Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Är urdålig på FM! Tar mer än gärna emot tips!

7 svar till detta ämne

#1   CmBeginner

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 24 June 2020 - 15:23 PM

Hejhopp.

Medelålders gubbe numer. Lirat FM sedan första Championship Manager. Älskade liret från start och har sedan dess köpt varje version som kommit år till år men har sedan FM10 eller däromkring börjat "tappa" vad jag gör.

Går sämre och sämre för varje version.

Älskar att starta som LLM (Lower League Managment "som om ni inte redan visste det men..."). Börjar där och hoppas på att så småningom hamna i England/Spanien/Italien/Tyskland.

Säger inte vilken klubb jag numer kör på då min klubb som jag alltid gick på förr numer är i Allsvenskan.

Premissen är densamma. Ekonomin körs i botten och jag har ingen aning om hur och vad jag ska kolla på/efter för att se var utgifterna tar vägen. Jag ligger under gränsen för löner men ändå så går det back i finanserna så det visslar om det. Vet inte hur jag ska rädda ekonomin. Till och med provat sparka merparten av spelartruppen men till noll nytta.

Resultatmässigt så varierar det. Kan gå superbt i skov bara för att sen ski-er sig allt. Provar skapa egna taktiker och fuskar ibland och tar ner någon taktik från workshopen.

Träning fattar jag inte ett dugg av utan brukar låta datorn sköta det men känner att jag missar något i och med det.

Tittar väldigt mycket på "Workthespace" på tuben och han får mig alltid så oerhört sugen på att vilja lära mig vad fasen jag håller på med.

Någon som vet med sig Youtubeklipp som är i stil med "FM for dummies" eller kanske någon annanstans på nätet?
Numer kass på FM!

#2   acemanager

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 87 Inlägg:
  • Favoritlag:Real Madrid

Postad 25 June 2020 - 10:46 AM

Hur ser kontrakten ut för dina spelare? Stora sign ons?
Hade jag varit dig så hade jag tagit över ett stabilt lag i en högstaserie och försöka få allt att funka. Allt ifrån taktik till ekonomin. När du känner att det sitter så kan du alltid avgå och ta över en sämre klubb alternativt bara göra en ny save.

#3   Hammurabbit

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Halmstad BK

Postad 26 June 2020 - 07:45 AM

Personligen tycker jag mycket av nyckeln till att lyckas, speciellt med LLM-lag, ligger i transfers.
1. AI:n är inte speciellt duktig på transfers så det är ganska lätt att helt enkelt signa bättre spelare än dina ligakonkurrenter.
2. Genom att signa bra spelare på free och sälja dem efter en säsong eller två håller man ekonomin i god form. Det är nästan oundvikligt att gå back så man behöver fylla på i kassan. Sedan brukar det skjutas till lite pengar då och då för att täcka skulder om man inte går tokback.
3. Det tar tid att spela ihop ett lag som har gjort en del transfers, så deppa inte ihop för tidigt.

Sedan är det även viktigt att hålla moralen uppe, speciellt om man får pisk några matcher i rad. Genom att berömma spelare som tränar bra, gör bra matcher, etc kan man boosta moral även om det går dåligt. Även team-meetings kan hjälpa.

#4   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 26 June 2020 - 08:00 AM

Något du måste tänka på gällande kontrakt är att alla bonusar/klausuler inte går under din lönebudget utan direkt från saldot. På ett sätt kan det vara ett sätt att kringgå en låg lönebudget men har man inte koll på det så kan det vara förödande.

#5   CmBeginner

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 27 June 2020 - 15:48 PM

Tack för svar och tips och ursäkta sent svar från min sida!

Lite mer. Provat lite allt möjligt med "min" klubb. Signat spelare i hopp om avancemang. Inte signat någon alls. Signat tränare och assisterande (vilket saknas i början) och att inte signa stab alls. Blir likadant ändå. Ekonomin går i botten. Som jag skrev, till och med provat sparka spelare. Inga klubbar vill köpa spelarna så det var ett test för att se om ekonomin går bättre.

Visa inläggacemanager skrev:

Hur ser kontrakten ut för dina spelare? Stora sign ons? Hade jag varit dig så hade jag tagit över ett stabilt lag i en högstaserie och försöka få allt att funka. Allt ifrån taktik till ekonomin. När du känner att det sitter så kan du alltid avgå och ta över en sämre klubb alternativt bara göra en ny save.

Kontrakten ligger nog på den nivå de andra klubbarna är på, Svenska Division två. Lönebudgeten ligger en bit under det klubben satt som gräns.

Förstår tanken men älskar idén med att ta "min" klubb från Division 2 och uppåt med möjlighet att kanske bli så eftertraktad att jag kan få möjlighet att byta klubb.

Visa inläggHammurabbit skrev:

Personligen tycker jag mycket av nyckeln till att lyckas, speciellt med LLM-lag, ligger i transfers. 1. AI:n är inte speciellt duktig på transfers så det är ganska lätt att helt enkelt signa bättre spelare än dina ligakonkurrenter. 2. Genom att signa bra spelare på free och sälja dem efter en säsong eller två håller man ekonomin i god form. Det är nästan oundvikligt att gå back så man behöver fylla på i kassan. Sedan brukar det skjutas till lite pengar då och då för att täcka skulder om man inte går tokback. 3. Det tar tid att spela ihop ett lag som har gjort en del transfers, så deppa inte ihop för tidigt. Sedan är det även viktigt att hålla moralen uppe, speciellt om man får pisk några matcher i rad. Genom att berömma spelare som tränar bra, gör bra matcher, etc kan man boosta moral även om det går dåligt. Även team-meetings kan hjälpa.

Bra idé att signa spelare för att sälja vidare. Men jag lyckas tydligen bara hitta "bottenskrap" när jag provar signa spelare då ingen vill ha dem. Postad bild

Jag kör den positiva stilen. Berömmer alltid förutom när det går dåligt, då säger jag ingenting. har väl någon gång rutit till. Jag har en tendens att bli omtyckt och respekterad som tränare av spelarna.

Visa inläggKakidaniel skrev:

Något du måste tänka på gällande kontrakt är att alla bonusar/klausuler inte går under din lönebudget utan direkt från saldot. På ett sätt kan det vara ett sätt att kringgå en låg lönebudget men har man inte koll på det så kan det vara förödande.

Jepp. Har koll på det, tror jag men har nog fel. Blir inte klok på hur ekonomin fungerar egentligen i spelet.

------------------------------------------------------------------------------------------

Är mycket annat jag har problem med vad gäller spelet. Hur scoutingen går till. Träningar. Licensieringen av min egen "gubbe" osv osv.... Men just detta med att ekonomin floppar är störande och jag fattar för mitt liv inte hur jag räddar upp situationen i klubben.
Numer kass på FM!

#6   Ramos_27

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 35 Inlägg:

Postad 28 June 2020 - 17:21 PM

Kolla på Zealand på Youtube han är grym på att berätta om alla olika aspekter av Fm så om det är någon som kan hjälpa dig med olika problem så är det han på Youtube

#7   Kezman

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 28 June 2020 - 23:28 PM

Tjena,

Football Manager är ett så pass komplext spel så jag vågar påstå att svårighetsgraden blir vad man gör den till. Är du urdålig på FM så är motsvarigheten till att spela LLM typ som att spela på svåraste nivån, och det kanske inte är det smartaste om man tidigare inte bemästrat konsten av att spela på lättare nivåer. Mitt tips hade varit att starta med ett bättre lag i någon högre liga tills du fått lite grepp om hur FM fungerar, och sedan successivt ta över "sämre" lag!

Vill du där emot inte alls spela med ett bättre lag så kommer jag med några av mina tips för att lyckas med ett LLM lag.

Låna spelare - Skit i att värva spelare om du absolut inte måste. Låna spelare av bättre klubbar och låt dom betala lönen. Så länge du är i en lägre liga så kommer du alltid att kunna låna bättre spelare än dom du kan värva, och när du dessutom inte behöver betala någon lön så kommer din ekonomi i alla fall se bättre ut.

Värvningsfilosofi - Om du nu måste värva en spelare, se till att det är värt det. Värva bara spelare som du vet att du kan sälja för mer än vad du köper dom för. Bocka alltid av "procent vid vidareförsäljning" när du köper någon, och bocka alltid i samma ruta när du väl säljer någon.

Träningsmatcher - man kan tjäna en bra mängd med pengar på träningsmatcher. Detta är något jag inte brukar använda mig av personligen, men man kan tydligen casha in ordentligt om man spelar mot rätt lag under försäsongen.

Anfall - jag har personligen aldrig lyckats med en bra defensiv taktik på FM. Anfall är bästa försvar, och så är det även på FM. Spela offensiv fotboll och ta in offensiva spelare, det kommer att löna sig bättre än om du spelar defensivt och försöker bygga en backlinje före ett anfall.

Överösa inte dig själv - fokusera inte på allt som spelet har att erbjuda. Börja istället med det viktigaste, och enligt mig så är det taktiken. Kleta inte för mycket med inställningar och instruktioner, utan börja med att hitta en formation och en taktisk stil, sen kan man tweaka och ändra därefter. Personligen kör jag med en 4-2-3-1 gegenpress som har funkat utmärkt både bland topplag men även bland amatörlag.

Vill du gå in på djupet på olika delar så rekommenderar jag precis som Ramos_27 Zealands kanal på youtube.

Lycka till!

#8   CmBeginner

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 29 June 2020 - 16:17 PM

Visa inläggRamos_27 skrev:

Kolla på Zealand på Youtube han är grym på att berätta om alla olika aspekter av Fm så om det är någon som kan hjälpa dig med olika problem så är det han på Youtube

Humor. Snubblade över hans kanal tidigare idag. :D Tack för tipset!

Visa inläggKezman skrev:

Tjena,

Football Manager är ett så pass komplext spel så jag vågar påstå att svårighetsgraden blir vad man gör den till. Är du urdålig på FM så är motsvarigheten till att spela LLM typ som att spela på svåraste nivån, och det kanske inte är det smartaste om man tidigare inte bemästrat konsten av att spela på lättare nivåer. Mitt tips hade varit att starta med ett bättre lag i någon högre liga tills du fått lite grepp om hur FM fungerar, och sedan successivt ta över "sämre" lag!

Vill du där emot inte alls spela med ett bättre lag så kommer jag med några av mina tips för att lyckas med ett LLM lag.

Låna spelare - Skit i att värva spelare om du absolut inte måste. Låna spelare av bättre klubbar och låt dom betala lönen. Så länge du är i en lägre liga så kommer du alltid att kunna låna bättre spelare än dom du kan värva, och när du dessutom inte behöver betala någon lön så kommer din ekonomi i alla fall se bättre ut.

Värvningsfilosofi - Om du nu måste värva en spelare, se till att det är värt det. Värva bara spelare som du vet att du kan sälja för mer än vad du köper dom för. Bocka alltid av "procent vid vidareförsäljning" när du köper någon, och bocka alltid i samma ruta när du väl säljer någon.

Träningsmatcher - man kan tjäna en bra mängd med pengar på träningsmatcher. Detta är något jag inte brukar använda mig av personligen, men man kan tydligen casha in ordentligt om man spelar mot rätt lag under försäsongen.

Anfall - jag har personligen aldrig lyckats med en bra defensiv taktik på FM. Anfall är bästa försvar, och så är det även på FM. Spela offensiv fotboll och ta in offensiva spelare, det kommer att löna sig bättre än om du spelar defensivt och försöker bygga en backlinje före ett anfall.

Överösa inte dig själv - fokusera inte på allt som spelet har att erbjuda. Börja istället med det viktigaste, och enligt mig så är det taktiken. Kleta inte för mycket med inställningar och instruktioner, utan börja med att hitta en formation och en taktisk stil, sen kan man tweaka och ändra därefter. Personligen kör jag med en 4-2-3-1 gegenpress som har funkat utmärkt både bland topplag men även bland amatörlag.

Vill du gå in på djupet på olika delar så rekommenderar jag precis som Ramos_27 Zealands kanal på youtube.

Lycka till!

Tack för bra tips. Lite så min filosofi är. Bästa försvar är att hålla motståndarna på deras planhalva.

Försöker låna spelare men lyckas inte alls. Ska försöka mer ihärdigt. Försöker ta det lugnt med taktiker, att inte "peta" för mycket i dem. Kör mest med de presets som finns. Ska testa taktiken du pratar om.

Värva spelare. Har som jag nämnt provat att värva fria spelare hejvilt förut, vilket ofc bidrog till att sänka klubben ekonomiskt. Ska testa värva spelare för att sälja vilket kan bli spännande då jag inte lyckats sälja någon förut. :D

Alltså. Jag förstår att lära mig liret med att ta över någon storklubb men FMcharmen för mig är uteslutande att starta som LLM och ta det därifrån. :/

Tackar även dig för tipset om Zealand (och alla övriga tips!) som jag knäppt nog snubblade över själv tidigare idag. :)
Numer kass på FM!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar