Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Philosophy Index & Nyckelattribut för specifika spelartyper

6 svar till detta ämne

#1   borschnase

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 22 February 2020 - 18:20 PM

Nördar in mig på FM2020 och framförallt på siffror. Kom över den här extremt nördiga artikeln; https://fmstag.com/2...hilosophyindex/ och tänkte att det kan ju vara kul att spendera en jävla massa timmar på. =)

Någon här inne som suttit med attributsiffror och snickrat Philosophy Index på det här sättet?

Istället för att dela upp attribut i offensiva/defensiva block så skulle jag vilja ta fram nyckelattribut för varje position i min taktik, ex. Mezzala eller komplett ytterback, för att sedan bedöma vilka spelare som har bäst stats på varje position.

Finns det någon allmän/officiell förklaring för vilka attribut som påverkar en särskild position bäst?
Här ni här några idéer på hur ni skulle ha gjort?

#2   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 22 February 2020 - 19:16 PM

Har för mig att jag har swishat förbi den artikeln tidigare men faktiskt aldrig läst den. Tack, ska bli superintressant!

Gällande attributer så finner du ju en bra uppdelning för varje position gällande nyckelattribut och föredragna attribut.

Jag brukar sortera utefter nyckelattribut och möjligtvis en-två föredragna attribut helt beroende på vad exakt jag vill använda spelaren på just den positionen på. Exempel på det kan vara attributet inlägg som kanske inte är ett nyckelattribut i min taktik för just den positionen eftersom jag kanske använder mig av en mer passningsorienterad sådan.

Så jag tror i grund och botten att du kan få fram, åtminstone de tekniska attributen, vilka som du behöver/inte behöver. Gällande de fysiska attributen är de ju alltid bra ju högre de är, de mentala attributen är fler och lite mer komplicerade så där bör man ha en rätt bra insikt i varje sådan för att faktiskt veta vad den exakt är bra för. Applicera det till taktiken och du kan få till specialanpassade spelare som kanske inte är de dyraste MEN de bäst lämpade för just dig och ditt lag.

#3   borschnase

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 22 February 2020 - 20:41 PM

Ja just, så får man ju fram attributen ja! Tack! Är mitt första sedan FM15 tror jag, man är lite ringrostig.

Jag kommer göra ett index per positions nyckelegenskaper, för att få fram ett Nyckelindex, samt föredragna egenskaper för att få fram ett totalindex. Blir intressant att se.

Satt igång en save med ÖSK i Allsvenskan, svårt att veta standarden. Ska jämföra mina bästa spelares index med spelare på samma positioner i storklubbarna för att få ett litet hum om var vi ligger.

Man får ju fram en siffra mellan 1-20... rent ur det blå så skulle jag tro att 12 är en bra siffra att bygga lagets stomme runt. Några tankar/ideer kring det?

#4   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 22 February 2020 - 21:03 PM

Ah, ja det är några upplagor sedan!

Rent spontant så är ÖSK ingen enkel klubb eftersom det finns så många klubbar framför, både svenska som utländska. Så frågan är, som du lite halvt nämner, kan lägga dig någonstans. Jag har som bekant inte läst igenom artikeln men ska försöka ta mig igenom den ikväll/imorgon. Kanske har lite mer kött på benen till den här diskussionen då!

#5   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 23 February 2020 - 12:44 PM

Jag lyssnade på en streamer som heter "FoxInTheBox" (kolla gärna in hans videos på youtube om DNA). Nämner lite det du skriver här. Hans tips är att du tittar vart du är tippad att hamna inför säsongen (säg 7a) och sedan på nyckelspelare i de lag som tippas strax före (så kanske 6,5,4) och räknar ut snittet på deras toppspelare på en position.

T.ex säg att du vill utmana om guldet och behöver en bättre innemitt, låt oss för enkelhetens skull säga att du jämför med AIK (för jag kan dem bäst). De har Adu, Ofori, Seb Larsson på innemitt som deras topp 3. Då räknar du ut vad de snittar i t.ex beslutsamhet för att veta vart du vill hamna med dina spelare. Säg att de snittar tillsammans 14 i beslutsamhet, då ska du leta efter spelare på den positionen som har samma värde för att kunna utmana laget framför.
Vet inte om det blir tydligt nog?

#6   borschnase

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 23 February 2020 - 18:34 PM

Ja men exakt så vill man ju göra!! Det är ju en klockren ”värvningsfilosofi” 🙏 Att man aldrig lyckas tänka så långt själv 😂

philosophy Index utifrån nyckelegenskaper och önskvärda egenskaper känns som en fin tanke, och visst jag fick ut en startelva med bäst snittsiffror. Sen är det ju andra saker som spelar in när de väl är på plan - hur van man är med sin roll, ålder, glädje + allt annat jag inte har nån särskild koll på, som gör att det ändå inte blir helt relevant i slutänden, enligt mitt lilla test. Jag kan säga att det max är 3-4 av dessa startspelare med högst värde på sina positioner som faktiskt presterat. Motsvarande bästa spelare på andra postitioner har enligt mig inte alls levt upp till sina siffror om att vara ’bäst i laget’.

Däremot så lär man ju känna laget och spelarna när man sitter och knackar siffror och jämför, så det känns ändå inte helt bortkastat. Man får koll på truppen om inte annat. 😂

Detta inlägg har redigerats av borschnase: 23 February 2020 - 19:11 PM

#7   patriikzaarr

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 11 March 2020 - 10:06 AM

Detta är ju något många jag sett på YouTube och Twitch nyttjat sig av, fast de kallar det Club DNA; bland annat FoxInTheBox, som tidigare nämnt, men även Bustthenet som jag hörde det från först för många år sedan. Club DNA är ju de grund attributen ALLA spelare måste ha bra i men sedan, precis som artikeln pratar om, som kan man dela upp det i DNA kring de som har Off och Def duties.
Vet att Bustthenet även inkluderar de som Sup duties i laget, då dessa står för lagets transtions mellan försvar och anfall och vice versa.
Men det är definitivt ett intressant system som jag blandar med Moneyball-approachen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar