Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Hur spelar man FM? Allvarligt talat.

rant roma sparken
73 svar till detta ämne

#1   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:
  • Favoritlag:Västerås SK och Leeds Utd
  • Tränar:VSK och Blyth Spartans

Postad 13 January 2020 - 09:00 AM

Har just spelat med Roma. I början av januari torskade jag totalt omotiverat med 0-6 hemma mot usla Bologna efter att de gjort ett mål i kvarten oavsett vad jag hittade på. Jag hade tre genomarbetade taktiker (helt rimliga och utarbetade genom 1000 timmars läsning på forum, 10000 timmars klurande etc) som de tränat in och spelat med under ett par månader åtminstone. Tyckte jag började få kläm på det även om min dåliga ligastart med första segern i omgång nio typ hade cementerat mig i mitten, långt från europaplats vilket är min och klubbens förväntning med säsongen. Så att lyckas i någon av cuperna var nog min livlina.
Men efter 0-6-debaclet så gjorde jag något jag aldrig gjort förut. Jag gjorde ett experiment där jag gjorde fyra olika saves och gick på semester i var och en, med de tre olika taktikerna plus en helt neutral 4-4-2 utan instruktioner. I alla fick jag sparken efter att ha åkt ut i antingen Europa League (mot Man Utd…) eller Italienska cupen (semifinal!), i slutet av februari/början av mars.
Efter det spelade jag vidare med vetskapen att jag skulle få sparken om jag inte vann en av cuperna. Men då underpresterade jag så mycket i ligan att jag nog skulle få sparken ändå, så jag sade upp mig i ren affekt. Två raka hemmaförluster med 1-2 mot de absoluta bottenlagen. Utan att egentligen ha en chans.
Jag förstår inte varför jag är så dålig på det här spelet. Ni som kan vinna ligan med bottentippade lag, ta tripplar, gå upp flera divisioner i rad osv, hur gör ni?? Jag har gått upp med Leeds en gång, för att omedelbart ramlar ur och få sparken. Och nån gång gick jag upp från Vanarama North till Vanarama National, men där hade jag nån jäkla målspruta som helt out of the blue gjorde ett mål per match. That’s it. Efter 100000 timmars spelande, minst. Har fått sparken så ofta att det inte ens berör mig längre.
Hjälp mig! Eller är spelet inte för mig helt enkelt?

Jag skulle behöva typ fuska mig till att vinna, för att få en känsla av hur spelet beter sig då, hur det känns. Sen arbeta mig tillbaka till att lyckas prestera ÖVER förväntningarna någon gång för egen maskin. Finns det något sätt att dopa sig till framgång på ett idiotsäkert sätt (förutom att med editorn sätta Messi och Ronaldo i ett blåbärsgäng..)?

Detta inlägg har redigerats av Vribo FC: 13 January 2020 - 09:01 AM

#2   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7657 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 13 January 2020 - 09:26 AM

Jag känner igen mig så mycket i det här så jag lider verkligen med dig. Dock har jag lyckats vända på den negativa trenden den senaste månaden så jag tror definitivt inte att hoppet är ute för din del heller. Vi ska se om vi kan bli lite klokare i ditt fall.

Du har skrivit rätt mycket generellt om själva FM-spelandet och nämnt ett par lag med ett par spelsystem. Men jag vill ha lite mer ingående information om det så jag vet var jag ska börja tipsa/hjälpa dig. Vilket formation använder du? Var släpper du till flest mål och målgivande passningar från? Vilka spelare använder du dig primärt av?

Spelet blir mer realistiskt för för varje upplaga och därför blir det både svårare och mer avancerat. Därav finns Touch-versionen med mindre avancerade grejer, men faktum kvarstår att spelet är svårt.

#3   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 09:53 AM

Kakidaniel skrev:

Jag känner igen mig så mycket i det här så jag lider verkligen med dig. Dock har jag lyckats vända på den negativa trenden den senaste månaden så jag tror definitivt inte att hoppet är ute för din del heller. Vi ska se om vi kan bli lite klokare i ditt fall.
Tack för stöd!

Jag har spelat med olika formationer, och det är väl en del av problematiken. Att jag försöker så hårt, och misslyckas ännu hårdare, att jag inte har något eget att komma med.

Men jag har tittat på alla mina matcher, inkl träningsmatcher, i utökat läge. Använt kamera från sidlinjen, utzoomat så att jag ser hur spelarna positionerar sig i olika sekvenser och var ytor och eventuella problem uppstår. Jag har lagt ner mycket tid på att spela efter vilket spelarmaterial jag har. Slutat lägga ner tid på att göra en massa nyförvärv och istället fokuserat på stabilitet och kontinuitet med befintlig trupp, åtminstone säsong 1 (kommer ju sällan längre...). Jag har spelat med balanserat, den populära 4-1-4-1 uppställningen med yttrar/innerforwards i olika smaker, gegenpress, possessionfotboll eller rörliga kontringar. Ibland hittar jag ett litet stim på tre matcher där jag tror jag hittat det, sen smäller det med fem matcher utan seger. Jag försöker att hitta mönster i hur jag presterar mot olika typer av motståndare. Tror jag hittat ett mönster, men sen är det helt borta. Osv, osv.

Jag förstår inte hur en del bara kan ta ett lag och vinna enkelt med lite ansträngning. Som tycker att spelet blir för tråkigt om man inte ger sig själv olika restriktioner eller specifika uppdrag. Finns det nån sån på youtube där man kan följa ett sånt framgångsupplägg? Och kopiera? Tycker att när jag nån gång laddat ner en taktik som ska vara jättebra ändå har presterat precis som jag brukar eller sämre.

Är felet att jag försöker lära mig mer om fotboll, men i och med det blir jag ännu sämre på spelet? För spelet är ett spel, och inte fotboll. Ska jag skita i fotboll och istället se det som ett rent strategispel?

Jag tycker att jag med det riktigt seriösa jobb jag lägger ner borde prestera efter förväntningar, eller strax där över. Endast i undantagsfall få sparken. Om ens det.

#4   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 10:02 AM

Jag känner mig som att jag skulle spelat Super Mario 1 i 500 timmar men ändå kämpar med att komma förbi första bossen. Totalt inkompetent. Och jag är inte korkad. Har faktiskt fått 2,0 på högskoleprovet... Postad bild (för 15 år sedan visserligen)

#5   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7657 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 11:37 AM

Haha, tack för ett gott skratt i sista inlägget Postad bild

Gällande problematiken med själva spelet så ska vi försöka bena ut det och kanske slå ihop våra huvuden så förhoppningsvis båda blir något klokare, för jag delar din uppfattning om att många verkar kunna tuta och köra och plocka titel efter titel vilket ger mig huvudvärk eftersom jag inte lyckas, om ens i närheten.

Något jag, enligt egen erfarenhet, har upplevt är att en ensam anfallare inte fungerar annat än att han möjligtvis drar till sig motståndare och därigenom kan ge ytor åt andra spelare. Jag har därför gått över till ett tvåmanna-anfall som fungerar betydligt bättre.

Vidare så är en DM-roll oftast till för att balansera upp de offensiva yttermittfältarna men efter min saverapport med Manchester United så ser jag hellre att man använder sig av vanliga yttrar, istället för offensiva. Det är uttalat sedan många år tillbaka på FM att en vanlig FM-yttermittfältare ligger mer i rätt position som en verklig offensiv yttermittfältare än vad en FM-OYM gör. En FM-OYM tenderar att vara en mer anfallande typ vilket gör att din grundformation blir som nedan:

Postad bild

Blå färg = OYM
Röd färg = YM

Det kan exempelvis leda till att din anfallare inte kommer fram i tid pga att OYM redan är så pass högt upp eller att din anfallare blir bortmarkerad. Har du istället en YM så får du upp mer delar av laget och det blir bättre balans mellan lagdelarna samt flera spelare hinner följa med upp vid exempelvis omställningar. Jag tror möjligtvis att OYM kan funka om de ska användas för att skära inåt planen och kanske till och med vara de primära målgörarna, men ska de enbart slå inlägg tror jag du bör fundera på att flytta ner dem till positionen YM.

Sen finns det så mycket runt omkring som spelar in framgångsfaktorn också. Du kan ha de bästa spelarna, men fungerar inte taktiken så har du ett problem. Ett annat problem är moral och motivation som är minst lika viktigt. Kan du inte motivera dina spelare inför, under och efter en fotbollsmatch så sänks moralen i takt med att resultaten inte går er väg. Att hitta ett signum för vad du står för som tränare när du pratar med dina spelare är viktigt; att veta vad du ska säga och i vilket tonläge vilket kan vara svårt i början men efter hand lär du dig och spelarna börja också hitta rätt i hur de reagerar om du finner en kontinuitet. Exempel på det kan vara att alltid ha ett hårdare tonläge vid hemmaplan generellt än bortaplan.

Vi börjar där, så jobbar vi vidare sen :)

#6   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:07 PM

@Kakidaniel Tack, för värdefull input. Jag vet med mig att jag oftast fallit för uppställningar med en ensam anfallare. Inte för att jag tror att det är bäst för offensiven, utan för att jag misslyckats med två anfallare, och då kan jag lika gärna använda en av dem som DM, vilket jag tycker förhindrar en massa baklängesmål. Men iom detta blir det för tunt uppåt, och då har jag haft framdragna yttrar eller innerforwards. I de bästa av stunder blir det fantastisk fotboll med detta. I min Leeds-save på FM19 hade jag Hadi Sacko (som ej är nära att platsa i Leeds IRL) på högerkanten, och han öste in mål. Så snyggt!

Men sen har jag velat plocka in en till anfallare iaf, men kanske inte bantat ner på anfallslustan på kanterna, vilket gjort mina lag aningen top-heavy. Straffats därefter.

Jag har börjat forska kring ett upplägg där jag lär mig detta från grunden med 4-4-2, vaniljsmak. Sen göra varje liten justering utifrån ett behov jag tycker jag har utifrån det jag faktiskt ser på planen. Men jag skulle behöva tid. Inte kan man ställa in i spelet hur lätt det ska vara att få sparken? Tycker man kunde bocka i en ruta med typ "Gör det svårare att få sparken". Det är svårt att lära sig och utforska när man får kniven mot strupen ideligen.

Tidigare har jag provat 4-4-2 som en nödlösning, vilket aldrig burit frukt. Kanske utan att ha en egen idé, och som sagt, med kniven mot strupen.

Ska starta en ny save. Borde träna ett lag som siktar mot en plats strax under mitten av tabellen, men som inte ger mig sparken om man hamnar i botten med någorlunda hedern i behåll. Ett lag med stabila spelare för 4-4-2 och en inte katastrofal ekonomi. Hit me!

#7   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:18 PM

Tror min egen spelstil, alltså hur jag tar mig an själva datorspelandet med FM20, kan inverka negativt på mina resultat på planen i spelet. Jag har familj och spelar ibland medan jag typ "leker" med barnen (1,5-åringen gillar att sitta i knät och se matcherna, speciellt när någon ramlar) eller de kollar teve i allrummet. Men det blir fragmenterat och jag får svårt att hålla många bollar i luften och känna att den röda tråden håller. Vidare kan det gå några dagar då jag inte spelar, och då har jag definitivt tappat både röd tråd och kontinuitet, varpå jag kanske börjar palta med taktik, nyförvärv eller något annat trots att jag innan kanske hade en speciell idé med något. Speciellt sårbart om jag avslutat med ett par förluster. Då blir jag sugen att vid nästa speltillfälle börja med något nytt taktiskt. Måste på något sätt göra att jag själv blir mer konsekvent och stabil. Kanske ha ett block bredvid där jag noterar idéer och upplägg. Små kom-ihåg-listor etc.

#8   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7657 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:21 PM

Har du FM Aktiv Speleditor så kan du göra dig omöjlig att bli sparkad, om inte så tror jag inte det finns något direkt tips.

Det är väldigt lätt att man snöar in sig på en viss formation, speciellt om det har fungerat väl tidigare. Men med ett nytt spel i FM20 så har det förändrats mycket i spelmotorn, även om spelen ser nästan identiska ut. På så sätt är det en tuff övergång eftersom "det har fungerat på FM19".

Just nu är jag riktigt inne i en 4-4-2 och stortrivs med den! Men det viktigaste är att du ser över vad för formation som passar i laget men även VEM du vill ska göra MÅLEN samt VEM som ska göra de MÅLGIVANDE PASSNINGARNA. Låt säga att du kör en 4-4-2 formation. Du vill ha anfallarna som primära målskyttar och dina yttermittfältare som primära målgivande målgörare. Då arbetar du utefter det genom att exempelvis låta dina yttrar få ytor(dvs inte ha så offensiva ytterbackar så de tar samma zoner i offensiven) och har vänsterfoten på vänsterkanten samt högerfoten på högerkanten så att de enkelt kan slå inlägg till dina anfallare. Väl hos anfallarna behöver du åtminstone en som är stark i luftrummet men även en som är den där snabbe jäkeln som tar löpningar.

Ha två-tre tillvägagångssätt att nå straffområdet/göra mål på så att det inte blir lättläst. För min del med Man United så har jag långbollar över backlinjen till mina snabba anfallare men även kantspelet som ett komplement och det gör jättemycket, för det blir både svårläst för motståndarna och flera av spelarna blir delaktiga vilket ökar den kreativa förmågan att hitta rätt vid fler tillfällen eftersom spelarna förstår det taktiska upplägget.

Sen är det otroligt lätt att säga men desto svårare att implementera och därför är det viktigt att veta vad alla instruktioner innebär men även spelarnas roller vilket är både mycket och emellanåt rätt avancerat. Men som du skriver - håll det enkelt och se på matcherna, åtminstone sekvenser, så kan du arbeta dig framåt i lugn och ro. Tänk realistiskt; hur lång tid tog det inte för Guardiola att faktiskt få spelarna i Man City att förstå hans passningsorienterade filosofi? Du behöver tålamod och inte göra för många eller för drastiska ändringar utan bit dig i läppen och ta kanske en några månader där det går dåligt men du ser några ljusglimtar som innebär att spelarna börjar förstå vad du faktiskt vill med din taktik!

#9   acemanager

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 70 Inlägg:
  • Favoritlag:Real Madrid

Postad 13 January 2020 - 12:21 PM

Det första jag hade gjort är att ha en taktik som du verkligen gillar/tror på. Det är trots allt du som är tränare. Men du ska samtidigt analysera din trupp. Italienska lag brukar i regel köra 3-5-2, kanske att man inte kan börja säsongen med yttrar när truppen inte är gjort för ett sådant system (om man inte värvar in). Jag personligen kör alltid med 3-5-2 men jag har också mitt egna sätt att spela det (instruktioner,roller).

Jag märker också att vissa taktiker passar bättre till olika ligor. Jag tog över Real Betis på förra spelet, körde med min vanliga 3-5-2 taktik men fick inte alls det resultatet som jag önskade. Detta ledde till att jag gick över till en 4-1-2-2-1, inget som jag ville men jag var tvungen. I ca 3-4 säsonger körde jag denna samtidigt som jag scouta och värvade spelare till ett 3-5-2 system. Till sist när jag kände att jag har en trupp till detta system så testade jag igen. Resultatet blev att jag vann La Liga med Real Betis.

Det tar tid att hitta en taktik som man verkligen tror på, men det är svårare att hitta lag som passar till det tycker jag. Mitt råd är att hitta ett lag som det går bra med och sen bara kör. Jag börjar alltid med Inter på nya FM-upplagor, dels för att jag vet allt det där med taktiken som jag sa, men också att då har jag råd att utveckla en ny taktik som på sikt kommer att fungera.

#10   fk75

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 27 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:24 PM

@Vribo FC. Jag tycker i alla fall att det var kul att läsa att du har lite problem, för det du råkade ut för är ändå realistiskt.

Jag tycker det är jättetråkigt att läsa rapporter om folk som går rakt igenom hela ligasystemet utan att åka ur en enda gång på vägen, och som vinner guld andra året i högsta serien.

Upplever som dig att jag ibland måste fuska till mig framgång, vilket känns tråkigt.

#11   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:28 PM

@acemanager
Tack, bra tips. Och jag går ofta in i en ny save med exakt sådana ambitioner. Känner mig som värsta Bielsa under första försäsongen (vann en gång en träningsmatch med min nya "supertaktik" med 9-0 efter 9-0 i halvtid). Men jag känner att spelet inte har tålamod med mig när det går sämre. Jag kanske har valt fel klubbar, men jag får aldrig jobba tålmodigt i flera säsonger. Sparken du vet. Önskar hitta ett sätt att spela spelet så att jag känner mig bekväm med att spela safe och nå ungefär förväntningarna.

#12   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7657 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:30 PM

Vribo FC skrev:

@acemanager
Tack, bra tips. Och jag går ofta in i en ny save med exakt sådana ambitioner. Känner mig som värsta Bielsa under första försäsongen (vann en gång en träningsmatch med min nya "supertaktik" med 9-0 efter 9-0 i halvtid). Men jag känner att spelet inte har tålamod med mig när det går sämre. Jag kanske har valt fel klubbar, men jag får aldrig jobba tålmodigt i flera säsonger. Sparken du vet. Önskar hitta ett sätt att spela spelet så att jag känner mig bekväm med att spela safe och nå ungefär förväntningarna.
Där har du också något; att du kanske inte lyckas motivera spelarna i andra halvlek efter en superhalvlek. Är det många gånger du har en ledning som vänder sig till nästa halvlek och blir poängförlust?

#13   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 12:34 PM

Kakidaniel skrev:

Där har du också något; att du kanske inte lyckas motivera spelarna i andra halvlek efter en superhalvlek. Är det många gånger du har en ledning som vänder sig till nästa halvlek och blir poängförlust?
Tror inte det är ett problem. Jag brukar kunna säga rätt saker både i halvtid och under match. Så att det blir grönt hos de flesta. Har även testat lagmöten med ganska bra resultat. Där funkar väl mina logiska förmågor och jag har hittat mönstret för hur man ska bete sig. Men med själva fotbollen blir det nog för komplext ibland. Så oändligt många siffror från olika håll som tas med i beräkningarna.

#14   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 13:20 PM

Ikväll tänkte jag ta mig an Barnsley. En riktig klubb, tippas kämpa i botten i Championship, men har många lovande unga spelare som definitivt borde hålla en bra nivå ett år senare om man trillat ner i League One (utan att få sparken, vilket man borde kunna komma undan med). Försöka lägga vantarna på en pappa i laget, det är en väldigt ung trupp utan riktiga ledargestalter.

4-4-2 och bottenstrid, det är du och jag nu! Postad bild

#15   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 13 January 2020 - 21:34 PM

Ibland tror jag att man försöker för mycket med taktiker och att det gäller att ha få instruktioner (kanske framförallt spelarinstruktioner) först och se hur grundspelet ser ut. Prova kolla på träningsmatcherna på längre sekvenser för att se hur grundspelet ser ut, alltså ta bort alla instruktioner och sätt mentaliteten på balanserad. För att få en uppfattning om hur spelet ser ut, vad går rätt och fel och sen ändra med hjälp av först laginstruktioner och sist spelarinstruktioner.

Sen jobbar jag mycket med klubb-DNA och ser till att jag har spelar som främst har bra psykiska attribut och sekundärt bra attribut för "rollen". Något jag snappat upp på vägen.

#16   LeoFM

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:
  • Favoritlag:Man City, Hudiksvalls FF, Giffarna & BASK Belgrad.
  • Tränar:Víkingur

Postad 13 January 2020 - 22:12 PM

Intressant tråd, känner igen mig i att man spenderat hur mycket tid som helst på att se på "spelet fotboll (alltså fotbollsmatcher/sekvenser)" men ändå inte kan sätta ihop en fungerande taktik på FM för 5 öre. På FM19 tyckte jag det mesta jag skapade fungerade nästan direkt och höll i 3-5 säsonger, men nu på FM20 har det varit besvärligt för mig, så besvärligt att jag laddat ner OP-taktiker och spelat med dem bara för att se vad som fungerar. Verkar som att datorn inte gillar att möta gegenpress/hög backlinje och tvåmannaanfall.

Men det som jag alltid frågar mig själv innan jag skapar en taktik är vilken typ av fotboll som jag gillar att titta på. Blir oftast anfallsinriktat spel med fokus på bollinnehav och att vinna bollen högt upp. Alltså har jag oftast min mentalitet på "kontrollera", och ändrar eventuellt till "balanserad" eller "offensivt" beroende på vad som händer i matchen. Version 1 av min taktik är alltid den som jag tror har bäst förutsättningar för att spela den fotboll jag vill spela. Alltså justerar jag roller/instruktioner baserat på min egen taktikkunskap. Sen brukar ju det inte fungera så bra när jag väl analyserar spelarnas aktioner på planen. Så då ändrar jag rollerna/instruktionerna tills spelet (spelarna) gör det jag vill att de ska göra. Jag tycker det är viktigt att behandla spelarna som en dator och inte riktiga fotbollsspelare. För vissa instruktioner gör något annat än vad du tror att de gör, på grund av hur spelet är programmerat.

Just nu har jag nått framgång med en 4-1-2-1-2 diamant med offensiva ytterbackar. Jag tog över Hammarby som hade slutat på 13:e plats i Allsvenskan året innan och lyckades vinna ligan med taktiken. Jag kan dela den om någon är intresserad. Postad bild

Detta inlägg har redigerats av LeoFM: 13 January 2020 - 22:17 PM

#17   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 10:01 AM

Gör en rejäl nystart nu med Barnsley. På väg hem från jobbet köpte jag ny dator. Den gamla var sju år gammal, och inte någon prestandamaskin ens då. Så nu kan jag ladda lite ligor och spelare, samt köra med bästa grafik istället för sämsta. Faktiskt lättare att se vad som händer på planen när det inte laggar och är pixligt. För den som är intresserad -> https://www.netonnet...w/1009212.8943/

Testar 4-4-2 med balanserad mentalitet. Har en bra och snabb högerback, så tänker överlapp där med en lite mer defensivt lagd högermittfältare framför. Tänkte hoppa över laginstruktionen "överlappa på högersidan", men utan den så tyckte jag högerbacken blev passiv då han kom upp i höjd med högermittfältaren och de fick samma yta. Vänstersidan mer vanilj. En forward som faller ner och möter boll, en som håller sig där framme och irriterar backarna. På mitten tänker jag eventuellt testa med en löpstark mittfältare och en mezzala, alt en defensiv spelfördelare och en CM. Kollade på testmatchen mot U23 i utökat läge. Försöker få till så att inte mitten mittfält ligger konstigt. Vill ju att de/någon kan vara med framåt, men inte tappa det bakåt, hitta en balans helt enkelt. Har märkt att det är viktigt vilken sida man väljer att ha respektive roll på med hänsyn till vem som spelar bredvid, framför samt vilken fot de har som bästa. Tänker att jag ska drilla fram ett kontringsspel med lite mer direkta passningar. Vet inte med press- och backlinje. Ha som standard, lite längre ner eller lite mer ihoppressat (som många förespråkar)?

#18   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2035 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 14 January 2020 - 11:04 AM

Underbart surr i denna tråden! Känner igen mig totalt Postad bild

#19   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4137 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 14 January 2020 - 11:42 AM

Vribo FC skrev:

Filosofiska tankar

Var försiktig med att köra med mezzala-löpstark som enda centrala mittfältare. Båda rör sig extremt mycket ifrån sin position. Kan bli svårt defensivt, speciellt i ett bottenlag.

#20   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 11:49 AM

gurkburk skrev:

Var försiktig med att köra med mezzala-löpstark som enda centrala mittfältare. Båda rör sig extremt mycket ifrån sin position. Kan bli svårt defensivt, speciellt i ett bottenlag.
Bra! Hade det på känn lite då jag såg sådana tendenser i matchen. Har tidigare haft löpstark/DSF tidigare, alt Mez/DSF. Men jag har nästan alltid haft en DM att styra upp skutan med. Känner mig lite vilsen utan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar