Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Konvertera skott på mål till mål

2 svar till detta ämne

#1   Hammurabbit

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 14 March 2020 - 16:36 PM

Hej!

Jag ser ett upprepande mönster att ju bättre lag jag bygger desto fler skott mot och på mål får jag, och matcherna handlar mer och mer om att hoppas att man får dit ett eller två av sina 15-20 skott på mål, och hoppas på att man håller tätt på de 2-4 skott man släpper till. Utan att ha gjort några större undersökningar tror jag att min konverteringsprocent ligger run 10% och mina motståndares (i matcherna mot mig) ligger runt 25-30%.

Jag tycker mig se detta mönster upprepas om och om igen i olika lag när de blir bättre i förhållande till motstånd.

Laget blir alltså väldigt bra på att skapa lägen, men väldigt mycket sämre på att sätta dit dem.

Någon som har en generell idé om hur man optimerar detta? dvs lite färre men bättre lägen?

#2   LeoFM

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 153 Inlägg:
  • Favoritlag:Man City, Hudiksvalls FF, Giffarna & BASK Belgrad.
  • Tränar:Víkingur

Postad 14 March 2020 - 17:31 PM

Känner igen mig och har observerat detta "mönster" ganska frekvent i FM20, även om det hände mer i början då frilägen inte gick att göra mål på. Jag har inte kunnat komma på någon riktig lösning på problemet, jag tror inte heller det finns något "gör så här så kommer dina spelare automatiskt sätta fler lägen", tyvärr. Det här handlar förmodligen om att matchdatorn inte riktigt speglar verkligheten, vilket den såklart omöjligen kan göra. Men det gäller att se matchdatorn som en dator, inte som verkligheten. För om du ändrar något taktiskt som du tror gör en viss sak i verkligheten, kan det hända att det betyder något annat för datorn. Eftersom FM är ett så extremt komplicerat spel är det svårt att ändra på en variabel och se resultat direkt.

Du kan väl visa taktiken så kan vi se om det är något tydligt som kan ändras för bättre konvertering? Jag är absolut inte en expert men jag tänker att andra kanske har lite tips om det.

#3   Hammurabbit

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 14 March 2020 - 17:56 PM

Visa inläggLeoFM skrev:

Det här handlar förmodligen om att matchdatorn inte riktigt speglar verkligheten, vilket den såklart omöjligen kan göra. Men det gäller att se matchdatorn som en dator, inte som verkligheten.

Jag tror du har rätt. Min gissning är att vad som händer är att mina motståndare spelar mer defensivt, dvs de släpper till fler skott, även på mål, men försvarar sig effektivare. Dock ser visualiseringarna ut som om det är kanonlägen som målvakten fantomräddar, eller som mina spelare sumpar. En annan "klassisk" visualisering är att jag har flera spelare i läge, men bollhavaren vägrar passa och drar istället ett skott rakt på målvakten. Men jag tycker mig märka att ganska ofta får motståndarmålvakten ganska bra betyg (över 7), jag tror att det är många räddningar på halvbra lägen som bygger upp betyget.

Jag skall testa runt lite. Vad jag vill åstadkomma är färre skott (runt 8-12) men fler mål (2-3). Det skulle givetvis inte vara så roligt om jag konstant satte 4-5 pytsar på mina 15-20 skott och det kan vara det som utvecklarna ha försökt täppa till lite.

Taktiken jag oftast spelar med just nu ligger här:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar