Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[Krönika] Hur står det egentligen till, FM20?

6 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7684 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 07 March 2020 - 19:44 PM

En krönika av Kakidaniel.

Football Manager 2020 släpptes den 31 oktober 2019 och var, i sedvanlig ordning, en eftertraktad utgåva. Med Miles Jacobson i spetsen förklarade Sports Interactive att den här upplagan är den bästa de gjort hittills med många nyheter och med ännu fler möjligheter i spelet. Håll fast vid ordet möjligheter, för det kommer jag att komma tillbaka till om en stund. Sedan den 31 oktober förra året har FM uppdaterats officiellt vid flera tillfällen där vi nu är framme vid 20.4.0 för att vara exakt och där det har lagts fokus på januari månads transferfönster men även en genomgång av ME(Match Engine).

Om vi börjar från början så har jag spelat och verkligen älskat att spela spelet sedan dag ett, vilket var julafton 2008 och ni kan då gissa vilken upplaga som var min första; nämligen FM08. Tidigare har jag under flera år hållit till i internetbaserade fotbollsspelet Managerzone som är snarlikt Football Manager-konceptet och dessförinnan var det block och penna med en massa påhittad statistik, matcher, ligor, lag och spelare. Som ni säkert kan föreställa er så har FM indirekt funnits där ända sedan barnsben men i ett pappersformat, vilket jag tror många av er också har fått vandrat den vägen.

Hursomhelst, tillbaka till FM20 och spelet som har fler möjligheter än någonsin. Sedan FM19 har såväl taktik- som träningsområdet fått sig en rejäl uppgradering och för egen del har det varit en enorm glädje för undertecknad eftersom jag själv har varit tränare, om än under två säsonger, och verkligen älskar att gosa ner mig i allt som har med taktik att göra. Därför sitter jag gärna och spelar FM på min laptop samtidigt som det är fotboll på tv eftersom du har så många möjligheter att utforska din kreativa sida när det kommer till taktik. Vem vill inte skapa en taktik baserad på en match eller en filosofi?

Tyvärr är det något som verkligen inte stämt med FM20 och det har varit otroligt frustrerande vilket är förvånansvärt eftersom jag själv skulle beskriva mig som en vass taktiker inom Football Manager. Jag har under en längre period delat med mig massvis av taktiker men även insikt i taktik-världen i form av guider till er läsare på FMSweden. Men under den här upplagan har det verkligen gått rent åt helvete och frågan var hela tiden “vad är det jag gör för fel?” vilket jag tror många av er också tänker.

Problemet, eller svaret om du föredrar det, stavas ME. Fram tills januari-uppdateringen har det varit långa bollar på anfallarna som har varit framgångsfaktorn vilket många antydde som otroligt tråkigt, inklusive mig själv; slå långbollar och du är garanterad vinst, ihop med några andra taktiska drag. Detta patchades bort i form av att motståndarnas försvarare började backa hem betydligt mer och dessutom försvara sig mer centralt, som i sin tur stoppade långbollarnas framgångar markant.

Vad blev då resultatet av den här förändringen? Istället för långbollar över backlinjen är det numera kantspelet och hög press som är nyckeln till framgång med såväl snabba som nickdugliga anfallare i spetsen som då står för målen. Jag kan nästintill garantera er framgång om ni använder dessa inställningar eftersom de är “exploits” i spelet. Ordet exploits översätts direkt till utnyttja eller exploatera som innebär då att du utnyttjar ME’s inkompetens; högt presspel och kantspel.

Detta har i sin tur lett till en långtgående och infekterad diskussion mellan oss FM-spelare och skaparna bakom Football Manager, Sports Interactive. Vad som förr gav dig tusentals och nästintill oändliga möjligheter taktiskt är numera centrerad till ett tillvägagångssätt, med undantag förstås, och det är med att FM20 har fler och större möjligheter än någonsin är därför direkt felaktigt, tyvärr, och det skär i mitt taktik-hjärta något enormt. Det har alltid och kommer alltid att finnas exploits på spelet, precis som oss människor är ingen eller inget felfritt här i världen, men det har verkligen varit svart på vitt den här gången - för att få till en vinnande taktik ska du utnyttja spelets exploits, annars kan du hälsa hem. I det här skedet vill jag även flika in med att hög moral hos laget är framgångsfaktor nummer två vilket innebär att motivation i nio fall av tio alltid slår klass, vilket lag du än är och vilket lag du än möter.

Avslutningsvis vill jag ändå slå ett slag för Football Manager-serien. Den är och kommer att förbli en stor del av mitt liv, precis som FMSweden. Jag älskar fotboll i alla dess former; live, på tv, på datorn, som spel, som statistik-app, etcetera, etcetera. Min fru är tvärtom och ifrågasätter ibland varför jag har igång en Bundesliga 2-match på tv när jag knappt ser på den. Hela fotbollsmiljön är så fantastisk på alla sätt och vis och jag tror många av er delar den uppfattningen. FM är ett komplement till det, eller jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt att det tillhör min vardag och är en del av mig, vilket jag hoppas att det kommer att vara under många år framöver. Att FM har fler möjligheter än någonsin köper jag tyvärr inte, men likväl sitter jag här framför min laptop och spelar FM medan jag skriver det här. Och jag älskar det.

#2   Vribo FC

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:
  • Favoritlag:Västerås SK och Leeds Utd
  • Tränar:VSK och Blyth Spartans

Postad 08 March 2020 - 10:27 AM

Jag har tvingat mig själv att frångå mina egna taktiska idéer genom att helt enkelt ladda ner en taktik från FM Base. På så sätt undgår jag att alltid komma tillbaka till samma taktik och samma trista resultat över tid. Med något nytt (och tråkigare eftersom jag inte skapat det) så kan jag se nya aspekter av spelet, och förstår att man måste hitta själva ME:s exploits snarare än rent taktiska genidrag sett utifrån ett rent fotbollsperspektiv.

Tråkigt, men roligare än att bara få sparken efter 3/4 säsong hela tiden. Postad bild

#3   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1410 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 08 March 2020 - 15:11 PM

Måste säga att min taktik som är en 3-2-3-2 som är ganska central har fungerat helt ok, så det går utan att använda dessa exploits.
Fler får gärna testa och tweeka.

#4   Hanai

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 09 March 2020 - 14:58 PM

Kan hålla med om att det, idag, är lättare att utnyttja spelets svagheter än det kan ha varit i tidigare upplagor. Kommer ihåg att på CM01/02 så slog klass alltid moral i stort och alla taktiker kunde fungera. Men har nu faktiskt på första upplagan sen FM15/16 (tror jag) lyckats med en 4-2-3-1/4-1-4-1, har alltid haft problem med ensamma anfallare. Så jag tänker att det går att lyckas även utan att utnyttja spelets svagheter om du ger dig fasen på det.

Såklart blir det svårare och mer av en utmaning, men där kommer träningsdelen in mer och att anpassa hur ditt lag tränar efter hur du vill spela. I det upplever jag att det finns fler möjligheter idag än det gjort på tidigare upplägg. Ytterst välkommen.

Kul med en lite krönika, kanske kan bli något att bidra till framöver. Vore otroligt roligt med en veckokrönika eller dylikt från olika medlemmar på forumet om hur vi alla spelar spelet på olika sätt. Bra jobbat som vanligt Kaki!

#5   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1898 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 12 March 2020 - 17:23 PM

Jag har alltid lyckats gradvis bygga upp något genom att börja i botten och, om jag inte misslyckas totalt och åker ur, genom kontinuitet och inte stressa. Jobbar mer på att hålla kvar truppen än att värva in förstärkningar, tar in ungdomar som jag slussar in samtidigt som man toppar med en och annan bättre spelare om man lyckas locka någon till min lilla klubb. Taktiken har ofta varit 4-4-1-1 eller 4-3-3 i defensiv stil, ibland en assymetrisk 4-1-2-2-1 som jag ofta är förtjust i att använda. Nu på FM20 har jag ofta utgått ifrån varianten rörliga kontringar. Det fungerar bra nog tycker jag.

Men sedan brukar jag även vara helt nollställd på så kallade exploits. Jag vet inte om dem och om jag utnyttjar en så vet jag inte om att jag gör det.
To infinity... and beyond!

#6   Hypnoman

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2609 Inlägg:

Postad 13 March 2020 - 17:05 PM

Matchmotorn är tyvärr under all kritik. Den har väl, tyvärr, aldrig varit lika vass som resten av spelet, men det är märkligt att det ska fortsätta vara ett så stort problem. Man hade kanske behövt öka personalomsättningen lite på SI:s kontor.

Vad gäller taktik så har jag i FM20 märkt att 4-4-2 för omväxlings skull är en väldigt effektiv formation. Tacksamt att få frångå 4-5-1-varianterna som varit standard på senare år. Vill man vinna många matcher så lämpar det sig att lira offensivt även med sämre lag. Extremt högt och intensivt presspel med hårda tacklingar. I spelet med bollen gör man bäst i att fokusera spelet längs med kanterna så mycket man bara kan.

Nu gillar jag dock inte att hålla mig till metan. Föredrar att ta fram egna grejer som (förhoppningsvis) funkar. Min grundinställning är att aldrig återanvända en taktik i nya lag/sparningar. Man lär sig mer och spelet blir mer utmanande.

Störst framgång har jag haft i en Ajax-save där jag spelar 5-2-1-2 enligt spelet, även om det i praktiken snarare är 3-4-3. Taktiken växte fram under slutet av den första säsongen. Under de tre säsonger jag spelat sen dess har vi vunnit ligan varje år och under den senaste säsongen vann vi dessutom alla 34 ligamatcher samt Champions League. Därefter har jag inte spelat på den sparningen, tappade charmen lite när det gick så bra...

Detta inlägg har redigerats av Hypnoman: 13 March 2020 - 17:07 PM

Jailbait bilder är för mig en konst, så att säga, en konstart. //Bubbisch (aka Flour)

#7   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4145 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 13 March 2020 - 17:11 PM

Visa inläggHypnoman skrev:

Matchmotorn är tyvärr under all kritik. Den har väl, tyvärr, aldrig varit lika vass som resten av spelet, men det är märkligt att det ska fortsätta vara ett så stort problem. Man hade kanske behövt öka personalomsättningen lite på SI:s kontor.

Vad gäller taktik så har jag i FM20 märkt att 4-4-2 för omväxlings skull är en väldigt effektiv formation. Tacksamt att få frångå 4-5-1-varianterna som varit standard på senare år. Vill man vinna många matcher så lämpar det sig att lira offensivt även med sämre lag. Extremt högt och intensivt presspel med hårda tacklingar. I spelet med bollen gör man bäst i att fokusera spelet längs med kanterna så mycket man bara kan.

Nu gillar jag dock inte att hålla mig till metan. Föredrar att ta fram egna grejer som (förhoppningsvis) funkar. Min grundinställning är att aldrig återanvända en taktik i nya lag/sparningar. Man lär sig mer och spelet blir mer utmanande.

Störst framgång har jag haft i en Ajax-save där jag spelar 5-2-1-2 enligt spelet, även om det i praktiken snarare är 3-4-3. Taktiken växte fram under slutet av den första säsongen. Under de tre säsonger jag spelat sen dess har vi vunnit ligan varje år och under den senaste säsongen vann vi dessutom alla 34 ligamatcher samt Champions League. Därefter har jag inte spelat på den sparningen, tappade charmen lite när det gick så bra...

Har haft fuktansvårt svårt att möta den uppställningen. Slavia Prag har börjat använda den i ligaspelet och Chelsea har plockat hem CL 3 gånger med den formationen.

Bara att ta ett nytt lag och formera en ny fin taktik nudå! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar