Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

TRÅD! Veckans Talang!

13 svar till detta ämne

#1   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5525 Inlägg:

Postad 16 March 2020 - 08:14 AM

Hallå där! Alex här (tidigare Zero1337, numera PakasTelefon). Jag har fått den stora äran av Peter, Danne, Tobbe och Pontus att varje måndag släppa en ”Veckans talang” här på sidan. En grej som jag tidigare gjorde lite på skoj på min Twitter, men som nu flyttar in på FMS. Jag kollar extremt mycket fotboll, framförallt brasiliansk sådan och känner därför att det hade varit roligt att dela med lite av hur många otroligt fina och talangfulla spelare det finns i den ligan. Nu kommer det inte bara att vara brasilianska talanger, utan tanken är att blanda olika länder och ligor. Men räkna ändå med en hel del brassar. Det här är mest en rolig grej, och förhoppningsvis kan jag bidra till en eller två framtida fynd till era FM-saves. Häng med, det blir skoj!

Detta inlägg har redigerats av Pakastelefon: 16 March 2020 - 08:15 AM

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#2   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 16 March 2020 - 08:27 AM

BRUNO FUCHS

Född: 1999
Land: Postad bild
Klubb: Internacional
Position: Mittback
Styrkor: Spelförståelse, passningsspel, ledarskap & brytningar
Fot: Höger
Längd: 191 cm

Kontrakt t.o.m: 2023

Bruno är en oerhört intressant mittback som i mina ögon har det mesta i sin verktygslåda. Relativt snabb, stark, bra blick för spelet och en fantastisk uppspelsfot. Han är fantastisk på att bryta linjer med precisa öppnande passningar, en väldigt viktig egenskap i dagens moderna fotboll. Ytterligare en grej som sticker ut hos Bruno är hans förmåga att styra backlinjen. Trots hans ringa ålder styr han medspelarna med bravur och är inte rädd för att tala om för sina mittbackskollegor om någonting är fel. En ganska ovanlig egenskap i hans ålder. Letar ni efter en hyfsat billig mittback med bra fötter på FM är Bruno er gubbe. Perfekt värvning för lag som Porto, Sporting eller Bayer Leverkusen. Brukar gå att få loss för ungefär €10-15m i spelet.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pakastelefon: 06 April 2020 - 07:50 AM

#3   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2207 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 16 March 2020 - 11:52 AM

Ska bli riktigt intressant att följa detta! :)

#4   jakob18

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 822 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF, Tottenham, SD Eibar

Postad 16 March 2020 - 12:29 PM

Fan man blir ju lite småsugen på att ta över ett Portugisiskt lag och DAMMSUGA Brasilien på talanger precis som dem brukar göra på riktigt Postad bild

#5   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 16 March 2020 - 12:59 PM

Visa inläggjakob18 skrev:

Fan man blir ju lite småsugen på att ta över ett Portugisiskt lag och DAMMSUGA Brasilien på talanger precis som dem brukar göra på riktigt [img][url="http://cdn.fmsweden.se//public/style_emoticons/default/laugh3.png"]http://cdn.fmsweden....ault/laugh3.png[/url][/img]

Rekommenderas varmt. Estoril i andraligan satsar väldigt hårt på brassar i verkligheten, kan vara en härlig utmaning!

#6   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 16 March 2020 - 13:38 PM

Grymt Alex!!

#7   vicke231

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3566 Inlägg:

Postad 16 March 2020 - 13:56 PM

Visa inläggjakob18 skrev:

Fan man blir ju lite småsugen på att ta över ett Portugisiskt lag och DAMMSUGA Brasilien på talanger precis som dem brukar göra på riktigt [img][url="http://cdn.fmsweden.se//public/style_emoticons/default/laugh3.png"]http://cdn.fmsweden....ault/laugh3.png[/url][/img]

Även Marítimo (med flera) har en lång historia av att plocka in billiga Brassar som främsta medel för att kunna konkurrera och såklart för att tjäna pengar. Klubben är från Madeira, vilket bara det är häftigt. Det är även den klubb i Portugal som har flest medlemmar bakom dem tre stora (såklart).
Man har en hel del fans utomlands, bland annat i Brasilien, Angola, Cape Verde och de övriga gamla kolonierna, med också i Venezuela, där tidigare emigranter även startat en systerklubb bl.a.

Klubbens två största "utländska" profiler är väll Danny (född i Venezuela) och Pepe (född i Brasilien) som dessutom valde att spela för Portugal. Ett par andra kända spelare som tog vägen via Madeira till lite större klubbar är Dyego Sousa (Benfica), Alan (Braga-legendaren).
Man har även lyckats en hel del med att plocka in spelare från något udda länder/ligor (ofta från de gamla kolonierna), bland annat Heldon (Cape Verde), Ghazaryan (Armenien) och Moussa Marega (från den Tunisiska ligan).
Ett mysigt lagval, helt klart!
A man with new ideas is mad until he succeeds..

#8   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 09:49 AM

EVANDER

Född: 1998
Klubb: FC Midtjylland
Position: Mittfältare
Styrkor: Spelförståelse, passningsspel, teknik
Längd: 179 cm

Kontrakt t.o.m: 2024

Ny måndag, ny "Veckans talang". Idag är det Evander som jag kommer fokusera på, brassen som en gång i tiden spåddes en lysande framtid och jagades av klubbar som Real Madrid och FC Barcelona, men av olika anledningar hamnade lite snett och istället tog flyttlasset till Danmark och FC Midtjylland.

Född och uppvuxen i Rio de Janeiro var det självklart för Evander att det skulle bli Vasco da Gama, och efter år av bra prestationer i klubbens ungdomslag kom så den efterlängtade A-lagsdebuten i mars 2016. Ett drygt fem minuters långt inhopp mot Bonsucesso blev det för Evander den gången. Förhoppningarna var skyhöga på mittfältaren som dessutom blev Vasco da Gamas yngste tvåmålskytt någonsin i Copa Libertadores-matchen mot Universidad de Concepción i början av 2018. Men pressen skulle visa sig bli för stor för talangen, och när klubbar som Real Madrid och FC Barcelona började rycka i honom försämrades också hans prestationer. I augusti 2018 meddelade FC Midtjylland att man plockar in Evander på lån med en köpoption på €2.5m. Det var också ett miljöombyte som det har visat sig vara precis vad som behövdes, för Evander har gått från klarhet till klarhet under sin tid i Danmark och i juli 2019 meddelade Midtjylland att man hade aktiverat klausulen i låneavtalet och att Evander nu var deras spelare.

Evander är en otroligt tekniskt skicklig spelare. En mittfältstyp som jag personligen älskar och som alla lag mår bra av att ha i sina lag. I Midtjylland spelar han för det mesta som en av två sittande mittfältare, oftast tillsammans med Frank Onyeka, född 1998. Det mesta i anfallsväg går via Evanders fötter, det är han som bestämmer lagets tempo och även om han inte alltid, trots 7 mål och 7 assist i ligaspelet hittills, svarar för mål eller assist visar hans 74 nyckelpassningar den här säsongen - 22 stycken fler än Lucas Andersen på en andraplats - hur otroligt viktig Evander är för Midtjyllands anfallsspel. Han är fortfarande bara 21 år ung, vilket är väldigt lätt att glömma bort. Och trots att det inte blev något Real Madrid eller Barcelona för brassen back in the days är vägen dit fortfarande öppen för honom. För en sak är säker, och det är att FC Midtjylland absolut inte är Evanders slutdestination. Bolltrollaren från Rio de Janeiro är redo för större utmaningar.

Perfekt värvning för klubbar som Lyon, Borussia Mönchengladbach eller Fiorentina, och borde gå att få loss för omkring €10m på spelet.

Postad bild

#9   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 30 March 2020 - 07:54 AM

FLORENTINO LUÍS

Född: 1999
Klubb: Benfica
Position: Defensiv mittfältare
Styrkor: Spelförståelse, tacklingar, positionsspel, brytningar
Längd: 184 cm

Kontrakt t.o.m: 2024

Fina, fina Florentino Luís. Min gubbe. Ni som har följt mig på Twitter vet hur mycket jag älskar den här spelaren. Jag började följa Benfica ganska nära för ungefär ett och ett halvt år sedan, såg så många matcher jag bara kunde och direkt var det framförallt en spelare som verkligen fångade mitt hjärta - nämligen Florentino.

Född och uppvuxen i Lissabon var det aldrig något snack om att Florentino skulle spela för Benfica. Han är liksom Benfica i både hjärta och själ. Han blöder Benficas blod. Florentino har vandrat den långa vägen, först genom Benficas ungdomslag och sedan Benficas B-lag, innan han i februari ifjol gjorde sin efterlängtade A-lagsdebut för Benfica mot Nacional, en som Benfica vann med förkrossande 10-0. Det dröjde sedan inte lång tid efter det innan Florentino blev en viktig pusselbit på Benficas centrala mittfält. Florentino imponerade såpass mycket att det inte dröjde lång tid innan flyttryktena dök upp. Det pratades om klubbar som Manchester City och Paris Saint-Germain, och det för väldigt stora pengar. Men Benfica lyckades övertala portugisen om att han redan spelade i rätt klubb för utvecklingens skull, och han förlängde också kontraktet i somras t.o.m sommaren 2024. Där och då var alla övertygade om att Florentino var nästa spelare att gå i Joao Felix fotspår och inom en snar framtid ta klivet till en av Europas stora drakar. Men den här säsongen har inte blivit så som både han och klubben hoppades på. En skada gjorde att han missade sex matcher, samt att tränaren, Bruno Lage, har föredragit andra spelare centralt på mittfältet har stoppat Florentinos fortsatta utveckling. Det ska dock sägas att när han väl spelar så gör han det väldigt bra. I mina ögon blir Benfica ett bättre och mer välbalanserat lag med Florentino Luís i startelvan.

Florentino är en fantastiskt fin spelare. Defensivt är han otrolig. Hans positionsspel och spelförståelse håller i mina ögon väldigt hög nivå. En spelare med ett väldigt högt fotbolls-IQ helt enkelt. Jag brukar ofta jämföra honom som en blandning mellan Sergio Busquets och N'Golo Kanté. Han har spanjorens förmåga att nästan alltid stå rätt i positionsspelet, kombinerat med fransmannens förmåga att sno åt sig bollen utan att det ser ut som att han ens försöker. En större och fysiskt starkare Claude Makélélé skulle man kunna säga. Det ser så himla enkelt ut när han kliver in i en duell och bara snor åt sig bollen. Det som däremot saknas är det offensiva passningsspelet. Det är en egenskap som han behöver förbättra för att i mina ögon ta det där sista steget, ett steg som jag är övertygad om inte är särskilt långt borta så länge han får den speltid som behövs.

Nästa säsong blir därför hyperintressant, och framförallt väldigt viktig för Florentino. Han behöver speltid, antingen i Benfica eller någon annanstans. För kvalitén och potentialen i honom är enorm. Det vet framförallt ni som regelbundet spelar Football Manager. Han utvecklas till en av spelets absolut bästa balansspelare, och trots att han oftast är väldigt dyr är han en måstevärvning för samtliga storklubbar.

Postad bild

#10   trashbag

Sportchef

• Administratör
  • 5571 Inlägg:
  • Favoritlag:Västerås SK & Málaga CF
  • Tränar:Montpellier HSC & N.E.C.

Postad 01 April 2020 - 05:06 AM

Man blev ju inte nådigt sugen på att ta en stor drake och värva Florentino Luís nu nu nu...Menmen jag har alldeles för många bollar i luften. Får ta det sen när jag tröttnar på någon befintlig save. Längtar till nästa spelare! (även om det säkert kommer göra mig ännu mer sugen på ny save...)

#11   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 06 April 2020 - 07:50 AM

ANTONY

Född: 2000
Klubb:
São Paulo/Ajax
Position: Ytter
Styrkor: Spelförståelse, teknik, dribblingar, fart
Fot: Vänster
Längd: 172 cm

Kontrakt t.o.m: 2025

Äsch, vi kör vidare med brasilienspåret och landar in på Antony denna underbara måndag. Trollgubben från Brasilien som från och med i sommar kommer att bära den ärofyllda Ajax-tröjan. Vad säger ni om det?

Antony, eller Antony Matheus dos Santos som är hans fullständiga namn, föddes den 24 februari 2000 i São Paulo och har genom hela sin just nu pågående karriär endast representerat klubbens rödvitsvarta färger. Han är en produkt av den stora och mäktiga klubbens fina ungdomsakademi - en akademi som genom åren har fostrat spelare som Oscar, Éder Militão, Lucas Moura, David Neres och självklart ingen mindre än... Kaká. Ni hör ju själva, det är ingen dåligt sällskap där inte. Antony var dock aldrig riktigt den där supermegatalangen som gjorde A-lagsdebut vid 16 års ålder innan han knappt hade lärt sig att gå, utan debuten kom hemma mot Grêmio 2018 - då 18 år, 8 månader och 22 dagar gammal. Men han har imponerat stort sedan dess. Såpass stort att Ajax nyligen beslutade sig för att hosta upp €15.75m för ytteranfallaren, som ansluter till Amsterdam i sommar.
Marc Overmars, sportchef i Ajax, var nöjd med värvningen: ”Vi kommer behöva vara tålmodiga ytterligare några månader innan Antony kan börja spela för Ajax, men i honom får vi en kreativ spelare som kan spela på alla de offensiva positionerna på planen. Det är redan klart att vissa av våra spelare kommer lämna till sommaren. Vi måste planera inför det, därför är det skönt att vi framgångsrikt kan avsluta denna affären”. Totalt har det blivit 50 A-lagsmatcher för brassen, med 4 mål och 6 assist som poängfacit. Och det är just poängproduktionen som han behöver jobba på att förbättra, för spelmässigt är han otroligt bra och han gör, trots sin ålder, sällan en dålig match. Antonys stora styrka är hans spel en mot en. Han har en fantastisk förmåga att slå sin gubbe, utan att det överhuvudtaget ser svårt ut. Det kombinerat med en brasiliansk sammetslen touch och en imponerande spelförståelse gör honom väldigt svårfångad för motståndarnas ytterbackar. Antony utgår allt som oftast från högerkanten för att skära inåt i planen och hitta instick till löpande spelare, eller gå på avslut själv med sin vänsterfot.

Det kommer att bli oerhört spännande att följa Antonys utveckling i Ajax framöver. Min spontana känsla är att han har gjort ett mycket klokt och bra klubbval för sin fortsatta utveckling. Eredivisie är en liga som passar brassen och hans spelstil alldeles strålande, och trots att han kan komma att behöva lite tid för att acklimatisera sig så tror jag att Antony snabbt kommer att hitta rätt i Ajax. Han jämförs en hel del med David Neres, också värvad från just São Paulo, som har blivit en stor succé under sin tid i Ajax, men i mina ögon sitter Antony på ett bredare register och en bättre spelförståelse än vad Neres gör. Amsterdam-klubben har gjort en kanonvärvning här, och Ajax-supportrarna får passa på att njuta av Antony, för Holland och Eredivisie är bara ett mellansteg för honom. Det vågar jag ta gift på.

Postad bild

#12   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4162 Inlägg:

Postad 06 April 2020 - 09:02 AM

Äntligen måndag!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#13   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 13 April 2020 - 13:07 PM

RENAN LODI

Klubb:
Atlético de Madrid
Position: Vänsterback
Styrkor: Teknik, dribblingar, fart, inlägg
Fot: Vänster
Längd: 179 cm

Kontrakt t.o.m: 2025

Den 14:e mars 2019 såg jag min första match med brasilianska Athlético Paranaense. En match som spelades hemma på Arena da Baixada i Copa Libertadores gruppspel. Motståndet stod bolivianska Jorge Wilstermann för. Det här var gruppspelsomgång nummer två, Athlético kom från en tung förlust i premiären och var piskade till att vinna. Och det var framförallt en spelare som verkligen tog mig med storm (okej, två med Bruno Guimarães - mer om honom i framtiden) - nämligen Renan Lodi. Vänsterbacken, född 1998, pumpade fram längst vänsterkanten och var tillsammans med ovan nämnde Bruno planens överlägset bästa spelare. Lodis fantastiska insats kröntes när han i matchminut 50 tryckte in 3-0-målet för Athlético i en match som så småningom slutade 4-0 till brassarna. Det var där min kärlek till Renan Lodi föddes, och senare bara växte och växte. Något som mina Twitterföljare kan intyga om. Efter det tittade jag i stort sett på samtliga matcher med Athlético och Renan Lodi, och jag var väldigt tidig med att lyfta honom som världens bästa vänsterback i framtiden. Ett påstående som nog många undrade ifall jag var riktigt nykter när jag skrev det (vilket jag i och för sig inte var, men det är en annan femma). Men efter flytten till Spanien och Atlético de Madrid har även den stora massan fått upp ögonen för min lilla älskling, framförallt efter matchen mot Liverpool hemma på Wanda Metroplitano där Lodi fick det officiella priset som matchens gigant.

Resan dit har dock inte varit spikrak för vänsterbacken. Som liten grabb växte han upp hemma i Serrana (São Paulo) tillsammans med sin pappa och farmor och farfar. Just hans farmor och farfar har betytt väldigt mycket i Lodis liv, vilket han ofta är väldigt tydlig med i intervjuerna han gör. Det var dem som, i synnerhet hans farfar, som tidigt såg potentialen i honom och gav honom pengar för att han skulle kunna åka iväg och träna fotboll. Han har även tidigare i en intervju bland annat berättat att det inte var självklart att han skulle bli fotbollsproffs, men att kärleken till sporten stoppade honom från att hamna på fel sida om livet och göra saker i livet som han sedan skulle behöva ångra. Att spela fotboll på gatan tillsammans med polarna låg honom varmt om hjärtat. Fotbollen fick honom att känna ett lugn inombords. Att det skulle bli Athlético Paranaense för Lodi var dock inte helt självklart till en början. Tillbaka i tiden provspelade han nämligen med både Corinthians och Santos där han imponerade såpass mycket på Corinthians att han också sedan fick ett kontraktsförslag från klubben, ett erbjudande som han dock valde att tacka nej på grund av avståndet till hemmet och sin familj. Det var under åren när han fortfarande gick på en futsalskola hemma i Serrena. Han körde vidare med skolan ytterligare ett år efter det innan han tillslut skrev på för just Athlético Paranaense som 14-åring. Efter ett par år med bra prestationer i klubbens ungdomslag kom också den efterlängtade A-lagsdebuten för Lodi hemma mot Gremio 2016 - en match som Gremio vann med 1-0. En annan intressant detalj som Lodi själv har berättat är att när han skrev på för Athlético var han egentligen anfallare, och att det var under åren i Paranaense som han så småningom skolades om till just vänsterback.

Vad för typ av spelare är då Renan Lodi? Det är en oerhört explosiv och rapp vänsterback som gillar att fylla på framåt när möjligheten uppstår, utan att för den delen vara värdelös defensivt. Hans stora styrkor ligger givetvis i det offensiva spelet. Det är där han är som allra farligast. Därför var det väldigt intressant och roligt att han i somras valde Diego Simeone och Atlético de Madrid som ny klubbadress, då det är en tränare och klubb med en spelfilosofi som inte riktigt rimmar med hur Lodi är van att spela sin fotboll. Lodi har dock berättat i en intervju att just Simeones taktiska kunskap och förmåga att organisera försvarsspel var en viktig faktor när han bytte klubb i somras. Han ville växa och utvecklas som spelare, och såg Atlético de Madrid som bästa tänkbara klubb för att göra just det. Och trots att Lodi helt klart var stabil bakåt tidigare har han verkligen vuxit i det avseendet sedan flytten till Spanien. Renan Lodi är idag en väldigt komplett ytterback, och har stått för en mycket imponerande debutsäsong i La Liga. Han står även noterad för fyra stycken landskamper för det brasilianska landslaget, där samtliga matcher dock har varit vänskapsmatcher. Det är dock ingen som helst tvekan om vem som är Marcelos självklara arvtagare i Seleção framöver.

Postad bild

#14   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5525 Inlägg:

Postad 20 April 2020 - 10:33 AM

JEAN PYERRE

Klubb:
Gremio
Position: Offensiv mittfältare/central mittfältare
Styrkor: Teknik, spelförståelse, fysik, passningsspel
Längd: 183 cm

Kontrakt t.o.m: 2023

Idag blir det inte någon jättelång text, utan den här gången tänkte jag fatta mig relativt kort. Detta främst på grund av att jag har känt mig lite småkrasslig under veckan som har varit. Därför väljer jag ett "säkert kort" och kör vidare på Brasilien-spåret och Jean Pyerre. Jag lovar er dock att bredda nationaliteterna så småningom, oroa er inte. Jean Pyerre spelar till vardags sin fotboll i brasilianska Gremio, och har gjort så sedan 2008. Hittills har det blivit sammanlagt 54 A-lagsmatcher för mittfältaren i Gremio-tröjan. Det är oerhört spännande spelare med ett väldigt brett register i sin verktygslåda. Fysik kombinerat med en väldigt en väldigt fin teknik och passningsfot, ganska snarlik en viss Paul Pogba i sitt rörelsemönster och passningsspel. Förra säsongen blev det sammanlagt 10 ligamatcher med 3 mål och 2 assist som poängfacit. Pyerre besitter i mina ögon en enorm råpotential och kan gå riktigt långt så länge han slipper skador och hamnar i rätt klubb. Som sagt, jag ber om ursäkt för en kort och inte särskilt genomarbetad text, och lovar förbättring till nästa måndag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar