Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[AVSNITT 2] DANNES LÖRDAGSGODIS - MATCHSNACK [21/03-20]

5 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 21 March 2020 - 09:16 AM

Postad bild

[AVSNITT 2] DANNES LÖRDAGSGODIS - MATCHSNACK [21/03-20]

Till den här lördagen tänkte jag gotta ner mig i ett inslag som kan vara skillnaden mellan vinst och förlust för kvällens match men även formen i det långa loppet. Jag pratar naturligtvis om matchsnack och det var inte förrän till FM19 som jag verkligen började förstå hur viktigt det faktiskt är med att pricka rätt i matchsnacket. Därför tänkte jag dela med mig av mina egna erfarenheter av vad jag har lyckats med, men ha med i beräkningarna att själva matchsnacket bara är en av många delar i den så kallade nyckeln till framgång. Jag har testat det här tillvägagångssättet på olika nivåer och har faktiskt fått samma positiva effekt hos alla. Ha dock förståelse för att det kommer vara en period i början där de möjligtvis inte ger en riktigt bra effekt utan ha tålamod.

Till att börja med; vad exakt är matchsnack och när kan jag använda det? Svaret på den frågan är följande; i samband med match vilket innebär inför, i halvlek samt efter match är de tre tillfälle du kan använda det. Matchsnacket går ut på att motivera dina spelare så att de upprätthåller en god form, försöker vända på en negativ trend, motivera dem mot ett betydligt bättre eller sämre motstånd och så vidare. Ingen match är lik den andra men här handlar det om att hitta en filosofi som du anser fungerar utefter vad du vill få ut hos spelarna. För mig har det alltid handlat om att låta spelarna förstå att de kan vinna över vilket lag och vilka spelare som helst vilket är en rätt så generaliserad filosofi, men den funkar. Jag kommer att bryta ner matchsnacket i tre områden; inför, under och efter match.

Inför match
Detta är förmodligen det viktigaste snacket du har med spelarna och det handlar om att du ska lägga en grund för hur motiverade spelarna är att spela den kommande matchen. Det kan vara ett bättre lag, ett jämbördigt lag men också ett sämre lag som ni ställs inför men om ni är som jag, dvs att ni vill vinna alla matcher, så bör ni behandla dem densamma. Du som tränare har alltså som uppgift att berätta för spelarna att det är ni som ska lämna matchen med tre poäng och inte motståndarna.

Hemmalag - Aggressiv ton
Bortalag - Passionerad ton

Där finns otroligt många alternativ, inte enbart tonen på snacket utan även vad det är du vill förmedla till spelarna. När ditt lag är hemma bör du använda en aggressiv ton och förvänta dig att spelarna vinner, gör bra ifrån sig eller tar en revansch. Att göra det för fansen bör du endast säga om det är en avgörande match, tex final, annars får den tyvärr motsatt effekt. När ditt lag är bortalag är det istället med passionerad ton som du förväntar dig ett bra resultat, att ni ska vinna, eller ta revansch. Ni kommer att märka att innehållet är ungefär densamma men tonen är avgörande.

Under match (halvlek)
Detta är näst intill lika viktigt som inför match eftersom ni har halva matchen kvar att spela och mycket kan hända. Som ung fotbollsspelare fick jag lära mig att en 2-0 ledning i halvlek är det värsta resultatet du kan bära med dig för mentalt har ni redan vunnit men det kan gå otroligt snabbt, vilket är likadant på FM. Du vill upprätthålla ett gott resultat och få spelarna att behålla fokus eller kanske till och med få spelarna att prestera ännu bättre för ni har inte gjort mål eller ligger under.

Hemmalag - Säker ton (aggressiv ton)
Bortalag - Lugn ton

Återigen, använd inte för fansen här om det inte är en finalmatch och jag rekommenderar er att vara väldigt restriktiv även där. Istället gäller det att fokusera på att behålla fokus. “Det ser bra ut men det kan gå snabbt i fotboll” alternativt “det ser bra ut men ni kan ännu bättre” är två alternativ jag ofta använder vid ledning, varna för övermod helt enkelt. Ligger ni under eller har ett oavgjort resultat behandlar jag det lika och det med att det helt enkelt är för dåligt. Som bekant vill jag motivera spelarna att de alltid ska kunna vinna matcher oavsett vilket lag eller vilka spelare de än möter och då är ett oavgjort resultat inte tillräckligt bra. Samma gäller bortamatcher och resultat. Skulle det vara helt åt skogen på hemmaplan, exempelvis att ni ligger under med tre mål eller fler då brukar jag använda en aggressiv ton.

Efter match
Den här är också viktig men mer åt det långa loppet och inte för stunden och därför tenderar jag att låta assisterande tränaren sköta det här snacket då han oftast brukar vara duktig på det. Det handlar kort och gott om att spelarna ska förstå att detta var ett steg i antingen rätt eller fel riktning och att det gäller att bygga vidare eller ändra på något till nästa match. Likt snacket i halvtid så vill du också varna för övermod men det går även bra att förklara att de lagt ner ett bra jobb under matchen.

Hemmalag - Säker ton
Bortalag - Lugn ton

Med det sagt så är det rekommenderat att använda samma tonart som i halvtid, men det går naturligtvis bra att använda exempelvis en mer passionerad ton ifall matchen innebar en uppflyttning eller finalvinst. Spelarna är också människor och behöver naturligtvis få en klapp på axeln och höra att de har gjort ett bra jobb och det är där den långsiktiga formen kommer in; en positiv långsiktig form och hög moral är ett av de största framgångsrecepten på Football Manager 20 och det är bevisat att “motivation slår klass” enligt undertecknad.

Summering
En hel del av detta har jag själv arbetat fram men jag har också läst på forum och kollat på Youtube/livestreams vad andra gör och med det fått mig en samlad uppfattning över vad som borde fungera. Mycket av Football Manager handlar om tålamod och därigenom inte ändra från gång till gång; att ha en röd tråd är faktiskt viktigare än vad du tror och det gäller även matchsnack. Kanske fungerar inte detta för dig eller du föredrar ett annat tillvägagångssätt vilket är helt okej, det är du som bestämmer över ditt lag. Jag vill istället ge er en ögonöppnare dels vad som har fungerat för mig men även att ge er en insikt i vikten av att hålla den röda tråden.

Vad som är intressant i hela den här historien är när du väl lyckats hitta en röd tråd och spelarnas moral är hög så brukar du kunna använda dig av “pressen har hyllat er” alternativt “de som inte tror på er” vilket du bör utnyttja baserat på . Den här kommer att få spelarna att vilja behålla sin form och fortsätta bevisa för både press, fans och inte minst sig själva att upprätthålla en god form. Såklart kan det ändå innebära en sämre insats men då gäller det att sköta halvtidssnacket enligt ovan nämnda eller om du har en egen utarbetad metod.

Spelarna mår bra av att behandlas som människor och du bör förklara att de gör bra ifrån sig när de gör bra ifrån sig, men det helst efter match och inte under eftersom de tenderar på att bli nöjda och tillfredsställda där och då. Så ha höga förväntningar inför matchen, försök rätta till de fel som har begåtts under första halvlek till andra halvlek och efter matchen får du gärna berätta att det har gått bra eller mindre bra, kanske rent av dåligt. Du vill att spelarna ska bli sammansvetsade och hålla en hög moral vilket då kommer att leda till att de lyssnar mer och bättre på dig men även presterar bra och kanske till och med vinner över betydligt bättre motstånd.

#2   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 2047 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 21 March 2020 - 10:28 AM

Dina tips gjorde att jag vann ligan och cupen med Lazio. Trodde aldrig att matchsnack hade sådan påverkan!

#3   Persler!

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 35 Inlägg:

Postad 21 March 2020 - 12:42 PM

Snyggt! Kör du några rop under matcherna? Tycker det känns som att endast "kräv mer" ger någon effekt där.

#4   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7671 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Toulouse

Postad 21 March 2020 - 13:11 PM

Visa inläggPersler! skrev:

Snyggt! Kör du några rop under matcherna? Tycker det känns som att endast "kräv mer" ger någon effekt där.
Japp, använder mig av en 2-3-4 stycken beroende på matchbilden. Är något jag också planerar att skriva om i framtiden!

#5   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4143 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 21 March 2020 - 13:11 PM

Visa inläggPersler! skrev:

Ifall vi har problem att skapa farliga målchanser -> Bli kreativ.
Om vi även har problem bakåt eller att ens hålla i bollen -> Kräv mer
Direkt efter vi har gjort mål -> Uppmuntra.
Bedrövlig insats och 0-1 -> Visa lite passion

#6   Hansell

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Inlägg:
  • Snapchat:phansell
  • Yrke:Fritidsledare
  • Favoritlag:FC St. Pauli och Arsenal

Postad 22 March 2020 - 19:03 PM

Använder nästan samma. Och "kräver" typ också alltid en vinst oavsett motstånd. Hur gör du/ni med assisterande efter "huvudtalet". Låter ni assisterande får några ord?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar