Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[Avsnitt 8] Dannes Lördagsgodis - Två Offensiva Hörntaktiker [23-05-20]

2 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 23 May 2020 - 11:48 AM

Postad bild

[Avsnitt 8] Dannes Lördagsgodis - Två Offensiva Hörntaktiker [23-05-20]

Efter en tids frånvaro är jag äntligen tillbaka med mitt lördagsgodis och tänkte då passa på att bidra med ett par hörntaktiker, offensivt lagda. Som bekant är jag inne i en lite sämre period privat och är inte helt återställd än men i den mån jag orkar så kommer jag att bidra med lördagsgodis, i annat fall så har ni fått se andra medlemmar backa upp mig på den trevligaste dagen på veckan vilket jag tycker har varit otroligt intressant läsning rakt igenom. Nog om det, nu går vi vidare!

Personligen har jag väldigt sällan lagt fokus på hörntaktiker av den enkla anledningen att jag inte direkt känt mig kunnig inom området. Men när jag fick läsa om FM-spelare som via fasta situationer gjort succé så kände jag att min tid var kommen; även jag skulle vilja ha fungerande fasta situationer. Med det sagt så kan jag därför presentera två idéer som jag jobbat fram och även om de kanske inte är helt hundraprocentiga så är det alltid en bra grund att gå på.

“Corner taken quickly”
Väldigt få, om ens någon, har väl missat den här spontana hörnvarianten mellan hörnläggaren Trent Alexander-Arnold och målgöraren Divock Origi i den makalösa vändningen som tog Liverpool till Champions League-final, en final de sedermera vann. Hur kan jag bygga vidare på den här idén på FM, tänkte jag, man måste ju kunna översätta den på något sätt. Jag började laborera fram och tillbaka och kom till slut fram till den här grunden.

Postad bild

Hörnläggaren ligger i facket “stanna hemma” tillsammans med två kortare och snabbare spelare, förslagsvis ytterbackar. Dina två bästa huvudspelare är den som står vid första stolpen samt den som löper mot främre stolpen. Han som tar löpningen är tänkt att nicka in bollen i mål. Vi vill ha en något längre spelare som kan täcka målvakten, antingen en mittback eller en innermittfältare eller varför inte en anfallare. Längst bak en spelare som båda kan nicka och avsluta bra då nickskarven från den primära “målskytten” inte är bra nog. I övrigt gäller det att försöka placera ut spelare för att gå på andrabollarna.

Såväl inåtskruvad som utåtskruvad har visat sig fungera och jag brukar oftast köra som bilden visar, dvs en utåtskruv. Tänk bara på att en innåtskruv kan generera en boll till spelaren som löper mot bortre stolpen ifall den är hög, medan en utåtskruv kan flyga iväg och då ge utrymme för en kontring på andra sidan för motståndarna, något jag har upplevt mer än två gånger och vill därför höja ett varningens finger.

“Klassikern”
Alla har vi väl gått på gubbafinten, haft både ketchup och senap på kinderna och blivit utskrattade av både farsan och hans polare när man försökt visa upp sina tekniska begåvningar i deras korplag/oldboyslag och blivit totalt förnedrade. Efter de skamfyllda, om än nostalgiska, minnena börjat plana ut bestämde jag mig för att försöka översätta det till en hörnvariant för att få någon form av upprättelse då jag aldrig riktigt nådde samma höjder fotbollsmässigt som min farsa eftersom jag, likt många andra, fick min fotbollskarriär trasad av “knäproblem”.

Postad bild

Jaha? tänker ni säkert. Detta vill jag rubricera som en “klassiker” av den enkla anledningen att vi vill lura motståndarna att tro att bollen ska gå mot första eftersom vi överbelastar med spelare där. I själva verket skickar vi en långboll mot bakre stolpen till en spelare som man inte lägger lika stort fokus på som då kan försöka smälla in bollen i motståndarnas nät, smart va? Utöver det har vi en spelare som löper utanför straffområdet in mot målområdet för att återigen lura motståndarna.

Eftersom jag har märkt att det tenderar att markeras med både en och två spelare så vill jag därför lägga vikt vid att bakre spelaren i fråga är något starkare, är bra i luftrummet och såklart är en hyfsad avslutare då bollen kan både nickas och sparkas in. I vanlig ordning rekommenderas en mittback eller en tyngre anfallare för att verkligen bryta sig loss från sin markering. Jag funderade och testade lite smått att ha en spelare som markerade målvakten men målvakten blev då borttryckt mot bortre stolpen och var således mer benägen att fånga bollen i både innan och efter vår spelare når bollen.

Summering
Variation är bra och egentligen superviktigt för att kunna ta sig förbi motståndarna. Det kan handla om en rörelse, en löpning eller ett tillslag som de inte är beredda på men som du och din lagkamrat var förberedda på och har tränat på under flera veckors tid. Jag har nu lärt mig vikten av att, först och främst skapa egna hörnvarianter men även använda mig av flera stycken som inte är lik den andra. Konsten är att inte bli läst av motståndaren; även jag har hört “den stod i gårdagens tidning” när motståndaren snor bollen från mig och springer iväg medan jag slår knytnäven i marken innan jag bestämmer mig för att ta ett gult - vilket i vissa fall har inneburit rött kort(två gånger - ingen är perfekt).

Har du någon fungerande hörnvariant eller har lite tankar kring mina varianter så bidra gärna med dina tips! Vi är här för att hjälpas åt förstå spelet lite bättre och därmed också göra mål på andra sätt än det vi är vana vid. Tack för du läste min text och ha en fortsatt trevlig lördag!

#2   HentOOO

Ungdom

• Medlem
  • 2 Inlägg:

Postad 23 May 2020 - 15:05 PM

Härligt inlägg!
Hur tänker du kring träningen av fasta situationer? Känner själv att minst ett pass per vecka är ett måste för att för att se nåt typ att resultat, eller?

#3   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7813 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 23 May 2020 - 19:07 PM

Visa inläggHentOOO skrev:

Härligt inlägg!
Hur tänker du kring träningen av fasta situationer? Känner själv att minst ett pass per vecka är ett måste för att för att se nåt typ att resultat, eller?
En gång bör räcka. Jag är inte helt bekväm med träningsdelen angående schema och så vidare utan ber därför @gurkburk att dela med sig av sin kunskap.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar