Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Hur spelar man FM? Allvarligt talat.

rant roma sparken
73 svar till detta ämne

#21   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4145 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 14 January 2020 - 12:43 PM

Visa inläggVribo FC skrev:

Bra! Hade det på känn lite då jag såg sådana tendenser i matchen. Har tidigare haft löpstark/DSF tidigare, alt Mez/DSF. Men jag har nästan alltid haft en DM att styra upp skutan med. Känner mig lite vilsen utan.
En vanlig hederlig CM D är underskattad. Möjligt att det fungerar med DSF om du har rätt spelare.

#22   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:
  • Favoritlag:Västerås SK och Leeds Utd
  • Tränar:VSK och Blyth Spartans

Postad 14 January 2020 - 12:46 PM

Visa inlägggurkburk skrev:

En vanlig hederlig CM D är underskattad. Möjligt att det fungerar med DSF om du har rätt spelare.
Helt rätt. Behöver ju börja med defaultuppställning och -roller egentligen, och sedan se om jag önskar att de ska uppträda på ett annat sätt byta till mer fancy roller. Postad bild

#23   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4145 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 14 January 2020 - 12:50 PM

Precis. Simpelt ska det va! Speciellt i brunkar-Championship.

Kan även komma på mig själv ibland att bli lite attributblind och lita lite för mycket på assisterande tränarens förslag på roll, förmåga etc. Speciellt när jag har hittat en rätt bra ass..

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 14 January 2020 - 12:50 PM

#24   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 13:39 PM

Mezzalan tar ju gärna samma yta som yttermitt/ytterback när en rör sig ut mot kant. Så i ett 4-4-2 så är mezzala-rollen lite overkill, svårt att få igång. Känner jag.

#25   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 13:51 PM

Visa inläggHanai skrev:

Mezzalan tar ju gärna samma yta som yttermitt/ytterback när en rör sig ut mot kant. Så i ett 4-4-2 så är mezzala-rollen lite overkill, svårt att få igång. Känner jag.
Ja, jag har nog lärt mig gilla Mezzala när jag haft långt mellan ytterback och ytterforward. Kanske gör comeback i min uppställning om jag vrider över till diamant någon gång. Kan det vara något tro?

#26   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 14 January 2020 - 13:59 PM

Ja, det skulle jag tro. Beroende på hur du vill spela med dina ytterbacka i en diamant. Men visst där passar sig mezzala bra bättre.

#27   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 15 January 2020 - 08:53 AM

https://drive.google...WdPqpD7X43JCtKk

Här har vi vad jag vaskat fram i taktikväg efter fyra träningsmatcher med Barnsley.

DLF Us OF At

YT Us IM IM Us DYT Us

YB MB BSF YB At

Mv

4-4-2 Balanserat (Kanske byter till Försiktigt mot lag på övre halvan/bortamatcher)
Något mer direkt (tänker att det ger ganska snabba omställningar och inget dräll med bollen)
Låga inlägg (Mina anfallare är inte långa, utan kanske mer snabba och finurliga, generellt)
Överlappningar Hö (Tyckte inte man fick till så rejäla överlappningar hela vägen annars, trots rollerna)

Mv Kasta långt (Han tränar individuellt på det, och jag gillar det sättet att komma igång. Kanske ska Mv vara mer understödjande?)
Kontringsspel (Tror jag kan passa ett bottenlag)

Använd offsidefälla (Stor skillnad när jag mot Leeds tog med denna instruktion i andra halvlek. Fick stopp på deras löpningar rakt igenom.)

Vad tycker ni? Jag hade först inte tänkt riktigt och hade omvänd ordning på anfallarna (rollerna), vilket gjorde att det uppstod ett stort hål på mitten där (mot Leeds) Kalvin Phillips var helt själv med bollen hela tiden och kunde göra vad han ville. Såg helt absurt ut. Men när jag bara gjorde det bytet med positionerna så fick vi tag på honom mycket bättre.

Den senaste matchen, mot ett belgiskt lag i ungefär samma klass, fick jag se ett fantastiskt kreativt och böljande anfallsspel. Vann skotten med 22-2 och hade fyra ramträffar. Vann med 1-0. Spelarna var med bra bakåt (speciellt sedan jag satt vänsterbacken på Fö), och täckte upp ytorna bra, klumpade inte ihop sig eller var helt borta på deras omställningar.

Detta inlägg har redigerats av Vribo FC: 15 January 2020 - 08:56 AM

#28   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 15 January 2020 - 18:52 PM

Jag har aldrig spelat med Defensiva yttrar så har svårt att uttala mig om just det. Kanske att du vill ha något av en special roll på centralt mitt. Men kanske inte nödvändigt. Annars ser det nog bra ut. Kanske värt att undersöka vem som tar skotten i din taktik. Om det är rätt spelar som kommer till de flesta avsluten eller inte? Kan behövas en "Skjut mindre" om det är fel spelare.

#29   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7680 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 15 January 2020 - 21:58 PM

Jag tänker att du kanske ska få in en LM på mitten istället för en CM-U. Höger är jag osäker eftersom jag, likt Hanai, inte har använt mig av en defensiv ytter tidigare, så vet inte riktigt hur den övergången sker där och hur ytorna ser ut när han travar uppåt. Till vänster ser det rätt defensivt lagt ut, antingen fortsätter du med det eller testar en mer offensiv ytter.

#30   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 16 January 2020 - 11:05 AM

Hej, har spelat lite nu och klarat av seriepremiären. Precis som ni skriver så var defensiv ytter inget jag riktigt fick fason på. Knepig roll som nog är rätt mycket special och man behöver veta vad man letar efter. Jag har ändrat till vanlig ytter och experimenterar med mentalitet hos ytterbacken där. Oklart vad det blir. Har värvat en pappa i laget, Glen Whelan. Och jag prövar lite olika roller för honom och Mowatt. Mitten mitt är min starkaste lagdel och det vill jag ju klämma så mycket det går ur. Kanske faktiskt tänka att jag ska ha lite mer boll än jag tänkt. På vänstersidan behöver jag se över mittfältarens roll. Min attributmässigt starka och rutinerade spelare där presterar väldigt lågt i betyg och passningsprocent. En bulgarisk 16-åring, en mer offensivt lagd ytter, på den platsen har presterat klart mycket bättre. Knepigt. Jag har ännu inte sett något mönster vad gäller hur målen kommer till. Men mina spelare verkar kunna sätta sina klara chanser, både mittfältare och anfallare. Inte drabbad av "buggen" med missade frilägen alltså. Och "använd offsidefälla" är verkligen ett finlir. Ibland är det ett måste för att förhindra ett målras bakåt. Ibland gör det att deras anfallare smiter emellan precis på håret. Måste ha att göra med förhållandet mellan egenskaper hos mina backar och deras anfallare.

Premiären då? Vann ganska komfortabelt med 2-0 mot Fulham! Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

Och vilken dröm att spela spelet på en bra dator. Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Vribo FC: 16 January 2020 - 11:08 AM

#31   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7680 Inlägg:

Postad 16 January 2020 - 18:18 PM

Grattis, kul att det än så länge har gett ett positivt resultat! :)

Angående dina mittbackar kontra motståndarnas anfallare så beror det säkerligen på snabbheten spelarna emellan. Har du några specifika instruktioner när det är match, typ tät markering?

Gällande vänsterkanten så är det svårt att avgöra när du inte har berättat så mycket, tänker hur rörelsemönstret ser ut hos spelaren kontra de runt om honom, hans lagkamrater dvs.

#32   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 17 January 2020 - 08:29 AM

Tack! Testade att ta bort instruktionen om offsidefälla och det blev lite tryggare känns det som. Spelarna kan ju ställa offside i alla fall. Tycker mer och mer att bevisar för mig själv att spelarna kan fotboll, även utan mina specifika instruktioner. Sen kan man använda sig av instruktioner för att tweaka beteenden på planen lite. Men det får komma sen. En uppställning med roller, samt taktik i grova penseldrag först.

Kvitterade till 1-1 borta mot Wednesday i 90+3 min, rättvist. Så 4 poäng på de två inledande matcherna. Vi kör vidare!

#33   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 22 January 2020 - 10:44 AM

Barnsley, första säsongen. Första tre omgångarna - 7 poäng och en andraplats. Påföljande 20 omgångar fram tills halva serien var spelad - en seger och 22:a i tabellen. Kämpade hårt med 4-4-2 och små justeringar, men det funkar inte. Visst, jag har fått panik ibland och försökt hitta en annan lösning (en sådan ledde fram till den enda segern där i höstmörkret). Hade till och med blivit hånad i media för att jag höll fast vid 4-4-2. Cardiff låg sist men fick plötsligt en lidnersk knäpp och radade upp segrar och klättrade i tabellen. Kollade vad de gjort. De hade ställt om till en 4-1-4-1 efter att Tony Pulis gått in som manager i slutet av oktober. En DM alltså! Min favoritposition. Så jag lade ner en del energi på tre smaker av 4-1-4-1. En defensiv men med viss kontringskänsla, en kontrollerande med yttrar, samt en mer gegenpress med ytter/inner. Sedan har jag växlat mellan dessa ganska frekvent i matcherna efter ett mönster. Först defensivt, sen press en kort period, följt av kontrollerande, sedan defensivt i mitten av halvleken för att på slutet pressa lite igen. Lite beroende på vad det står i matchen osv. Efter det har jag tagit 6 poäng på tre matcher mot lag på övre halvan, bland annat min första bortaseger för säsongen. Ligger precis ovanför strecket. Hoppas reda ut detta och slippa få sparken. Har några riktigt intressanta unga spelare jag hittat genom att scouta andra lags heta löften.

#34   acemanager

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 77 Inlägg:
  • Favoritlag:Real Madrid

Postad 22 January 2020 - 11:57 AM

Barnsley, första säsongen. Första tre omgångarna - 7 poäng och en andraplats. Påföljande 20 omgångar fram tills halva serien var spelad - en seger och 22:a i tabellen. Kämpade hårt med 4-4-2 och små justeringar, men det funkar inte. Visst, jag har fått panik ibland och försökt hitta en annan lösning (en sådan ledde fram till den enda segern där i höstmörkret). Hade till och med blivit hånad i media för att jag höll fast vid 4-4-2. Cardiff låg sist men fick plötsligt en lidnersk knäpp och radade upp segrar och klättrade i tabellen. Kollade vad de gjort. De hade ställt om till en 4-1-4-1 efter att Tony Pulis gått in som manager i slutet av oktober. En DM alltså! Min favoritposition. Så jag lade ner en del energi på tre smaker av 4-1-4-1. En defensiv men med viss kontringskänsla, en kontrollerande med yttrar, samt en mer gegenpress med ytter/inner. Sedan har jag växlat mellan dessa ganska frekvent i matcherna efter ett mönster. Först defensivt, sen press en kort period, följt av kontrollerande, sedan defensivt i mitten av halvleken för att på slutet pressa lite igen. Lite beroende på vad det står i matchen osv. Efter det har jag tagit 6 poäng på tre matcher mot lag på övre halvan, bland annat min första bortaseger för säsongen. Ligger precis ovanför strecket. Hoppas reda ut detta och slippa få sparken. Har några riktigt intressanta unga spelare jag hittat genom att scouta andra lags heta löften.

Alltid kul att scouta unga talanger men hade jag varit i din sits hade jag försökt att ta in 2-3 rutinerade spelare med som höjer laget direkt!

#35   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 22 January 2020 - 12:08 PM

Visa inläggacemanager skrev:

Alltid kul att scouta unga talanger men hade jag varit i din sits hade jag försökt att ta in 2-3 rutinerade spelare med som höjer laget direkt!
Absolut. Men har restriktioner i klubbfilosofi ang ålder på nyförvärv. Har inför säsong värvat en 35-åring som tagit kaptensbindeln, Glenn Whelan (långtidsskadad, så behöver nog ersätta honom..). Sen har jag just värvat en 24-årig ytter som konkurrerar ut mina tidigare alternativ där, samt försöker låna en mittback av Arsenal, Mavraponos. Snittålder för mitt lag är 22 år, yngst i serien.

#36   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7680 Inlägg:

Postad 24 January 2020 - 16:17 PM

Hur har det gått för dig? Är säsongen över än? Har du lyckats behålla jobbet? Har du hittat en röd tråd samt kontinuitet? :)

#37   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 25 January 2020 - 10:59 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Hur har det gått för dig? Postad bild
Det går åt skogen tror jag.

Är säsongen över än?
11 omgångar kvar. Två poäng under strecket. Senaste tio matcherna: 0 4 6

Har du lyckats behålla jobbet?
Jag har nyligen haft en möte med styrelsen där jag fått en chans till att förbättra läget.

Har du hittat en röd tråd samt kontinuitet?
Jag har försökt, men resultaten blir sämre och sämre, så byter jag, och byter sedan tillbaka. Nu är jag rätt lost.

Jag ska försöka ta några djupa andetag och se över situationen innan jag drar igång nästa match. Jag har två forwards som slutat göra mål, oavsett uppställning. Tog in reserven och han gjorde två mål i senaste 3-6-förlusten. Kanske ska tänka att han startar nästa. Men skador på nyckelspelare.. Fast det har ju alla lag till och från.

#38   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 25 January 2020 - 16:25 PM

Sparken efter att inte levt upp till ultimatumet 8 poäng på fem matcher. Tog seger i första matchen, sen idel förluster.

Jaha. Tomheten. Jag förstår inte spelet helt enkelt. Det är för svårt att se effekten av det man gör. Vet att många tycker likadant, och att många andra tycker att det är lätt. Det ska ju vara svårt, men nånstans är det ett spel och jag vill kunna få ut något av det med säg 100 timmars erfarenhet. Visst, Barnsley var tippade att åka ur, men så mycket som jag lade ner borde jag i alla fall kunna fullfölja en säsong. Vet inte när jag fick spela en hel säsong i spelet senast. Topplag var inte rätt, bottenlag var inte heller rätt. Kanske med ett mittenlag?

Gah!

#39   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 893 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 25 January 2020 - 16:52 PM

Sparken efter att inte levt upp till ultimatumet 8 poäng på fem matcher. Tog seger i första matchen, sen idel förluster.

Jaha. Tomheten. Jag förstår inte spelet helt enkelt. Det är för svårt att se effekten av det man gör. Vet att många tycker likadant, och att många andra tycker att det är lätt. Det ska ju vara svårt, men nånstans är det ett spel och jag vill kunna få ut något av det med säg 100 timmars erfarenhet. Visst, Barnsley var tippade att åka ur, men så mycket som jag lade ner borde jag i alla fall kunna fullfölja en säsong. Vet inte när jag fick spela en hel säsong i spelet senast. Topplag var inte rätt, bottenlag var inte heller rätt. Kanske med ett mittenlag?

Gah!

Har följt denna tråd och kan inget annat än att hålla med
Om man laddar ner taktiker ses man som en fuskare i mångas ögon - samtidigt är det en speciell känsla när man får en egenkomponerad taktik att fungera.

Precis som du blir jag extremt frustrerad och känner igen mig så jävla mycket. Så pass att jag slutat spela FM helt, nästan.

#40   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 25 January 2020 - 19:37 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Har följt denna tråd och kan inget annat än att hålla med
Om man laddar ner taktiker ses man som en fuskare i mångas ögon - samtidigt är det en speciell känsla när man får en egenkomponerad taktik att fungera.

Precis som du blir jag extremt frustrerad och känner igen mig så jävla mycket. Så pass att jag slutat spela FM helt, nästan.
Efter att jag fick sparken vann de två raka bortamatcher och tog sig upp på säker mark. Kul, men wtf...

Själv tog jag jobbet som manager för Harrogate Town. De hade underpresterat i National League och nu kommer demontränaren och vänder på det hela. ;)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar