Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20] Youth Champions

5 svar till detta ämne

#1   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 11 January 2020 - 15:33 PM

Postad bild

Jag har länge funderat över ett koncept, eller ett system, som på lång sikt är hållbart för mig för att i livets tidbrist ändå kunna upprätthålla mitt FM-spelande med tillhörande rapport här på FMSweden. Således har jag senaste dagen lagt lite extra tid på att skapa just detta. Resultatet utav detta är Youth Champions.

Djupdyker man ner i arkivet här på forumet upptäcker man att jag har framförallt tre rapporter som är mina egna, men också varit er läsares favoriter. Det är dessa jag tänkt på och analyserat lite extra, för att kunna uppnå en maximal spelglädje och motivation hos mig själv i detta nya system.

Youth Champions är en kombination utav alla dessa tre rapporter och element från vardera har mixtrats ihop för att skapa ett långsiktigt hållbart system att spela efter. Hela systemet grundar sig i den verkliga turneringen UEFA Youth League och därmed kommer också systemet att uppdateras så länge som turneringen lever kvar. Youth Champions är ett långsiktig system som jag kommer att använda mig utav i mitt FM-spelande för många upplagor utav spelet framöver, med start idag.

För den första upplagan utav Youth Champions gäller följande. Samtliga klubbar vars ungdomslag tagit sig till Youth Leagues slutspel någon gång sedan turneringen grundades 2013/2014 har kvalificerats in till nästa fas utav systemet. Dessa klubbar har samtliga gemensamt att dom haft duvungar som visat vägen och satt upp drömmar och visioner om vart klubben skall nå i framtiden. Det är också nu ungdomarna i respektive klubb som ska leda utvecklingen, det är dom som blir dom sanna mästarna utav utveckling i dessa rapporter. I den andra fasen utav detta system har jag gallrat bort klubbar, vars A-lag någon gång spelat en Champions League-semifinal eller bättre. Dessa klubbar anses redan ha haft en gyllene kull duvungar, utvecklat sin klubb och upplevt sina Europadrömmar. Så precis som nya klubbar kan komma in i systemet via verklighetens UEFA Youth League - kan också nya klubbar gallras ur i verklighetens UEFA Champions League.

I följande PDF-fil kan ni se exakt vilka klubbar som varit tillgängliga för systemet och vilka som gallrats bort i gallringsfasen inför den här första upplagan utav Youth Champions. Det finns också lite djupare förklaring kring respektive fas och systemet i sig.

Efter gallringen utav klubbar kommer vi alltså få se följande länder med respektive representerade klubbar få chansen att delta i första upplagan utav Youth Champions:
Spoiler

I respektive upplaga utav Youth Champions kommer jag att ladda TRE utav dessa länder, som lottas fram via sedvanlig Champions League-lottning. Samtliga klubbar som representerar dom valda länderna är sedan med i en ny lottning. Det vill säga, en lottning för respektive land. Och det är på så vis vi får fram dom tre klubbar som kommer få äran att vara med i rapporten Youth Champions. Dessa länder laddas sedan i spelet tillsammans med "The Big Five" som "visa endast"-ligor. Sedan gäller följande riktlinjer för rapporten:
  • Manager kommer att vara en av dom mest framstående duvungarna från föregående upplaga utav Youth Champions. I den första upplagan är det Dennis Nilsson, vår mittback från Duvungar & Diamanter. Här finns screen på Dennis Nilsson, som 16år, 23år respektive 28år. Minns ni honom? Det gör definitivt jag - hoppas få producera många sådana här talanger framöver. Hans managerprofil kommer att skapas med inspiration utefter hans spelarattribut.

• Rapporteringen kommer att ske årsvis med djupdykningar då och då i olika element i klubben & spelare. Jag har inspirerats av Danielino och hans enkla rapportering med Messina som verkar vara hållbart för att kunna hålla igång att spela och rapportera samtidigt i dagens liv. Rapporteringens och spelandets hastighet kan dock variera, men en upplaga utav Youth Champions kommer aldrig att läggas ner helt utan att det utannonseras.

• Målsättningen med respektive klubb är att med klubbens duvungar, det vill säga spelare från dom egna leden, spela en Champions League-semifinal eller bättre.

• Om jag skulle sparkas från en klubb så anses den klubben ha försakat sin chans att få vara med om denna förändring och utveckling och vi går vidare med nästa klubb utav dom utvalda.

• När jag spenderat en sejour hos samtliga tre klubbar skapas en omröstning - där får ni läsare rösta om en utav dessa klubbar (inklusive dom som sparkat mig) som ska få chansen att gå hela vägen mot ett Champions League-guld, eller kanske sitt andra guld om första redan togs året då dom blev semifinal-debutanter. Detta skall också göras med ett ännu starkare lag. Det är nämligen så att klubben som utses utav er nu också kommer tillåtas att värva spelare och talanger från dom andra två klubbarna.

• I rapporten kommer jag alltså att spela och fokusera på talangutveckling, inspirerad utav Kakidaniel och hans fantastiska Talangutvecklingsguide. Målet är också att skapa minnen, speciella historier kring vissa spelare och rapportera kring dessa. Är en duvunge unik på något sätt, vinner X antal VM-guld eller individuella titlar kommer vi presentera detta.

Nästa inlägg: Den första lottningen
Postad bild

#2   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7541 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Man United

Postad 11 January 2020 - 18:59 PM

Detta låter helt fantastiskt! Extra kul att du tar inspiration från dina tidigare rapporter/upplevelser men även från andra användare för att knyta ihop säcken till en förhoppningsvis superrolig resa som många, i var fall jag, gärna följer med på! Stort lycka till, mano :)

#3   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 11 January 2020 - 22:05 PM

Postad bild

Postad bild
Som jag nämnde i första inlägget skulle nästa steg bli att genomföra den första lottningen. Tre stycken länder utav alla dom som har klubbar representerade i lottskålen ska dras och bland dessa tre länders klubbar dras sedan en klubb, som kommer vara en utav klubbarna i FM20´s första upplaga utav Youth Champions. Bland dessa tre klubbar dras slutligen vilken klubb som kommer få äran att inleda alltihopa med forna världsstjärnan och mittbacken Dennis Nilsson som tränare, från min tidigare rapport Duvungar & Diamanter.

Totalt låg det 27 kvalificerade länder i skålen inför lottningen och proceduren var enkel. Dra ett land i taget tills vi hade våra första deltagande länder. Det finns en liten detalj dock, jag hade inte tillgång till några fina bollar att lägga länderna i, hederliga ihopvikta pappersbitar fick räcka för mitt Youth Champions-system.

Det första landet att dras blev Österrike, som har två klubbar representerade i form utav Austria Wien och Red Bull Salzburg. Därefter drogs ett annat rödvitt land, i form utav Danmark - som också har två klubbar i form utav Köpenhamn och Midtjylland. Sist men inte minst, drogs också Frankrike, med tre klubbar representerade som alla har en mycket fin talangproduktion. Montpellier, LOSC Lille och Rennes.

Postad bild

Därefter gick vi in i nästa fas där vi drog Red Bull Salzburg att bli klubben ifrån Österrike för denna upplaga, FC Midtjylland att få representera Danmark och Montpellier att få chansen för Frankrike. Alla dessa klubbar har spännande ungdomsverksamheter redan idag och är här tack vare deras insatser i UEFA Youth League.

Red Bull Salzburg finns här tack vare deras insatser säsongen 2015/16 där dom slog ut både Besiktas och Zeljeznicar i kvalet, för att sedan förlora mot Roma med 0-4 i playoff. Midtjylland kommer från samma säsong där deras ungdomslag lyckades med en mycket stor bedrift. Målglatt slog man ut Tblisi från Georgien och Legia Warzawa från Polen - men vad som nog överraskade många var deras vinst mot Atlético Madrid i playoff som tog dom till en knapp 1-3 förlust mot Barcelona i efterföljande åttondelsfinal. Sist men inte minst drogs Montpellier, som kvalade in till mitt Youth Champions-system ganska nyligen, säsongen 2018/2019. Precis som Midtjylland stod dom för en målglad uppvisning när dom slog ut Zilina och Altinordu, för att sedan överraska och vinna mot Benfica i Playoff och endast förlora 1-2 mot Chelsea i åttondelsfinalen.

Samtliga dessa klubbar har gemensamt en kull ungdomar som visat vägen för sina klubbstyrelser och A-lag, dom har alla skickat ut en varning om att "Vi är framtiden!" och det är i den här rapporten dom ska få visa det.

Nästa inlägg: Resan börjar med den första klubben
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 12 January 2020 - 10:45 AM

#4   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 12 January 2020 - 15:22 PM

Postad bild
2019/2020

Första klubben lottades och vår resa börjar i Red Bull Salzburg. Det här kan kanske bli en av mina större utmaningar direkt i starten. I Salzburg sitter ägare som drivs av att se framgångar och kanske framförallt att hellre använda pengarna för att locka till sig andras talanger än att bygga sina egna. Ekonomin är god med över 800 miljoner och för mig gäller det nu att få styrelsen att prioritera om och investera dessa pengar i den egna framtiden istället för i Leipzigs. Så till Red Bull säger jag - vore det inte ännu bättre för er om ni kunde visa er starka på alla plan? Låt världen ta med storm när era egna ungdomar är så starka att dom slår ut motstånd efter motstånd i Champions League.

Jag försökte förhandla och förhandla kring våra visioner, men tillslut nekades allt. Därmed tvingas jag gå med på värvningsfilosofier som jag absolut inte kan eller tänker uppfylla. Därför blir detta kanske ett utav dom lag som kan komma välja att sparka mig - åtminstone blir framgångarna på planen extra viktiga redan från början. Bland ledarna finns några namn som jag kommer försöka ersätta under kommande säsong, men det finns också många bra som nog har vad som krävs för att fostra fram morgondagens stjärnor.

Truppen är en fin sådan, aningens tunn på enstaka positioner vid mycket skador kanske. Överlag en väldigt talangfull trupp, med blandade spelare fostrade inom den egna "Red Bull"-koncernen och hos andra klubbar. Bland dom spelare som idag finns i A-laget så kommer jag tillåta att förlänga kontraktet maximalt en gång med dom spelare som är fostrade inom egna koncernen. Exempelvis Carlinhos i mål som kommer från Red Bull Brazil fick ett nytt kontrakt. Annars är målsättningen att fostra in spelarna från vår akademi så snart som möjligt. Andreas Ulmer och Zlatko Januzovic blir två rutinerade herrar som direkt får ett ansvar att agera mentorer.

I övrigt får vi nog räkna med att det kommer att komma andra klubbar och köpa loss våra yngre talanger ganska snabbt. Då blir frågan hur styrelsen sen kommer agera när dom märker att jag inte har för avsikt att värva in ersättarna, utan använda oss utav spelarna underifrån. För varje ny förhandling av visionerna kommer målet vara att försöka gå mot en gemensam satsning på ungdomarna.

I akademin är ett gäng talangfulla spelare på lån redan från början och ingen utav dom tillgängliga att återkalla. Således får deras uppflyttning till A-laget vänta, men det finns flera namn som jag är intresserad av att satsa på i ett kommande A-lag. Inte minst för att lämna plats åt dom kommande ungdomarna som fostras fram i U18-laget.

Postad bild

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 26 January 2020 - 00:31 AM

Postad bild
2019/2020

Det första året i Bundesliga har varit väldigt roligt, med spännande matcher och inte så överlägset enkelt som man kanske förutser det att vara om man spelar som Red Bull Salzburg. Visst, vi tog oss från grundomgångarna med endast en förlust men i flertalet matcher fick vi kämpa för våra poäng. Taktiskt har vi blandat och gett och haft svårt att hitta en övertygelse. Vi har varierat mellan en 4-4-1-1 formation och en 4-1-4-1 i mer defensivt inriktade matcher. 4-0 segern hemma mot Austria Wien blev vår största seger där vår Maliske anfallstalang Sékou Koïta stod för tre fina mål.

Efter grundomgångarna följde en mästerskapsserie som blev en helt annan historia. Där utsattes vi för kanske dom värsta skadorna, sett till antalet, som jag varit med om på länge i FM. Ofta var våra akademispelare inte tillgängliga och spelare fick spela på lite annorlunda positioner. Detta syntes i resultaten och det blev en onödigt spännande avslutning på säsongen. Allt skulle avgöras i dom två sista matcherna hemma & borta mot mästerskapsseriens bottenlag, Hartberg. Matcherna blev tuffa tillställningar med böljande spel, men för en gångs skull fick kvalitén framför mål avgöra för våran del och vi blev mästare! Mästare var något vi hoppades på att få bli även i cupen och det såg bra ut till en början. Fram till finalen hade vi endast släppt in ett mål - men i finalen fick vi se oss besegras av vår egna utlånade spelare Mërgim Berisha som avgjorde för Altach med sina två mål. Men till nästa säsong är Berisha tillbaka hos oss!

Hwang Hee-Chan är med sina 17 mål och 6 assist vår skyttekung och veteranen Zlatko Januzovic bäste framspelare med sina 14 assist. Som önskat presterade också talangen Dominik Szoboszlai och då det är en spelare som spelat i akademin tidigare utnyttjade jag min chans att förlänga hans kontrakt en gång med nytt 4-årskontrakt. Jag kommer också tillåta mig att förlänga kontrakten med dom Österrikiska spelarna en gång och således fick stabile Albert Vallci också förlängt.

I Champions League fick vi bekänna färg och det märktes att här har vi en lång väg kvar att vandra innan vi kan utmana om att nå vårt mål på en semifinalplats. Vi var spelmässigt underlägsna i samtliga förluster men lyckades ändå skrälla fint mot Real Madrid på hemmaplan efter ett mycket fint mål redan i minut 1 av Enock Mwepu. Revanschsuget var dock stort hos spanjorerna i gruppens sista omgång. Vi stod samtliga på 6 poäng och hade chansen på avancemanget med PSG - men då vi mötte Real Madrid på Bernabeu var vår chans minimal. Spanjorerna lekte med oss och vann med klara 5-1. Vi kan trösta oss med att vi kanske var i en av dom svåraste grupperna, då PSG gick och vann hela turneringen efter 2-1 seger mot Atlético Madrid i finalen. Tröst nummer två är också att vi tog 3 poäng mer än vår "storebror" RB Leipzig i tyska Bundesliga.

Under vintern fick vi faktiskt behålla våra spelare, vilket jag var glad över då jag förväntade mig att Europas toppklubbar skulle handplocka någon. Den enda vi förlorade var målvakten Alexander Walke(+1,2 milj.) som längtade hem till Tyskland efter några jobbiga år i Österrike som han uttryckte det. Mainz köpte således honom och vann en kamp mot en rad andra tyska klubbar. Vår nuvarande ansvarige för ungdomsakademin passade också på att värva in unga mittbackstalangen Lukas Lampert 17 år. Till vår akadmei tillför han bredd utav redan likvärdigt talangfulla mittbackar.

Något av det roligaste i FM20 är att följa utvecklingen av spelarna ifrån akademin via det nya utvecklingscentret. En bra samlad vy och jag är särskilt glad över den samlade vyn över utlånade spelarna. Där kan vi tydligt se att våra samtliga utlånade spelare har fått helt okej med speltid under säsongen. Där också fem spelare fått snittbetyget 7.0 eller högre där den bästa av dom alla blev Youba Diarra med 7.12, 10 mål och 3 assist. Flest antal mål gjorde också Mërgim Berisha, 17 stycken hos SCR Altach och han stod också för flest antal assist, med sina 10 stycken.

Snart välkomnar vi samtliga spelare tillbaka och då kommer jag att banta vår U18-trupp något. Jag tycker inte om en alltför stor trupp då jag vill ha speltid på dom spelare som är kvar i klubben och inte blir utlånade. Men samtidigt inser jag att jag måste lära mig att behålla bredd då vi kan förlora spelare mot försäljningar, långtidsskador och annat. Då krävs också att jag inför nästa säsong ser till att noggrant gå igenom spelare som ska lånas ut eller stanna. Vårt U-18 spelar trots allt dominant i ungdomsligan med få förluster och dessutom mot europeiskt motstånd i UEFA Youth Champions League. Där mina grabbar i år tog sig till slutspelet och den andra utslagsrundan där det tog stopp mot Lille.

Bland årets ungdomskandidater fann vi två spelare med en potential som tillför något till vår akademi. Christopher Altherr (BV) & Marco Albaum (BH/MH) har båda nästintill 4-stjärnig potential idag. Båda grabbarna är redan 18-år gamla och kommer mest troligt lånas ut för värdefull A-lagsrutin redan nästa säsong.

Postad bild

#6   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7541 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Man United

Postad 26 January 2020 - 18:03 PM

Underbart! Fint upplägg, mysigt för ögat och läsvärd :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar