det gäller anfallet finns det många på mittfältet som kan vikariera):

MÅLVAKTER:

Postad bild Nika Daushvili Målvakt, 28
Postad bild Zurab Tkebuchava Målvakt 15 (Från U19)

BACKAR:

Postad bild Barao Högerback, 18
Postad bild Levan Maghradje Högerback, 40
Postad bild Mohamed Camara Mittback, 30
Postad bild Lasha Totadze Mittback, 29
Postad bild Koffi Dan Kowa Mittback, 28
Postad bild Giorgi Tevzadze Vänsterback, 21
Postad bild Giorgi Kimadze Vänsterback, 26

MITTFÄLTARE:

Postad bild Jambul Jighauri Central Mitt, 25
Postad bild Bakar Kardava Central Mitt, 23
Postad bild Giorgi Zaria Central Mitt, 20
Postad bild Dmytro Ivansenya Central Mitt, 24
Postad bild Otar Kiteishvili Offensiv Mitt, 21
Postad bild Lasha Kochladze Offensiv Mitt, 22
Postad bild Akaki Shulaia Högerytter, 21
Postad bild Gudja Rukhaia Högerytter, 30
Postad bild Zaza Kokiashvili Högerytter, 14 (Från U19)
Postad bild Budu Zizvivadze Vänsterytter, 24 (Lån från Esbjerg)
Postad bild Felix Ogbuke Vänsterytter, 32

ANFALLARE:

Postad bild Aleksandre Pirtskhalava Anfallare, 24

#8   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7541 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Man United

Postad 12 January 2020 - 12:54 PM

Snyggt! :)

#9   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 27 January 2020 - 09:31 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Snyggt! Postad bild
Tack så mycket! Det kommer komma mera inom kort.

#10   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 27 January 2020 - 22:58 PM

Visa inläggnorthbreeze1 skrev:

Tack så mycket! Det kommer komma mera inom kort.

Grymt! Tbilisi lagen är så spännande och förtjänar verkligen mer framgång, bli stora jättar lite som förr, utmana klubbar som Shakhtar osv att vara Europas utmanare.

#11   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 29 January 2020 - 08:23 AM

Visa inläggFlour skrev:

Grymt! Tbilisi lagen är så spännande och förtjänar verkligen mer framgång, bli stora jättar lite som förr, utmana klubbar som Shakhtar osv att vara Europas utmanare.
Ja, att utmana de Ukrainska lagen är väl kanske lite att ta i. Någon enstaka match kanske men det är ganska intressant för jag har haft noll koll på georgiska lag tidigare. Det visar sig dock att Dinamo hade rekordet för högsta hemmasnitt i hela Sovjetunionen vilket är intressant då vi i spelet drar typ 1-2k per match. Vad hände med fotbollsintresset efter murens fall egentligen. Rekordet ska tydligen vara 110 000 hemma mot Liverpool 1979. Dessutom som nyligen självständigt land drog man 100 000 åskådare i första matchen i den nya Georgiska ligan. Helt galet. Men som sagt, när det gäller spelet verkar intresset minst sagt ha dalat då det som bäst kommer några tusen till toppmatcherna.

#12   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 29 January 2020 - 08:40 AM

Postad bild

DINAMO TBLISI | HALVA SÄSONGEN

EROVNULI LIGA | TABELL | MATCHER

Vi öppnade med två matcher mot nykomlingar vilket gav oss en grym start med två raka segrar varav en 1-0 seger på bortaplan mot Tbilisi-rivalerna Saburtalo Tbilisi. Därefter följde en oavgjord match mot ett tippat mittenlag och man kunde ana att formtoppen kanske ändå bara var tillfällig. MEN, truppen repar nytt mod direkt och förlorar inte en enda match under den första halvan av säsongen. När formsvackan väl kommer lyckas vi ändå kryssa tre raka innan vi återigen är inne på vinnarspåret.
So far so good, men tyvärr håller inte plånboken med. Utgifterna är på tok för höga i jämförelse med de (snudd på ickeexisterande) intäkterna vi drar in. Publiksnittet på vår arena som tar knappt 55 000 åskådare är fantastiska 1187 personer. Som ni förstår blir ingen klubb rik på de siffrorna, speciellt då priset för en biljett i princip är gratis. Totalt säljer vi ut 2% av arenan så det finns minst sagt ett visst utrymme för förbättring på den fronten. Ekonomin efter halva säsongen säger att vi har en negativ balans på 6 mkr trots investeringen förra året så om inget sker vet jag inte hur det kommer gå.

Så för att sammanfatta första halvan av den första "riktiga" säsongen så ser det bra ut på planen och det största utropstecknet står vår nyss uppflyttade talang Zaza Kokiashvili för som på 11 starter och 4 inhopp når upp till ett betyg på 7,51 med tre mål och sju assist. Kom då ihåg att killen är 14 år. Där har vi något att hålla hårt i de närmsta åren. I övrigt görs flest mål inte helt otippat (9 st) av vår toppforward Aleksandre Pirtskhalava men i ärlighetens namn har målskyttet varit bra utspritt bland spelarna.
Nu väntar Europa League-kval, slutskedet i cupspelet och resterande ligamatcher. Bredden på truppen är bra så trots tätt spelschema är jag inte så orolig men vi får se. Är en del matcher som ska spelas ändå.

EUROPA LEAGUE

I första kvalomgången får vi förvånande nog ett helt ok motstånd trots att vi var oseedade. Motståndet blev Säbail Baki (ja, jag har heller aldrig hört talas om dem) från Azerbajdzjan. Det bästa med det är att de precis kom sist i ligan och åker ur så genast kändes det mer positivt. Övriga lag från Georgien i EL fick desto svårare lottningar då Torpedo Kutaisi plockade Malmö FF och Dinamo Batumi drog Beitar Jerusalem. Torpedo förlorade med totalt 0-3 medan Dinamo slog ut Beitar, mycket oväntat.

För oss blev det en seger med totalt 12-1 efter en avslutande 7-0 seger hemma. Med andra ord inga större problem inför nästa runda.
I andra kvalrundan lottas vi mot FK Spartaks Jurmala som i nuläget leder den lettiska ligan. Helt ärligt har jag dålig koll på kvaliteten på ligan men eftersom de hade gått vidare var jag ändå aningen osäker även om lottningen minst sagt kunde varit betydligt värre.

Efter en knapp 1-0 seger hemma ( dock med en total kontroll av matchen) var det ändå aningen darrigt när vi åkte till Lettland. Men efter ett tidigt ledningsmål kändes det säkert i halvlek, speciellt då Jurmala inte hade haft ett enda skott, varken på eller utanför mål, under hela första halvleken. Men då händer det naturligtvis. Det första skottet går in och det är 1-1. Som tur är hämtar vi oss snabbt och i slutet gör vi 2-1, alltså 3-1 totalt. Vidare till tredje rundan vilket sjukt förvånande även Dinamo Batumi är som samtidigt slog ut Kroatiska Osijek. Grymt jobbat!

Tredje rundan då. Hajduk Split... Nu börjar vi snacka motstånd på riktigt. Batumi lottades samtidigt mot Zürich.

Den fösta matchen spelades hemma och döm till min förvåning att vi snudd på spelade ut Hajduk. Tyvärr slutade det dock med en 1-0 seger men då vi trots endast 37% bollinnehav klarade 1-1 borta var vi ändå säkert vidare till den fjärde rundan. Batumi åkte samtidigt ut mot Zürich vilket betydde att vi var Georgiens sista hopp i Europa.

Nackdelen med detta långa kvalspel är självklart att resultaten på hemmaplan blir lidande då truppen måste roteras konstant. Mellan matcherna mot Hajduk tappades förstaplatsen till Lokomotivi men samtidigt innebar 1-1 borta mot Hajduk att vi spelat 30 raka tävlingsmatcher utan förlust vilket för mig personligen är ett rekord när det gäller FM.

Sista stoppet blev Austria Wien vilket nog får ses som ytterligare svårare motstånd än Split.
Det visade sig dock inte vara fallet. Vi började borta i Wien och tog tidigt ledningen. Därefter spelades matchen i princip av och Austria skapade inte en enda farlig målchans under hela matchen även om de hade ett bollinnehav på 60%.
Returmatchen hemma utspelade sig i princip likadant. Ett hyfsat tidigt ledningsmål och ett Wien som verkligen var under isen. De skapade verkligen ingenting och vi går vidare till gruppspelet med två raka 1-0 segrar i bagaget. Segern betyder att i runda slängar 25 miljoner landar på kontot vilket var mer än välbehövligt då vi då låg 6-7 miljoner back.
Värt att nämna är också att Norrköping slog ut Dinamo Zagreb och tog sig vidare som enda svenska lag.

Lottningen till gruppspelet gav följande:

Benfica
Real Sociedad
Maribor

Detta inlägg har redigerats av northbreeze1: 29 January 2020 - 08:48 AM

#13   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 29 January 2020 - 20:35 PM

En liten drömgrupp ändå som öppnar upp för fler möjliga skrällar, särskilt på hemmaplan då!

#14   northbreeze1

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 30 January 2020 - 06:50 AM

Visa inläggFlour skrev:

En liten drömgrupp ändå som öppnar upp för fler möjliga skrällar, särskilt på hemmaplan då!
Nja det var tvärtom mot vad media ville göra gällande då de sade att det var dödens grupp. Men du har dock rätt, det gick ändå helt ok även om det inte blev något slutspel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar