Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20] Make Man United Great Again! [Avslutad]

58 svar till detta ämne

#21   FMonside

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 26 Inlägg:

Postad 12 January 2020 - 18:35 PM

Riktigt skoj att följa detta! Bra rapporterat

#22   JDahl

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 42 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Manchester United , Ajax , IFK Göteborg mfl.
  • Tränar:Olika.

Postad 12 January 2020 - 19:05 PM

Kommer vi få mer info om din taktik. Hur lyckas du tex omsätta många skott på mål i mål osv? vore kul och få¨lite ideer om hur man kan få till sådant..

#23   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 12 January 2020 - 19:16 PM

Postad bild

Dåtid, Nutid & Framtid
Det här inlägget kommer att handla om vad som har hänt, vad som händer men även vad som kommer att hända i Manchester United, allt för att ge er en så sammanställd helhetsbild över vad som faktiskt händer i klubben. Om vi börjar med den gångna säsongen, min första i klubben, så står vi för en säsong som till och med Sir Alex Ferguson hade varit nöjd med sett till förutsättningar och förväntningar. Vi tar en tredjeplats i Premier league, går till final i Carabao Cup, gör näst flest mål samt släpper in näst minst mål i Premier League. Ovanpå det så vann Anthony Martial skytteligan och allt handlade om att spelarna verkligen tog till sig mitt 4-4-2 spelsystem.

För tillfället så har vi påbörjat med en uppgradering av ungdomsfaciliteterna som efter den gångna säsongen inte rankades lika högt längre. Utöver det så förbättrades ungdomsrekryteringen, procenten av förtjänst vid spelarförsäljning ökades till 100% och kanske det viktigaste och bästa av allt; Old Trafford, som var fullsatt vid 21 av 31 tävlingsmatcher, kommer att öka sin kapacitet med cirka 10 000 åskådare, något som kommer att stå klart i början av säsongen 2021/22. Förutom samarbetet med Derby, som skedde vid årsskiftet, så har vi även gjort klart med ytterligare en samarbetsklubb i League One-klubben Rochdale.

Till nästa säsong så kommer jag att se över såväl spelare som ledare i hela klubben och det är nu jag på allvar kommer att introducera min filosofi. Första säsongen handlade i stora delar om att sätta en fungerande taktik och nu kommer allt runt omkring. Spelare som inte visat prov på utveckling eller som inte ingår i mina planer kommer att säljas samtidigt som jag ska sätta en tränarstab för A-laget. Men den kanske viktigaste posten jag vill tillsätta under försäsongen är “Ansvarig för Ungdomsutveckling” - AfU. Finner vi en sådan har vi en väldigt bra grund att jobba vidare med sett till rekryteringen av ungdomar vilket är en nödvändighet om vi ska kunna utveckla dem till bra fotbollsspelare. Förutom det kommer jag även att se över scoutingstaben, läkarstaben och påbörja planeringen av reserv- och juniorstaben.

Postad bild

#24   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 12 January 2020 - 20:26 PM

Hur gör du med scouterna i sådana här projekt? Ser du något användningsområde eller syfte att ha mer än en huvudscout +1-2 scouter anställda om ens det? Jag minns jag brukade inte ha några i gamla saves för att spara pengarna när man ändå inte scoutar och värvar nått. Tänkte en räcker som kan bedöma potential och scouta motståndare.

#25   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 12 January 2020 - 21:43 PM

Visa inläggFlour skrev:

Hur gör du med scouterna i sådana här projekt? Ser du något användningsområde eller syfte att ha mer än en huvudscout +1-2 scouter anställda om ens det? Jag minns jag brukade inte ha några i gamla saves för att spara pengarna när man ändå inte scoutar och värvar nått. Tänkte en räcker som kan bedöma potential och scouta motståndare.
Bra fråga. För min del så är scouterna till för att scouta spelare och ha koll på så många som möjligt, därav en stor stab vilket leder till att jag kan scouta fler spelare snabbare. Utöver det så åker de själva ut på uppdrag, har delegerat det till huvudscouten, vilket i sin tur emellanåt leder till att jag får in rapporter på spelare jag inte får med i mina filtreringar. Jag har en rätt så klar och tydlig idé om vad för attribut som behövs för diverse positioner men ibland kan det vara bra att väga in andra faktorer istället. Men i grund och botten är jag likasinnad med dig, det behövs inte så många scouter egentligen.

#26   Jockonelli

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 81 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 08:26 AM

Den här tar mig tillbaka till när forumet var som mest levande - välskrivet, enkelt och intressant att följa.

KUTGW!!

#27   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 11:05 AM

Visa inläggJockonelli skrev:

Den här tar mig tillbaka till när forumet var som mest levande - välskrivet, enkelt och intressant att följa.

KUTGW!!

Ja, hoppas vi kan få bygga upp en hype kring att skriva saverapporter igen istället för att streama/Youtube som det mest handlar om idag. Vore trevligt att få se vårt kära forum lika aktivt igen en dag :)

#28   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 11:19 AM

Postad bild

KakiTactic 4-4-2 Classic
Eftersom det har varit mycket frågor kring mitt spelsystem och taktik så tänkte jag ta tillfället i akt innan den andra säsongen och berätta lite om hur upplägget ser ut samt statistik ovanpå det som ett komplement så ni får en helhetsbild över hur det faktiskt har gått för oss på planen och inte bara per resultat. Jag kommer även lägga en länk till taktiken så att den som vill ta del av den får gärna göra det, men ha i beräkningen att bara för att det går bra för mig med just Manchester United så betyder det inte att du möjligtvis kommer få samma resultat, ens med Manchester United.

Laginstruktion = LI
Personlig Instruktion = PI

Målvakt: Libero (Försvar)
Min tanke med målvakten är att agera som utespelare och därmed inte hamna i en stressad situation så man rensar bort bollen när det kör ihop sig framåt planen. Målvakten blir därmed som ett komplement bakåt och som därefter kan byta kant eller öppna upp med en pass centralt. Med en försvarsinriktad roll vet målvakten om sina begränsningar och överlåter därmed bollen till en försvarare med en enkel passning, något jag har gjort ännu tydligare med PI “ta färre risker”

Ytterback (Understöd)
Under första säsongen spelade jag dem som Offensiva Ytterbackar men märkte oftast att de gärna rörde sig i samma ytor som yttermittfältaren, vilket jag visste om eftersom en OYB är en roll som används när man inte har yttermittfältare. Med en understödjande ytterback får man in en välbalanserad försvarare som har en bra defensiv utgångspunkt men även följer med upp i offensiven, vid behov.

Den här positionen är väldigt restriktiv tack vare de PI jag har aktiverat; “dribbla mindre”, “löp med bollen på kanterna”, “skjut mindre” samt “tätare markering”. Mycket handlar om att de ska vara ett komplement i anfallet men inte någon primär offensiv spelare, därav dribbla mindre och skjut mindre. Gällande att de ska löpa med bollen på kanterna så beror det på att de ska överlappa yttermittfältaren vid behov. Defensivt vill jag ha täta markeringar så att motståndarna inte direkt får ytor.

Spelskicklig Försvarare (Försvar)
Vi går vidare till våra två mittbackar och de båda har samma roll och inga PI. Rollen är redan komplex som den är med en hel del passningsorienterade krav och därmed vill jag att de inte tappar fokus från det. Tanken är att när målvakten har bollen så ska denne distribuera ut den till någon av mittbackarna som i sin tur passar vidare till en mer offensiv spelare, eller till och med ibland en långboll mot anfallarna.

Ytter (Anfall)
Våra yttermittfältare är snabba sådana som har stora ytor att röra sig på, både med och utan boll, tack vare att de har en lägre utgångsposition än offensiva yttermittfältare. Med det sagt så har de också en bra utgångspunkt ur ett defensivt perspektiv och kan, med sin snabbhet, enkelt följa med upp i kontringar. Ytterns bästa fot ska vara höger på högersidan samt vänster på vänstersidan just för att erbjuda inlägg men i synnerhet inte föredra att ta sig inåt planen då vi har andra spelare i de ytorna.

Två PI har yttrarna vilka är “skjut mindre” och “tätare markering” vilket är snarlikt vad jag tänker om ytterbackarna. Yttrarna ska inte vara primära målgörare utan mer fokusera på att slå inlägg, vara ett komplement i offensiven och möjligtvis dra till sig försvarare så att de primära målskyttarna och innermittfältarna har mindre motståndare att kämpa sig igenom. Eftersom ytterbackarna understödjer är det av vikt att yttrarna tar steget upp i planen också så att det mer liknar ett fyrmanna-anfall.

Löpstark Mittfältare (Understöd)
Vår ene innermittfältare, han till höger, har den här rollen. Han ses i synnerhet som en försvarsinriktad mittfältare men bidrar även i offensiven med sina löpningar. Han har stora ytor att jobba på men tack vare att kanterna är upptagna så kan han helt fokusera på att arbeta centralt. Han är inte en primär framspelare vilket leder oss vidare till rollens PI; “ta färre risker”, “dribbla mindre” samt “tätare markering” vilket talar för en mer restriktiv roll offensivt. Han ska vara grovjobbaren på mittfältet som väver samman lagdelarna men som vet om sina offensiva svagheter.

Defensiv Spelfördelare (Understöd)
Här har vi en mer offensivt lagd spelare än sin innermittfältskollega men är samtidigt inte allt för högt uppe utan ger ytor till såväl yttrar som anfallare att röra sig på och ses som “andra vågen” eller “första försvarare vid bollförlust i anfallet”. Han har en god passningsfot och är oftast den som får passen från mittbackarna och därefter fördelar vidare med en boll till mestadels anfallarna.

Rollens PI är “dribbla mindre”, “pressa mer” samt tätare markering” och det handlar såklart om att släppa bollen till en mer offensivare spelare snarare än att försöka ta sig till motståndarnas straffområde själv. Utöver det så går de andra två PI till det defensiva jobbet; han ska snabbt vara framme och pressa motståndarna och inte heller ge dem möjlighet att kunna vända om och ha flera sekunder på sig att bestämma sig för vad han ska göra med bollen.

Offensivt Spelande Forward (Anfall)
Sist men inte minst; våra två målgörare tillika anfallare. Dessa två är våra enda primära målskyttar och tanken är att de ska utnyttja sin snabbhet för att lurpassa vid motståndarnas försvarare för att snabbt kunna springa på de långbollar de blir serverade. Det innebär såklart att de kan bli trötta men även att de missar en hel del klara målchanser(vilket är ett känt problem som SI har lovat att se över) men jag har även bevis på att de göra många mål där bland annat Anthony Martial vann skytteligan i Premier League med sina 24 mål. Enda PI de båda har är “ta färre risker” och det handlar om att inte stressa iväg en passning utan vara mer eftertänksam när man, i synnerhet, är i motståndarnas straffområde och hitta en bra passning eller kanske skjuta själv.

Mentalitet: Offensivt

Med Boll
x :: Passa till ytor
x :: Bygg spel bakifrån
x :: Utmana försvaret
x :: Arbeta in bollen i straffområdet
x :: Överlappning höger & vänster

Med dessa LI kommer vi att ha två tillvägagångssätt att arbeta oss uppåt planen på. Det första och snabbaste sättet är att slå långbollar som anfallarna går på, något som förekommer väldigt ofta. Det andra sättet är att använda oss av ett passningsspel som går genom flera lagdelar där även ytterbackarna följer med upp i offensiven, där överlapps-LI är en nyckelingrediens för att ge dem utrymme att slå inlägg medan yttermittfältarna antingen tar steget ner eller, oftare, tar steget inåt i banan då de tvingas flytta på sig.

Omställningar
x :: Återerövringspress
x :: Håll formationen
x :: Passa till mittbackar

Gällande de två första LI så handlar det om att försöka vinna tillbaka bollen snabbt men utan att tappa sina ytor man har i sin position. Det handlar således om att spelarna ska veta när man ska släppa över markeringen till en kollega. När vi väl vinner tillbaka bollen kommer utgångspositionen därför att vara så gott som intakt. Passa till mittbackarna är något som är en grundpelare i uppbyggnadsfasen och därför med i omställningsfasen.

Utan Boll
x :: Centrera försvarsspelet
x :: Högre försvarslinje
x :: Högre presslinje
x :: Mer intensivt
x :: Hindra korta uppspel från målvakten
x :: Tätare markering

Dessa LI hänger bra ihop med de andra två områdena där vi, kort och gott, vill vinna bollen högt upp i planen för att snabbare komma till skott. Det är en ständig balansgång med att pressa högt och att ha ytor bakom motståndarnas försvarslinje som våra två anfallare kan löpa bakom men det här har fungerat utmärkt. Gällande tät markering så kan det stundtals innebära att man tappar sin position men för det mesta handlar det om att ligga nära i markeringen och inte ge motståndarna allt för stora ytor och tid när de vänder upp med bollen.

Resultat
Det kanske viktigaste och mest intressanta för er läsare; hur har det gått med den här taktiken mer ingående än det jag redan har redovisat? Var kommer de målgivande passningarna, var görs målen, vem gör assist och mål, hur mycket mål släpper vi in och var kommer de ifrån och hur stor är skillnaden mellan gjorda mål kontra insläppta mål? Det finns många frågor och förhoppningsvis kan jag besvara de alla i det här inlägget, annars får ni hojta till så ska jag försöka komplettera det i efterhand. Jag kommer att presentera all fakta utifrån de 31 sista matcherna i Premier League, eftersom analysen inte tar med de första sju tyvärr. Det blir något missvisande då vi släppte in mindre mål i början men i sin helhet är det ganska så jämnt.

Antal matcher :: 31 :: 21-6-4 :: 69p
Gjorda mål :: 73
Insläppta mål :: 27
Målskillnad :: +
Gjorda mål per match :: 2,35
Insläppta mål per match :: 0,87

Gjorda Assist :: Gjorda Mål :: Insläppta Assist :: Insläppta Mål

Som ni kan se så är det primärt framspelningar från egen planhalva och sekundärt från högerkanten vilket är ett bevis på att det jag vill få ut av taktiken fungerar i praktiken. Där finns naturligtvis spel från centralt i banan på offensiv planhalva men även inne i straffområdet men det handlar mer om när vi vinner bollen högt i banan samt vid fasta situationer där bollen flyger mellan spelare eller om en anfallande spelare är i ett ypperligt läge och får en passning av exempelvis sin anfallspartner.

Om vi går över till var målen kommer från så är det oerhört tydligt; primärt runt straffpunkten, sekundärt inne i målområdet. Utöver det så är det endast nio mål av 73 stycken gjorda vilket talar för att även målproduktionen går enligt planerna. Det handlar alltså om att en anfallare har kommit fri med målvakten och tagit ett avslut när han kommit in i straffområdet och målvakten börjat ta steg framåt mot bollen.

Ser vi till motståndarna så är de målgivande passningarna väldigt jämnt fördelade och dessutom ett lågt antal vilket tyder på att vi täcker många och stora ytor väldigt bra men att det, helt logiskt, släpps till emellanåt. Går vi över till var de gör sina mål så är det också vid straffpunkten primärt och sekundärt i målområdet vilket kan vara fasta situationer men även en mot en-situation med målvakten. Även här är jag inte speciellt oroad eftersom det inte är så högt antal insläppta mål.

Vi avslutar med lite statistik från den gångna säsongen med såväl målgivande passningar som mål. Här tar jag med samtliga 38 matcher. Ha med i beräkningarna att till nästa säsong så kommer jag att ändra ytterbackens roll från “Offensiv Ytterback (Försvar)” till “Ytterback (Understöd)”.

Mål
Anthony Martial :: 24
Marcus Rashford :: 19
Mason Greenwood :: 9

Assist
Juan Mata :: 9
Anthony Martial :: 6
Pogba, Fred, James & Lingard :: 4

Forwards :: 53 mål :: 9 assist
Yttermittfältare :: 12 mål :: 23 assist
Innermittfältare :: 11 mål :: 14 assist
Ytterbackar :: 0 mål :: 9 assist
Mittbackar :: 9 mål :: 6 assist

Nu hoppas jag att ni har fått mer kött på benen och förstår vad jag vill att spelarna gör på fotbollsplanen. För mig har det här bevisligen fungerat utmärkt och ni får jättegärna testa den själv, men förvänta er inte samma resultat eftersom det är så mycket annat som är med i beräkningarna som exempelvis moral, matchsnack och andra faktorer. Men fungerar den så är det ett bevis på att jag verkligen tog fram en bra taktik, annars får ni helt enkelt vara glada för min skull.

Länk till Steam

Postad bild

#29   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 21:14 PM

Tack för en bra genomgång av det taktiska upplägget, alltid bra läsning. Keep it up!

#30   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 19:47 PM

Postad bild

Inför 2020/21
Det var inget fel på truppen alls och spelarna underifrån har visat prov på färdighet under föregående säsong men tyvärr krävdes en förändring eftersom vänsterbacksreserven Brandon Williams inte är vänsterfotad utan högerfotad. Det ledde till en utlåning för Brandon till samarbetsklubben Derby i Championship samtidigt som vi hämtade in vänsterfotade Charlie Taylor från Burnley för 150 miljoner kronor, en deal vi faktiskt är rätt nöjda med eftersom han är i relativt ung ålder och har flera års erfarenhet av Premier League. I övrigt stärktes junior- och reservlaget upp något och tanken är den här säsongen att de spelarna alternerar mellan just junior- och reservlaget fram tills vi börjar hitta en god grund att gå på.

Många spelare lämnade av den enkla anledningen att de inte ingick i mina planer, varken i nuläget eller för framtiden. Men för A-lagets del så såldes Juan Mata till Spartak Moskva för 50 miljoner kronor. Han var visserligen vår bästa framspelare förra säsongen men snabbheten fanns inte längre där, något som behövs för en ytter min taktik. Reservmålvakten Sergio Romero gick också han till Moskva, men inte Spartak utan CSKA Moskva och det för en summa som landade på 145 miljoner kronor. Alexis Sánchez ingick aldrig i mina planer och godtog till slut ett bud från tyska Stuttgart. Chris Smalling och Joel Pereira lånades ut i hopp om att säljas till nästa säsong medan Buitink och Fosu-Mensah på nytt lånades ut för att utvecklas ytterligare i A-lagsmiljö.

Försäljningar
Postad bild :: Juan Mata :: VM :: 32 år :: Spartak Moskva :: 50Mkr
Postad bild :: Sergio Romero :: Mål :: 33 år :: CSKA Moskva :: 145Mkr
Postad bild :: Alexis Sánchez :: OMV :: 31 år :: VfB Stuttgart :: 45Mkr

Utlåningar
Postad bild :: Brandon Williams :: VB :: 19 år :: Derby County
Postad bild :: Ethan Laird :: HB :: 19 år :: Derby County
Postad bild :: Thomas Buitink :: Fw :: 20 år :: Derby County
Postad bild :: Joel Pereira :: Mål :: 24 år :: Derby County
Postad bild :: Timothy Fosu-Mensah :: HB :: 22 år :: Derby County
Postad bild :: Chris Smalling :: MB :: 30 år :: Leicester City

Nyförvärv
Postad bild :: Charly Taylor :: VB :: 26 år :: Burnley :: 150Mkr

Det blev inget träningsläger till utlandet den här säsongen utan fokus lades istället på att sakta bygga upp nivån på motståndet, såväl hemma som borta, för att introducera den nya ytterbacksrollen på båda sidorna, men även välkomna nyförvärvet Charly Taylor. Tycker att vi gör jobbet i samtliga matcher där enda missen kom borta mot franska AS Monaco, en match som vi styrde. Den mest noterbara vinsten kom hemma mot holländska Feyenoord som vi slog med hela 7-1.

8M :: 7-1-0 :: 28-3 = +25

Målvakter :: Postad bild DE GEA (29) :: Postad bild HENDERSON (23)
Högerbackar :: Postad bild WAN-BISSAKA (22) :: Postad bild DALOT (21)
Mittbackar :: Postad bild MAGUIRE (27) :: Postad bild JONES (28)
Mittbackar :: Postad bild LINDELÖF (26) :: Postad bild TUANZEBE (22)
Vänsterbackar :: Postad bild SHAW (25) :: Postad bild TAYLOR (26)
Högermittfältare :: Postad bild LINGARD (27) :: Postad bild JAMES (22) :: Postad bild GOMES (20)
Innermittfältare :: Postad bild MCTOMINAY (23) :: Postad bild FRED (27)
Innermittfältare :: Postad bild POGBA (27) :: Postad bild GARNER (19) :: Postad bild MEJBRI (17)
Vänstermittfältare :: Postad bild PEREIRA (24) :: Postad bild CHONG (20)
Forwards :: Postad bild RASHFORD (22) :: Postad bild WERNER (24)
Forwards :: Postad bild MARTIAL (24) :: Postad bild GREENWOOD (18)

Vi fortsätter att lita på nästintill samma trupp, med undantag för Brandon Williams som ersätts med Charly Taylor vilket var en nödvändighet eftersom vi vill ha vänsterfotade vänsterbackar, egna produkten Henderson som ersätter Romero bakom De Gea samt mer speltid åt Pereira och Chong på vänsterkanten efter att Juan Mata lämnat. I övrigt har en hel del spelare tagit flera steg i sin utveckling vilket innebär att vi är en bättre trupp den här säsongen är förra som förhoppningsvis kan innebära någon form av titel. Pogbas vara eller icke vara i truppen är dock ett stort frågetecken eftersom han har börjat bråka men Paris SG inte velat betala annat än struntsummor för innermittfältaren. Med andra ord inleder han säsongen i reservlaget och om inget annat händer så kommer han fortsätta där tills han säljs.

Postad bild

Eftersom en del har frågat om min tränarstab så bestämde jag mig för att dela med mig även av detta för att ge er ännu mer insikt i klubben. Jag har alltså lagt stor vikt vid att få en så bra stab som möjligt och har därför headhuntat till samtliga positioner i gruppen. Jag har lagt vikt vid attributen “Beslutsamhet”, “Grad av disciplin” och “Motivera” men även andra nyckelattribut för vardera position. Utöver det utgick jag från att hitta tränare som hade 4-4-2 som favoritformation vilket jag fann i sex av mina tio hjälptränare. Dessutom är min nye assisterande tränare nästintill perfekt lämpad för jobbet med höga nivåer på viktiga attribut och 4-4-2 som favoritformation. Utöver det anställde vi även en likasinnad AfU som förhoppningsvis kommer servera oss med många stora talanger.

Assisterande Tränare :: Postad bild Bryan Klug
Ansvarig för Ungdomsutveckling :: Postad bild Kristjaan Speakman

Postad bild

#31   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 15 January 2020 - 18:49 PM

Alltså blir så sjukt sugen på att göra samma resa, fast med en annan klubb och kanske ett annats spelsystem. Är det någon som har någon idé om klubb som är känd för att ha spelat på ett speciellt sätt under en längre tid? (Blir inte Peps Barca!)

#32   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 15 January 2020 - 19:36 PM

Postad bild

Hösten 2020/21
Återigen inleder vi väldigt positivt med tre vinster och en förlust under den inledande månaden av tävlingsmatcher, nämligen augusti och i Premier League. Vad som skiljer sig den här säsongen jämte förra är att spelarna nu är helt införstådda med taktiken och det inte blivit för stor ruljans i spelartruppen som har lett till den fantastiska formen 24 vinster, två oavgjorda samt tre förluster under höstens alla matcher fram till årsskiftet. Vi leder därför med Premier League, men med endast två poängs försprång ner till Arsenal som i sin tur tog en meriterande 3-1 vinst över oss på Emirates.

I Premier League har vi avverkat 20 av 38 möjliga matcher där vi har vunnit 16 stycken matcher, spelat oavgjort mot Manchester City och Norwich på bortaplan samt förlorat mot redan nämnda Arsenal men även mot Everton som också har varit på bortaplan. Med andra ord har vi gått obesegrade igenom hösten på hemmaplan vilket är ett rejält styrkebesked. Vi har dessutom gjort en hel del mål, nämligen 65 stycken och endast släppt in 20 stycken vilket är 3,25 mål framåt och 1 mål bakåt per match.

Postad bild

Efter en säsong i Europa League är vi numera i Champions League där vi lottades mot Ajax, Slavia Prag samt det italienska storlaget Juventus. Det blev lite av vad man kan kalla en “walk in the park” när det konstaterades, efter sista omgången, att vi vunnit samtliga sex matcher med en målskillnad på 16-1 där enda målet kom i sista omgången borta mot Juventus i en 3-1 seger. I den första utslagsrundan ställs vi mot ett annat italienskt storlag, nämligen Inter. I Carabao Cup gjorde vi två riktigt bra matcher mot Millwall och Leicester innan Newcastle kom och sprack den drömmen. 1-1 efter full tid resulterade i en strafförlust och pressen från Marcus Rashford att vi ska vinna en titel den här säsongen annars lämnar han, ökade något. I FA Cupen under januari månad ställs vi mot Cambridge United.

Postad bild

Flest mål :: GREENWOOD (18) :: WERNER (15)
Flest assist :: DALOT/WAN-BISSAKA (8) :: CHONG (6)
Högst snittbetyg :: WAN-BISSAKA (8,12) :: GARNER (7,87)

Reserverna tog verkligen chansen under hösten, något som till viss del försvårade hela konkurrenssituationen eftersom de numera förväntar sig mer speltid - helt naturligt och logiskt. Backup-anfallarna Greenwood och Werner har varit snäppet bättre än Rashford och Martial sett till målproduktionen hittills men alla fyra har ständigt varit med i målprotokollet. I Premier League är det dock Martial och Werner på tolv mål var som leder den interna skytteligan som dessutom tar dem till en delad andraplats bakom Arsenals Lacazette som leder med sina 18 mål. I övrigt har vänsterbackarna Shaw och Taylor dragits med långtidsskador som höll dem borta samtidigt i 2 månader, men Dalot var exemplarisk på “fel sida” vilket känns skönt. De båda är lagets bästa framspelare och rollbytet från offensiv ytterback till ytterback har verkligen gett en positiv effekt där även Wan-Bissaka har varit lagets bästa spelare sett till snittbetyg. James Garner har varit en superspelare under hösten där Pogba mestadels harvat i reservlaget, men som nu bett om förlåtelse tills vidare, vilket känns superkul eftersom han är en egen produkt och en framtida assisterande lagkapten bakom Scott McTominay.

Postad bild

#33   Invicta

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 77 Inlägg:
  • Favoritlag:Man Utd, Blåvitt

Postad 16 January 2020 - 13:23 PM

Grym rapport! Älskar att läsa alla andras om United där man får se hur andra tänker. Blev sugen på att göra någon likande med något klassiskt lag. AC Milan kanske :D

#34   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1294 Inlägg:

Postad 16 January 2020 - 15:36 PM

Visa inläggHanai skrev:

Alltså blir så sjukt sugen på att göra samma resa, fast med en annan klubb och kanske ett annats spelsystem. Är det någon som har någon idé om klubb som är känd för att ha spelat på ett speciellt sätt under en längre tid? (Blir inte Peps Barca!)

Borde kanske egentligen inte använda Daniels tråd, men ger dig några småtips nu.
Du har ju Contes 352, Klopps 433, Wengers 442, Sacchis 442 för att nämna fyra. Gäller väl mest att anamma deras spelstilar och försöka att nästintill göra en replika på deras taktiker?

/Helt okej för mig i detta fall! - Kaki

#35   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 16 January 2020 - 17:11 PM

Postad bild

Januarifönstret 2020/21
Trots den fina hösten kändes det ändå som att truppen var i behov av förstärkning, inte minst eftersom vi nu går in i en period med många avgörande matcher och ett tajtare schema. Det skedde inte förrän under de absolut sista timmarna men till slut skrev Real Betis hyperintressanta vänstermittfältare Diego Laínez på 560 miljoner kronor, en summa som innebar att vi aktiverade hans utköpsklausul. Med Diego i laget får vi in spets på vänsterkanten men med tanke på hans ålder kommer han, med rätt träning, att bli en storspelare i framtiden. Unge talangen Jon Johnson var en otroligt eftertraktad spelare under januari månad och efter avvägning om han skulle stanna eller inte så beslöt vi oss för att acceptera en rad bud på 30 miljoner kronor. Jon ser intressant ut men det är benhård konkurrens på innermittfältet.

Försäljningar
Postad bild :: Jon Johnson :: CM :: 17 år :: Southampton :: 30Mkr

Utlåningar
-

Nyförvärv
Postad bild :: Diego Laínez :: VM :: 20 år :: Real Betis :: 560Mkr

Postad bild

#36   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 17 January 2020 - 16:15 PM

Postad bild

Ungdomsintag 2020/21
Första ungdomsintaget med en "Ansvarig för Ungdomsutveckling"(AfU) som vi kommer att jobba länge med resulterade i en helt okej årgång. Fem spelare kontrakterades, vilket är en mer än förra årets, och vi kan väl konstatera att nivån är något högre totalt även om det är en lång väg kvar. Bob och Isaac är de två spelare som ligger längst fram i utvecklingen där Bob är den enda av fem spelare som behöver positionstränas och det från offensiv centralmittfältare till innermittfältare.

Postad bild :: Grant Little :: HB
Postad bild :: Tom Ford :: MB
Postad bild :: Anthony Hook :: VB
Postad bild :: Bob Lamb-Boys :: OMC
Postad bild :: Isaac Casey :: Fw

Postad bild

#37   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 18 January 2020 - 19:25 PM

Postad bild

Våren 2020/21
Säsong nummer två är över och vi står, efter 38 spelade omgångar, som det bästa laget i Premier League och därmed hela England med 97 poäng fördelat på 31 vinster, fyra oavgjorda och tre förluster samt 116 gjorda mål och 34 insläppta mål. Det var en ren överkörning från vår sida och dessutom poängrekord för att inte nämna antalet vunna matcher i Premier League är mer än man någonsin mäktat med. Och det utan Paul Pogba som varit mer eller mindre utanför truppen hela säsongen på grund av sin attityd.

Som bekant gjorde vi 116 mål i ligan, vilket blir 3,1 mål per match, samtidigt som vi endast släppte in 34 mål, vilket blir 0,9 mål per match. Vi gjorde 16 fler mål än de som gjorde näst flest mål, Liverpool, och släppte in näst minst mål, där Manchester City var snäppet bättre med sina 28 insläppta mål. En kanonsäsong på alla sätt och vis sett till Premier League och frågan är om vi kan överträffa om ens tangera ett sådant här resultat någonsin igen?

Postad bild

Vi åkte ur Carabao Cup under december månad så där finns tyvärr inget mer att skriva om. I FA Cupen stötte vi på enkelt motstånd i Cambridge, Birmingham och QPR ända tills vi var framme i kvartsfinalen där Liverpool kom på besök. Men med en strålande form för The Devils så var det inte ett snack om OM vi skulle vinna, utan snarare med hur mycket; så bra var vi under våren. Vi vann matchen med 4-2 och i semifinalen körde vi över Leicester med 5-2. Efter att ha säkrat Premier League-titeln var det dags för final i FA Cupen och på Wembley i London vi publiken se englands nykrönta mästare mot topplaget Chelsea i en match som var delvis jämn men väldigt underhållande. Efter 90 spelade minuter stod vi återigen som vinnare där resultatet slutade 3-1 till vår favör. I Champions League gick vi som bekant rent genom gruppspelet men i den första utslagsrundan ställdes vi mot Inter som, något oväntat, slog ut oss efter antalet mål på bortaplan hade aktiverats efter en jämn historia. Ett snöpligt slut men som i sin tur gav oss mer energi till att satsa på ligan och FA Cupen.

Postad bild

Flest mål :: GREENWOOD (28) :: WERNER (24)
Flest assist :: MEJBRI/WAN-BISSAKA (12) :: DALOT/CHONG/GARNER/LINGARD/FRED (9)
Högst snittbetyg :: WAN-BISSAKA (7,85) :: MEJBRI (7,74)

De så kallade reservanfallarna Greenwood och Werner fortsatte med sin målform säsongen rakt igenom där förstnämnda totalt gjorde ett mål mer än vad Martial mäktade med förra säsongen. Men såväl Martial som Rashford stod också för många mål och slutade på 23 respektive 22 mål i alla tävlingar. Supertalangen Mejbri blev, tillsammans med ytterbacken Wan-Bissaka, de spelare som stod för flest framspelningar med understöd från en såväl ytterbackar som innermittfältare och yttermittfältare. Högst snittbetyg fick Wan-Bissaka där Mejbri knöt andra plats. Går vi över till Premier League kom Martial och Werner på fjärde respektive femte plats i skytteligan, Mejbri och Wan-Bissaka på tredjeplats i assistligan medan Wan-Bissakao och Lingard tog hem första- respektive andra plats i snittbetygsligan.

Postad bild

#38   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 19 January 2020 - 10:26 AM

Sjuka resultat, bra spelat!

#39   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:

Postad 19 January 2020 - 18:12 PM

Postad bild

Dåtid, Nutid & Framtid
Tänkte att det här inlägget passar perfekt som ett återkommande inslag, så vi fortsätter helt enkelt med det. Nästan allting gick vår väg den här säsongen; vi vann Premier League och FA Cupen, vi gick rent i gruppspelet av Champions League och dessutom så hade vi spelare som ständigt höll en god form vilket gav oss en rejäl bra bredd. En supersäsong med andra ord, i synnerhet med tanke på hur Manchester United har placerat sig de senaste säsongerna. Våra anfallare var dock en bit från skytteligavinsten men ha i beräkning att det är en stor ruljans på våra fyra anfallare och med två mer ordinarie sådana så hade det inte förvånat om någon av dem varit uppe och nosat på 30 mål.

Vi fick ganska så omgående efter säsongen besked om utbyggnaden av Old Trafford vilket kommer att stå klart den tredje augusti 2022, vilket är om ett år. Kapaciteten kommer att öka med 16 000 vilket totalt blir 83 316 platser. För tillfället är kapaciteten minskad med lite över 8000 platser för att kunna genomföra utökningen. Vidare så har vi även kommit överens om ett samarbete med skotska Rangers där vi kommer att få ta del av intressanta talanger, något som på sikt kommer gynna vår ungdomsverksamhet med spelare från de brittiska öarna. Med tiden kommer vi att försöka utöka verksamheten med samarbetsklubbar globalt.

Som utlovat kommer nästa säsong innebära en rejäl genomgång av såväl junior- som reservlagets tränarstab med ambitionen att vara bäst i alla kategorier och därmed vara ledande inom spelarutveckling från juniorer upp till seniorer eftersom vi har en fantastisk tränarstab i vårt seniorlag. Utöver det så har vi lyckats med att vinna Premier League två säsonger före styrelsens mål vilket kan bli ett tufft jobb att hålla uppe den nivån. Vi får hoppas att vi antingen gör det eller att styrelsen känner att en Champions League-placering räcker långt ändå.

Postad bild

#40   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 19 January 2020 - 20:00 PM

Ser fram emot genomgången =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar