Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[Avsnitt 5] Dannes Lördagsgodis - Taktik: 4-1-4-1! [11-04-20]

8 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 11 April 2020 - 08:03 AM

Postad bild

[Avsnitt 5] Dannes Lördagsgodis - Taktik: 4-1-4-1! [11-04-20]

Äntligen kan jag dela med mig av en ny taktik och det genom Lördagsgodis! Tidigare har jag arbetat fram en 4-4-2 som, jag noterade i efterhand, utnyttjar matchmotorns svagheter. Det är svårt att få fram en taktik som fungerar utan att sätta hög press eller utnyttja kantspel men jag har därför funderat på hur man kan gå tillväga för att på något sätt kringgå utan att primärt utnyttja matchmotorn utan istället hitta andra ingångar. Med det sagt så vill jag presentera en passningsorienterad taktik som dock bygger på hög press men som är en fröjd för ögat om man gillar tiki taka.

Laget jag har valt att arbeta fram taktiken med är allsvenska Kalmar FF. Därför är den något formad efter det spelarmaterial som finns att tillgå där vilket ni får ha med i beräkningen. Jag vill också poängtera att det kan se ut att vara mycket instruktioner och är endast testad för en halv säsong. Efter just en halv säsong bör man kunna se om taktiken fungerar eller ej enligt egna erfarenheter. Jag tror på en upptrappning av att implementera en ny taktik vilket innebär att själva formationen är skalet, laginstruktioner kommer härnäst och personliga instruktioner kommer in sist. Tar man in allt på en och samma gång kan det bli alldeles för mycket för spelarna att ta in.

Laginstruktion = LI
Personlig instruktion = PI

Målvakt :: Försvar
Hans primära uppgift är att rädda skotten som kommer mot honom och det räcker i väldigt stora drag. Emellanåt använder sig backlinjen och i synnerhet mittbackarna målvakten med en hemåtpass för att lugna ner spelet och försöka locka upp motståndarna för att luckra upp offensivt. Har PI’n “ta färre risker” vilket innebär att han håller något längre i bollen för att på så sätt lugna ned spelet och hitta en medspelare.

Inverterad Offensiv Ytterback :: Försvar/Understöd
Går inåt banan istället för längs kanten vilket har visat sig vara en framgångsfaktor defensivt. De bokstavligen stänger ytor precis utanför de centrala ytorna och därför blir försvaret svårforcerat. Offensivt följer de med upp till innermittfältarnas höjd och låter därmed mittbackarna sköta offsidefällan vid kontringar emot oss. Har PI’n “skjut mindre” då de tenderar att komma högt upp i banan emellanåt och helt enkelt inte är tillräckligt bra avslutare.

Spelskicklig Mittback :: Försvar
Här har jag blivit lite bortskämd med en vänsterfotad och en tvåfotad mittback vilket har förenklat bollfördelningen uppåt och utåt banan. Deras uppgift är att sätta igång spelet och brukar vanligtvis fördela vidare bollen till någon av mittfältarna, såväl centralt som på kanterna. Utöver det sköter de offsidefällan och behöver endast se till sin mittbackspartner vilket har visat sig vara otroligt effektivt. Inga PI valda.

Halvback :: Försvar
Jag skulle vilja sträcka mig så långt och säga att den här positionen är nyckelrollen i hela taktiken. Han är länken mellan offensiven och defensiven, är otroligt duktig bollvinnare och fördelar den snabbt till en rättvänd spelare som därefter kan påbörja ett anfall alternativt lugna ned spelet. Har PI’arna “tackla hårdare” samt “tätare markering” eftersom jag vill ha en aggressiv försvarsspelare som vinner tillbaka bollen fort.

Defensiv Spelfördelare :: Understöd
Rasmus Elm, vår assistkungs position. Han rör sig inte på allt för stora ytor utan håller sig centralt och går inte längre upp än utanför motståndarnas straffområde. Med sin högerfot lyckas han med såväl läckra framspelningar som hårda långskott men är även en fantastisk frisparksläggare. Hans roll är att fördela bollen till mer offensiva spelare med en avgörande pass. Har PI’arna “dribbla mindre”, “tackla hårdare” samt “tätare markering” då jag inte vill att han rör sig uppåt banan utan håller sig ganska så stilla och centralt men är även en spelare som ska kunna jobba hårt för att vinna tillbaka bollen.

Offensiv Spelfördelare :: Anfall
Det är egentligen den här positionen som var OMC tidigare. Han är en tekniskt bevandrad spelare som gärna går uppåt banan med boll för att hitta luckor som hans mittfältskollega kanske inte ser eller kan möjliggöra. Skillnaderna sinsemellan är statisk och dynamisk och ger oss olika infallsvinklar i uppspelsfasen. Har PI’arna “mer direktpassningar”, “tackla hårdare” samt “tätare markering” då jag vill att han hittar mer avgörande passningar till offensiva spelare och utöver det vara en hårt arbetande försvarande spelare.

Ytter :: Understöd/Anfall
Här har vi en roll som jag har laborerat en hel del med. Ytter med såväl understöd som anfall i mentalitet men även som yttermittfältare med understöd och anfall som mentalitet. Det har varit svårt men här handlar det mycket om vad för typ av motstånd vi ställs mot kontra vad för spelare jag har att tillgå just för den matchen. Men Ytter - Understöd är min utgångspunkt där Ytter - Anfall ligger närmast till hands därefter. Tanken är att yttern ska hålla sig vid sidlinjerna och dra isär motståndarnas försvar men även ta löp förbi dem för att slå ett inlägg eller spela snett inåt bakåt för att ge en innermittfältare möjligheter att slå en boll framåt banan eller skifta sida. Har PI’arna “mer direktpassningar” samt “skjut mindre” då jag vill, likt den offensive mittfältaren, att de ska hitta mer avgörande passningar till spelare högre upp. När de väl är högre upp själva vill jag att de ska hitta passningar till en mer central spelare, förslagsvis anfallaren.

Djupt Liggande Forward :: Anfall
Och till sist har vi alltså vår ensamma anfallare som jag också har laborerat en hel del med, till och med mest. Nils Fröling är rätt så komplett spelare och trots sin unga ålder en av Allsvenskans bästa anfallare, men att få igång en ensam anfallare har varit en av mina akilleshälar på FM20. Men en DLF med anfallande mentalitet tror jag är rätt väg att gå. Han håller i bollen bra för att få upp resten av de offensiva spelarna, håller sig mestadels centralt och är dessutom snabb på att därefter ta sig in i motståndarnas straffområde för att ta emot en passning eller ett inlägg och förvalta den i mål. Inga PI valda.

Mentalitet: Offensivt

Med Boll
x :: Något kortare passningsspel
x :: Bygg spel bakifrån
x :: Arbeta in bollen i straffområdet
x :: Fokusera spel längs vänster- och högerkanten

Eftersom jag vill bygga ett passningsorineterat spel så finns det en del inställningar att ha med i ekvationen. Något kortare passningsspel känns som den mest självklara men där finns även “tempo” och “slösa tid” som alternativ att se över. I just detta fallet har jag låtit de vara men de har varit med i mina laborationer. Vill jag försvara en ledning kan jag under en match öka den sistnämnda. Bygga spel bakifrån handlar om att tålmodigt jobba upp bollen lagdel för lagdel där vi vill utnyttja kanterna som i sin tur hittar en passning snett inåt bakåt till en spelfördelare som försöker hitta en boll in i straffområdet, alternativt att yttern slår ett inlägg in i straffområdet beroende på hur högt upp i banan man är med bollen.

Omställningar
x :: Passa till mittbackar
x :: Håll formationen
x :: Återerövringspress

Likt “bygga spel bakifrån” så handlar “passa till mittbackar” om att påbörja en tålmodig resa med bollen från eget straffområde till motståndarnas och eftersom yttebackarna är inventerade och gärna samt ofta tar steget uppåt snabbare än målvakten har hunnit distribuerat ut bollen så är det helt logiskt att just mittbackarna får vara bollmottagarna här. “Håll formationen” innebär också att vid omställningar så påskyndar vi inte bollens resa till motståndarnas straffområde utan behåller den inom laget i lugn och ro. “Återerövringspress” handlar helt enkelt om att vi, tillsammans med nedanstående vill vinna tillbaka bollen så snabbt och högt upp i banan som möjligt.

Utan Boll
x :: Centrera försvarsspelet
x :: Högre försvarslinje
x :: Mycket högre presslinje
x :: Mycket intensivt presspel
x :: Hindra korta uppspel från målvakten
x :: Använd offsidefälla

Jag har valt att centrera försvarsspelet då jag känner att kan vi täppa till där så har motståndarna otroligt svårt att komma till skott, vilket jag har kunnat bevisa också. Dock finns det ytor bakom de inventerade ytterbackarna som man bör hålla koll på. I samband med en vilja att vinna tillbaka bollen snabbt och högt upp i banan så har vi en mycket högre presslinje och mycket intensivt presspel tillsammans med att hindra korta uppspel från målvakten. Men lyckas de ta sig igenom så pass långt fram till försvarslinjen så ska den vara något högre upp i banan och använda sig av en offsidefälla. Just offsidefällan har jag lyckats få till bra; ytterbackarna är som bekant redan något högre upp i banan och då har mittbackarna endast varandra att hålla koll på.

Resultat
Såklart vill ni ha lite faktabaserat bevis på det hela och naturligtvis ska jag dela med mig av det också. Som bekant valde jag allsvenska Kalmar FF som testlag och är man tippad inför säsongen att komma på plats 9 av 16 så är man ett ingjutet mittenlag som möjligtvis kan aspirera max på en plats bakom den absoluta toppen, om man lyckas hålla en god form och undvika skador. Nu har jag hunnit spela 13 allsvenskan matcher och resultatet är oroväckande bra. Jag vet inte om det handlar om flax eller om min taktik om hur man introducerar taktiker helt enkelt är perfekt uppbyggd; börja med skalet i form av formationen och jobba därefter in laginställningar och slutligen personliga instruktioner. Här kommer lite statistik på det hela.

Antal matcher :: 13 :: 13 - 0 - 0 :: 33p
Gjorda mål :: 22 st
Insläppta mål :: 0 st
Målskillnad :: +22
Gjorda mål per match :: 1,69
Insläppta mål per match :: 0

Totalt antal skott - Framåt :: 211 (16,23/match)
Totalt antal skott på mål - Framåt :: 113 (8,61/match)
Totalt antal skott - Bakåt :: 49 (3,76/match)
Totalt antal skott på mål - Bakåt :: 20 (1,53/match)

Bollinnehav i totalsnitt - Framåt :: 59,46%
Bollinnehav i totalsnitt - Bakåt :: 40,38%

Gjorda Mål :: Gjorda Assist

Som ni kan se så är det otroliga siffror för att vara Kalmar FF, men jag tycker generellt att det är otroliga siffror vilket lag(ja nästan i var fall) det än är. I synnerhet antalet insläppta mål är noll efter hela 13 matcher och då har vi ändå spelat bortamatcher mot Hammarby, Malmö och AIK vilket säger en hel del om nivån. Jag tycker att målproduktionen har varit dålig i förhållande till antalet chanser men jag har inte riktigt hittat rollen för den centrala anfallaren. I ärlighetens namn har jag svårt att få till en ensam anfallare.

Var har då assisten kommit ifrån? Om ni trycker på “Gjorda Assist” så har ni en bild på hur fördelningen på det nämnda ser ut och vi kan ganska så omgående konstatera att det är väldigt bra och fint fördelat. Av de 18 framspelningarna har DF/U Rasmus Elm stått för åtta stycken vilket är en fantastisk bedrift. Minst hälften av dessa har kommit i samband med fasta situationer i form av hörnor och frisparkar.

Vi går vidare till mål och var de görs. Om ni trycker på “Gjorda Mål” så har ni också där en bild på hur fördelningen på det nämnda ser ut och här har vi en väldigt klar bild över hur det ser ut. Av de 22 målen så har 13 kommit från runt straffpunkten vilket, om vi bryter ner det ytterligare av undertecknad som faktiskt har sett målen, innebär fasta situationer eller inspelningar från mittfältare och det rätt så jämnt fördelat. Elm har varit en riktigt skicklig nötknäckare att finna en spelare i straffområdet. Ett par skott har skett genom ett långskott utanför straffområdet och vem om inte självaste Rasmus Elm har stått för dem. I övrigt har resten varit inne i straffområdet vilket talar för att taktiken fungerar - vi försöker ju trots allt arbeta in bollen i straffområdet!

Vi avslutar med lite individuell statistik från våra kära spelare och även om det endast är 13 spelade matcher så kan vi direkt se vilka som sticker ut extra mycket, nämligen innermittfältaren Rasmus Elm och anfallaren Nils Fröling. Just Fröling har haft en berg- och dalbaneform vilket har inneburit matcher där han bär laget på sina axlar för att i nästa match vara totalt osynlig. Jag letar alltså efter en roll som kan ge oss en mer stabil anfallare sett till målproduktion. Noterbart att näst bästa målskytt är mittbacken Aliti vilket beror på att han är uppe på fasta situationer. Romarío och Fröling har gjort varsitt straffmål dessutom.

Mål
Nils Fröling :: Anfallare :: 7 st
Fidan Aliti :: Mittback :: 5 st
Svante Ingelsson :: Vänstermittfältare :: 4 st
Rasmus Elm :: Innermittfältare :: 2 st
Piotr Johansson :: Högermittfältare :: 2 st
Edvin Crona :: Anfallare :: 1 st

Assist
Rasmus Elm :: Innermittfältare :: 8 st
Romário :: Innermittfältare :: 2 st
Piotr Johansson :: Högermittfältare :: 2 st
Svante Ingelsson :: Vänstermittfältare :: 1 st
Isak Jansson :: Högermittfältare :: 1 st
Emin Nouri :: Högerback :: 1 st
Viktor Elm :: Mittback :: 1 st

Forwards :: 8 mål :: 0 assist
Yttermittfältare :: 6 mål :: 4 assist
Innermittfältare :: 2 mål :: 10 assist
Ytterbackar :: 0 mål :: 1 assist
Mittbackar :: 5 mål :: 1 assist

Som ni kanske märkt under inläggets gång så har jag en del frågeställningar som jag väldigt gärna vill att ni kan hjälpa till att besvara, antingen genom att ni testar taktiken eller att ni skriver baserat på kunskap. Jag vill hitta en roll för den ensamma anfallaren som i grunden är snabb och den primära målskytten. Jag vill kunna förvalta fler chanser och göra fler mål, men den tror jag också kommer att falla in naturligt om man hittar rätt roll till anfallaren. Bollinnehavet är bra, likaså antalet skott. Antalet insläppta mål är ju så bra det kan bli. Ofta slår yttermittfältarna inlägget på motståndarens ben vilket antingen innebär en hörna till oss eller förlorad boll så att motståndarna kan gå på kontring; hur kan vi lösa det och få in bollen i straffområdet?

Avslutningsvis så är den fortfarande i ett tidigt stadie men jag kände ändå att det var en superintressant taktik att dela med mig av och förhoppningsvis kan den ge lika fina resultat hos er som hos mig. Att inte släppa in ett enda mål efter 13 tävlingsmatcher är outstanding vilket lag vi än snackar om! Tack för att ni tog er tid att läsa och glöm inte att gilla inlägget om det föll er i smaken och dela gärna med er av era erfarenheter eller bara skriva något fint. Jag tar förstås väldigt gärna emot konstruktiv kritik och bjuder också gärna in till diskussion om intresset finns.

Länk till Steam

#2   patriikzaarr

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Inlägg:

Postad 11 April 2020 - 10:20 AM

Väldigt intressant tycker jag. Men något jag funderar på, testar du taktikerna med lag i de lägsta divisionerna med för att se hur de presterar utifrån de olika förutsättningarna när de det kommer till kvalitet på spelare?

#3   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:

Postad 11 April 2020 - 10:33 AM

patriikzaarr skrev:

Väldigt intressant tycker jag. Men något jag funderar på, testar du taktikerna med lag i de lägsta divisionerna med för att se hur de presterar utifrån de olika förutsättningarna när de det kommer till kvalitet på spelare?
Väldigt olika beroende på tid och lust.

#4   Jonne

FMSM -08

• Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Inlägg:

Postad 11 April 2020 - 23:53 PM

Snyggt!
Rekommenderar att du testar offensiv spelande forward när du kör en anfallare, det eller djupt liggande brukar funka bäst för mig.
<3

#5   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:

Postad 12 April 2020 - 11:22 AM

Jonne skrev:

Snyggt!
Rekommenderar att du testar offensiv spelande forward när du kör en anfallare, det eller djupt liggande brukar funka bäst för mig.
Det funkade ett tag när jag laborerade men då jag fick till passningsspelet så försvann bollarna till anfallaren. Det blir lite av en kedjereaktion så får undersöka vidare. Tack! :)

#6   Regainer

Ungdom

• Medlem
  • 9 Inlägg:
  • Favoritlag:FC Barcelona

Postad 12 April 2020 - 16:06 PM

Fan va jag gillar dina såna här artiklar/forumsinlägg. Fortsätt så.

P.S: Gillar dina utförliga förklaringar till vad varje roll/och laginstruktioner gör

#7   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:

Postad 12 April 2020 - 17:52 PM

Regainer skrev:

Fan va jag gillar dina såna här artiklar/forumsinlägg. Fortsätt så.

P.S: Gillar dina utförliga förklaringar till vad varje roll/och laginstruktioner gör
Tack så mycket!! :)

#8   the_reds

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 24 April 2020 - 15:18 PM

Intressant taktik, ska testa denna. Spelar just nu med Räppe GOIF (start Div 2) och är i slutspurten av säsongen 2026.

Du verkar haft en del framgång med de fasta situationerna i denna taktik, hur mycket har du experimenterat med detta? Tänker framförallt på offensiva hörnor och frisparkar i inläggsläge.

#9   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:

Postad 25 April 2020 - 19:35 PM

Visa inläggthe_reds skrev:

Intressant taktik, ska testa denna. Spelar just nu med Räppe GOIF (start Div 2) och är i slutspurten av säsongen 2026.

Du verkar haft en del framgång med de fasta situationerna i denna taktik, hur mycket har du experimenterat med detta? Tänker framförallt på offensiva hörnor och frisparkar i inläggsläge.
Tack, det gör du rätt i!

Faktiskt ingenting alls. Om det är på grund av en magnifik Rasmus Elm som hittat rätt i allt han gör på plan eller vad det annars beror på kan jag ärligt talat inte säga. Det slog rätt helt enkelt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar