Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

KakiTactic 4-4-2 Classic

12 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7858 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 24 January 2020 - 17:35 PM

KakiTactic 4-4-2 Classic
Eftersom det har varit mycket frågor kring mitt spelsystem och taktik så tänkte jag ta tillfället i akt innan den andra säsongen och berätta lite om hur upplägget ser ut samt statistik ovanpå det som ett komplement så ni får en helhetsbild över hur det faktiskt har gått för oss på planen och inte bara per resultat. Jag kommer även lägga en länk till taktiken så att den som vill ta del av den får gärna göra det, men ha i beräkningen att bara för att det går bra för mig med just Manchester United så betyder det inte att du möjligtvis kommer få samma resultat, ens med Manchester United.

Laginstruktion = LI
Personlig Instruktion = PI

Målvakt: Libero (Försvar)
Min tanke med målvakten är att agera som utespelare och därmed inte hamna i en stressad situation så man rensar bort bollen när det kör ihop sig framåt planen. Målvakten blir därmed som ett komplement bakåt och som därefter kan byta kant eller öppna upp med en pass centralt. Med en försvarsinriktad roll vet målvakten om sina begränsningar och överlåter därmed bollen till en försvarare med en enkel passning, något jag har gjort ännu tydligare med PI “ta färre risker”

Ytterback (Understöd)
Under första säsongen spelade jag dem som Offensiva Ytterbackar men märkte oftast att de gärna rörde sig i samma ytor som yttermittfältaren, vilket jag visste om eftersom en OYB är en roll som används när man inte har yttermittfältare. Med en understödjande ytterback får man in en välbalanserad försvarare som har en bra defensiv utgångspunkt men även följer med upp i offensiven, vid behov.

Den här positionen är väldigt restriktiv tack vare de PI jag har aktiverat; “dribbla mindre”, “löp med bollen på kanterna”, “skjut mindre” samt “tätare markering”. Mycket handlar om att de ska vara ett komplement i anfallet men inte någon primär offensiv spelare, därav dribbla mindre och skjut mindre. Gällande att de ska löpa med bollen på kanterna så beror det på att de ska överlappa yttermittfältaren vid behov. Defensivt vill jag ha täta markeringar så att motståndarna inte direkt får ytor.

Spelskicklig Försvarare (Försvar)
Vi går vidare till våra två mittbackar och de båda har samma roll och inga PI. Rollen är redan komplex som den är med en hel del passningsorienterade krav och därmed vill jag att de inte tappar fokus från det. Tanken är att när målvakten har bollen så ska denne distribuera ut den till någon av mittbackarna som i sin tur passar vidare till en mer offensiv spelare, eller till och med ibland en långboll mot anfallarna.

Ytter (Anfall)
Våra yttermittfältare är snabba sådana som har stora ytor att röra sig på, både med och utan boll, tack vare att de har en lägre utgångsposition än offensiva yttermittfältare. Med det sagt så har de också en bra utgångspunkt ur ett defensivt perspektiv och kan, med sin snabbhet, enkelt följa med upp i kontringar. Ytterns bästa fot ska vara höger på högersidan samt vänster på vänstersidan just för att erbjuda inlägg men i synnerhet inte föredra att ta sig inåt planen då vi har andra spelare i de ytorna.

Två PI har yttrarna vilka är “skjut mindre” och “tätare markering” vilket är snarlikt vad jag tänker om ytterbackarna. Yttrarna ska inte vara primära målgörare utan mer fokusera på att slå inlägg, vara ett komplement i offensiven och möjligtvis dra till sig försvarare så att de primära målskyttarna och innermittfältarna har mindre motståndare att kämpa sig igenom. Eftersom ytterbackarna understödjer är det av vikt att yttrarna tar steget upp i planen också så att det mer liknar ett fyrmanna-anfall.

Löpstark Mittfältare (Understöd)
Vår ene innermittfältare, han till höger, har den här rollen. Han ses i synnerhet som en försvarsinriktad mittfältare men bidrar även i offensiven med sina löpningar. Han har stora ytor att jobba på men tack vare att kanterna är upptagna så kan han helt fokusera på att arbeta centralt. Han är inte en primär framspelare vilket leder oss vidare till rollens PI; “ta färre risker”, “dribbla mindre” samt “tätare markering” vilket talar för en mer restriktiv roll offensivt. Han ska vara grovjobbaren på mittfältet som väver samman lagdelarna men som vet om sina offensiva svagheter.

Defensiv Spelfördelare (Understöd)
Här har vi en mer offensivt lagd spelare än sin innermittfältskollega men är samtidigt inte allt för högt uppe utan ger ytor till såväl yttrar som anfallare att röra sig på och ses som “andra vågen” eller “första försvarare vid bollförlust i anfallet”. Han har en god passningsfot och är oftast den som får passen från mittbackarna och därefter fördelar vidare med en boll till mestadels anfallarna.

Rollens PI är “dribbla mindre”, “pressa mer” samt tätare markering” och det handlar såklart om att släppa bollen till en mer offensivare spelare snarare än att försöka ta sig till motståndarnas straffområde själv. Utöver det så går de andra två PI till det defensiva jobbet; han ska snabbt vara framme och pressa motståndarna och inte heller ge dem möjlighet att kunna vända om och ha flera sekunder på sig att bestämma sig för vad han ska göra med bollen.

Offensivt Spelande Forward (Anfall)
Sist men inte minst; våra två målgörare tillika anfallare. Dessa två är våra enda primära målskyttar och tanken är att de ska utnyttja sin snabbhet för att lurpassa vid motståndarnas försvarare för att snabbt kunna springa på de långbollar de blir serverade. Det innebär såklart att de kan bli trötta men även att de missar en hel del klara målchanser(vilket är ett känt problem som SI har lovat att se över) men jag har även bevis på att de göra många mål där bland annat Anthony Martial vann skytteligan i Premier League med sina 24 mål. Enda PI de båda har är “ta färre risker” och det handlar om att inte stressa iväg en passning utan vara mer eftertänksam när man, i synnerhet, är i motståndarnas straffområde och hitta en bra passning eller kanske skjuta själv.

Mentalitet: Offensivt

Med Boll
x :: Passa till ytor
x :: Bygg spel bakifrån
x :: Utmana försvaret
x :: Arbeta in bollen i straffområdet
x :: Överlappning höger & vänster

Med dessa LI kommer vi att ha två tillvägagångssätt att arbeta oss uppåt planen på. Det första och snabbaste sättet är att slå långbollar som anfallarna går på, något som förekommer väldigt ofta. Det andra sättet är att använda oss av ett passningsspel som går genom flera lagdelar där även ytterbackarna följer med upp i offensiven, där överlapps-LI är en nyckelingrediens för att ge dem utrymme att slå inlägg medan yttermittfältarna antingen tar steget ner eller, oftare, tar steget inåt i banan då de tvingas flytta på sig.

Omställningar
x :: Återerövringspress
x :: Håll formationen
x :: Passa till mittbackar

Gällande de två första LI så handlar det om att försöka vinna tillbaka bollen snabbt men utan att tappa sina ytor man har i sin position. Det handlar således om att spelarna ska veta när man ska släppa över markeringen till en kollega. När vi väl vinner tillbaka bollen kommer utgångspositionen därför att vara så gott som intakt. Passa till mittbackarna är något som är en grundpelare i uppbyggnadsfasen och därför med i omställningsfasen.

Utan Boll
x :: Centrera försvarsspelet
x :: Högre försvarslinje
x :: Högre presslinje
x :: Mer intensivt
x :: Hindra korta uppspel från målvakten
x :: Tätare markering

Dessa LI hänger bra ihop med de andra två områdena där vi, kort och gott, vill vinna bollen högt upp i planen för att snabbare komma till skott. Det är en ständig balansgång med att pressa högt och att ha ytor bakom motståndarnas försvarslinje som våra två anfallare kan löpa bakom men det här har fungerat utmärkt. Gällande tät markering så kan det stundtals innebära att man tappar sin position men för det mesta handlar det om att ligga nära i markeringen och inte ge motståndarna allt för stora ytor och tid när de vänder upp med bollen.

Resultat
Det kanske viktigaste och mest intressanta för er läsare; hur har det gått med den här taktiken mer ingående än det jag redan har redovisat? Var kommer de målgivande passningarna, var görs målen, vem gör assist och mål, hur mycket mål släpper vi in och var kommer de ifrån och hur stor är skillnaden mellan gjorda mål kontra insläppta mål? Det finns många frågor och förhoppningsvis kan jag besvara de alla i det här inlägget, annars får ni hojta till så ska jag försöka komplettera det i efterhand. Jag kommer att presentera all fakta utifrån de 31 sista matcherna i Premier League, eftersom analysen inte tar med de första sju tyvärr. Det blir något missvisande då vi släppte in mindre mål i början men i sin helhet är det ganska så jämnt.

Antal matcher :: 31 :: 21-6-4 :: 69p
Gjorda mål :: 73
Insläppta mål :: 27
Målskillnad :: +
Gjorda mål per match :: 2,35
Insläppta mål per match :: 0,87

Gjorda Assist :: Gjorda Mål :: Insläppta Assist :: Insläppta Mål

Som ni kan se så är det primärt framspelningar från egen planhalva och sekundärt från högerkanten vilket är ett bevis på att det jag vill få ut av taktiken fungerar i praktiken. Där finns naturligtvis spel från centralt i banan på offensiv planhalva men även inne i straffområdet men det handlar mer om när vi vinner bollen högt i banan samt vid fasta situationer där bollen flyger mellan spelare eller om en anfallande spelare är i ett ypperligt läge och får en passning av exempelvis sin anfallspartner.

Om vi går över till var målen kommer från så är det oerhört tydligt; primärt runt straffpunkten, sekundärt inne i målområdet. Utöver det så är det endast nio mål av 73 stycken gjorda vilket talar för att även målproduktionen går enligt planerna. Det handlar alltså om att en anfallare har kommit fri med målvakten och tagit ett avslut när han kommit in i straffområdet och målvakten börjat ta steg framåt mot bollen.

Ser vi till motståndarna så är de målgivande passningarna väldigt jämnt fördelade och dessutom ett lågt antal vilket tyder på att vi täcker många och stora ytor väldigt bra men att det, helt logiskt, släpps till emellanåt. Går vi över till var de gör sina mål så är det också vid straffpunkten primärt och sekundärt i målområdet vilket kan vara fasta situationer men även en mot en-situation med målvakten. Även här är jag inte speciellt oroad eftersom det inte är så högt antal insläppta mål.

Vi avslutar med lite statistik från den gångna säsongen med såväl målgivande passningar som mål. Här tar jag med samtliga 38 matcher. Ha med i beräkningarna att till nästa säsong så kommer jag att ändra ytterbackens roll från “Offensiv Ytterback (Försvar)” till “Ytterback (Understöd)”.

Mål
Anthony Martial :: 24
Marcus Rashford :: 19
Mason Greenwood :: 9

Assist
Juan Mata :: 9
Anthony Martial :: 6
Pogba, Fred, James & Lingard :: 4

Forwards :: 53 mål :: 9 assist
Yttermittfältare :: 12 mål :: 23 assist
Innermittfältare :: 11 mål :: 14 assist
Ytterbackar :: 0 mål :: 9 assist
Mittbackar :: 9 mål :: 6 assist

Nu hoppas jag att ni har fått mer kött på benen och förstår vad jag vill att spelarna gör på fotbollsplanen. För mig har det här bevisligen fungerat utmärkt och ni får jättegärna testa den själv, men förvänta er inte samma resultat eftersom det är så mycket annat som är med i beräkningarna som exempelvis moral, matchsnack och andra faktorer. Men fungerar den så är det ett bevis på att jag verkligen tog fram en bra taktik, annars får ni helt enkelt vara glada för min skull.

Länk till Steam

#2   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 24 January 2020 - 20:51 PM

Mycket intressant, spontant så låter det som en taktik som är välbalanserad och skulle funka med såväl sämre som topplag. Kanske jag hoppar på testar denna en säsong framöver sen om nuvarande skiter sig när det börjar komma in lite mer egna ungdomar i laget :)

#3   borschnase

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 04 February 2020 - 16:16 PM

Vore kul att läsa om någon mer testat denna samt med vilket lag. Ser väldigt allround ut.

#4   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7858 Inlägg:

Postad 04 February 2020 - 18:15 PM

Visa inläggborschnase skrev:

Vore kul att läsa om någon mer testat denna samt med vilket lag. Ser väldigt allround ut.
En vän till mig skrev att den funkar riktigt bra med Leeds i Championship. I övrigt har jag inte hört något annat :)

#5   sverre1

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:
  • Yrke:Studerar
  • Favoritlag:AIK, Pittsburgh Penguins

Postad 04 February 2020 - 19:43 PM

Har testat denna med Atletico Madrid, funkar sjukt bra på hemmaplan. Dessvärre inte lika bra på bortplan. Har gått från att enkelt slå Barcelona med 3-0 hemma till att nästa match spela 0-0 med nöd och näppe mot seriens sämsta lag på bortaplan. Första säsongen vinner Morata skytteligan medan Costa kommer två. Men i och med poängtapp på bortplan lyckas vi inte vinna ligan.

Nu inne på andra säsongen där vi vunnit alla matcher hemma men inte en enda bortavinst.

#6   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7858 Inlägg:

Postad 04 February 2020 - 23:12 PM

Visa inläggsverre1 skrev:

Har testat denna med Atletico Madrid, funkar sjukt bra på hemmaplan. Dessvärre inte lika bra på bortplan. Har gått från att enkelt slå Barcelona med 3-0 hemma till att nästa match spela 0-0 med nöd och näppe mot seriens sämsta lag på bortaplan. Första säsongen vinner Morata skytteligan medan Costa kommer två. Men i och med poängtapp på bortplan lyckas vi inte vinna ligan.

Nu inne på andra säsongen där vi vunnit alla matcher hemma men inte en enda bortavinst.
Intressant! Har du testat att tweaka den så att den inte är lika offensiv på bortaplan?

#7   sverre1

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:
  • Yrke:Studerar
  • Favoritlag:AIK, Pittsburgh Penguins

Postad 05 February 2020 - 08:20 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Intressant! Har du testat att tweaka den så att den inte är lika offensiv på bortaplan?
Första säsongen funkade det hyfsat bra med att spela med en balanserad mentalitet. Detta funkar inte lika bra säsong två, så i skrivande stund testar jag små justeringar men har inte riktigt fått till det.

#8   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7858 Inlägg:

Postad 08 February 2020 - 10:36 AM

Liten update, min kompis som också kör med den här taktiken upplever att det funkar bra overall men att det till och med är lite bättre på bortaplan haha!

För egen del så kör jag järnet rätt igenom hela Allsvenskan med Malmö FF med den här taktiken :D

#9   pace

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 08 February 2020 - 12:59 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Liten update, min kompis som också kör med den här taktiken upplever att det funkar bra overall men att det till och med är lite bättre på bortaplan haha!

För egen del så kör jag järnet rätt igenom hela Allsvenskan med Malmö FF med den här taktiken Postad bild

Hur går det med MFF? :)

#10   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7858 Inlägg:

Postad 08 February 2020 - 13:20 PM

Visa inläggpace skrev:

Hur går det med MFF? Postad bild
Nu roterade jag en hel del eftersom jag satsar på unga spelare men så här blev resultatet.

30 spelade matcher fördelat på 23 vinster, 5 oavgjorda samt 2 förluster.
86 gjorda mål samt 21 insläppta vilket blir en måldifferens på +65.

Förlusterna var 0-1 hemma mot Norrköping och Djurgården.

Största vinster(Allsvenskan):
MFF - Hammarby 8-2
MFF - AIK 6-1
Häcken - MFF 2-5
AIK - MFF 0-5
MFF - Mjällby 5-0

Det är inga dåliga lag vi har vunnit mot stort heller och extra roligt är det att AIK, på två matcher, släppte in hela 11 mål mot oss.

I övrigt misslyckades vi med att kvalificera oss för Europa League efter en uddamålsförlust sett över två matcher mot Dinamo Zagreb i sista kvalificeringsrundan..

#11   njurundakillen

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 09 February 2020 - 18:40 PM

Jag har testat denna taktik på min journeyman save. För tillfället är jag Änglarna.
Jag kommer skriva en massa resultat här nere nu och även vilka taktiker som har använts.

IK Brage - G 0-2 4-1-2-2-1 Svenska cupen
G - Mjällby 4-0 4-1-2-2-1 Cup
Norrby - G 0-1 4-1-2-2-1 Cup
G - Elfsborg 1-0 4-1-2-2-1 Cup
G - AIK 2-0 4-1-2-2-1 Cup
G - Hammarby 3-0 4-1-2-2-1 Allsvenskan
AIK - G 4-5 4-1-2-2-1 All
Örebro - G 0-0 4-1-2-2-1 All
G - Malmö 0-0 4-1-2-2-1 All
AFC - G 0-0 4-1-2-2-1 All
G - Falkenberg 2-1 4-1-2-2-1 All
Östersund - G 0-0 4-1-2-2-1 All
Djurgården - G 3-2 4-1-2-2-1 All
G - Halmstad 2-2 4-1-2-2-1 All
G - Häcken 4-0 4-1-2-2-1 All
Mjällby - G 0-0 4-1-2-2-1 All
G - Helsingborg 2-1 4-1-2-2-1 All
Varberg - G 1-2 4-1-2-2-1 Cup Final
Norrköping - G 1-1 4-1-2-2-1 All
G - Kalmar 2-0 4-1-2-2-1 All
Sundsvall - G 2-3 4-1-2-2-1 All
Hammarby - G 0-0 4-1-2-2-1 All
Reykjavik - G 0-2 4-1-2-2-1 Euro
G - AIK 2-0 4-1-2-2-1 All
G - Reykjavik 0-0 4-1-2-2-1 All
G - Örebro 2-1 4-1-2-2-1 All
G - Hajduk 0-1 4-1-2-2-1 Euro
Malmö - G 0-4 4-2-2-2 All
Hajduk - G 1-3 4-4-2 Euro
G - AFC 4-1 4-4-2 All
G - Fenerbache 2-0 4-4-2 Auro
G - Åtvid 3-1 4-4-2 cup
Falkenberg - G 0-1 4-4-2 All
Halmstad - G 0-1 4-4-2 All
Slavia Prag - G 1-2 4-4-2 Euro
G - Djurgården 3-0 4-4-2 All
Häcken - G 1-0 4-4-2 All
G - Mjällby 3-0 4-4-2 All
G - Villareal 1-0 4-4-2 Euro
G - Norrköping 2-1 4-4-2 All
G - Bratislava 6-1 4-4-2 Euro
Kalmar - G 0-1 4-4-2 All
Helsingborg - G 1-4 4-4-2 All
G - Sundsvall 3-0 4-4-2 All
Bratislava - G 0-1 4-4-2 Euro
G - Prag 3-2 4-4-2 Euro

Många resultat blev det. Men som ni ser så har jag förlorat en match sen jag bytte till denna taktik, så jag är otrolig nöjd.

#12   borschnase

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 23 February 2020 - 19:39 PM

Har inte spelat sedan FM 15 men har liksom gått och gnagt på tanken ett tag. Läst lite forum och skapat nåt som sett bra ut i skallen... Så kom då dagen när jag fixade Steam och FM och startade en ny karriär.

ÖSK, som aldrig vunnit någon titel, ska få fram en gyllende generation som ska ta laget ut i Europa... Vilken drömtanke!

Eftersom jag inte lirat på ett tag så är det mycket nytt. Det lataste sättet att lära sig är ju att snappa upp en taktik som funkar.
Efter mkt research så fastnade jag för: https://community.si...omment-12286509
3e bearbetningen av det som från början var en underdogtaktik men som nu, enligt de allra flesta som skriver i tråden, ska vara relativt vattentät för både topplag som de rejäla underdogsen. Perfekt!

Försäsongen gick som planerat, mosade bl.a. IFK Eskilstuna med 10-0. Samtidigt hade jag ju chansen att gå igenom A, reserv och U21-truppen ordentligt... och anpassa alla spelare och all träning utefter spelsystemet...

Så kommer vi till Seriepremiären.
Östersund 3 - 0 Örebro. Ajaj, ett riktigt klavertramp... Men vi gnetar på, allt har ju sett så bra ut inledningsvis.
Örebro 1 - 2 Elfsborg,
Djurgården 2 - 0 Örebro,
Örebro 2 - 2 IFK Gbg,
Kalmar 3 - 1 Örebro,
Örebro 0 - 1 Helsingborg,
Örebro 0 - 1 AIK...

7 Matcher utan vinst. Nytt rekord för klubben. 1 dåligt resultat till och styrelsefoten kommer träffa arslet.
Måste tänka om helt, och det snabbt.
... Om vi är så jävla dåliga så måste vi tillbaka till basics - till en enkel grundidé. Tillbaka till ett klassiskt svenskt 4-4-2-system. Vart har jag sett det nudå? Jodå, i min lathet/research har jag ju kommit över TikiTactic 4-4-2 Classic. Kör! Nu är det fan vinna eller försvinna.

2 tweakar - högra offensiva forwarden blev till djupt liggande forward på understöd för bättre anpassning till mitt spelarmaterial + lagets mentalitet ställdes på balanserad, med en rejäl dos dåligt självförtroende.

AFC Eskilstuna 0 - 1 Örebro. Avgör i matchminut 90'.
Örebro 1 - 1 Malmö FF. Malmö kvitterar sent. Ren käftsmäll.
Hammarby 0 - 1 Örebro,
Örebro 1 - 0 Häcken,
IFK Norrköping 0 - 0 Örebro,
Örebro 2 - 1 IK Sirius.

Så... Jodå, visst fan funkar det här!
Det blev min räddning för nu iaf. =)

(Än så länge. Man vet ju att man fuckar upp saker i sinom tid ändå)

#13   Awale

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 33 Inlägg:

Postad 06 July 2020 - 07:22 AM

Tjena !
Är det någon som fortfarande testar/använder sig utav denna taktik?

Har startat upp en save med Kaiserslautern och tyckte denna taktik, eller rättare sagt en 4-4-2 passade materialet utmärkt.

Har kört hela försäsongen och nu 10 matcher in i ligan tycker jag man börjar förstå den.

Jag har mina funderingar men vågar inte tweaka för mycket då det går bra:)

Överlag en extremt stabil taktik skulle jag säga, släpper inte till mycket alls, vissa matcher skapar man inte så mycket heller för den delen.

Min fwd till vänster är den som gör alla mål konstigt nog, samtidigt som den defensiva spelfördelaren är helt magisk !
Hejsan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar