Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM20] Det framåtlutande laget i Pisa

12 svar till detta ämne

#1   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 13 June 2020 - 15:28 PM

Postad bild

Som trogen forumläsare sedan 2006, är det dags för mig att för första gången dela med mig av en av mina resor. Jag älskar att följa rapporterna här på FMSweden och njuter alltid lite extra när det är snygg upplagt med bilder och länkar till spelare etc. Jag kommer att göra så gott jag kan för att få det så snyggt och enkelt som möjligt. Hoppas att även ni läsare kommer att tycka om det!

Provinsen Pisa som ligger i den vackra regionen Toscana, är ju mest känt för just det ni ser på bilden här ovan, det lutande tornet. Nu är det dags att göra Pisa mer känt för sitt fotbollslag.

AC Pisa 1909

Postad bild

Matchtröjor säsongen 2019/2020

Postad bild

Jag har satt upp en hel del mål för den här resan (kan läggas på med tiden)
  • Spela en framåtlutad offensiv fotboll
  • Arbeta långsiktigt på transfermarknaden för att ge en ekonomisk grund för att tillslut kunna bli en storklubb
  • Förbättra faciliteterna
  • Få fram A-lagspelare från egna leden
  • Få fram vår alldeles egna Francesco Totti
  • Vinna Scudetton och Coppa Italia
  • Nya matchställ inför varje säsong (Tips mottages gärna)
Nu är jag ruskigt taggad på att sätta tänderna i det här ordentligt, hoppas några av er är sugna på att följa detta. Kom gärna med tips, synpunkter eller vad som helst under tiden! Nästa inlägg bör komma inom en snar framtid med presentation av truppen, silly season och säsongstart.

#2   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2507 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg

Postad 13 June 2020 - 18:39 PM

Intressant med Pisa! Följer!

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#3   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 14 June 2020 - 20:18 PM

Då var det dags att presentera truppen. Ett par tre dussinspelare ut, några spelare in. Jag kommer att spela en 4-2-2-2, där jag hellre vill attackera än försvara. Lär väl bli några små ändringar med tiden, men truppen är väl anpassad efter den här formationen så tveksamt om den förändras om inte det går helt åt helvete resultatmässigt.

Postad bild

Målvakt + backuppsättning ser ut som följande:

Postad bild

Målvaktssidan tycker jag ser rätt bra ut. En relativt ung duo där Stefano Gori sticker ut och kommer helt klart vara förstamålvakt. Förhoppningsvis kommer båda dessa herrar att kunna utvecklas ytterligare. Gori har helt klart potential för att kunna spela i Serie A i framtiden. Gori:

På backsidan finns två nyförvärv. Pa Konate plockas in på fri transfer som ett alternativ på vänsterbacken, där det egentligen inte finns någon renodlad. Marco Pinato kan spela där men har inte riktigt de defensiva attributen som jag önskar. Andra värvningen är supertalangen Nicoló Armini som köptes loss för ca 13milj kronor över en treårsperiod. Galet nöjd med det tillskottet! Förutom nyförvärven sticker såklart den inlånade Varnier ut och den egna produkten på högerbacken, Samuele Birindelli som jag tror mycket på.

Gori: https://imgur.com/inBWvt4
Armini: https://imgur.com/OkgD0yb
Birindelli: https://imgur.com/HrsVJgM

Postad bild

Det centrala mittfältet ser helt okej ut, där De Vitis som syns bland försvararna lär snurra runt tillsammans med framförallt Gucher och Marin, som ser lovande ut. På kanterna är det mycket rutin som gäller, tillsammans med ungtuppen Enrico Sibilio som nog kan bli riktigt riktigt bra. Anfallsuppsättningen skrämmer mig lite, då två av dom är inlånade och dom som står under kontrakt med Pisa är till åren. Enda nyförvärvet här är Alberto Cristiano från Catanzaro, som gick loss för 1,3 milj. Men han är rätt så långt ifrån spel redan nu..

Marin: https://imgur.com/nhRU9Nd
Sibilio: https://imgur.com/qTZP07E

Nu är det dags att sätta köra igenom försäsongen, återkommer igen när serien har kommit igång med några matcher!

#4   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 16 June 2020 - 16:18 PM

Så var äntligen Serie B igång och vilket smakstart jag har fått. Innan jag visar upp den första resultatraden så tänkte jag presentera en sista minuten värvning i Raimondo Lucera. Lucera hittades i Palermo, där jag kunde signa över honom mot en ersättning på 400k, så det var egentligen ingenting att fundera över. Jag har ingen tidigare erfarenhet över honom öht, så det ska bli spännande att se hur han utvecklas framöver.

Lucera: https://imgur.com/QPyUe5T

Postad bild

Vilken start på säsongen! Försäsongsmatcherna såg väl ändå helt okej ut, hade inte allt för stora förhoppningar då min trupp inte är den vassaste. Sedan kom cupen mot Monza, där det verkligen inte såg bra ut. Vi löste dock avancemang i förlängningen och lottades mot Cagliari. Ändrade därför om några få inställningar i taktiken efter Monzamatchen och det verkade få fart på laget ordentligt. En förväntad storförlust, men vilken match vi gjorde. Vann skotten med 30-14 och förtjänade verkligen att gå vidare men åkte tråkigt nog ut på straffar.

Sedan var det dags för premiär borta mot Ascoli, där vi gick segrande ur striden. Och efter det har det bara fortsatt att se hur bra ut som helst. Vi har gjort flest mål i ligan, skapat flest chanser och har skjutit flest skott på mål - vilket rimmar bra med målet att spela en offensiv framåtlutad fotboll! Toppar såklart ligan efter 16 poäng av 18 möjliga. Anfallaren Luca Vido som är inlånad från Atalanta har smällt in fem baljor och varit en stor faktor till att det gått så bra. Utöver honom har högerbacken Birindelli gjort 1+5 med ett snittbetyg på 7.49 och Marius Martin har styrt och ställt på mitten med ett snittbetyg på 7.30.
Även ungtupparna Armini och Lucera har fått gott om speltid och gjort det väldigt bra.

Vi får se hur kommande perioden fortsätter. Det tar emot lite att det går så bra just nu. Nu är det väldigt långt kvar på säsongen men hade en uppflyttning redan första säsongen uppnåtts så kommer det bli svårt om inte omöjligt att få ihop en slagkraftig trupp i Serie A. Truppen är inte alls så bra om man jämför med andra lag i serien, inte heller så konstigt då Pisa är nyligen uppflyttade. Samtidigt är ekonomin rätt så ansträngd, vilket lär innebära en del försäljningar under vinterfönstret. En hel del äldre spelare sitter också på utgående kontrakt, vilket gör att jag kommer att behöva planera inför nästa säsong i ett väldigt tidigt skede om inte redan nu.

Hur som helst en väldigt fin start och jag hoppas att jag har några av er med mig! Vill ni ha skärmdumpar eller undrar något annat så delar jag gladeligen med mig!

#5   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 16 June 2020 - 21:44 PM

Tät uppdatering nu, men som så många gånger förr kan man inte sluta spela när allt bara flyter på. Vi fortsätter att imponera och spelar fantastiskt fin offensiv fotboll, öser in mål och det ger oss också en fortsatt fin och säker förstaplats efter mer än halva serien. En match kvar innan vinterfönstret öppnar där det väntas hända en hel del, men det kommer i kommande uppdatering.

Postad bild

Nicoló Armini fortsätter att imponera och fortsätter att utvecklas fint. Förvånar mig inte om han snart drar till sig intresse från större klubbar, då kan det bli svårt att hålla kvar honom. Förhoppningsvis hjälper det att jag nyss förlängde kontraktet och fick bort en klausul på 130 milj, som nu istället ligger på 700 milj.
Postad bild

Klubben mår helt okej i nuläget, men det blir sämre för varje månad och vi kommer snart ligga minus. Efter säsongen beräknas vi ligga back 28 milj. Jag försöker att sälja av så mycket dökött som jag bara kan nu, samtidigt är jag beredd att offra lite pengar för att få in några talanger för rätt pris (läs väldigt billigt). En större försäljning inom rätt så snar framtid är förmodligen ett måste och då ligger Armini, Birindelli och Marin i riskzon att få lämna, vilket skulle vara förbannat tråkigt. Även ett par tre 16/17-åringar som redan nu jagas av större klubbar i Serie A, får se lite vad det trillar in för bud i januari..
Postad bild

Ska bli spännande att se vad januari gör med oss, både när det gäller ekonomi och truppmässigt.

Detta inlägg har redigerats av Fredinhooo: 16 June 2020 - 21:46 PM

#6   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 17 June 2020 - 22:07 PM

Vinterfönstret har stängts och det blev ett rätt så händelserikt fönster, som jag trots allt blev väldigt nöjd med. En hel del pengar in genom ett par försäljningar av nyckelspelare och en hel del intressanta unga spelare in för väldigt bra priser.

Transfers ut:

Stefano Gori - såld till Newcastle för 39 miljoner kr + 50% vidareförsäljningsklausul.
Vår förstamålvakt fick förlängt kontrakt bara någon månad innan fönstret öppnade, men när buden trillade in från Premier League så var det svårt att hålla honom kvar. Började med att förkasta ett gäng bud på runt 10-15 milj, vilket gjorde att Gori blev förbannad och krävde att få lämna. Förhandlade fram en väldigt fin summa från Newcastle där jag också förhoppningsvis kan få in en rejäl slant i framtiden. Självklart ett väldigt tungt tapp då han presterat väldigt bra och också var en spelare jag hade tänkt att förlita mig på ett antal år. Men tyvärr bara att gilla läget och inse vår plats i näringskedjan.

Robert Gucher - Såld till SPAL för 8,25 miljoner kr.
Gucher var en av våra bästa spelare. Den 28 år gamla centrala mittfältaren satt dock på truppens dyraste kontrakt, som dessutom skulle löpa ut efter säsongen. Efter att ha hittat en ersättare redan innan beslutet togs att sälja honom redan nu, så gick det rätt så snabbt. En bra peng för en spelare vars kontrakt är utgående enligt mig. Här vände sig truppen emot mig dock, då majoriteten hade svårt att acceptera att jag sålde en nyckelspelare.

Nicolas Siega - Såld till IFK Norrköping för 4,5 milj kr.
En offensiv mittfältare som aldrig riktigt fick det att funka, aldrig någon riktigt bra prestation. Ingen spelare för framtiden heller med sina 28 år, så valde därför att släppa även honom för en helt okej peng. Många bäckar små in på kontot gör oss gott.

Såldes ett par spelare som icke är värda att nämna för några hundratusen kronor. Sammanlagt såldes det för dryga 52 miljoner kronor i januarifönstret.

Transfers in:

Stefano Turati - Köpt från Sassoulo för 9 miljoner kr.
En 18 år gammal italiensk målvaktstalang som är tänkt att ta platsen direkt efter att Gori har lämnat. Ser stor potential i den här keepern och hoppas att han är redo redan nu. Att få in 39 miljoner för Gori för att sedan hitta ersättaren för 9 miljoner är enligt mig en mycket bra affär.

Simone Pontisso - Köpt från Vicenza för 2,4 miljoner kr.
En väldigt intressant central mittfältare som jag minns från tidigare upplagor då han ansågs som en väldigt stor talang i Udinese. Satt här på utgående kontrakt, men kunde välja att köpa loss honom direkt för den ynka summan ovan. Pontisso är nu 22 år gammal men jag hoppas att kunna få honom att utvecklas lite till och jag tror att han kommer att göra ett stabilt jobb på mitten där han kommer att ersätta den sålde Gucher.

Samuele Mulattieri - Köpt från Inter för 400 000 kr.
En nittonårig italiensk offensiv mittfältare som jag kommer att användas på kanten i Pisa. Precis som Pontisso satt Mulattieri på ett utgående kontrakt där jag också vann kampen om signaturen. Och även har fick jag möjligheten att köpa loss honom redan nu för en väldigt liten summa. Detta är faktiskt en helt okänd spelare för mig sedan tidigare och därav en chansning. Scoutrapporterna är lovande och jag hoppas att det är en lyckoträff.

Utöver dessa tre herrar är också en till spelare klar, men anländer först i sommar. Den första av dom är Hans Nicolussi Caviglia från Juventus. En 19 årig italiensk CM som jag hoppas väldigt mycket på i framtiden. "Hasse" är för tillfället utlånad till konkurrenten Perugia och kan därför inte köpas loss redan nu, men där får han förhoppningsvis nyttig speltid.

Turati: https://imgur.com/VttaoRT
Pontisso: https://imgur.com/9YFXsCq
Mulattieri: https://imgur.com/8vNqnH
Caviglia: https://imgur.com/1xAFovP

52 miljoner in på kontot och 11,8 miljoner ut - en vinst på ungefär 40 miljoner kr. Ett riktigt bra fönster som jag är väldigt nöjd med. En något försämrad trupp såklart, men också tre intressanta spelare in som förhoppningsvis kan växa i framtiden.
Detta ger ett nuvarande klubbsaldo på 49 miljoner kronor och beräknas just nu sluta säsongen på ett positivt kapital på ungefär 5 miljoner kronor.
Även resultaten fortsätter att imponera och tabellen ser ut så här efter 24 spelade omgångar.

Postad bild

#7   Jockonelli

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:

Postad 18 June 2020 - 14:42 PM

Härligt, tror mig aldrig ha läst en save om Pisa så bara det gör det intressant!
Kul också att du satsar ungt när förstakeepern lämnat skeppet.

#8   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 18 June 2020 - 15:13 PM

Visa inläggJockonelli skrev:

Härligt, tror mig aldrig ha läst en save om Pisa så bara det gör det intressant! Kul också att du satsar ungt när förstakeepern lämnat skeppet.

Kul att du följer! Nej det har jag nog aldrig heller, så det var väl på tiden nu! Får bara hoppas att keepern är tillräckligt redo, men det verkar han vara Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Fredinhooo: 18 June 2020 - 15:13 PM

#9   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 18 June 2020 - 15:48 PM

Kort uppdatering om en ny värvning till sommaren. En till spelare som jag aldrig hört talas om innan men som ser extremt intressant ut. Isaac Lihadji, en vänsterfotad högerytter från Marseilles reservlag. Utgående kontrakt, Chelsea och Manchester United intresserade. Isaac ville tyvärr inte förhandla med mig första tiden, testade då att erbjuda grabben provspel vilket han accepterade. Därifrån ville han sedan förhandla med mig och accepterade ett flerårskontrakt på 12k/v vilket är en väldigt bra deal för mig. Någon av er som har erfarenhet av den här spelaren?

,Postad bild

#10   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 18 June 2020 - 16:51 PM

Trots ett intressant transferfönster så anade jag ändå att det skulle börja gå sämre i ligan. Saknaden av målvakten Gori och mittfältaren Gucher är tydlig och jag märker också att moralen i truppen är sämre efter dessa försäljningar. Tyvärr har nu också resultaten börjat bli sämre och vi har bara vunnit två av de senaste åtta ligamatcherna efter fönstret.

Postad bild

Med åtta matcher kvar så ligger vi fortfarande i topp, men den bekväma ledningen är nu väldigt knapp. Risken finns nu faktiskt att sumpa chansen till uppflyttning, vilket skulle vara väldigt tråkigt när det sett så bra ut större delen av säsongen. Förhoppningsvis kan vi vända på den negativa trenden och ta ett par tre raka segrar, mer behöver kanske inte krävas för att nå uppflyttning till Serie A.

Något som är positivt är att ungdomsrekryteringen har höjts en nivå samtidigt som ungdomsfaciliteterna håller på att uppgraderas för 10 miljoner kr. Tyvärr är faciliteterna inte de bästa i Pisa och jag kommer att försöka lägga större krut här än vad jag kommer att lägga på dyra värvningar. Drömmen är ju trots allt att få fram så bra spelare som möjligt från våra egna ungdomslag. Faciliteterna ser ut så här i nuläget, men då att ungdomsfaciliteterna håller på att uppgraderas.

Postad bild

Som ni såg i föregående inlägg så har Isaac Lihadji skrivit på och ansluter till sommaren. Ännu en spelare har skrivit på för Pisa, men ansluter först i januari i mitten av nästa säsong. Det är en estländsk målvakt vid namn Marcus Pärn som skrivit på. Pärn hittades i det estländska u19-landslaget och kommer från den georgiska klubben Chikhura. Slutsumman landar på 3,5 miljoner kr. Framtiden på målvaktssidan ser helt klart ljus och intressant ut nu.

Postad bild

I kommande inlägg kommer ligan vara färdigspelad. Då ska det bli spännande och se i vilken serie vi spelar i kommande säsong..

Detta inlägg har redigerats av Fredinhooo: 18 June 2020 - 16:52 PM

#11   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 18 June 2020 - 21:01 PM

MÄSTARE!

Postad bild

Grabbarna visar stor moral när vi vänder på formen och tämligen enkelt tar förstaplatsen och når uppflyttning till Serie A. En smått osannolik säsong faktiskt. Vi tippades sluta på plats 16 som nykomlingar. Själv hade jag kanske förhoppningar om att sluta i mittenskiktet och mest försöka sätta min egen prägel på truppen, men det överträffade vi med råge.
Starten på säsongen var helt avgörande. Av egen erfarenhet så brukar det ofta bli ruskigt jobbigt att vända på steken vid en sämre start, framförallt när man tränar ett förväntat bottenlag. Istället fick vi en helt fantastisk start där vi vann sex av de sju första matcherna och efter det så flöt det egentligen bara på, förutom en period på 5 segerlösa matcher på följd i februari/mars.

Det som gör succén ännu roligare är att många av mina unga spelare har fått bra med speltid och tagit stora kliv i utvecklingen. Nästan ett tiotal tonåringar har fått spela minst 15 matcher, flera av dom över 30 matcher. Detta ger hopp och jag tror verkligen att några av dessa grabbar kan komma att bli riktiga toppspelare även i Serie A.

Vi spelade dessutom en helt fantastiskt fin offensiv fotboll. Stort bollinnehav, mängder av skapade chanser och mål i överflöd. Vi gör överlägset flest mål i ligan samtidigt som vi är ett mål ifrån att släppa in minst mål i ligan. Det är ju annars ofta problemet när man spelar väldigt offensivt, framförallt när kvalitén brister på vissa positioner. En väldigt viktig del att ta med oss och att försöka utveckla inför nästa säsong då vi verkligen kommer behöva vinna matcher på grund av ett starkt försvarsspel när inte anfallsspelet räcker till.

Nu väntar förstås ett enormt arbete med att få ihop en slagkraftig trupp. En del lån går ut, däribland Marco Varnier som var en gigant i mittlåset, som återvänder till Atalanta tillsammans med sin lagkompis Luca Vido, som vann skytteligan i överlägsen stil med sina 22 mål. Några kontrakt går dessutom ut på en del äldre spelare. Har redan nu fått beskedet att jag får en transferbudget på ca 80 miljoner kr att använda mig av. Vi får se hur långt den räcker då jag säkert kommer behöva få in nästan 10 spelare inför säsongen och då gärna en hel del av dem som kan gå in och leverera i en högstaliga. Ni hör ju själva.. Nästa inlägg kommer att bli en rejäl truppgenomgång och tankar inför silly season. Trevlig midsommar!

#12   Fredinhooo

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 37 Inlägg:

Postad 21 June 2020 - 09:18 AM

Tyvärr så läggs den här rapporten redan ner, då spelet har crashat. Får varken igång senaste filen eller de två senaste backupfilerna, vilket innebär att jag behöver spela om flera månader och galet många timmar och det har jag inte motivation till.

Väldigt tråkigt då jag kände att det var något riktigt kul på gång i Pisa. Men lär inte dröja länge förrän en ny rapport dyker upp när jag hittat motivation i något annat.

#13   Hammurabbit

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 21 June 2020 - 09:48 AM

Synd! Ser fram emot nästa rapport!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar