Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allmän BRG-tråd: Det är roligare att misslyckas tillsammans!

63 svar till detta ämne

#1   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 18:48 PM

anthhh skrev något i MK Dons-tråden om att han tyckte det verkade kul det här med BRG (eller något i den stilen), men startade ingen ny tråd.

...så därför gör jag det. ;)

Tänkte att den här tråden kan användas om man har frågor om man vill starta eller söker spelare till ett nytt BRG, om själva formatet, idéer/förslag till ett lag att spela ett BRG med etc.

Resterande delar av det här inlägget:

1. Vad är ett BRG?
2. Hur spelar man ett BRG?
3. Vart kan man slänga upp bilder och sparfiler?
4. Men är det kul?

1. Vad är ett BRG?
BRG står för Boot Room Game, vilket bara är ett annat namn för ett s.k. "succession game", vilket förekommer för i princip de flesta omgångs/turbaserade strategispelen (vilket rent speltekniskt även FM är).

Spelsättet går ut på att man är två eller fler som turas om att leda ett och samma lag i en sparfil.

Efter att den ene har spelat ett överenskommet antal omgångar skriver denne en rapport om hur det har gått, sedan ser den andre till att få tag på sparfilen och spelar & rapporterar sina omgångar, varvid näste man på tur tar över. Man fortsätter att turas om tills man nått ett förutbestämt mål med spelet eller tills det inte är kul längre.

Antalet spelare varierar förstås efter hur många som är intresserade, men 4-5 man tenderar att vara det idealiska (det kommer att behövas avbytare).

Spelsättet går mycket långsamt fram oftast, en säsong tar typiskt sett minst en månad att spela sig igenom. Å andra sidan är det inte så himla mycket speltid för varje enskild spelare, så det är en sparfil som lätt går att ha vid sidan av.

Namnet BRG syftar på Liverpool FC:s legendariska skoförråd där Shankly, Paisley & co. diskuterade laget.

2. Hur spelar man ett BRG?
Well, besvarades väl redan i ovanstående men lite mer detaljerat här. Det första man gör är förstås att starta en tråd här, med en klar lista över vilka som är med eller inte (det går ju att fråga efter om någon är intresserad i tråden, eh?).

Inför spelstart
Redan i första inlägget är det ofta en bra idé att också skriva vad man har för mål med spelet, vilket typiskt sett torde vara att vinna liga X med lag A.

Det är också en bra idé att skriva hur många matcher var och en spelar. I de flesta ligorna torde 5-6 fungera, möjligen att den som har hand om försäsongen bara spelar hemmapremiären.

En annan sak man tidigt bör komma överrens är om hur länge man har på sig att bekräfta att man tagit emot sparfilen, att spela sina omgångar, rapportera resultaten och lägga upp den nya sparfilen för nästa på tur.

Transfers är generellt sett en bra idé att komma överrens om innan man börjar spela, och sedan inför varje transferfönster (åtminstone sommarfönstret), så att alla som är med har möjlighet att komma med åsikter om vilka lagdelar man bör förstärka och vilka spelare som kan säljas.

Däremot torde det typiskt sett alltid vara den som spelar omgångarna som har sista ordet. Misskötsel sker på egen risk. ;)

Taktiken och träningen i de nyare FM-spelen mår bäst av att inte förändras för mycket, så även det (formation, om man skall följa någon viss taktikstruktur eller bara pröva sig fram etc.) borde man komma överrens om innan man börjar säsongen på allvar, tillsammans med förstaelvan.

Rapporter
Som syns i t.ex. MK Dons-tråden har vi som spelar rätt olika rapporteringsstilar. Bonecrusher, Carl och Surman rapporterar genom detaljerad text i loggboksstil om vad som händer under omgångarna, på sistone har Carl & Surman även separerat matcherna och det som händer mellan matcherna för sig.

Jag rapporterar å andra sidan i första hand genom kommenterade screenshots och det som händer mellan matcherna bara om det påverkar laguttagningen inför en match eller om det kommer att påverka nästa spelare.

Huvudsaken är dock att de övriga spelarna får en uppfattning om vad som hänt, vad du gjort och (framförallt) varför du gjort som du gjort. ;)

Feedback
Förutom foruminlägg tenderar det också vara en bra idé att emellanåt diskutera spelet inom laget via MSN eller något annat IM-program.

3. Vart kan man slänga upp bilder och sparfiler?
...och även, hur man tar bilder. Det gör man helst genom alt + F9 inne i spelet. Förminskningar och beskärningar gör man lättast genom program liknande [wiki]Irfanview[/wiki] (som dessutom har den trevliga möjligheten att kunna göra samma förminskning och beskärning på många bilder).

När man tar screenshots brukar det vara en bra idé att använda sig av.. den där sammanfattande rutan inne i spelet (glömt namnet på vyn, uppdaterar senare...) och Split View-funktionen under match för att få med så mycket info som möjligt.

Eftersom FM har väldigt mycket text är det bästa formatet för bilderna png, vilket dock tar lite mer utrymme än jpg.

Bilder kan förstås slängas upp på t.ex. imageshack, men hellre på sajjter där man kan lättare lägga upp många bilder på en och samma gång.

För sparfiler – som trots allt tenderar att bli väldigt stora – finns förstås hemska sajter som rapidshare och megaupload att tillgå, men! FMS har också en egen server för sånt, se den här tråden för närmare hjälp.

Bilder går att ladda upp på http://fms.henkee.se/upload.php men större filer – sparfiler – måste laddas upp genom ftp:n – : ftp://upload:upload@henkee.se

4. Men är det kul?
Nej.

Eller snarare, inte så himla mycket roligare än FM, men man misslyckas tillsammans med andra. ;)
So it goes

#2 Gäst_Lakrisal_*

• Guests

Postad 11 March 2008 - 21:14 PM

Tycker koncepetet är jävligt shysst och skulle bra gärna prova på det ;)

#3   Carl

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3303 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 21:41 PM

BRG är riktigt skojigt!! Har gjort två försök och är mitt uppe i det andra nu. Det viktiga är att ni har bra kommunikation mellan er så att alla vet åt vilket håll ni drar.

#4   anth

Retired Mod

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2454 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 21:59 PM

Haha, bra intiativ §§ ;) Du fixade det hela mer utförligt än vad jag själv hade kunnat skriva ihop.

Kan tillägga att jag och två andra planerar en BRG med Rayo Vallecano (inte jag som bestämt själv :shock: ) och vi söker en fjärde person, som är seriös! Skriv ett PM till mig om du är intresserad :lol:

Vi kan väl även göra denna tråd till lite av en tråd för att söka spelare som är sugna på BRG eller starta en ny tråd för det? Du har ordet §§!

#5   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 22:03 PM

Yeah det var lite tanken också anthhh.
So it goes

#6   Lalat

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1507 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 22:30 PM

Har funderat lite på att börja en, har dock aldrig riktigt kommit till start. De spanska lagen brukar jag dock tycka är jäckligt tråkiga, så jag hoppar tyvärr inte på er, anthhh. (ni har dock säkert redan fixat någon)

#7   anth

Retired Mod

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2454 Inlägg:

Postad 11 March 2008 - 22:36 PM

Citat

Har funderat lite på att börja en, har dock aldrig riktigt kommit till start. De spanska lagen brukar jag dock tycka är jäckligt tråkiga, så jag hoppar tyvärr inte på er, anthhh. (ni har dock säkert redan fixat någon)

Jag gillar engelska ligorna bättre, men det är ju faktiskt Rayo vi snackar om nu :roll: Och vi är fortfarande bara tre klara personer men har fått in tre "ansökningar".

E: Kan nu meddela om att vi har full crew och vi håller på att snacka ihop oss. Så snart det kanske kommer upp en BRG ifrån oss. Medlemmarna avslöjas inte förrens det börjar ;)

#8   Lalat

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1507 Inlägg:

Postad 18 March 2008 - 19:03 PM

Citat

Många anmälningar och mycket filtrering innan jag hittade "de rätta" ;) Väldigt lätt att hitta deltagare.

Nå, är det någon som är på en BRG? PM:a mig isåfall. Och nej, jag vill inte köra med spanska lag. Och helst inte "Manchester Utd, Juventus eller Bayern München!!!!!".

Smileysar sprider ett godare budskap sägs det, så jag får väl lägga till några.

:) :lol: :p

#9 Gäst_Lakrisal_*

• Guests

Postad 18 March 2008 - 22:09 PM

Citat

Citat

Många anmälningar och mycket filtrering innan jag hittade "de rätta" ;) Väldigt lätt att hitta deltagare.

Nå, är det någon som är på en BRG? PM:a mig isåfall. Och nej, jag vill inte köra med spanska lag. Och helst inte "Manchester Utd, Juventus eller Bayern München!!!!!".

Smileysar sprider ett godare budskap sägs det, så jag får väl lägga till några.

:) :lol: :p

Haha det blir ju lite gladare stil om smileyisar ;)

Provar väldigt gärna på en BRG, och ja som sagt utan att spela som en gigant: mycket roligare att läsa om tex MK Dons ( :P ) då man inte kan så mycket om dem men bildar sig en uppfattning under spelets gång.

#10 Gäst_Lakrisal_*

• Guests

Postad 20 March 2008 - 16:06 PM

Ny BRG på G, det är jag och "r_ahman" som har bestämt oss för att försöka.

Eftersom de redan finns en BRG för båda Spanien och England ville vi prova något annat, och vi beger oss till den Franska Nationella ligan (3:e divisionen) och forna storlaget Sete som vann Ligue 1 både 1933 och 1939 men som sedan fallit ner till den 3:e divisionen.

Skicka pm vid intresse

:)

#11   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • 3408 Inlägg:

Postad 04 June 2008 - 19:57 PM

Jag och Boijer tänkte starta en BRG i Tyskland, närmare bestämt med FC St. Pauli. Vi tänkte ta in en till, är det någon som är intresserad? Skicka PM om du vill vara med.

EDIT; Kan ju passa på att skriva att det är FM 07 vi kommer spela.

#12 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 04 June 2008 - 21:10 PM

Citat

Jag och Boijer tänkte starta en BRG i Tyskland, närmare bestämt med FC St. Pauli. Vi tänkte ta in en till, är det någon som är intresserad? Skicka PM om du vill vara med.

Förresten, jag fick tillåtelse av Crustan så du vet Nilsson.

#13   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • 3408 Inlägg:

Postad 05 June 2008 - 19:37 PM

Vi har nu tagit in två lirare till våran save, jakob_1337 och bollpojke8 är de utvalda, eller de som visade intresse.

#14   Carl

Spelare

• Medlem
  • 3303 Inlägg:

Postad 05 June 2008 - 20:34 PM

Citat

Ett tips: Sätt upp ett tydligt mål med er BRG! Detta visar hur seriöst ni tänker ta det samt att ni har något att sträva efter.

#15   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • 3408 Inlägg:

Postad 05 June 2008 - 20:40 PM

Citat

Citat

Ett tips: Sätt upp ett tydligt mål med er BRG! Detta visar hur seriöst ni tänker ta det samt att ni har något att sträva efter.
Vi håller för fulla muggar på med det inledande som tex sätta upp mål osv.

#16 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 06 June 2008 - 07:11 AM

Ska samla ihop en skara till BRG. PMa vid intresse. Sen kan vi bråka om laget.

#17   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • 3408 Inlägg:

Postad 06 July 2008 - 08:37 AM

Boijer har lämnat skutan. Trist givetvis. Hoppas inte att bollpojke8 och jakob_1337 gör samma sak. I vilket fall så söker vi nu en ersättare för Boijer. Intresserad? Skriv i denna tråd, eller i våran BRG tråd, eller skicka ett PM.

Let's go Pirates!

#18   St4r

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 07 July 2008 - 16:57 PM

Synd att inte tiden inte finns för BRG längre för den med St. Pauli verkar riktigt kul.
Ioförsig har väl mina referenser inom denna bransch blivit lite skadade efter den senaste jag var med i :p

#19   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • 3408 Inlägg:

Postad 08 July 2008 - 08:29 AM

Citat

Synd att inte tiden inte finns för BRG längre för den med St. Pauli verkar riktigt kul.
Ioförsig har väl mina referenser inom denna bransch blivit lite skadade efter den senaste jag var med i :p
Synd att du inte har tid då, det är ju aldrig för sent att bygga upp dina referenser igen ;) Dock inte sagt att om du skulle söka skulle bli självvald som efterträdare.

Just nu så är det en som sökt.

#20   westman

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 Inlägg:

Postad 10 July 2008 - 22:49 PM

Blev sugen på att dra igång en BRG save.. Nån som hakar på?
You'll Never Walk Alone

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar