Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Hur spelar man FM? Allvarligt talat.

rant roma sparken
73 svar till detta ämne

#41   Kezman

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 147 Inlägg:

Postad 25 January 2020 - 20:54 PM

Tjena, har läst igenom dina inlägg och känner igen mig en hel del. Jag tror det var förra FM eller förrförra som jag hade en hel del problem först och främst med att hitta en taktik (vill ej ladda ner andras utan verkligen skapa en egen) men hade också svårt för att hitta någon balans och tyckte det var frustrerande då resultaten blandade och gav.

Tillslut så fick jag en 4-2-3-1 taktik att funka, med mycket bollinnehav och gegenpress. Har gått bra i alla FM sen jag lyckades skapa taktiken och med alla olika sorters lag. Jag tror starkt på att anfall är bästa försvar, då jag aldrig lyckats "gå in för att hålla nollan" mot ett motstånd. Rollerna anpassar jag beroende på spelarmaterial, men principen har alltid varit detsamma - offensivt hemma och balanserat på bortaplan. Dessutom, jag rekommenderar start med att köra med en måltjuv. Även om ingen av anfallarna har det i beskrivningen, så snittar mina anfallare minst alltid 1 mål per match under en säsong, så länge jag spelar med anfallaren som måltjuv.

Jag önskar dig i alla fall lycka till, och hoppas du "knäcker koden" , precis som jag tillslut lyckades med!

#42   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:
  • Favoritlag:Västerås SK och Leeds Utd
  • Tränar:VSK och Blyth Spartans

Postad 26 January 2020 - 08:20 AM

Testade och körde en säsong med Barnsley på semester. 4-2-3-1 gegenpress, out of the box med spelets egen taktik. De kom på 19:e plats, ej nära att åka ur. Jag fick ej sparken (trots att jag hade tagit ett års semester.. ;) )

Lite som en pisstråle i ansiktet. Spelet gör bättre ifrån sig utan mig helt enkelt. Och det är där jag tycker det blir lite trist. Men jag ger inte upp. Kämpar vidare med Harrogate inför 2020-21.

#43   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 26 January 2020 - 18:02 PM

Såg ditt svar på förra sidan, tack för infon men tråkigt med de ständiga motgångarna.

Jag beundrar dock ditt enorma tålamod och din positiva attityd! :D

#44   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 29 January 2020 - 09:46 AM

Ok, nu vet jag inte vad jag ska göra. Har tokvärvat löften som storlagen släppt till mitt Harrogate i Vanarama National. Spelat tio träningsmatcher med en 4-2-3-1-uppställning. Bland annat segrar mot Paris SG 2 och Jong Ajax. Endast en oavgjord, resten segrar. Inleder serien med två segrar. Nu törs jag inte spela mer. Kanske sluta medan man är på topp. Postad bild

#45   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2058 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 29 January 2020 - 09:53 AM

Visa inläggVribo FC skrev:

Ok, nu vet jag inte vad jag ska göra. Har tokvärvat löften som storlagen släppt till mitt Harrogate i Vanarama National. Spelat tio träningsmatcher med en 4-2-3-1-uppställning. Bland annat segrar mot Paris SG 2 och Jong Ajax. Endast en oavgjord, resten segrar. Inleder serien med två segrar. Nu törs jag inte spela mer. Kanske sluta medan man är på topp. [img][url="http://cdn.fmsweden.se//public/style_emoticons/default/laugh.png"]http://cdn.fmsweden....fault/laugh.png[/url][/img]

Haha, jag känner igen den känslan!

#46   fregen10

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Norrköping
  • Tränar:AJ Auxerre

Postad 29 January 2020 - 12:21 PM

Tycker om den här tråden! :D

Känner igen mycket, knepar och knåpar som tusan inför att säsongen ska dra igång men står fasen alltid där med massa problem direkt.

Spelar med Rennes nu och de har ett jäkla talangfullt lag (Camavinga, den pöjken lär dra in stålar om nån säsong...) men kan verkligen inte hitta hur jag ska spela med dom. Massa träningsmatcher och trixande men vi kommer till alldeles för lite målchanser hur jag än gör. NU väntar nån sorts supercup mot PSG så det ska bli kul...

#47   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1898 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 29 January 2020 - 21:10 PM

Känner igen mig mycket i den här tråden, har alltid sett det som att det är för att jag alltid härjar i svenska division 2. Haft perioder nu på FM 20 där jag tagit ett bottenlag och successivt fått dem uppåt men jag har fortfarande ett enormt bekymmer, min backlinje drar alltid iväg på något konstigt sätt ur position eller snarare mittbackarna. Hur brukar ni spela era mittbackar och backlinjen?

Precis spelat klart 2019 i division 2 där jag valde att starta mitt i säsongen(juli) och ta över Täfteå som låg sist i division 2 Norra. Vi klarade oss kvar utan kval i sista omgången där vi var piskade att vinna samtidigt som laget ovan behövde förlora.

Detta inlägg har redigerats av Nilisse: 29 January 2020 - 21:13 PM

To infinity... and beyond!

#48   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1410 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 29 January 2020 - 22:46 PM

Det går åt skogen tror jag.

11 omgångar kvar. Två poäng under strecket. Senaste tio matcherna: 0 4 6

Jag har nyligen haft en möte med styrelsen där jag fått en chans till att förbättra läget.

Jag har försökt, men resultaten blir sämre och sämre, så byter jag, och byter sedan tillbaka. Nu är jag rätt lost.

Jag ska försöka ta några djupa andetag och se över situationen innan jag drar igång nästa match. Jag har två forwards som slutat göra mål, oavsett uppställning. Tog in reserven och han gjorde två mål i senaste 3-6-förlusten. Kanske ska tänka att han startar nästa. Men skador på nyckelspelare.. Fast det har ju alla lag till och från.

Tänkte jag skulle dela med mig av min egna uppställning och taktik. Inte den mest perfekta, men den funkar helt ok när laget väl fått träna in sig på den.
Hittar inte bara vart fan den lägger sig på datorn när jag sparat den via saven jag har igång nu.

Edit: Nu hittade jag det!! Postad bild
La ut den här om du vill testa som sagt, även om jag såg att du nu förhoppningsvis hittat rätt i det nya laget:
http://www.mediafire...-2_FCM.fmf/file

Sedan måste den tweekas lite grann från match till match. Men har funkat bra för mig i Brasilien mot både topp- som bottenlag.

Detta inlägg har redigerats av raca14: 29 January 2020 - 22:57 PM

#49   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 31 January 2020 - 08:51 AM

Ok, nu börjar jag känna igen spelet. Är fortfarande obesegrad i serien och ligger etta efter nio matcher (6 3 0). Men, jag har spelat två oavgjorda på de tre senaste. Vinsten mot nästjumbon med 1-0 på långlobb från sidlinjen i slutskedet av matchen. Skador och nyckelspelare avstängda har gjort sitt. Men främst är det det här med att jag inte längre räknas som ett mittenlag där jag kan få spela mitt spel mot lag som försöker spela sitt spel. Nu får jag spela mot parkerade bussar eftersom jag nog enligt spelet ses som favorit i de flesta matcher. Och hur tacklar man detta? Spela lite mer tillbakadraget och cyniskt kanske. Har ju kört en ganska frejdig gegenpress 4-2-3-1 hittills.

#50   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 01 February 2020 - 09:57 AM

Lyckades häva formsvackan genom att ta ner min AMC till DM några matcher. Sen såg jag att min AMC hade 0 mål och 0 ass på 9 första matcherna. Hade honom bara som offensiv mittfältare understöd, men satte honom som skugganfallare istället. Efter två matcher i den rollen har han gjort 4 mål varav ett hattrick i knivig bortamatch mot Halifax.

#51   fregen10

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:

Postad 05 February 2020 - 11:16 AM

Jag har en fråga som jag funderat på (säg till om den här ska vara i någon annan tråd kanske) när det kommer till spelarnas "bästa" positioner. Man är ju lockad av att alla ska få helt grönt när man ställer upp taktiken men det är ju kanske inte alltid bäst för hela taktiken. Hur stor påverkan har det tex när en anfallare blir "halvgul" tex av att spela i måltjuvsrollen om hans stats är perfekt för den (även om hans bästa roll då är nån annan).

Förstår ni vad jag menar? :)

#52   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:

Postad 05 February 2020 - 11:26 AM

Visa inläggfregen10 skrev:

Jag har en fråga som jag funderat på (säg till om den här ska vara i någon annan tråd kanske) när det kommer till spelarnas "bästa" positioner. Man är ju lockad av att alla ska få helt grönt när man ställer upp taktiken men det är ju kanske inte alltid bäst för hela taktiken. Hur stor påverkan har det tex när en anfallare blir "halvgul" tex av att spela i måltjuvsrollen om hans stats är perfekt för den (även om hans bästa roll då är nån annan).

Förstår ni vad jag menar? Postad bild
Jag skulle väl vilja säga att det inte är så stor eller märkbar skillnad, förutsatt att hela laget inte är gula. I grund och botten handlar det om att spelarnas attributer ska stämma överens med vad exakt du vill få ut av själva taktiken. Vill du ha en passningsorienterad taktik är det viktigt att spelarna är bra på att passa, vill du ha en omställningsfotboll är det viktigt att ha snabba spelare som löper på/mot ytor, etc. Jag bryr mig inte nämnvärt om färgerna med andra ord :)

#53   fregen10

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:

Postad 05 February 2020 - 13:31 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag skulle väl vilja säga att det inte är så stor eller märkbar skillnad, förutsatt att hela laget inte är gula. I grund och botten handlar det om att spelarnas attributer ska stämma överens med vad exakt du vill få ut av själva taktiken. Vill du ha en passningsorienterad taktik är det viktigt att spelarna är bra på att passa, vill du ha en omställningsfotboll är det viktigt att ha snabba spelare som löper på/mot ytor, etc. Jag bryr mig inte nämnvärt om färgerna med andra ord Postad bild

Mmm, lite så jag tänker oxå, men har funderat just på om de på något sätt presterar sämre ju längre ifrån deras "bästa roll" de är.

Försöker utgå från vad min bästa spelare i varje lagdel är bäst på och sedan försöka bygga taktiken utifrån det, ibland synkar det (med övriga spelare) och ibland inte och då får jag tänka om.

Började en ny save med HSV (efter att ha lyssnat på Erik Nivas podd om dom...;) ) med det tänket och det klickade fint direkt!

#54   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 06 February 2020 - 12:32 PM

Jag tycker om när det ser städat ut. Därför faller jag alltid i fällan att ha helgröna spelare på banan. Vad jag vill få ut av dem är helt bortglömt. Och så går resultaten åt helvete. När jag har fått till något bra så har det ju varit på grund av att jag mer tittat på vilka förmågor jag vill ha i förhållande till hur jag vill att vi spelar. Då kan det vara en del olivgröna, gula eller orangea spelare. Problemet är att när jag inte spelat på ett par dagar så har jag glömt bort varför jag hade spelare X som mezzala fast han är orange. Så jag sätter dit knallgröna spelare Y där istället, med fler stjärnor, och så underpresterar han igen..

#55   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 07 February 2020 - 08:11 AM

Nu har jag en run där förlorar mot de absoluta bottenlagen med 0-1 (tre sådana på de fyra senaste), och kan vinna borta mot topplag med 2-1. Vinsterna är dock för sällsynta för att jag ska kunna haka på playofftåget med 5-6 omgångar kvar. Ligger som ett rakt streck på 10:e-platsen sedan 10-talet omgångar tillbaka.

Här hävdar jag att spelet är trasigt, game's broken. Ok att man då och då åker på en smäll mot ett hembackande bottenlag som kontrar in sitt enda mål. Men här handlar det om ett gäng mycket sämre spelare som spelar ut mig både vad gäller bollinnehav, skott, skott på mål och klara chanser. De bryr sig inte ens om att spela defensivt. Inget jag gör förändrar matchbilden. Jag har blivit förvandlat till Leeds. Sönderläst jätte...

#56   SP1

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 84 Inlägg:

Postad 07 February 2020 - 15:02 PM

Tänk mindre på spelarens position och fokusera istället på vad spelarens uppgift är under matchen. Har spelat en rak 2-1-4-3-taktik som släppt in färre än 10 mål under en säsong och en 5-3-2 som släppte in fler mål än vi gjorde framåt.

När jag är nöjd med rollerna och instruktionerna analyserar jag alla matcher laget spelar noggrant (även ungdomslagen) och justerar taktiken när svagheter hittas. Varför-varför-varför-varför-varför.

Edit: Glömde en sak. Titta inte på den grundläggande statistiken, till exempel skott. Titta istället på varifrån skotten kommer och hur de kommer till det läget. I matchen nedan ser det ut som att Manchester United bara hade tur och var det sämre laget, men djupdyker du i statistiken var segern rättvis.

Postad bild

Edit 2: Matchen efter (kör för tillfället en 2mb-2yb-3cm-3cf-taktik)

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av SP1: 08 February 2020 - 19:47 PM

#57   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 07 February 2020 - 19:18 PM

Det här är så underligt. Mitt facit mot lag på övre halvan: 9-4-5 (V-O-F). Mot lag på undre halvan: 6-8-7.

#58   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:

Postad 07 February 2020 - 19:25 PM

Det här är så underligt. Mitt facit mot lag på övre halvan: 9-4-5 (V-O-F). Mot lag på undre halvan: 6-8-7.
Spelar du med Man United? Postad bild

#59   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Postad 09 February 2020 - 09:47 AM

Ny säsong. Värvat bra och förväntas enligt oddsen att komma tvåa. Vässat en 4-4-2 under slutet av förra säsongen och försäsongen. Nu jäklar tänkte man. Inleder med 1 poäng av 18 på sex första. Ligger sist. Får kritik i media för att jag inte ändrar uppställning. Jag HAR blivit Bielsa och Leeds.

#60   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:

Postad 09 February 2020 - 10:22 AM

Ny säsong. Värvat bra och förväntas enligt oddsen att komma tvåa. Vässat en 4-4-2 under slutet av förra säsongen och försäsongen. Nu jäklar tänkte man. Inleder med 1 poäng av 18 på sex första. Ligger sist. Får kritik i media för att jag inte ändrar uppställning. Jag HAR blivit Bielsa och Leeds.
Hahaha! Jag är verkligen imponerad över att du lyckas med att misslyckas och att du, som jag tidigare har sagt, ändå fortsätter att kötta vidare. Presentera din nuvarande taktik så får vi se om vi kan trolla lite :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar