Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20] The Sleeping Giant - AC Milan

33 svar till detta ämne

#1   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1965 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 24 February 2020 - 15:02 PM

Postad bild

Jag är tillbaka efter en lång tids frånvaro här på forumet med en rapport. Upplägget är simpelt, ta tillbaka Milan till sin storhetstid. Hur, tänker ni? Genom noggranhet, såväl som scoutning till det taktiska upplägget. Givetvis finns också en spets i Zlatan Ibrahimovic som kommer att utnyttjas.

Kan jag väcka den sovande jätten?

Övergångsbudget :

- 266 miljoner kronor

Min vision :

- Göra Milan till en stormakt

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:36 PM

#2   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 27 February 2020 - 11:13 AM

Postad bild

Inför säsong 1 - 2019/20

Framför oss hade vi en viktig försäsong, det är den som ska sätta grunden för om det ska bli en godkänd säsong eller inte. Jag hade redan från start en tydlig bild på vilken typ av fotboll jag ville förespråka denna säsongen. Ett stort fokus på försvarsspelet, sätta grunderna och utnyttja lagets starka punkter. 4-4-2 är den taktik jag kommer att utgå ifrån, med en oerhört stark box - och targetspelare i Zlatan och en snabb djupledslöpare i Leão och Rebic. Fokus blir därmed på att överbelasta kanterna, därefter få in bollen på våra två forwards.

Övergångar :

Jag ville inte göra några drastiska beslut på såhär kort varsel utan först utvärdera min trupp och låta dem få chansen innan jag agerar. Men som alltid, har en tränare sina typer av spelare och jag hade en rätt klar bild på vilka jag inte ville satsa på.

Begovic lån avslutas och storebror Donnarumma lämnar på målvaktsfronten. Vänsterbacken Laxalt fann jag ingen framtid för då Theo Hernandez är förstavalet och en för hög lön gjorde att Laxalt och Milan går skilda vägar. Det var tänkt att Biglia skulle få ett sista år, men en lön på över miljonen per vecka plus en karriär på väg ner valde jag att göra mig av med 33 åringen. Som en bomb så släpper jag Calhanoglu för 325 miljoner till Leicester. Anledning, ingen personlig favorit och en klart godkänd övergångssumma.

UT :

- Asmir Begovic (avslutat lån)
- Antonio Donnarumma lämnar för PAOK (5,25mn kr)
- Hakan Calhanoglu lämnar för Leicester (325mn kr)
- Diego Laxalt lämnar för Everton (85mn kr)
- Lucas Biglia lämnar för Al-Hilal (37mn kr)

Ett svårt fönster för Milan, vi försöker både förhandla oss till Lucas Leiva och Rugani som är övergångslistade men det låser dessvärre sig på grund av för höga lönekrav. Vi har en relativt liten trupp, men jag anser att en nödlösning ger mer skada än nytta därför kommer jag vid behov att flytta upp de yngre.
Vi köper in Pione Sisto som är en teknisk och snabb ytterkantare som förhoppningsvis kommer att bidra med en hel del assist ute på kanten.

IN :

- Dansk, Pione Sisto, 24, HM,
(117mn kr) Celta Vigo

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:41 PM

#3   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7814 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 27 February 2020 - 11:47 AM

Jättefin och trevlig rapport, tycker du gör ett bra transferfönster också där du får iväg överflödiga spelare och in med en snabb jävel på flanken. Tror du kan få till en CL-plats om ni prickar formen! Lycka till :)

#4   Forza Rossoneri

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2478 Inlägg:
  • Yrke:Arkivarbetare
  • Favoritlag:SSK (Hockey) Trapani Calcio, Guiseley AFC
  • Tränar:Guiseley AFC(FM19)

Postad 27 February 2020 - 13:00 PM

good luck, vill såklart följa denna. Postad bild
https://www.youtube....pressoCat/about Min youtubekanal där jag främst ligger upp Pokemon videor.
https://www.youtube....hcCzAFjITx8j9Aw - Min andra kannal som är mer FM-relaterad
Mer intresserad av min funderingar kring Serie B och uppstickarna Trapani Calcio - Se här: http://www.svenskafa...talien/trapani/

#5   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 27 February 2020 - 21:39 PM

Postad bild

Spelartruppen 2019/20 med en taktikgenomgång (Säsong 1)

En relativt tunn trupp, men vi spelar inte ute i Europa i år vilket jag tror kommer gynna oss då vi kan lägga all fokus på att ta en hög placering i ligan. Efter spelarförsäljningar har klubben ett saldo på 660 miljoner kronor och jag en budget på 640 miljoner men jag tror på min nuvarande trupp där det finns kvalité och samtidigt utvecklingspotential.

Mentalitet :
Offensivt

Med boll :
Passa till ytor, Bygg spel bakifrån, Överlappning höger, Överlappning vänster

Omställningar :
Passa till mittbackar, Håll position, Återerövringspress

Utan boll :
Centrera försvarsspelet, Högre försvarslinje, Högre presslinje, Mer intensivt, Hindra korta uppspel från målvakt, Tätare markering

Målvakt libero (understöd) :

Gianluigi Donnarumma, 20, Italiensk
Matteo Soncin, 18, Italiensk

Vi sålde först storebrorsan Donnarumma då Begovic lån inte kunde avslutas. Lite senare in i månaden blev det fullt möjligt och Begovic skickas tillbaka till England igen. 810 tusen i veckan för en andra målvakt känns lite överdrivet sett till övriga truppens löner. Soncin blir därmed uppflyttad.

Ytterback (understöd) : Ta färre risker, dribbla mindre, skjut mindre

Davide Calabria, 22, Italiensk
Andrea Conti, 25, Italiensk

Oerhört jämnt mellan dessa två men Calabria får ändå ses som förstahandsvalet då han är egen produkt. I denna roll har jag valt att ytterbacken ska ta färre risker, dribbla mindre och skjuta mindre på grund av att det ska vara ett understöd bakåt till Sisto på kanten, ytterbackens primära uppgift är försvarsspelet. Vi vill inte att ytterbacken och yttern springer på samma ytor.

Spelskicklig försvarare (försvar) : Dribbla mindre, skjut mindre

Mateo Musacchio, 29, Argentinsk
Simon Kjaer, 30, Dansk
Alessio Romagnoli, 24, Italiensk
Leo Duarte, 23, Brasiliansk
Matteo Gabbia, 19, Italiensk

Kjaer är utlånad till klubben med en uppköpsklausul på 64 miljoner kronor. Jag personligen föredrar mittbackar som är passningsskickliga vilket innebär att Mussaccio och Romagnoli är förstahandsval. I denna roll vill vi ha två spelskickliga försvarare som främst ska spela upp bollen på en defensiv spelfördelare eller ut på kanten, alternativt en långboll på forwards.

Offensiv ytterback (understöd): skjut mindre

Theo Hernandez, 21, Fransk

Hernandez får en oerhört offensiv roll där det är tänkt att den offensiva ytterbacken ska komma upp i anfall och den inverterade yttern ska komma in i banan. Jag vill att ytterbacken endast ska slå inlägg och målgivande passningar ute på kanten därav instruktionen skjut mindre.

Ytter (anfall) : skjut mindre

Pione Sisto, 24, Dansk
Samu Castillejo, 24, Spansk

Ytterns primära uppgift är att slå målgivande passningar, inlägg och jag vill därför inte att han tar långskott. Litet dilemma här då Castillejo är vänsterfotad. En spelare som inte riktigt passar in i mitt upplägg.

Löpstark mittfältare (understöd) : Ta färre risker, dribbla mindre, skjut mindre

Franck Kessie, 22, Ivoriansk
Rade Krunic, 25, Bosnisk

Kessie kommer bli oerhört viktig på mittfältet med hans tyngd och löpkapacitet. Krunic är mer av en spelfördelare och om han inte fungerar som löpstark kommer jag att få förändra hans position när han är inne på plan. I denna roll är tanken att släppa den enkelt och ta en ny yta, den löpande mittfältaren är ingen tänkt spelfördelare.

Defensiv Spelfördelare (försvar) : Ta fler risker

Ismael Bennacer, 21, Algerisk
Lucas Paqueta, 22, Brasiliansk

Oerhört intressant med Bennacer och Paqueta. När Paqueta spelar kommer jag troligtvis ändra hans uppgift till defensiv spelfördelare (understöd) då han är en mer offensiv lagd spelare. I denna roll ska spelfördelaren ha en bra passningsfot, detta är länken mellan backlinje och mittfält och det är han som ska vara uppspelspunkten.

Inverterad yttermittfältare (understöd): Skjut mindre, krymp ytor

Ante Rebic, 26, Kroatisk
Giacomo Bonaventura, 30, Italiensk

Kanske inte Rebic bästa position och det är jämnt mellan dessa två om en startplats. Rebic kommer även få agera som striker denna säsong. I denna roll vill vi ha en mittfältare som rör sig inåt för att lämna yta åt Hernandez på kanten för ett överlapp. Det är ingen primär målskytt varav skjut mindre och vi vill ha in honom mer centralt då vi vill ha fler spelare i mitten både offensivt och defensivt.

Djupt liggande forward (anfall) :

Zlatan Ibrahimovic, 37, Svensk
Daniel Maldini, 17, Italiensk

Zlatans roll i detta spelsystem blir att vara en länk mellan mittfält och anfall och suga in bollar samt droppa ner och fördela bollar. Han ska vänta in övriga laget och kommer fungera som en trygg punkt om laget är pressat. Maldini kommer både få chansen ute till kanten där han föredrar att spela men kommer också skolas in lite som en forward denna säsongen i en mer släpande roll.

Offensiv spelande forward (anfall) :

Rafael Leão, 20, Portugisisk
Luan Capani, 19, Brasiliansk

I denna roll krävs en djupledslöpande forward, vi behöver en spelare som hela tiden hotar backlinjen. Leao är tänkt i denna roll men även Rebic kommer stundtals få chansen på denna position också.

Bara att hojta till om ni saknar något ni vill att jag ska ha med eller om ni vill ha screen på någon spelare!

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:40 PM

#6   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 29 February 2020 - 03:07 AM

Postad bild

Hösten 2019/20 (Säsong 1) - Spelarstatistik - Serie A

Vi gör en väldigt bra första halva av säsongen sett till placering i tabellen. Vi förlorar lite oturligt mot Juve och Lazio där Ronaldo respektive Immobile gör mål på tilläggstid. Ena på huvudet och andra på straff. Vi har inte en chans mot Fiorentina hemma och förlorar med hela 0-3. Det viktigaste är att vi i Madonnina derbyt kör över Inter med 5-0. Zlatan gör 1, Kjaer likaså och Sisto gör 3 mål.

17 matcher spelade
1:a Postad bild 38p
2:a Postad bild 36p
3:a Postad bild 35p
4:a Postad bild 35p
5:a Postad bild 35p
6:a Postad bild 35p

Viktigaste spelare :

- Zlatan Ibrahimovic (17 matcher, 9 mål, 7,20)
- Ismael Bennacer (17 matcher, 2 mål, 8 assist, 7,45)
- Theo Hernandez (17 matcher, 2 mål, 5 assist, 7,47)
- Franck Kessie (15 matcher, 5 mål, 4 assist, 7,43)

Taktiken har fungerat över förväntan, den enda förändringen jag gjorde tidigt på säsongen var att ändra roll på Zlatan till offensiv spelande forward. Han har inte kvar sin snabbhet längre men är smart och har en oerhört fin touch på bollen vilket gör att han denna säsongen stänkt in hela 9 mål på 17 matcher och är lagets främste målskytt. Bennacer och Kessie har varit oerhört viktiga på mitten och det är faktiskt de som stått för flest framspel den här halvan, tillsammans med Hernandez som ägt sin vänsterkant. Kjaer har fått ersätta skadade Musacchio och gjort det så bra att han för tillfället tagit platsen bredvid Romagnoli. Sisto har stundtals sett oerhört pigg ut. Rebic och Leao är jag inte helt nöjd med såhär långt. Ska också tilläggas att Conti lämnar oss för spel i Porto. Summan landar på 215 miljoner kronor.

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:38 PM

#7   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7814 Inlägg:

Postad 29 February 2020 - 09:31 AM

Jag känner igen framgångarna i ett 4-4-2 system, delar uppfattningen om att den är riktigt OP under FM20 trots att de har patchat bort många frilägen. Grattis till den fina formen, hoppas det håller i sig även om det ser otroligt jämnt ut :)

#8   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 03 March 2020 - 20:47 PM

Postad bild

Januarifönstret 2019/20 (Säsong 1)

Ett övergångsfönster där jag faktiskt agerar mer än förväntat. Andrea Conti klagade hela hösten över brist på speltid och när ett bud från Porto på 215 miljoner kronor kom fram kändes det inte mer än rätt att acceptera budet. Vi finner även Pablo Sarabia på transferlistan och det finns ruggig kvalité i denna grabb som inte fått det att stämma i PSG. Övergångssumman landar på 182 miljoner kronor. Sarabia kan både hålla sig ute till vänster som höger. I motsatt riktning går istället Castillejo som inte lyckades slå sig in i startelvan. 230 miljoner kronor från Schalke är bara att tacka och ta emot. Jag tycker även det funnits ett litet problem uppe i anfallet där Leao och Rebic tillsammans endast gjort 5 mål och när jag fick höra att Mario Balotelli satt på ett utgående kontrakt agerade jag och summan landar på 52,5 miljoner kronor. Lite av en joker som besitter kvalitéer, förhoppningsvis kan Zlatan få lite disciplin på 29 åringen.

I deadline day gör vi klart med underbarnet Alphonso Davies från Bayern för en summa på 150 miljoner kronor plus en vidareförsäljningsklausul där 30% av vinster går till dem. 19 åringen besitter en otrolig snabbhet vi kommer kunna utnyttja i vår 4-4-2 och han håller till bäst på vänsterflanken, både som ytterback och yttermittfältare.

UT :

Andrea Conti lämnar för Porto (215mn kr)
Samu Castillejo lämnar för Schalke 04 (230mn kr)

IN :

- Spansk, Pablo Sarabia, 27, HM/VM
(182mn kr) PSG
- Italiensk, Mario Balotelli, 29, AC
(52,5mn kr) Brescia
- Kanadensisk, Alphonso Davies, 19, VB/VM
(150mn kr) Bayern München

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:41 PM

#9   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 03 March 2020 - 20:56 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag känner igen framgångarna i ett 4-4-2 system, delar uppfattningen om att den är riktigt OP under FM20 trots att de har patchat bort många frilägen. Grattis till den fina formen, hoppas det håller i sig även om det ser otroligt jämnt ut Postad bild

4-4-2 känns väldigt stabil. Ligan kan ju sluta lite hursomhelst, gäller att försöka bibehålla den fina formen.

I övrigt har jag glömt bort hur man laddar upp bilden direkt i ett eget fönster, istället för som nu där bilden kommer upp i Imgur. Har även en mac dator och har problem med mina screenshots då de blir suddiga, någon som råkat ut för något liknande?

#10   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 05 March 2020 - 16:14 PM

Postad bild

Våren 2019/20 (Säsong 1) - Serie A - Matcher Höst - Matcher Vår - Spelarstatistik

Första säsongen är färdigspelad och vi slutar på en 3 plats vilket innebär att Milan till hösten kommer att spela Champions League! Mitt 4-4-2 system blandar och ger lite, vi kommer på våren in i en liten formsvacka efter att vi varit obesegrade i 10 omgångar. Vi åker på stora förluster mot Juve och Inter med 1-4 respektive 5-1 där Lukaku visar sin klass och gör 4 mål mot oss. Vi har nu etablerat oss, spelat ett säkert spelsystem, tagit det säkra före det osäkra och jag kommer nu bygga vidare på detta till kommande säsong. Därmed kan jag meddela att förändringar kommer att ske, både på spelarfronten och i det taktiska.

I Italienska cupen avancerar vi vidare till semifinal där vi ställs mot Atalanta och vinner båda matcherna och går till final. Väl i finalen är det återigen Madonnina derby, 61 tusen på läktaren. En match där Inter visar sin klass och kör över oss med 3-0.

Efter 38 omgångar
1:a Postad bild 91p M
2:a Postad bild 84p CL
3:e Postad bild 83p CL
4:e Postad bild 82p CL
5:e Postad bild 69p EL
6:e Postad bild 68p EL
7:e Postad bild 62p EL

Årets Serie A slutar jämnt där Atalanta som hade ledningen i omgång 17 faller och slutar på en 7:e plats. Lazio, Inter och vi hakar på Juve som inte förlorar mycket och drar därmed i slutet ifrån oss och vinner med 7 poäng före Lazio som slutar 2:a. Noterbart är att Ronaldo nätar 25 gånger på 35 matcher den här säsongen och Inters Lukaku tar hem årets spelare efter en säsong med 22 mål och 9 assist på 34 spelade matcher. Lite komiskt är det att Juventus har 10 spelare med i årets lag vilket återigen bevisar deras klass. Zlatan gör på 37 matcher, 22 mål vilket är imponerande för en 38 åring. Detta ledde till ett nytt kontrakt och Zlatan gör ytterligare en säsong i Milan.

Viktigaste spelare:

- Zlatan Ibrahimovic (37 matcher, 22 mål, 4 assist, 7,23)
- Franck Kessie (34 matcher, 10 mål, 4 assist, 7,39)
- Isamel Bennacer (33 matcher, 4 mål, 9 assist, 7,31)
- Theo Hernandez (37 matcher, 3 mål, 9 assist, 7,21)

Dessa fyra spelare har varit stommen för att den här säsongen blev lyckad. Vårt mittfält med Kessie och Bennacer har verkligen visat vilken nivå de håller, två världsspelare som nu belönats med ett nytt kontrakt. Theo Hernandez har gjort vänsterkanten till sin och har stått för stabila insatser både defensivt men framförallt offensivt där han bidragit med många assist. Balotelli som vi köpte in i januarifönstret öppnade bra och gjorde 4 mål på 3 matcher men stannade därefter av. Rebic och Leao gör heller ingen vidare säsong. Sarabias succé har uteblivit vilket är synd då han besitter fina egenskaper. Sisto har betalat av sin prislapp och gjorde sammanlagt 12 poäng och ryckte upp sig efter en dålig inledning.

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:38 PM

#11   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7814 Inlägg:

Postad 06 March 2020 - 10:33 AM

Häftigt att du fick igång Zlatan så pass bra också, väldigt bra jobbat och grattis!! :)

#12   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 06 March 2020 - 11:31 AM

Häftigt att du fick igång Zlatan så pass bra också, väldigt bra jobbat och grattis!! :)

Tack Kaki, Zlatan är inte lika snabb som förut men jäklar vilket målsinne han har. Passade även in perfekt i ett 4-4-2 där inlägg kom och han kunde använda sin styrka på huvudet. Såg även sekvenser när det sker en överlappning och inläggsspelaren kommer närmre mål att han är jäkligt vass i boxen, både på huvudet och vid inspel snett inåt bakåt. Zlatan utvecklade också under säsongen sina avslut från 14 till 15, och långskott från 15 till 16. Medans han samtidigt sjönk i snabbhet.

#13   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 06 March 2020 - 21:05 PM

Postad bild

Inför säsongen 2020/21 (Säsong 2)

Nu är det upp till bevis, är jag rätt man för att leda Milan. Säsong två brukar vara tuff, smekmånaden är över och jag ska sätta prägel på mitt lag och bygga om det utifrån vad jag vill. Jag sitter i en ganska svår sits eftersom vi slutar 3a förra säsongen. Fansen förväntar sig att vi ska utmana om ligatiteln medans jag personligen mer ser det hela utifrån ett långsiktigt perspektiv. Du bygger inte ett världslag över en natt.

Jag får en budget på 700 miljoner att köpa spelare med plus att ett flertal spelare kommer lämna klubben då jag vill bli av med en del överflödiga spelare och in med spelare som kommer bilda det framtida Milan. Taktiskt sett vill jag också passa på att presentera hur jag faktiskt vill spela fotboll. Vi ska hålla i bollen, vara det dominerande laget och pressa oerhört högt upp i plan. Om vi har bollen i cirka 60-70 minuter per match har vi en väldigt stor chans att vinna matchen. Min tanke är en asymmetrisk taktik som jag senare kommer gå in mer i detalj på, den ser ut något i denna stil :

. . . AC . AC
. . . COM . . . HY
. . . CM . CM
WB
. . . MB . MB . HB
. . . . . Mål

Övergångar :

ut Pablo Sarabia till Everton (230mn kr)
ut Giacomo Bonaventura till Wolves (135mn kr)
ut Ricardo Rodriguez till Dyanmo Kyiv (85mn kr)
ut Mario Balotelli till Sampdoria (90mn kr)
ut Rade Krunic till Leganes (67,5mn kr)
ut Mateo Musacchio till Norwich (62,5mn kr)
ut Leo Duarte till Atletico Mineiro (52,5mn kr)
ut Alen Halilovic till Strasbourg (40mn kr)

Många spelare lämnar och vi blir av med lite överflödiga spelare som inte ingår i mina framtidsplaner. Sarabia lyckas aldrig riktigt och när vi får 230 miljoner för honom så tackar vi inte nej. Bland annat kom Rondriquez och det tidigare superlöftet Halilovic tillbaka från lån och säljs direkt då de inte platsar. En drös med andra spelare som huserat i b-laget lämnar och sammanlagt får vi in 810 miljoner kronor.

in Norsk, Kristoffer Ajer, 22, MB/CM
- (260mn kr) Celtic
in Spansk, Marcos Llorente, 25, CM
- (260mn kr) Atlético Madrid
in Brasiliansk, Antony, 20, HY/AC
- (235mn kr) Sao Paulo
in Italiensk, Daniele Rugani, 26, MB
- (197mn kr) Juventus
in Italiensk, Davide Zappacosta, 28, HB
- (125mn kr) Chelsea
in Spansk, Marco Asensio, 24, COM
- Lån (frivillig köpklausul 624mn kr) Real Madrid

Personligen tycker jag vi gör ett riktigt starkt fönster där vi plockar in klasspelare. Norrbaggen Ajer följde vi redan förra säsongen där han var fantastisk i Celtic. Är en oerhört komplett spelare med riktigt bra spelförståelse och passningsfot. Med sina 196 cm är han en oerhört stark huvudspelare och är tänkt att spela mittback. Llorente blev transferlistad och kommer konkurrera med Bennacer och Kessie. Den unga talangen Antony försökte vi plocka in redan i vintras men affären låste sig. En spelare som besitter otroligt fina egenskaper och jag tror att med rätt vägledning kan han bli hur bra som helst. Rugani försökte vi redan med förra säsongen men hans lön var då ett stort bekymmer. Vi har nu en större budget att röra oss med och förhoppningsvis kan Daniele få igång sin karriär i Milan. Den offensivt lagda högerbacken kommer bidra med en ny dimension på högerkanten där Antony kan kliva in med bollen i plan och Zappacosta kan komma runt på överlappning. I deadline day gör vi också klart med Asensio på lån med en köpklausul. En spelare med klass rakt igenom, som förhoppningsvis kan hitta rätt i Italien och blomstra.

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 17 March 2020 - 21:39 PM

#14   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 12 March 2020 - 21:04 PM

Postad bild

Spelartruppen 2020/21 + Taktikgenomgång (Säsong 2)

Som tidigare nämnt kommer jag till denna säsongen gå ifrån 4-4-2 till den fotboll jag faktiskt vill förespråka. En aggressiv, hög press där fokuset är att vinna bollen högt och dominera bollinehavet. Om vi har bollen 70% av matchen har vi alltså bollen i 63 minuter medans motståndaren har bollen i 27 minuter vilket ger oss ett stort övertag. Motståndaren kan inte göra mål om de inte får ha bollen, inte sant? Vi kommer vara som mest sårbara i kontringar vilket jag försökt analysera och kommit fram till att bästa sätt för att förhindra kontringar är att sätta en hög och intensiv press för att tvinga motståndaren att slå en för tidig passning som är svår och där ska vi återerövra bollen. Vår defensiva mittfältare har en väldigt viktig roll då han ska vara städaren och skydda backlinjen. Här nedan presenterar jag laget samt taktiken.

Målvakt Libero (Understöd) : Postad bild Gianluigi Donnarumma, 21 - Postad bild Alessandro Plizzari, 20 - Postad bild Matteo Soncin, 19, Italiensk

I denna roll vill jag ha en målvakt som tar upp bollar som kommer bakom backlinjen. Vi har en världsmålvakt i Donnarumma som är svår att peta. Min idealiska målvakt anfallsmässigt i denna taktik är en som är duktig med fötterna och har bra spelförståelse samt har bra acceleration vilket Donnarumma saknar. Däremot besitter han väldigt fina defensiva egenskaper, väldigt bra reflexer och duktig en mot en samt väldigt stark i luftrummet. Plizzari och Soncin är reservmålvaker och kommer få spela när Donnarumma inte är tillgänglig.

Offensiv ytterback (Understöd) : Postad bild Davide Zappacosta, 28 - Postad bild Davide Calabria, 23
Skjut mindre, Behåll bredd

Jag föredrar Zappacosta framför vår egna produkt, Calabria av anledningen att Davide är en bättre spelare offensivt med en bättre passningsfot. I denna rollen vill du ha en ytterback som både har bra defensiva och offensiva kvalitéer. Tanken är att ytterbacken ska komma på överlapp och innerforwarden ska driva inåt i planen.

Spelskicklig försvarare (Försvar) : Postad bild Kristoffer Ajer, 22 - Postad bild Daniele Rugani, 26
Dribbla mindre, Skjut mindre

I denna roll vill jag ha en mittback som besitter en fin passningsfot då vi vill spela oss ur situationerna och bygga spelet bakifrån. Jag föredrar personligen en högerfotad spelare i denna roll som högermittback. Ajer är en riktigt bra förstärkning och kommer bli väldigt viktig för vårt lagbygge. En komplett spelare, kort och gott. Även Rugani besitter bra egenskaper och kommer få speltid han också.

Spelskicklig försvarare (Försvar) : Postad bild Alessio Romagnoli, 25 - Postad bild Matteo Gabbia, 21
Dribbla mindre, skjut mindre

Likt högermittbacken vill jag ha en mittback med fina passningsfötter. Skillnaden här är att jag föredrar en vänsterfotad vilket Romagnoli också är. Han är kapten och kommer få en ledande roll i försvaret och kommer tillsammans med Ajer bilda ett tryggt försvar. Gabbia kan fortfarande utvecklas men jag tror inte han har potentialen till att bli en världsspelare.

Defensiv Spelfördelare (Försvar) : Postad bild Ismael Bennacer, 22 - Postad bild Marcos Llorente, 25
Ta fler risker

Den defensiva spelfördelaren ska komma ner i banan och hämta boll och fördela bollarna vidare. En viktig pjäs i vårt spelsystem då han är den som ska sätta igång anfallsspelet. Defensivt ska han skydda backlinjen och förhindra kontringar. Jag har min lilla guldgosse och en personlig favorit i Bennacer som är som gjord för denna roll. Det finns också en fin bredd i den lite mer defensivt lagda Llorente som har sämre teknik men är väldigt duktig defensivt.

Offensiv ytterback (Anfall) : Postad bild Theo Hernandez, 23 - Postad bild Alphonso Davies, 20
Skjut mindre, Behåll bredd

I denna roll är det viktigt att vara offensiv och äga kanten. Förra säsongen hade Hernandez hjälp från vänstermittfältaren men kommer nu få springa ensam på kanten. Däremot i denna taktik spelar vi brett och den offensiva mittfältaren samt vår ena anfallare kommer att komma ut och hjälpa till. I och med den offensiva rollen lämnar han ytor defensivt och där kommer den defensiva mittfältaren in i bilden och ska som tidigare nämnt förhindra kontringar.

Löpstark mittfältare (Understöd) : Postad bild Franck Kessié, 23 - Postad bild Marco Brescianini, 20
Ta färre risker, Dribbla mindre, Skjut mindre

Den löpstarke mittfältaren erbjuder ett oerhört springande både offensivt och defensivt. Vi vill pressa högt och den löpstarka mittfältaren har en viktig roll i vårt presspel. Kessie är som gjord för denna roll, aggressiv och slutar aldrig att springa. Brescianini flyttades upp inför denna säsongen och det blir kul och följa om han kan blomma ut till en nyttig spelare i vår trupp. Vi har en lång säsong framför oss och Marco kommer få en hel del speltid.

Innerforward (Anfall) : Postad bild Marco Asensio, 24 (lån) - Postad bild Pione Sisto, 25

Här vill jag ha en duktig teknisk spelare som är kreativ. Innerforwarden ska röra sig inåt i plan (viktigt med en vänsterfotad) och hota backlinjen och öppna upp yta för Zappacosta att överlappa på. Asensios favoritposition är som offensiv mittfältare men har väldigt fina egenskaper för att spela ute på högerkanten. Pione Sisto kommer vara backup och är för tillfället skadad. Funderar på att sälja honom till vinter.

Offensiv mittfältare (Understöd) : Postad bild Lucas Paquetá, 22 - Postad bild Daniel Maldini, 19
Ta fler risker, Löp med bollen på kanterna, Löp i djupled

Jag gillar verkligen Paqueta i denna roll då han besitter både bra offensiva kvalitéer men är också ganska bra defensivt och kommer bli oerhört viktig i presspelet. Som tidigare nämnt vill jag vinna bollen högt och därför kommer Paqueta vara gjuten i denna roll. Maldini kan både spela på kanten och centralt i plan och kommer få sina chanser under säsongen.

Offensiv spelande forward (Anfall) : Postad bild Zlatan Ibrahimovic, 39 - Postad bild Rafael Leao, 21

Zlatan har tappat i snabbhet men producerar fortfarande och ger oss ett lugn i anfallet med sin storlek och kan hålla i bollen vilket jag starkt gillar. Unge Leao kommer givetvis att få spela och är mer en djupledshotande spelartyp då han är snabb. Är också ganska stor och skulle med lite träning kunna axla Zlatans roll när Zlatan väljer att dra sig tillbaka.

Offensiv spelande forward (Anfall) : Postad bild Antony, 20 - Postad bild Ante Rebic, 27 (lån)

Våra två anfallare ska hela tiden hota i djupet. Antony är teknisk, snabb, väldigt duktig med boll och utan boll vilket gör honom till ett stort hot för försvaret. Är kreativ och kommer bidra med både mål och assist. Rebic har inte riktigt lyckats i Milan och kommer få agera som inhoppare. Är på lån hos oss.

Mentalitet :
Kontrollera

Med boll :
Mycket kortpassningar
Passa till ytor
Bygg spel bakifrån
Arbeta in bollen i straffområdet
Var mer uttrycksfulla
Lägre tempo
Brett

Omställningar :
Passa till mittbackar
Sätt igång snabbt
Håll formationen
Återerövringspress

Utan boll :
Centrera försvarsspelet
Högre försvarslinje
Mycket högre presslinje
Mycket intensivt
Hindra korta uppspel från målvakten
Använd offsidefälla

Om ni vill ha screen på någon spelare är det bara att säga till! Tänkte ge screens till nästa säsong när jag kommit lite längre in i spelet och spelare utvecklats osv.

#15   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2168 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 13 March 2020 - 15:10 PM

Mysig elva!

#16   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 13 March 2020 - 20:01 PM

Postad bild

Hösten 2020/21 (Säsong 2) - Resultat

Wow, vilken höst. Allt flyter på, den asymmetriska taktiken sitter och vi spelar en väldigt underhållande fotboll. Vi har efter en halv säsong 15 vinster, 3 oavgjorda och endast 1 förlust. Vi har gjort 43 mål och endast Juventus har gjort fler med sina 48 mål. Försvarsmässigt är vi bäst i Serie A, där vi endast släppt in 8 mål. Detta gör att vi för tillfället ligger på en förstaplats, dock är det endast en poäng som skiljer oss och Juventus åt. Värt att notera är också att Zlatan stått för 9 mål i Serie A såhär långt och ligger på 3:e plats i skytteligan vilket är imponerande för en 39 åring.

Serie A - Spelarstatistik
19 omgångar spelade

1:a Postad bild 48p
2:a Postad bild 47p
3:e Postad bild 42p
4:e Postad bild 41p
5:e Postad bild 37p
6:e Postad bild 35p
7:e Postad bild 35p

En ny säsong innebär också en ny upplaga av Champions League. Vi hamnar i en svår grupp där vi ställs mot Bayern München, Lyon och Porto. Vi kommer in med en väldigt bra form och förlorar endast en match mot Bayern där vi släpper in mål i 82 minuten. Efter en stabil insats i gruppspelet slutar vi 2a och är klara för sextondelen.

Champions League - Spelarstatistik
Gruppspelet

1:a Postad bild 14p
2:a Postad bild 11p
3:e Postad bild 7p
4:e Postad bild 1p

Bäste målskytt : Zlatan (10) - Antony (9) - Asensio (7)
Bästa snittbetyg : Romagnoli (7,34) - Asensio (7,31) - Antony (7,27)
Flest assist : Antony (8) - Asensio (6) - Bennacer (5)

#17   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7814 Inlägg:

Postad 13 March 2020 - 22:15 PM

Grymt, starkt jobbat!

#18   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 13 March 2020 - 22:35 PM

Grymt, starkt jobbat!

Tack, roligt att jag fått till taktiken så bra som jag fått. Att analysera och ständigt pilla i taktiken ger resultat tillslut. Kan tillägga att jag spelade med bennacer (min defensiva speluppläggare) som central mittfältare men flyttade ner honom som defensiv mittfältare och såg en avsevärt stor skillnad.

Lite tråkigt dock att det gått så bra såhär långt men samtidigt är det en halv säsong kvar och Juventus är svårslaget.

#19   Tupelo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 16 Inlägg:

Postad 14 March 2020 - 08:15 AM

Snyggt! Screens på Zlatan och Bennacer?

#20   Elfsborg

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 610 Inlägg:
  • Favoritlag:Tottenham Hotspurs

Postad 14 March 2020 - 12:28 PM

Äntligen lite nytt innehåll från dig. Följer självklart!! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar