Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Gibraltar Fantasy League - Ett managerspel

60 svar till detta ämne

#1   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1965 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 21 March 2020 - 03:30 AM

Postad bild

Gibraltar Fantasy League - Ett managerspel

Jag har under dagarna pusslat ihop ett nytt managerspel som är likt Yayakolos EAM. I och med att FMSweden bytt ägare och fått en nytändning känner jag att det är dags att dra igång ett nytt brädspel där man är tränare för ett lag.

Var med och utveckla ett av Europas sämsta länder till att kunna konkurrera mot andra mer slagkraftiga länder. I detta brädspel får du chansen att ta kontroll över en klubb i Gibraltar där du som manager väljer din egna filosofi för att nå framgång. Välj mellan att satsa ungt och utveckla spelare för att efter några säsonger bli riktigt bra eller satsa rutinerat för att tidigt börja dominera den inhemska serien och söka lyckan i kvalet till dem kontinentala cuperna mot andra europeiska klubblag.

HUR SPELET GÅR TILL

Du kommer först att få välja ett lag du vill vara och därefter kommer det hållas en draft. Jag kommer göra olika listor med spelare, påhittade spelare, som har ett värde från 1-100. Ni alla kommer få samma startbudget att drafta spelare med och det kommer vara en dold budgivning som sker i PM till mig. Den som lagt högst bud kommer att få spelaren. Mer om detta kommer senare.

Sedan är det dags att dra igång spelet. Jag kommer skapa en liga utifrån hur många deltagare vi blir. Du har din trupp du draftat ihop som du ska coacha genom att ta ut ditt lag inför matcher. Mer regler kring hur en match går till, hur matchmotorn fungerar och hur du ställer upp ditt lag kommer att komma senare.

Varje säsong kommer du att få upp två regens och du kan uppgradera din ungdomsanläggning för att få fram bättre ungdomar. Du kommer också kunna uppgradera din arena för att få mer intäkter.

HUR UTVECKLAS EN SPELARE

En spelare utvecklas genom speltid, jag kommer göra mallar för hur utvecklingen ser ut. Beroende på speltid, ålder, antal mål, antal assist och antal hållna nollor påverkar en spelares utveckling. Om en spelare öser in mål har han större chans att utvecklas. Det blir för svårt att köra med röda kort och skador och därför kommer din styrelse istället ge dig krav på att vissa spelare kräver att spela ett visst antal matcher på en säsong. En spelare du kontrakterar kommer att kräva en truppstatus och utifrån spelarens truppstatus kräver den att spela ett visst antal matcher. Missköter du detta kommer spelaren att bli missnöjd och missköter du styrelsens krav kommer du att få varningar.

EKONOMI

Du kommer att ha ett saldo och du väljer själv hur du vill fördela detta. Du kanske vill lägga alla pengar på övergångar, då är det helt okej. Men går du för mycket minus kommer det innebära poängavdrag då du bryter mot FFP reglerna. Du har sponsoravtal, tv-pengar och så vidare, likt verkligheten och det gäller att du hittar en balans mellan inkomst och utgifter.

VAD KRÄVER JAG FRÅN VARJE ENSKILD DELTAGARE

En hyfsad aktivitet. Jag vill att det ska spelas omkring 3 matcher i veckan, så under säsong räcker det att du är inne 3 dagar i veckan och tar ut ditt lag. När Silly Season drar igång är fönstret öppet några dagar men agerar man inte utan är inaktiv kommer man inte få samma möjligheter som alla andra på marknaden eftersom spelare tillslut skriver på för olika klubbar som erbjudit spelaren i fråga ett kontrakt. Nu i draften kommer jag ha en deadline på kanske 12 timmar, det varierar beroende på tid på dygnet. Jag uppmanar alla att skicka in så snabbt som möjligt då vi snabbare kan gå vidare till nästa deadline.

Om du vill vara med skriver du här i tråden vilket lag du vill vara, Det är först till kvarn som gäller!

LAGEN

Postad bild Europa FC - Denki
Postad bild St Josephs
Postad bild Lincoln Red Imps - Fopster
Postad bild Lynx - LeoFM
Postad bild Magpies - Wennstrom
Postad bild Lions Gibraltar - Micke122
Postad bild Mons Calpe - HugoMansson
Postad bild Europa Point - Jockonelli
Postad bild Manchester 62 - Argt Challa
Postad bild Boca Gibraltar - Elfsborg
Postad bild Glacis United
Postad bild Gibraltar United

Mer om regler kommer senare, känns det lite oklart nu så är det bara att fråga så ska jag förklara. För att summera det hela så ska du vara tränare för ett av dem 12 lag som finns här ovan. Du väljer själv vilket lag du vill vara och det är först till kvarn. Som tränare kommer du agera som i Football Manager, förutom att det är ett brädspel. Du kommer få ha kontroll över din ekonomi, din trupp, agera på transfermarknaden, ta ut ditt lag och taktik.

Detta inlägg har redigerats av Alex Grecco: 23 March 2020 - 10:35 AM

#2   Elfsborg

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 610 Inlägg:
  • Favoritlag:Tottenham Hotspurs

Postad 21 March 2020 - 07:22 AM

Jag är på! Väljer att basa över Boca Gibraltar.

#3   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4946 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 21 March 2020 - 09:41 AM

Underbart initiativ! Kul med draft också. Jag väljer Lions :)

Ingen stor grej kanske men verkar vara lite andra lag som spelar i landet IRL just nu: https://en.m.wikiped...National_League

#4   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 21 March 2020 - 10:32 AM

Visa inläggmicke122 skrev:

Underbart initiativ! Kul med draft också. Jag väljer Lions :)

Ingen stor grej kanske men verkar vara lite andra lag som spelar i landet IRL just nu: https://en.m.wikiped...National_League

Kollade upp detta och valde att byta college laget mot Gibraltar United. https://www.gibralta...on-18-19-967096 är hur ligan såg ut 2018/19. https://za.soccerway...-season/r53435/ är årets tabell.

#5   LeoFM

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 253 Inlägg:
  • Favoritlag:Man City, Hudiksvalls FF, Giffarna & BASK Belgrad.
  • Tränar:Víkingur

Postad 21 March 2020 - 15:52 PM

Ser kul ut! Jag väljer Lynx Postad bild

#6   Wennstrom

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Liverpool & Rögle

Postad 21 March 2020 - 16:08 PM

Är på, väljer Magpies

We're never gonna stop!

#7   fopster

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 330 Inlägg:
  • Tränar:Club Brügge

Postad 21 March 2020 - 16:43 PM

Jag är på. Jag väljer Licoln Red Imps

#8   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2534 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 21 March 2020 - 19:27 PM

Jag är med, kör såklart Manchester 62
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#9   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 45 Inlägg:

Postad 22 March 2020 - 12:45 PM

Det lät kul. Jag är på. Tar gärna Mons Calpe, om det går för sig?

#10   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 22 March 2020 - 15:42 PM

Vi är i skrivande stund 7 stycken. Som läget är just nu kommer jag sätta ihop en serie med 8 lag. Blir vi fler så utökar jag serien. Min fråga är hur ni vill ha det om vi utgår ifrån att det är 7 deltagare. Ska vi ha ett ligasystem på 8 lag, 10 lag eller 12? Vill ni ha ett slutspel där topp 4 lagen gör upp om att vinna eller ett vanligt ligaspel?

Min tanke är om vi är 7 stycken så blir det en liga på 8 lag, de två lag som kommer sist kommer få kvala ner och möter ettan respektive tvåan i division 2. I division 2 kommer det finnas 6-8 lag som kommer styras av datorn (vill säga mig).

Jag kommer börja sätta ihop reglerna och posta dem i en ny tråd.

Om det finns frågor så är det bara att ställa dem här eller till mig via ett PM. Om du vill vara med är det bara att anmäla dig och välja mellan de 5 lagen som finns kvar.

#11   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4946 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 22 March 2020 - 16:05 PM

Tycker det känns rimligt att köra på åtta lag där de två sämsta får kvala ner. Gällande slutspel eller ej så är jag för ett vanligt, rakt seriespel. Kanske går att köra en cup vid sidan om? Rak utslagning i enkelmöten på neutral plan, alla lagen i högstaligan får möta ett lag i andraligan i åttondelen och därefter fri lottning.

#12   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2507 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg

Postad 22 March 2020 - 18:29 PM

Kör gärna Europa FC.

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#13   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 22 March 2020 - 22:24 PM

Ni som varit med under tidigare EAM upplagor, hittar ni något ni inte tror kommer att gå ihop så är det bara säga till så kan vi ta upp diskussionen här.

Kommer posta en hel del regler och information nu, har ni frågor är det bara att ställa dem här eller via ett PM.

Finns också fortfarande möjlighet att vara med om man blivit intresserad efter jag postat reglerna, funderingarna kanske lossnar när man vet hur det går till. :)

#14   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 45 Inlägg:

Postad 22 March 2020 - 23:51 PM

Får man sätta ihop en egen taktik? Vet om att du skulle förklara matchreglerna, men jag kunde inte hålla mig.

#15   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 00:04 AM

Visa inläggHugoMansson skrev:

Får man sätta ihop en egen taktik? Vet om att du skulle förklara matchreglerna, men jag kunde inte hålla mig.

Du kommer få välja mellan 4-4-2, 3-5-2, 4-5-1, 3-4-3, 5-3-2, 5-2-3, 4-2-4, 4-3-3, 5-4-1 (samma som Xperteleven). Jag har också tänkt försöka lägga till så att man kan välja om man vill spela defensivt, balanserat eller offensivt. Jag sitter och försöker få ihop en matchmotor vilket inte är det lättaste. Matchmotorn kommer vara ganska simpel och jag använder mig av ett tärningssystem, kommer presentera det när jag fått ihop ett system.

Min vision är att man i framtiden ska kunna välja mellan om man vill spela kortpass, långpass osv, men kruxet är att jag inte vet hur jag ska få ihop matchmotorn i så fall. :)

#16   Jockonelli

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 08:39 AM

Är det för sent att vara med?

Isf vill jag gärna ha Europa Point!

#17   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 45 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 09:58 AM

Tack för svar. En sak jag inte riktigt förstod var att man kan köpa spelare från utomstående klubbar. Tror du använde dig av exemplet att man vill köpa Sven från Monaco. Det förstår jag inte alls. Eller kan jag köpa Ben Yedder?

#18   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 10:19 AM

Visa inläggJockonelli skrev:

Är det för sent att vara med?

Isf vill jag gärna ha Europa Point!

Du är varmt välkommen att delta, jag skriver upp dig på Europa Point! :)

Detta betyder att vi nu är 9 deltagare och jag sätter en maxgräns på 10 stycken för att jag vill kunna hinna med att lägga ner tid på alla deltagare. Detta innebär att jag under dagen kommer utöka ligan från 8 lag till 10 lag.

#19   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • 1965 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 10:33 AM

Visa inläggHugoMansson skrev:

Tack för svar. En sak jag inte riktigt förstod var att man kan köpa spelare från utomstående klubbar. Tror du använde dig av exemplet att man vill köpa Sven från Monaco. Det förstår jag inte alls. Eller kan jag köpa Ben Yedder?

Vi kommer att spela med påhittade spelare vilket innebär att Ben Yedder inte kommer finnas med. Första säsongen kommer ni få drafta ihop varsitt lag och därefter kommer man sedan att få köpa och sälja spelare. Jag kommer under transferfönstret släppa olika listor på spelare som ni kan buda på. Sven från Monaco kan exempelvis vara med och det kan se ut på följande sätt:

Utländska spelare som vill ha en nytändning :

Sven Svensson, 32, BCH, 59-62, Värderad till 1 miljon

59-62 är hur bra spelaren är, det kommer att vara ett intervall och man kommer ha möjlighet att scouta en spelare för en viss summa. Kommer presentera detta snart.

Är du med på hur jag menar? :)

#20   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 45 Inlägg:

Postad 23 March 2020 - 15:31 PM

Visa inläggAlex Grecco skrev:

Vi kommer att spela med påhittade spelare vilket innebär att Ben Yedder inte kommer finnas med. Första säsongen kommer ni få drafta ihop varsitt lag och därefter kommer man sedan att få köpa och sälja spelare. Jag kommer under transferfönstret släppa olika listor på spelare som ni kan buda på. Sven från Monaco kan exempelvis vara med och det kan se ut på följande sätt:

Utländska spelare som vill ha en nytändning :

Sven Svensson, 32, BCH, 59-62, Värderad till 1 miljon

59-62 är hur bra spelaren är, det kommer att vara ett intervall och man kommer ha möjlighet att scouta en spelare för en viss summa. Kommer presentera detta snart.

Är du med på hur jag menar? :)

Då förstår jag precis vad du menar. Perfekt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar