Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Tippa Allsvenskan 2020

29 svar till detta ämne

#1   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4946 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 10 June 2020 - 12:13 PM

I dagens blogginlägg skriver Fabian om de fyra högsta serierna inom svensk fotboll och tippar även Allsvenskan och Superettan. Nu när det äntligen är dags för seriestart till helgen (på herrsidan) är det även hög tid för forumets medlemmar att tippa den allsvenska tabellen 2020. Vilka tar SM-guld? Vilka når de åtråvärda Europaplatserna? Vilka får kvala och vilka åker ned? Skriv ditt tabelltips här i tråden!

#2   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4946 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 10 June 2020 - 12:50 PM

1. Malmö
2. Hammarby
3. Djurgården
4. AIK
5. Norrköping
6. Häcken
7. Göteborg
8. Elfsborg
9. Örebro
10. Helsingborg
11. Falkenberg
12. Mjällby
13. Kalmar
14. Sirius
15. Varberg
16. Östersund

Denna säsong blir om möjligt ännu svårare att tippa än vanligtvis p.g.a. uppenbara omständigheter. Men jag förväntar mig - som många andra - en tabell likt fjolårets med ett tydligt toppskikt respektive bottenskikt. I toppen måste trots allt MFF ses som guldfavoriter sett till främst truppen och ekonomin. Som främsta utmanare ser jag Bajen, om de "bara" kan få ordning på sitt horribla gräsfacit. DIF smyger lite i bakgrunden just nu och har fått behålla många viktiga pjäser från guldåret, särskilt om Danielson lånas tillbaka. Därefter finns det flera lag som har god chans att utmana om Europaplatserna. Gnaget är ett stabilt topplag, Pekings centrallinje ser stark ut, Häcken borde tjäna mycket på matcher utan publik och Blåvitt har en oerhörd offensiv spets. Elfsborg skulle också kunna komma någon placering högre upp i år om de lyckas bra.

Örebro nia förstås.

Sedan kan egentligen alla lag nedanför mycket väl kunna få kvala/åka ned. HIF har fina spelare i t.ex. Gigovic (om han stannar), Svensson och Granqvist men turbulens kan ändå ställa till det som vanligt. Falkenberg är väl en liten glädjekalkyl, men om allting verkligen stämmer så är en elfteplats fullt rimlig. MAIF har blivit lite väl hypeade och det är tveksamt om de lever upp till förhoppningarna. Samtidigt ser läget prekärt ut för lagen nedanför. KFF hade en riktig kaossäsong i fjol och fick kvala sig kvar, Sirius & speciellt ÖFK dansade på en slak lina ekonomiskt redan innan corona och lär få det tufft även sportsligt medan Varberg debuterar i Allsvenskan. Svårtippat förstås, men om jag måste välja placerar jag ändå Varberg och Östersund på nedflyttningsplatserna. Med risk att få äta upp hela mitt tips framåt jul, men den risken är alltid överhängande.

#3   anth

Retired Mod

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2456 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 13:07 PM

1. Malmö
2. Hammarby
3. AIK
4. IFK Göteborg
5. Djurgården
6. IFK Norrköping
7. Häcken
8. Örebro
9. Mjällby
10. Helsingborg
11. Varberg
12. Elfsborg
13. Sirius
14. Kalmar
15. Östersund
16. Falkenberg

Jag väljer att tro på Marcus Lantz och Joakim Persson.

#4   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 10 June 2020 - 13:32 PM

1. Hammarby
2. Malmö
3. Djurgården
4. Göteborg
5. AIK
6. Norrköping
7. Häcken
8. Örebro
9. Helsingborg
10. Elfsborg
11. Sirius
12. Kalmar
13. Falkenberg
14. Östersund
15. Mjällby
16. Varberg

Jag skulle numera vilja dela in Allsvenskan i tre grupper; toppen, mitten och botten. I toppen finner vi Hammarby, Malmö, Djurgården, Göteborg, AIK, Norrköping och Häcken. I mitten finner vi Örebro, Helsingborg, Elfsborg och Sirius. I botten finner vi Kalmar, Falkenberg, Östersund, Mjällby och Varberg. I toppen har jag dessutom valt, personligen, att dela in den ytterligare; Malmö, Hammarby och Djurgården i den absoluta toppen och de andra bakefter. Inuti dessa grupper är jag oense med mig själv om hur det kommer att sluta men efter att ha tagit bort handen på hjärtat och börjat lyssna på min kurrande magkänsla så tror jag tyvärr att Hammarby tar hem det i år.

Varför? Sett till värvningar och truppen i sig såväl spets som bredd så är de onekligen med i beräkningen, det går inte att undkomma, men jag tror det finns en yttre faktor och det i Malmö FF som nu kommer att gå in i en svårare period, om man inte lyckas med vissa punkter som jag kommer att lista nedan.

1. Arvet efter Rosenberg - Christiansen fick lagkaptensbindeln och är egentligen den enda jag ser kan avgöra en match på egen hand, men är det tillräckligt? Vem ska göra 10+ mål? Ola? IKT? Antonsson?

2. Spetsen finns där men den kolossala bredden är ju näst intill fruktansvärd. Hur ska alla få tillräckligt med speltid för att vara nöjda? Malmö är en klubb som har ambitioner att vinna Allsvenskan och spela ute i Europa varje säsong, men ändå.

3. Jon Dahl Tomasson. En oprövad huvudtränare men som handplockades in efter ett snack med Åge Hareide, mindre kultförklarad i Malmö FF. Uwe var också en som handplockades in för att ge lite perspektiv på det hela, men han hade ändå rutin. Jon Dahl har reda nu ryktats göra sig ovän med mer rutinerade spelare, i synnerhet Rasmus Bengtsson, men även exempelvis Tim Prica som tyvärr ser ut att lämna efter att Ola kom in. Tillsammans med att Rosenberg inte är kvar för första gången gör att Malmö nu, enligt mig, helt går in i en ny period där en generationsväxling är viktig att få igenom på ett bra sätt. JDT plockades trots allt in för att dels vinna AS och spela ute i Europa men även att spela med de yngre spelarna.

I övrigt så är Djurgården, fjolårets vinnare, klart med i beräkningen som en titelutmanare. Speciellt om de får tillbaka Danielsson på lån dessutom. AIK behöver göra ett generationsskifte omedelbart och är lite i samma sits som Malmö, fast med en mer rutinerad tränare men med sämre trupp. Norrköping anser jag inte riktigt vara på den nivån som förr men är ändå ett lag för toppen. Göteborg och Häcken är riktigt intressanta där IFK har något otroligt spännande på gång med fokus på akademispelare och spetsat med hemvändare. Häcken tappade visserligen sin viktigaste spelare i Paulinho men är ändå ett topplag.

Mittenskiktet är mellanmjölk och jag har inte så mycket att säga om dem faktiskt. Inga ögonbrynshöjarlag.

I botten hoppas jag att ÖFK åker ur, det är min personliga åsikt och ingen kan övertala mig här. Jag är helt enkelt trött på allt som händer med den klubben. Dock anser jag att Mjällby och Varberg är numret sämre och inte på Allsvensk nivå. Kalmar är en klubb som varit på nedgång länge nu och känslan säger att de snart åker, men inte än. Falkenberg är det lag jag tror och hoppas överraskar och rör om lite i Allsvenskan.

#5   Nemanja

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4288 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 14:53 PM

Får inte ihop varför så många på alla nivåer håller Bajen som favorit? Trots att dom sannolikt kommer ha ett försvagat lag inom kort när Tankovic tackar för sig. Har alla Z med i kalkylen?
Jag säger Bajen som stabil 3a.
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#6   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 15:05 PM

Visa inläggNemanja skrev:

Får inte ihop varför så många på alla nivåer håller Bajen som favorit? Trots att dom sannolikt kommer ha ett försvagat lag inom kort när Tankovic tackar för sig. Har alla Z med i kalkylen?
Jag säger Bajen som stabil 3a.
Vilka har du framför och varför? Jag ser ingen annan klubb som kan mäta sig med dem annat än om JDT får ordning på Malmö.

#7   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4288 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 15:12 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Vilka har du framför och varför? Jag ser ingen annan klubb som kan mäta sig med dem annat än om JDT får ordning på Malmö.

Malmö primärt. Men framförallt ser jag inte Hammarby som ett bättre lag än förra året. Så det jag egentligen säger är att Hammarby kommer inte vinna, men vara där uppe. 2-4 är ju typ samma sak. Kan gå fort där emellan
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#8   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 15:50 PM

Malmö primärt. Men framförallt ser jag inte Hammarby som ett bättre lag än förra året. Så det jag egentligen säger är att Hammarby kommer inte vinna, men vara där uppe. 2-4 är ju typ samma sak. Kan gå fort där emellan
Jag förstår. Men tänk också att Malmö nu helt är utan Rosenberg. MFF med honom var betydligt bättre än utan.. Så det ska bli intressant att se hur det blir!

#9   TeamAdam

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7443 Inlägg:
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 10 June 2020 - 16:07 PM

Vi avslutade ju med 15-1-1 (följt av tre stabila segrar i cupen nu i våras) i höstas varav krysset var ett rån av horungen Wolff. Antar att folk har avslutningen på förra säsongen i åtanke när man ser oss som favoriter.

Jag vill tro att vi vinner i år men ärligt talat gör jag inte det. Men då är jag också fortfarande svårt skadad av gamla loserbajen som sätter spår i ens mentala sinne.

Det som talar för oss är att truppen ändå är relativt intakt jämfört med förra året.
Vi har allsvenskans överlägset bästa offensiv.

Bredden. Bojanic, Andersen, Abbe Khalili och Junior kan alla konkurrera om centrala mittfältet. Kaca, Tankovic, Rodic, Paulinho, Imad Khalili. Mittfältare hela bunten. Fuck off vad man inte kan tro att vi spelade med firma Dahl, Baggio och Christoffer Carlsson för några år sen.

Allsvenskans bästa tränare. Uppenbarligen tycker även Malmö det som försökte plocka honom utan resultat.
Finns det någon tränare där jag är hoppfull om en vändning om vi spelar skit i halvtid är det Steffe, snubben är fan ett geni.

Det som talar emot oss är dels Corona.Vi hade gjort Rymdskeppet till en borg med 13-2-0 i facit förra året. Att ändra förutsättningarna med publikfria matcher gynnar oss inte någonstans. Nu tror jag ju fortfarande att vi är extremt svårslagna på det snabba underlaget, but still.

Djurdjic försvann och så även eventuellt Mujo. Nikos intåg i klubben är en av de viktigare inom klubbens vandring från nedre halvan av tabellen till ett topplag. Hans inställning kommer givetvis saknas. Hans presspel också förstås men här är både Paulinho och Ludwigsson briljanta så just det ser jag ändå ersatt på ett bra sätt.
Mujo kommer förstås saknas om han drar, inget att orda om där.

Sen det uppenbara. Tror fan inte att världen är programmerad så att jag ska få uppleva ett till SM-guld, tanken är asburd.

Folk kan ofta lyfta våran defensiv som svag vilket helt enkelt inte stämmer. Vi har en spelstil som på bekostnad av en mördande offensiv blottar oss defensivt. Ser man på vilka försvarare vi har är det ju starka namn. Sandberg, Magyar och Fenger är alla allsvensk toppklass.

Kommer med ett allsvenskt tips sen när jag är packad istället. Mer ovisst då.
Maria/Högalid.

#10   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4288 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 18:53 PM

Visa inläggTeamAdam skrev:

Ja den är mer eller mindre intakt. Därför tror jag absolut att Bajen kommer vara med i vimlet! Det kan absolut sluta med guld. Precis som förra året hade kunnat sluta med guld. Men just nu känns det som att 90% av alla tips jag ser och hör har Bajen som vinnare. Det tycker jag är styvt. Med det sagt tror jag inte AIK tar det, så folk inte tror jag är någon facebook-runkare som tror mitt lag är bäst ingen protest!
För om vi nu ska prata intakt bör ju Diffen vara mer tippad som vinnare. Nu när Danielsson är tillbaka har dom väl tappat 0 spelare? Med det sagt så är Diffens guld det mest överraskande på många år enligt mig, så att dom ska göra det igen håller jag som osannolikt. Malmö med Ola tillbaka, en extremt stark trupp generellt och inte vunnit det på 2? 3 år?
Malmö tar det!

Och sen ska det tilläggas! Kommer Z till Bajen förändras allt! För Zlatan vinner saker, så enkelt är det

Edit. Glömde Paulinho i min analys. Stekhet värvning! Men Bajen var redan allsvenskan bästa lag offensivt. Det tror jag dom hade varit iår oavsett vad. Är inte där det brister som alla vet

Detta inlägg har redigerats av Nemanja: 10 June 2020 - 18:55 PM

-Paul Scholes

#11   TeamAdam

Klubbdirektör

• Medlem
  • 7443 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 20:05 PM

Ja den är mer eller mindre intakt. Därför tror jag absolut att Bajen kommer vara med i vimlet! Det kan absolut sluta med guld. Precis som förra året hade kunnat sluta med guld. Men just nu känns det som att 90% av alla tips jag ser och hör har Bajen som vinnare. Det tycker jag är styvt. Med det sagt tror jag inte AIK tar det, så folk inte tror jag är någon facebook-runkare som tror mitt lag är bäst ingen protest!
För om vi nu ska prata intakt bör ju Diffen vara mer tippad som vinnare. Nu när Danielsson är tillbaka har dom väl tappat 0 spelare? Med det sagt så är Diffens guld det mest överraskande på många år enligt mig, så att dom ska göra det igen håller jag som osannolikt. Malmö med Ola tillbaka, en extremt stark trupp generellt och inte vunnit det på 2? 3 år?
Malmö tar det!

Och sen ska det tilläggas! Kommer Z till Bajen förändras allt! För Zlatan vinner saker, så enkelt är det

Edit. Glömde Paulinho i min analys. Stekhet värvning! Men Bajen var redan allsvenskan bästa lag offensivt. Det tror jag dom hade varit iår oavsett vad. Är inte där det brister som alla vet
Ja, jag har också reagerat på att så många tippat oss som segrare. Vanligtvis brukar typ 80% av tipsen säga Malmö som segrare, i år känns det rätt 50/50 av tipsen (90%? var läser du haha) mellan Bajen och Malmö. Är Bajen 2020 ett ovanligt starkt lag eller Malmö 2020 ett ovanligt svagt lag sett till det ovanligt låga favoritskapet Malmö har?

Inte en chans att dif vinner igen. Man har en hyfsat medioker trupp där man fick ut allt och lite till förra året. Addera detta med det där brutala flytet ett guldlag också har plus Kristoffer Karlsson och guldet var bärgat. Man har dessutom tappat Turay (och Danielson tillbaka är väl mest spekulationer?) och avslutningsvis brukar de regerande mästarna inte vara sådär jättestarka säsongen efter.

Med det sagt tror jag dif hamnar i toppen, men strax under guldstriden.

Detta inlägg har redigerats av TeamAdam: 10 June 2020 - 20:07 PM

Maria/Högalid.

#12   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4288 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 20:10 PM

Ja, jag har också reagerat på att så många tippat oss som segrare. Vanligtvis brukar typ 80% av tipsen säga Malmö som segrare, i år känns det rätt 50/50 av tipsen (90%? var läser du haha) mellan Bajen och Malmö. Är Bajen 2020 ett ovanligt starkt lag eller Malmö 2020 ett ovanligt svagt lag sett till det ovanligt låga favoritskapet Malmö har?

Inte en chans att dif vinner igen. Man har en hyfsat medioker trupp där man fick ut allt och lite till förra året. Addera detta med det där brutala flytet ett guldlag också har plus Kristoffer Karlsson och guldet var bärgat. Man har dessutom tappat Turay (och Danielson tillbaka är väl mest spekulationer?) och avslutningsvis brukar de regerande mästarna inte vara sådär jättestarka säsongen efter.

Med det sagt tror jag dif hamnar i toppen, men strax under guldstriden.

När folk skriver Hammarby på #1 reagerar ögonen. Att läsa Malmö passerar förbi. Så 50/50 låter mer rimligt.
Och är väl det som är grejen. Malmö har en bra trupp! Över 15 spelare är den i mina ögon absolut bäst i allsvenskan. Är väl Jon-Dahl folk är tveksamma till. Med fog? Ingen aning. Men tror det kommer bli ett race av samma gamla godingar som vanligt. Stockholmslagen, Malmö och Norrköping eventuellt.

-Paul Scholes

#13   TeamAdam

Klubbdirektör

• Medlem
  • 7443 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 20:41 PM

När folk skriver Hammarby på #1 reagerar ögonen. Att läsa Malmö passerar förbi. Så 50/50 låter mer rimligt.
Och är väl det som är grejen. Malmö har en bra trupp! Över 15 spelare är den i mina ögon absolut bäst i allsvenskan. Är väl Jon-Dahl folk är tveksamma till. Med fog? Ingen aning. Men tror det kommer bli ett race av samma gamla godingar som vanligt. Stockholmslagen, Malmö och Norrköping eventuellt.
Tycker Bajen och Malmös startelvor är rätt jämna.

Dahlin > Oustedt
Sandberg > Larsson
Bengtsson > Fenger
Magyar > Anel
Safari = Widgren
Bachirou = Andersen
Christiansen = Bojanic
Tankovic/Paulinho > Rieks
Kacaniklic > Traustason
Toivonen > Abbe Khalili
IKT > Jóhannsson
Rågsveds Jesus > Tomasson

Det där är väl ungefär min bedömning om jag skulle jämföra förmodade (?) startelvorna. Och innan någon hugger om att AC är bättre än Bojanic, INGEN är bättre än min snusande lilla smålänning, kom och hata.

Men på bredden vinner Malmö och med det tighta spelschemat vi kommer i år skulle en sån sak mycket väl kunna vara avgörande. Khalili, Rodic, Ludwigsson, Fällman, Sher & Junior i all ära men Antonsson, Molins, Berget, Lewicki, Nalic, Rakip etc är nivåen högre.

Men fuck it. Känns lite ovärdigt mot övriga lag att bara surra Malmö och Bajen, knappast så att det kommer vara en guldstrid mellan bara oss två. Mycket möjligt att någon av lagen floppar och inte ens är med i någon guldstrid.
Maria/Högalid.

#14   roniii

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4513 Inlägg:
  • Yrke:Proffs i div.4
  • Favoritlag:FCB y MFF
  • Tränar:2-3ggr i veckan

Postad 10 June 2020 - 20:53 PM

Tycker Bajen och Malmös startelvor är rätt jämna.

Dahlin > Oustedt
Sandberg > Larsson
Bengtsson > Fenger
Magyar > Anel
Safari = Widgren
Bachirou = Andersen
Christiansen = Bojanic
Tankovic/Paulinho > Rieks
Kacaniklic > Traustason
Toivonen > Abbe Khalili
IKT > Jóhannsson
Rågsveds Jesus > Tomasson

Det där är väl ungefär min bedömning om jag skulle jämföra förmodade (?) startelvorna. Och innan någon hugger om att AC är bättre än Bojanic, INGEN är bättre än min snusande lilla smålänning, kom och hata.

Men på bredden vinner Malmö och med det tighta spelschemat vi kommer i år skulle en sån sak mycket väl kunna vara avgörande. Khalili, Rodic, Ludwigsson, Fällman, Sher & Junior i all ära men Antonsson, Molins, Berget, Lewicki, Nalic, Rakip etc är nivåen högre.

Men fuck it. Känns lite ovärdigt mot övriga lag att bara surra Malmö och Bajen, knappast så att det kommer vara en guldstrid mellan bara oss två. Mycket möjligt att någon av lagen floppar och inte ens är med i någon guldstrid.
Bach > Andersen
AC > Bojanic
Kaca = Traustason

AC är allsvenskan bästa spelare och när Bach verkligen vill och tar Allsvenskan på allvar är han lika duktig som AC. Andersen kan absolut över 30 omgångar vara lika viktig och bra för Bajen som Bach för MFF men Bojanic har ingenting att hämta mot AC.
Kaca är bra men alldeles för ojämn (av det jag såg förra året), hans toppar är höga, kanske högre än Traustasons men T är betydligt jämnare.
FCBarcelona - Abidal y TITO
"Cristiano will be worshipped because Eder scored & Messi will be criticized because Higuain didn't"

#15   TeamAdam

Klubbdirektör

• Medlem
  • 7443 Inlägg:

Postad 10 June 2020 - 21:04 PM

Visa inläggroniii skrev:

Bach > Andersen AC > Bojanic Kaca = Traustason AC är allsvenskan bästa spelare och när Bach verkligen vill och tar Allsvenskan på allvar är han lika duktig som AC. Andersen kan absolut över 30 omgångar vara lika viktig och bra för Bajen som Bach för MFF men Bojanic har ingenting att hämta mot AC. Kaca är bra men alldeles för ojämn (av det jag såg förra året), hans toppar är höga, kanske högre än Traustasons men T är betydligt jämnare.
Hörru Bois-supporter, det här är fan snudd på kriminella utlåtanden.

Det "ojämna" med Kaca var de inledande matcherna som figurerade som startsträcka för honom. Därefter var han löjligt överlägsen med 18 poäng på 15 matcher... att ens jämföra honom med Traustason blir bara löjligt.

Att du anser Andersen och Bojanic vara sämre än Bachirou och AC antar jag helt enkelt beror på att du inte kollar Bajen så värst mycket. Seriens två mest underskattade spelare.
Maria/Högalid.

#16   roniii

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4513 Inlägg:
  • Yrke:Proffs i div.4
  • Favoritlag:FCB y MFF
  • Tränar:2-3ggr i veckan

Postad 10 June 2020 - 21:14 PM

Hörru Bois-supporter, det här är fan snudd på kriminella utlåtanden.

Det "ojämna" med Kaca var de inledande matcherna som figurerade som startsträcka för honom. Därefter var han löjligt överlägsen med 18 poäng på 15 matcher... att ens jämföra honom med Traustason blir bara löjligt.

Att du anser Andersen och Bojanic vara sämre än Bachirou och AC antar jag helt enkelt beror på att du inte kollar Bajen så värst mycket. Seriens två mest underskattade spelare.
Jajajaja, lägg nu Bois åt sidan.

Att du anser Andersen och Bojanic vara lika bra som Bach och AC är kriminellt om något. Förstår du ser det med dina Bajen ögon precis som jag ser det med MFF men Andersen och Bojanic är INTE lika bra som Bach och AC, tyvärr.

Med det sagt tror jag ändå Bajen tar guld i år, inte för att ni har bättre spelare men ni har ett bra lag, dessutom Allsvenskans bästa tränare samtidigt som jag är väldigt tveksam till JDT...
FCBarcelona - Abidal y TITO
"Cristiano will be worshipped because Eder scored & Messi will be criticized because Higuain didn't"

#17   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1422 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 11 June 2020 - 00:06 AM

1. Malmö
2. Hammarby
3. Djurgården
4. Göteborg
5. AIK
6. Häcken
7. Norrköping
8. Elfsborg
9. Örebro
10. Sirius
11. Mjällby
12. Helsingborg
13. Kalmar
14. Östersund
15. Falkenberg
16. Varberg

Tankar:
Om jag nu ska ta hänsyn till de yttre faktorerna som kommer att spela större roll än vanligt, så är det helt klart bredden på lagens trupper. Vad som skulle kunna vara bra för de yngre talangerna i lagen är just det täta spelschemat och de fem bytena som finns tillgängligt denna säsong. Sedan så ska det ju vågas också, men i mina tankar så kan det mycket väl bli en positiv utgång av Corona-effekterna.
Med detta sagt, så tror jag att MFF´s bredd kommer att visa sig vara lönande i sluttabellen. Hoppas bara att JDT låter en sådan som Tim Prica (även Mujanic) få chansen att på allvar visa upp sig. Perfekta mentorn finns redan i Toivonen.
Med den rutin som Götet har lyckats plocka in med en landslagsmeriterad kille som Johansson, så kan det mycket sluta med en position som snuddar vid en slutstrid i toppen som en utmanare till Bajen och MFF (samtidigt så kanske detta är ett lite väl tidigt stadie i truppbyggandet med tanke på att man idag öppnade upp för försäljningar).
AIK är alltid AIK. Stabila som fan med kan vara väldigt trubbiga framåt och tråkspelar, då håller jag DIF något högre både vad gäller spelstil och förmåga till att komma till avslut. När jag ändå är inne på 08-lagen så har vi ju de största utmanarna till guldet, Bajen. Spelar AIK tråkig fotboll, så spelar Bajen riktigt trevlig och glad anfallsfotboll, men svagheten är då såklart luckorna mellan mittfält och försvar och även bakom backlinjen. Har inte så stor koll på bredden vad gäller backlinjen, men det är väl där som sagt det även är tunnast i Bajen.
Häcken och Peking hade jag också kunnat ha högre upp, potentialen finns ju absolut där, men det finns i mitt tycke alldeles för många frågetecken som utomstående.
Elfsborg, Örebro, Sirius, Mjällby och Helsingborg är årets mellanmjölk.
Med tanke på de senaste årens KFF så är frågan om de äntligen kan få styr på alla problem både på och utanför plan och det både med eller utan Nanne. Finns kraften? Det återstår att se.
Östersund då? Njae, vetikatten vad som sker där och vilken kvalité dessa spelare håller. Får kämpa sig genom denna säsong och lyckas väl med en eller två omgångar kvar att knipa den där kvalplatsen neråt.
Falkenberg: Visst nu har de fått lite mer rutin av Allsvenskt spel de sista åren, men detta är nog året då de får säga hej då.
Varberg med minsta(?) ekonomin och med det yngsta laget och där spelarrotationen varit skyhög får nog se sig som slagpåsar trots en tränare som verkar gjuta in mod och spelidé i dessa spelare. Ska i varje fall bli kul att få se dom i sin debutsäsong på denna nivå. Charmigt.

Detta inlägg har redigerats av raca14: 11 June 2020 - 00:08 AM

#18   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2507 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg

Postad 11 June 2020 - 08:21 AM

1. Hammarby
2. Djurgården
3. Malmö
4. Göteborg
5. AIK
6. Häcken
7. Helsingborg
8. Norrköping
9. Mjällby
10. Elfsborg
11. Örebro
12. Kalmar
13. Sirius
14. Falkenberg
15. Östersund
16. Varberg

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#19   Onkel Fester

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1943 Inlägg:

Postad 11 June 2020 - 08:37 AM

1. AIK
2. Djurgården
3. IFK Göteborg
4. Malmö
5. Häcken
6. Norrköping
7. Elfsborg
8. Varberg
9. Örebro
10. Helsingborg
11. Mjällby
12. Kalmar
13. Falkenberg
14. Hammarby
15. Östersund
16. Sirius

Hammarby tokfloppar. Får kvala, torskar kvalet och får därefter åka till Gavlevallen och bli manglade av nykomlingarna Gefle IF nästa säsong. Malmö tokfloppar även dem. Men eftersom skåningsjävlarna har så jävla mycket pengar så värvar de ett halvt nytt lag när det väl börjas blåsa kalla vindar, så det ordnar upp sig en aning. AIK och Djurgården går som tåget hela säsongen och TA får läggas in på sjukhus på grund av högt blodtryck efter att Nemanja är så jävla långt in under skinnet på honom. Varberg gör dundersuccé och hamnar på övre halvan. Sirius åker ÄNTLIGEN ur. Östersund följer med. Kalmar kommer man på att de faktiskt varit med och spelat allsvensk fotboll först när tabellen är färdigställd. Örebro är trötta jävla Örebro. Övriga lag orkar jag inte skriva om. Går på magkänsla.

#20   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:

Postad 11 June 2020 - 09:18 AM

raca14 - tyvärr tror jag Tim Prica är förlorad nu när först IKT kom in på lån och sen Ola permanent.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar